Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya funderingar som snart spräcker skallen på mig...

Featured Replies

Publicerat

Nu när jag är hemma och sjuk så finns det (för?) mycket tid att lägga på forumen, internet, och egna funderingar.

För att göra en lång historia kort så kan jag sammanfatta med några punkter:

1. 6,5x47:an blev förvisso helt enligt spec, men jag tog i för mycket med pipprofilen och har nu en bössa som jag knappt orkar eller ids bära till banan längre...

2. 22 PPC:n är FÖR FIN för att användas. Den skjuter som en Gud och är perfekt i många avseenden, men den är helt enkelt i för bra skick för att jag ska vilja släpa runt den på rävlock och repa den. Samma fenomen som inträffade med Blaser Luxus-stocken i grade 5-trä. Vågade nästan inte ta i bössan till slut. Precisionen i den här bössan är så bra att jag omöjligt kan utnyttja den vid jakt.

3. 6,5x55:an som jag naglat mig fast vid som den ultimata övningsbössan är inte optimal för annat övningsskytte än älgbana enligt min mening.

4. Magnumfebern börjar blossa upp och min gamla kärlek till 257 Wby Mag har kommit igång igen.

Vad får vi om vi kombinerar dessa punkter? Jo, att 22 PPC:n hänger löst, och möjligen även "prickskyttebössan". Kanske 6,5x55:an likaså...

Vad vill jag ha istället? En lättanvänd och lättburen bössa att ha på banan för "prickskytte". Liten rekyl och knall. En Remington VTR i 223 kanske? Och en riktig vrålmagnum där man inte sparar på krut eller prestanda, dvs. en Weatherby Accumark i 257 Wby Mag.

VTR:en eller dylik skulle kunna tjänstgöra dubbelt som varmintbössa givetvis, vilket gör 22 PPC:n än mer obsolete, och 257:an skulle stilla min nyfikenhet på vad som är möjligt vad gäller flacka kulbanor och vilt på långhåll. 257:an har dessutom ett rykte om sig att vara som ett blixtnedslag på vilt vilket inte gör saken "sämre".

Ska jag lägga en stor säck is på huvudet och rida ut den här stormen...? :lol:

• Svar 130
  • Visningar 13,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Nu när jag är hemma och sjuk så finns det (för?) mycket tid att lägga på forumen, internet, och egna funderingar.

För att göra en lång historia kort så kan jag sammanfatta med några punkter:

1. 6,5x47:an blev förvisso helt enligt spec, men jag tog i för mycket med pipprofilen och har nu en bössa som jag knappt orkar eller ids bära till banan längre...

2. 22 PPC:n är FÖR FIN för att användas. Den skjuter som en Gud och är perfekt i många avseenden, men den är helt enkelt i för bra skick för att jag ska vilja släpa runt den på rävlock och repa den. Samma fenomen som inträffade med Blaser Luxus-stocken i grade 5-trä. Vågade nästan inte ta i bössan till slut. Precisionen i den här bössan är så bra att jag omöjligt kan utnyttja den vid jakt.

3. 6,5x55:an som jag naglat mig fast vid som den ultimata övningsbössan är inte optimal för annat övningsskytte än älgbana enligt min mening.

4. Magnumfebern börjar blossa upp och min gamla kärlek till 257 Wby Mag har kommit igång igen.

Vad får vi om vi kombinerar dessa punkter? Jo, att 22 PPC:n hänger löst, och möjligen även "prickskyttebössan". Kanske 6,5x55:an likaså...

Vad vill jag ha istället? En lättanvänd och lättburen bössa att ha på banan för "prickskytte". Liten rekyl och knall. En Remington VTR i 223 kanske? Och en riktig vrålmagnum där man inte sparar på krut eller prestanda, dvs. en Weatherby Accumark i 257 Wby Mag.

VTR:en eller dylik skulle kunna tjänstgöra dubbelt som varmintbössa givetvis, vilket gör 22 PPC:n än mer obsolete, och 257:an skulle stilla min nyfikenhet på vad som är möjligt vad gäller flacka kulbanor och vilt på långhåll. 257:an har dessutom ett rykte om sig att vara som ett blixtnedslag på vilt vilket inte gör saken "sämre".

Ska jag lägga en stor säck is på huvudet och rida ut den här stormen...? :lol:

Köpte du inte nyss en ny bössa? Jag blir inte klok på dig =)

Publicerat
  • Författare
Köpte du inte nyss en ny bössa? Jag blir inte klok på dig =)

Vilken av dem menar du? :lol:B)

Publicerat

Ja Rikard i all välmening, ta det nu lugnt ett tag.

Du har lagt på tok för mycket jobb och engagemang på 6,5x47:an för att låta detta bara försvinna iväg. 22:an är ett unikum såvitt jag fattat på dina utläggningar och andra reaktioner. Ta det nu lugnt. Ska du skeppa iväg något öht så är det älgbanebössan för den är i sammanhanget faktiskt inget annat än en dussinbössa som du lätt får tag på igen..såvida jag inte minns fel ang älgbandebössan.

Mvh!

Publicerat

Sen slog mej en tanke.. Vad är det för dravvel om att bössan är för fin för att använda? Begriper det inte riktigt ärligt talat, vi talar om tingestar som är en del av en utrustning som vi brukar för att kunna utöva vårt intresse. Klart som fan du kan använda den..

Mvh!

Publicerat

Exabit, visst vet du att en Remington VTR inte skjuter bättre än någon annat standardvapen?

Vill du ha en smidigt fabriksvapen för prickskytte och rävjakt är nog en LTR i 223 så nära du kan komma.

Ang. din 6.5X47:a så tycker jag inte du ska ge upp den, när du lagt så mycket pengar och tid så borde du ju kunna köpa en extra pipa eller ny stock (Mcmillan/Manners) för att förvandla den till det du behöver.

Publicerat

Ingen bössa är för fin för att användas, snart sitter man på hemmet och hur kul är det då att veta att man hade en fin och perfekt bössa som aldrig fick brukas ordentligt?

Själv har man beställt en Sako 85 i .223R på 2,9 kg med 1/8" räffelstigning. 8-12 månaders väntetid med konstant ångest och längtan, men vad ska man göra? :D Lättanvänd och lättburen är den i alla fall med all säkerhet.

Publicerat
  • Författare
Exabit, visst vet du att en Remington VTR inte skjuter bättre än någon annat standardvapen?

Absolut. Det var bara ett exempel - finns en massa andra intressanta Remingtonmodeller såsom LTR mm. givetvis. Vad jag är ute efter är en liten oöm skapelse kamrad för en dussinpatron med liten rekyl och knall. Det är 223 eller möjligen 308 som gäller då.

Efter att ha sett en "viss" annan forist skjuta som en j---a gud med sin, enligt min mening, vispiga bössa så är det ställt utom allt tvivel att min blytunga skapelse inte ger mig några som helst fördelar. Vad jag behöver göra är att lära mig skjuta, och det går enklast om jag övar ofta och gärna. Nåt som jag tror är lättare att uppnå med en 3,2 kilos LTR jämfört med en 7 kilos Exabit Special. Herre Gud - att bara lägga ner eller hantera bössan kräver extra omtanke då det är en rätt go levande kraft om man skulle tappa/välta den. Med risk för att låta överlägsen så tror jag att det är få av er som förstår vad jag pratar om. Bara pipan väger ju över 4 pannor på den här skapelsen...

Möjligen skulle 6,5x47:an komma till sin rätt på 1000 meter, men det är bara att inse att 99,9% av alla banor erbjuder 300 meter som längsta håll.

Vad gäller PPC:n så är det som att köpa en McLaren F1 på 600+ hästar för att ha som shoppingbil till och från WiLLy's. Det rimmar inte.

Jag uppskattar era synpunkter, men det finns faktiskt en tanke bakom allt detta - tro't eller ej.

Publicerat
Absolut. Det var bara ett exempel - finns en massa andra intressanta Remingtonmodeller såsom LTR mm. givetvis. Vad jag är ute efter är en liten oöm skapelse kamrad för en dussinpatron med liten rekyl och knall. Det är 223 eller möjligen 308 som gäller då.

Efter att ha sett en "viss" annan forist skjuta som en j---a gud med sin, enligt min mening, vispiga bössa så är det ställt utom allt tvivel att min blytunga skapelse inte ger mig några som helst fördelar. Vad jag behöver göra är att lära mig skjuta, och det går enklast om jag övar ofta och gärna. Nåt som jag tror är lättare att uppnå med en 3,2 kilos LTR jämfört med en 7 kilos Exabit Special. Herre Gud - att bara lägga ner eller hantera bössan kräver extra omtanke då det är en rätt go levande kraft om man skulle tappa/välta den. Med risk för att låta överlägsen så tror jag att det är få av er som förstår vad jag pratar om. Bara pipan väger ju över 4 pannor på den här skapelsen...

Möjligen skulle 6,5x47:an komma till sin rätt på 1000 meter, men det är bara att inse att 99,9% av alla banor erbjuder 300 meter som längsta håll.

Vad gäller PPC:n så är det som att köpa en McLaren F1 på 600+ hästar för att ha som shoppingbil till och från WiLLy's. Det rimmar inte.

Jag uppskattar era synpunkter, men det finns faktiskt en tanke bakom allt detta - tro't eller ej.

Såhär är det... hade jag gjort som du.... så hade jag varit en ensamstående förälder idag :D Inte ett dugg avis på dina bössbytarromaner, jag lovar :D

Publicerat
  • Författare
Inte ett dugg avis på dina bössbytarromaner, jag lovar :D

Edit: tror jag trampade i klaveret med den kommentaren :D

Jag hör vad du säger.

Publicerat

En vacker dag, Exabit, så kommer du att kunna sätta dig ned, och viss om att du provat i stort sett alla modeller och kalibrar av alla fabrikat - och byggt några helt egna - hälla upp en whiskey och ur din samlade erfarenhet plocka ut 4-5 bössor som du tyckt bättre om än alla andra. Sätta dig vid datorn och leta upp dessa - och vips - så har du din helt unikt perfekta vapengarderob, som du vet passar dig oavsett vad andra tyckt.

Ingen jag känner skulle kunna göra det samma.

Sätt en deadline vid t ex din 40-årsdag, sälj av alla de bössor som står hos dig just då - så du inte favoriserar något av de vapen du har just vid tillfället, du tenderar att göra det... :D och ta den där whiskeyn och en stor funderare.

Den vapengarderoben som växer fram sedan, torde vara ett rättesnöre för alla nya jägare och skyttar i generationer framåt.

Publicerat
  • Författare

Tackar för ett konstruktivt inlägg i debatten :D

Nu dricker jag inte whisky eller ens lättöl faktiskt. Det är en förklaring till varför jag kan hålla på som jag gör.

Att sätta en deadline 8 år framåt i tiden är så främmande för mig att det skakar mina grundvalar. Jag kanske ska ta en timeout från forumet och leta rätt på nån av det täcka könet att sysselsätta mig med, så jag kommer på andra tankar. Det kanske finns lite väl mycket tid för egna funderingar...

Hoppas Micke eller Henrik ser den här tråden och skriver nåt knäckande :D

Publicerat

Inte sällan är det så att det roliga ligger i jakten på det perfekta, inte i att äga det. Har man kul medan man letar och provar (och det är ju förbaskat kul), så varför inte göra det?

Jag säger som i Seinfeld när Jerrys föräldrar frågar honom varför han och Elaine inte är ett par längre.

JERRY: I don't know. We decided we don't really work as a couple.

HELEN: What does that mean?

JERRY: Well...

MORTY: What the hell are you looking for?

JERRY: I'm looking. That's the point. I like looking.

HELEN: He likes looking.

MORTY: So look.

HELEN: But how long can you look?

JERRY: I'm going for the record.

:D

"We don't really work as a couple" kan ju passa mycket väl för att beskriva förhållandet till en bössa. :D

För övrigt tänkte jag likadant när jag beställde min .223:a; vill ha en bössa som är billig att skjuta med, är snäll att skjuta MYCKET med, och som är lätt och fin att bära runt i skog och mark. Med bra kulor har man även en grym rådjurspang.

Publicerat
  • Författare

Mycket bra metafor :D

Publicerat

Vad ska man säga......? Du är SJUK mannen!

I övrigt måste jag hålla med tidigar forumister om att en bössa kan inte bli för fin för att användas, samtidigt håller jag med dig om att en bössa kan definitivt blir för tung :D

Publicerat

Du ska ju naturligtvis svarva ner pipprofilen på 6,5x47`an, kanske även fluta den. Gör sedan stocken lite smidigare och vips så har du en grym bössa som dessutom är tillräckligt lätthanterlig. Vill du som du skriver ha en lättburen bössa på banan (varför?) så är det ju bara att ta .22 PPC`n! Så bra som den skjuter är det säkert inte tråkigt att skjuta även på 300 meter, som du säger så är ju det avståndet oftast det längsta som erbjuds. Ställer väl något större krav på vindläsningen kanske, men det är ju bara intressant!

Nä besinna dig lite, förädla de bössor du har och byt för all del inte mot en vedervärdig VTR. Om du sen bara måste byta så godkänner jag en LTR utan omsvep. Vad sägs om den dealen? :D

Publicerat
  • Författare

Ok, ok, det blir ingen VTR men däremot är jag sugen på en XCR Tactical. Dock har Remington en sak gemensamt som BäckaBengtsson anmärkte på, och det är att de är korta, alltså kort length of pull. Drygt 2-3 cm för kort kolv helt enkelt. Detta kan dock åtgärdas med nåt form av överdrag (det var så jag löste det på min f.d. VSSF).

Profilsvarvning nämnde den gode Robban så sent som igår. Det har jag faktiskt inte ens övervägt än. Känns som något av ett nederlag, men det är bara att acceptera fakta.

Jag får nog sova på detta (och åka direkt till Torsbo imorgon :D )...

Publicerat

Jag är helt med på 257weatherby mag,vore skitkul om någon testade en sådan.

Någon gång i livet ska även jag äga en Weatherbystudsare i någon rolig kaliber.

Jag förstår dina tankar om 6,5x47:an och varför du fortfarande har kvar 6,5x55:an begriper jag inte......den är helt enkelt bara inte du :D hur logiska dina användningsområden än är.

Om vi säger så här da:

Vilket vapen ångrar du att du sålde till dags dato map användarvänlighet,skyttelämplighet och vilken kaliber har gett dig mest i såväl skytte som jakt?

/Micke

Publicerat

Åker du till Torsbo så känns loppet typ kört :D:lol:

Det var inget magasin på PPCn va?

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Vilket vapen ångrar du att du sålde till dags dato map användarvänlighet,skyttelämplighet och vilken kaliber har gett dig mest i såväl skytte som jakt?

Äntligen! :lol:

Tja, det som gett mig mest var fjolårets VSSF i 22-250, men den bössan var för tung helt enkelt. Dessutom ansåg jag patronen vara något overkill (grannarna 1 km bort lär ha skitit ner sig när man knäppte en nötskrika), men jag har aldrig haft en sån jaktglädje som jag hade med den bössan.

Denna följdes av en R93 med en utsökt välskjutande tyngre pipa i 223. Det "hann" dock bara bli en nötskrika med den pipan :D

6,5x55:an jag har, alltså Tikka M690:n, anser jag vara för lätt för kalibern. Det kanske låter löjligt, men det rister till en hel del när man skjuter med den.

När jag ser vad du, Henrik, och Lars (m.fl.) kan uträtta med ganska lätta och korta bössor så ter sig 6,5x47an som extremt bulkig.

Med risk för att låta som en repad gammal grammofonskiva, så tror ändå att en 223 är lösningen för min del...

Publicerat
  • Författare
Åker du till Torsbo så känns loppet typ kört :D:lol:

Det var inget magasin på PPCn va?

Nä, det är en enkelskottare. Även om den skjuter överjävligt bra så känns den inte som en bössa man vill ligga och skjuta glödhet på banan. Den förtjänar på nåt sätt ett bättre öde än så.

Publicerat

Kan då krasst säga att sjukan drabbat dig hårdare än mig :D Men som nån sa, nåra grova flutes så har du väl bort bra med vikt.

Publicerat
Med risk för att låta som en repad gammal grammofonskiva, så tror ändå att en 223 är lösningen för min del...

Som du vet så har jag jagat med en .223 under några år,precis som du säger så är knallen marginellt högre än en .222 men rejält mindre än en 22-250.

Dock blir den i skyttesammanhang rätt vindpåverkad vid avstånd över 200m.

Effektmässigt lämnar den inget övrigt att önska mot räv och rådjur fast det vet du redan.

En LTR i .223 låter delvis som svaret på dina böner.

Personligen skulle jag inte vilja ha ett vapen för banskytte i den kalibern.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Personligen skulle jag inte vilja ha ett vapen för banskytte i den kalibern.

Pga. vindavdriften?

Publicerat
Pga. vindavdriften?

Japp,vid byiga vindar blir träffbilderna rätt stora på 300m.

/Micke