Publicerat Augusti 6, 201015 yr Det närmar sig premiären, surströmming är en av få saker som får det att vattnas i munnen vid bara tanken.... Hur är det nu... När kommer årets strömming? Innan nå'n hinner påpeka det, det ÄR en brist i allmänbildningen, jag vet!
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Hej,, Surstömingen "kom till" på gustav vasas tid, det va en man från umeå trakten som hadde avtal men kungens flåtta att leverera saltströming. Men en gång så snålade han med saltet och det blev surströming, han blev även stämnd av kungen. Han fick även ökenamnet sursill som han senare tog till sitt efternamn.(och det visade dig sig att jag är släkt med han *L*) jag äter den delikata fisk med tunbröd,potatis,lök,tomat skivor, en kall öl och en snapps eller två*L* Och det brukar bli 6-7St, och rommen är ju mycket god. och jag länktar till premiären. mums mums för små barn magar,,*L* MVH JmK,,
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Hej,, Surstömingen "kom till" på gustav vasas tid, det va en man från umeå trakten som hadde avtal men kungens flåtta att leverera saltströming. Men en gång så snålade han med saltet och det blev surströming, han blev även stämnd av kungen. Han fick även ökenamnet sursill som han senare tog till sitt efternamn.(och det visade dig sig att jag är släkt med han *L*) jag äter den delikata fisk med tunbröd,potatis,lök,tomat skivor, en kall öl och en snapps eller två*L* Och det brukar bli 6-7St, och rommen är ju mycket god. och jag länktar till premiären. mums mums för små barn magar,,*L* MVH JmK,, Jag är imponerad över den kungen som bara stämde honom och inte halshögg honom! "Sursill" är en inlagd sill i Norge. Stavas sursild och smakar som vår löksill fast surare. det är i alla fall ätbart. Håller med Jonson, det finns ju räk! Kräftor är också gott, men hummer, krabba och musslor är något jag gärna avstår. Gravade räkor är också gott och rökta likaså. Mums!
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Jag är imponerad över den kungen som bara stämde honom och inte halshögg honom! "Sursill" är en inlagd sill i Norge. Stavas sursild och smakar som vår löksill fast surare. det är i alla fall ätbart. Håller med Jonson, det finns ju räk! Kräftor är också gott, men hummer, krabba och musslor är något jag gärna avstår. Gravade räkor är också gott och rökta likaså. Mums! Tack vännen! Äntligen en som är på min sida men jag äter de andra skaldjuren samt musslor, sniglar och ostron också.
Publicerat Augusti 6, 201015 yr Hej,, Surstömingen "kom till" på gustav vasas tid, det va en man från umeå trakten som hadde avtal men kungens flåtta att leverera saltströming. Men en gång så snålade han med saltet och det blev surströming, han blev även stämnd av kungen. Han fick även ökenamnet sursill som han senare tog till sitt efternamn.(och det visade dig sig att jag är släkt med han *L*) jag äter den delikata fisk med tunbröd,potatis,lök,tomat skivor, en kall öl och en snapps eller två*L* Och det brukar bli 6-7St, och rommen är ju mycket god. och jag länktar till premiären. mums mums för små barn magar,,*L* MVH JmK,, du pratar om Erik Ångerman, hur den kom till stämmer inte riktigt dock surströmmingär äldre än så och saltbristen berodde på att Gustav Vasa misskötte sina krediter hos Lübeck-arna som bestraffade Sverige genom att strypa saltleveranserna till Sverige .
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.