Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Surströmmings!! mums!!

Featured Replies

Publicerat

6 st strömmingar, 3 av varje sort, några till hade nog slukats om det inte tagit slut, tunnbröd, hackad rödlök, färskpotatis, en snaps och ett glas öl.....smarrigt <_<

• Svar 54
  • Visningar 12,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Du är inte klok <_<

Jag har provat en gång, tja man kan ju säga två gånger den första och sista.

Urk ucsh och fy B):D:D

Publicerat

Köper man ett packet med grill korv och det luktar ruttet så kastar man det, borde vara lika dant med surströmming.

Publicerat

Strömming är gott. Surströmming är precis som det låter dvs. ngt för soptunnan

Publicerat

Surströmming har man till att locka till sig björnen med! <_< Luktar milsvida omkring! B):D

Publicerat
Surströmming har man till att locka till sig björnen med! <_< Luktar milsvida omkring! B):D

Trodde man kunde locka räv med det , shit vad jag bedrog mig . Satte en burk i skogen och sköt hål på den. Efter några timmar kom en räv och fick vind av eländet. den vände och drog som en avlöning. Har aldrig sett denna räv igen. Vad blir sensmoralen av det ??????? :D

Publicerat
Trodde man kunde locka räv med det , shit vad jag bedrog mig . Satte en burk i skogen och sköt hål på den. Efter några timmar kom en räv och fick vind av eländet. den vände och drog som en avlöning. Har aldrig sett denna räv igen. Vad blir sensmoralen av det ??????? B)

Att även en del djur hatar den doften! :D:rolleyes:

Publicerat

När jag var liten hotade pappa att binda fast mig i midsommarstången och dra en surströmming i ett snöre upp och ned i strupen på mig tills jag tyckte om det.. jag har inte riktigt kommit över det än. Däremot befäste det mitt hat mot surströmming =)

Publicerat
Trodde man kunde locka räv med det , shit vad jag bedrog mig . Satte en burk i skogen och sköt hål på den. Efter några timmar kom en räv och fick vind av eländet. den vände och drog som en avlöning. Har aldrig sett denna räv igen. Vad blir sensmoralen av det ??????? :rolleyes:

Har samma erfarenhet av det!

Publicerat

Hur man tillverkar en snabbåtel!

Gå ut en riktigt blåsig dag, sätt upp en surströmmingsburk på minst två meters höjd. Backa minst 50 meter i motvind och ladda med till exempel en 85 grains sierra hp i 1100 m/s. Ta noggrant sikte och spräng surströmmingsburken i tusen bitar så att det bildas ett rökmoln som driver iväg surströmmingslukten flera km. Kasta sedan ut kattmat runt det av surströmming kontaminerade området närmast miljökatastrofen där burken var. Hela traktens alla rävar kommer att ha rugbymatch i området men dom äter inte av surströmmingen som är alldeles för salt däremot av kattmaten som dom älskar. Jag vill ha fisken färsk jag också. Sur strömming är inte färsk. Samma med fil, sur mjölk kan jag vara utan, spyr nästan av bara lukten och vet inte vilket som är värre surströmming eller fil. Däremot ska det ju gå att göra mäsk till röding av surmjölk men det är en annan historia.

Publicerat

Rävarna går ju inte ens i närheten av smörjan, nänä, aldrig mer.

Publicerat

Den som har så dåligt ställt att han måste äta rutten mat, PM åt mig så kan jag ge nån krona till riktig mat :lol:

Publicerat

Stackars arma satar som inte begriper att surströmming är bland det godaste som finns :lol:

Publicerat

Va iväg igår på surströmmingskalas! Mycket gott!!! Hade inte ätit de på länge, men nu va de dags igen. Jag gjorde oxå ett mycket lyckat framträdande, så nu hoppas jag att folk ska få upp ögonen för min nya skiva :lol:

Nästa helg bär det iväg på surströmming igen! Underbart!

Publicerat
Rävarna går ju inte ens i närheten av smörjan, nänä, aldrig mer.

Har gjort samma erfarenhet på min åtel, det har väl aldrig varit så tomt som när man försökt locka dom med suring...och jag förstår dom!! :D:D

Fy fan när man kommer ut till svärföräldrarnas sommarstuga, och dom käkat suring där, det luktar ju satan!! ;)

Nä, tacka vet jag inlagd sill, matjesill, inlagd strömming mm, det är njutbart det!

Mvh

Publicerat

Ska på surströmmingsskiva den 12 september, har en mor och moster som är fanatiska surströmmingsätare, burkar ska vara äldre än 4 år så att de riktigt bångnar och riskerar att självsprängas. ^_^B)

Vi använde surströmming till att locka insekter med när vi var yngre och fiskade mycket. Man sköt sönder en burh med hagelgevär en sisdär 100 m ifrån där vi skulle fiska. Sedan fick man vara ifred från broms och flugor för alla var vid surströmmingen. :D

Publicerat

Hur kan ni bara såga denna superba delikatess, jag känner snålvattnet rinna mellan oxeltänderna bara jag ser ordet surströmming. Och jag är ändå sörlänning. Lär er istället att äta det. Här kommer en liten snabbskola i hur man lär sig äta surströmming. För det första och viktigaste, den skall ätas inomhus första gången. Man öppnar burken och dess ljuva dofter strömmar ut (dock inte för nybörjare som tycker det luktar skit). Sen få man som nybörjare stå ut med doften i 5 minuter. Då inträffar följande; precis som när du sitter på holken och har pressat ur dig gårdagens whiskyindränkta förruttnelse, så vänjer sig näsan vid doften och du känner ingenting. Därefter kan njutningen av strömmingen börja, gå bara inte ut och vädra näsan för då får du börja om igen. Det är samma fenomen som gör att en stövare då och då måste lämna löpan och vädra ur hardoften ur näsan för att känna den bättre igen.

Bon Appetit

Publicerat

Småfröknar!

- Usch, vad det luktar.

;)

Surströmming är en delikatess, förutsatt att den är bra, alla är inte lika goda precis som med allt annat (Estrella t.ex. kan fortfarande inte ens göra goda ostkrokar) (och ja, jag vet att det heter ostbågar i övriga sverige).

Strömmingen skall avnjutas med följande tillbehör, kokt färskpotatis, hårt tunnbröd, messmör, röd lök och kall mjölk. För att stoppa de värsta raparna inmundigas färska tomater som efterrätt.

Publicerat

Nä fy fördärva saltsill på det viset.

Publicerat
Nä fy fördärva saltsill på det viset.

om man gör surströmming av sill så kan man lugnt säga att det inte blir gott.

lekmogen strömming ska det vara.

jag bjöd några av mina kompisar som är mest anti surstömming på en liten inläggning som var syrad vid mycket låg temp under lång tid (5år) och hade en mycket mjuk smak.

ca hälften tyckte det var gott och jag vet att en del av dom äter det sedan dess.

om man bara hittar den sorten och dom tillbehören som passar så är det lättare att fatta tycke för det.

jag gillar surströmming men kan tex inte få ner en tugga om jag äter den med potatis och då gillar jag potatis till mycket annat.

jag själv vill bara ha tomat till och lite extra salt, gärna på wasa frukostknäcke.

Publicerat

Surströmming säkerhetshot på anstalt

Säkerhetsmedvetandet på landet fängelser verkar vara mycket gott. I allafall på Tidaholmsanstalten där ledningen nu identifierat en för många, hittills, okänd säkerhetsrisk.

Två fångar på Tidaholm blev sugna på surströmming och tänkte att det kunde vara gott att dela på en burk. En ansökan lämnades in men den avslogs av ledningen eftersom:

"...innehav av surströmmingsburk ej kan anses som förenlig med anstaltens skyldighet att upprätthålla ordning och säkerhet gentemot NN:s personliga engagemang i dyl. mattradition."

-_-:P:P

Helt i sin ordning!

^_^:D

http://svt.se/svttext/web/pages/129.html

:D:D:D

Publicerat
Surströmming säkerhetshot på anstalt

Säkerhetsmedvetandet på landet fängelser verkar vara mycket gott. I allafall på Tidaholmsanstalten där ledningen nu identifierat en för många, hittills, okänd säkerhetsrisk.

Två fångar på Tidaholm blev sugna på surströmming och tänkte att det kunde vara gott att dela på en burk. En ansökan lämnades in men den avslogs av ledningen eftersom:

"...innehav av surströmmingsburk ej kan anses som förenlig med anstaltens skyldighet att upprätthålla ordning och säkerhet gentemot NN:s personliga engagemang i dyl. mattradition."

-_-:P:P

Helt i sin ordning!

^_^:D

http://svt.se/svttext/web/pages/129.html

:D:D:D

hahahaha =)

Publicerat
hahahaha =)

Det hade ju blivit uppror på anstalten om dom hade öppnat locket bara så att doften spred sig igenom ventilationen. -_-^_^

Publicerat

Jag var också anti när jag var yngre (och aldrig hade smakat det). Men efter att jag smakat första klämman så kan jag inte säg annat än att det är skitgott! Jag är väl ingen notorisk surströmmingsätare som jämför sorter m.m, utan jag äter den sort som finns :D. Ska faktiskt å äta surströmming ikväll, och jag längtar något -_-.

P.S Sen är det ju faktiskt lite mat i strömmingen, jämfört med kräftorna, som dessutom bara är ett evigt sölande :( D.S

• 3 months later...
Publicerat
Småfröknar!

- Usch, vad det luktar.

:D

Surströmming är en delikatess, förutsatt att den är bra, alla är inte lika goda precis som med allt annat (Estrella t.ex. kan fortfarande inte ens göra goda ostkrokar) (och ja, jag vet att det heter ostbågar i övriga sverige).

Strömmingen skall avnjutas med följande tillbehör, kokt färskpotatis, hårt tunnbröd, messmör, röd lök och kall mjölk. För att stoppa de värsta raparna inmundigas färska tomater som efterrätt.

nog fan heter de ostkrok! ja menar ostbåge hur fjamtigt låter inte de då?