Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Surströmmings!! mums!!

Featured Replies

Publicerat

En maträtt med sån odör kan inte vara hälsosam, har provat 2 gånger på olika sätt men det går f-n inte att äta :wub: .

Hur ska man äta denna djävulska maträtt?.

  • Svar 54
  • Visningar 12,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
6 st strömmingar, 3 av varje sort, några till hade nog slukats om det inte tagit slut, tunnbröd, hackad rödlök, färskpotatis, en snaps och ett glas öl.....smarrigt :lol:

+ tomater och creme fraiche så är det komplett. :wub:;)

Förstår inte hur man kan rata det här - maken till njutning i smakupplevelse går inte att hitta. :D

Publicerat
+ tomater och creme fraiche så är det komplett. :D:P

Förstår inte hur man kan rata det här - maken till njutning i smakupplevelse går inte att hitta. B)

Ojoj, bullens pilsner korv i ett värmt bröd ;)

Publicerat
Ojoj, bullens pilsner korv i ett värmt bröd :D

Du vet inte vad du missar hör jag. ;)

Publicerat

Surströmming är strömming som konserverats genom fermentering. Den rensade fisken saltas, läggs i öppna kar och får jäsa då strömmingen genom autolys, d v s genom egna enzymer, och tillsammans med bakterier bildar starkt luktande syror som propionsyra, smörsyra och ättiksyra ur enkla sockerarter i fisken. Det bildas också vätesulfid. Strömmingen läggs sedan på konservburkar för att efterjäsa.

Surströmming luktar mycket kraftigt, och smaken är ganska salt.

De klassiska tillbehören till surströmmingen är kokt potatis (ofta mandelpotatis), rå, eller smörfräst gul lök eller rå röd lök och hårt eller mjukt tunnbröd med smör. Även gräddfil, tomat och dill kan förekomma. Att lägga ihop tillbehören på ett tunnbröd, och sedan rulla ihop, brukar kallas för en klämma.

Eftersom syrorna som ger surströmmingen dess karakteristiska lukt är fettlösliga, kommer alla fettrika livsmedel (som till exempel smör) som står i närheten av surströmmingsfatet att smaka av surströmming efteråt.

Så står det på Wikipedia om den underbara surströmmingen...

På vilket sätt äter ni er surströmming? Själv äter jag surströmming med potatis, tunnbröd, lök och tomater... Smaken är sanslöst gott!

Tror jag måste förbi in på ICA och inhandla mig en burk tills på söndag... :unsure:B)

Publicerat

Herregud , hur är ni funtade i norrland B) Äta skit ungefär :unsure:

Publicerat

Har provat en gång finns ett stort problem och det kallas näsa det organet som tar upp lukten av denna ruttna fisk och då säger det organ ät inte sur mat. :unsure:

Det går bara inte jag är inte kräsen men surströmming det går bara inte. B)

  • 1 year later...
Publicerat

Lyfter denna tråden då det börjar närma sej premiär ;) någon mer som ser fram emot den ;):lol: ?

Publicerat
Lyfter denna tråden då det börjar närma sej premiär ;) någon mer som ser fram emot den ;):lol: ?

jag gör det för då kan jag ta semester mer eller mindre. årets strömming ser ut att bli bra denna hetta till trots.

Publicerat
jag gör det för då kan jag ta semester mer eller mindre. årets strömming ser ut att bli bra denna hetta till trots.

Okey trevligt ;) jobbar du på ett fisksalteri eller?

Låter bra det ;):lol:

Publicerat

Premiär?

Surströmming äts hela året. Har hittills ätit det 6 gånger i år och längtar till nästa gång...  :ph34r:

Publicerat
Okey trevligt ;) jobbar du på ett fisksalteri eller?

Låter bra det ;):ph34r:

ja.

Publicerat
6 st strömmingar, 3 av varje sort, några till hade nog slukats om det inte tagit slut, tunnbröd, hackad rödlök, färskpotatis, en snaps och ett glas öl.....smarrigt ;)

MMMMM det är så Gott :ph34r:;) ;) ser fram mot en trevlig surströmmings kväll som jag tror att

jag får ha den för mig själv utan familjen

Publicerat

Fick i mig en burk vällagrad Oskars igår, då gjorde det inget att inga grisar kom feam på åteln, dagen var liksom räddad i alla fall!

Publicerat

Vi brukar för grannfridens skull öppna burken i en vattenfylld hink, vilket rejält minskar doften och risken att få sig en dusch spad. Tycker det fungerar mycket bra och dessutom så är det fisken jag vill åt inte spadet.

Tycker mer om att äta fjolårsinläggningar eftersom de är så mkt lättare att bena men det kanske bara är jag.

Publicerat
Vi brukar för grannfridens skull öppna burken i en vattenfylld hink, vilket rejält minskar doften och risken att få sig en dusch spad. Tycker det fungerar mycket bra och dessutom så är det fisken jag vill åt inte spadet.

Tycker mer om att äta fjolårsinläggningar eftersom de är så mkt lättare att bena men det kanske bara är jag.

Dessutom är det mer smak i dem..  :ph34r:

Publicerat
Premiär?

Surströmming äts hela året. Har hittills ätit det 6 gånger i år och längtar till nästa gång...  :ph34r:

Haha okey jag brukar bara äta det några 3-6 gånger och då bara på hösten :mad:

Publicerat

Fyyy faan. .en gång aldrig mer :ph34r:

Publicerat
Har provat en gång finns ett stort problem och det kallas näsa det organet som tar upp lukten av denna ruttna fisk och då säger det organ ät inte sur mat. :ph34r:

Det går bara inte jag är inte kräsen men surströmming det går bara inte. :mad:

Står för detta fortfarande.

Ett tillägg näsan är placerad ovanför munnen och hur när är surstömmingen då när man äter. :lol:

Lasse

Publicerat
  • Författare

Det närmar sig premiären, surströmming är en av få saker som får det att vattnas i munnen vid bara tanken....

Publicerat

Ja vattnas av magsafterna som kommer precis innan man spyr....

Nä . jag har ingen rätt att uttala mig för jag har aldrig smakat, bara luktat

men jag skulle gärna pröva

Publicerat
Ja vattnas av magsafterna som kommer precis innan man spyr....

haha! Så jävla klockren!

Jag har en känslig näsa. Jag har även en känslig mage. När näsan upptäcker stanken så reagerar magen också och ovanstående saft rinner verkligen till. det gäller att avlägnsa sig - och det jäkla snabbt för att slippa det som kommer efter magsaften. :rolleyes: Det är för mig en GÅTA att man kan äta detta - ännu värre ens kalla det mat! Att kräkas ch äta samtidigt är i alla fall något inte jag klarar av.

Sen en liten fundering... VAD var det som gjorde att man kom på att ÄTA denna stinkande sak från första början? -_- Desperationen måste ha varit extrem... :(:P

Publicerat

En inte allt för vågad gissning är väl att det var någon form av svagår och man blev tvungen provsmaka för att det var det enda som fanns att äta.

Publicerat

Ja, jag kan inte förstå varför man annars skulle ge sig på att äta något som stinker värre än ett avlopp eller en soptipp. :(

Publicerat
Ja, jag kan inte förstå varför man annars skulle ge sig på att äta något som stinker värre än ett avlopp eller en soptipp. ;)

Inte jag heller och allra minst när man kan äta kräftor, räkor, krabba och hummer. :D;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.