Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya funderingar som snart spräcker skallen på mig...

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
From one green sucker to another :wub: Welcome :wub:

Thanks dude - I'm much obliged :wub:

• Svar 130
  • Visningar 13,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Grattis till nyförvärvet, det här är en keeper va :wub: Du jag fundrade, hur lång pipa har du på 47:an? Har svårt att släppa vapenfunderingar bara så där :wub: Tänkte om du har lite kapmån på den och en ordentlig flutning så borde du banta ner vikten rätt ordentligt. Det går ju att räkna på hur mycket du kan banta bort.

Publicerat
  • Författare
Grattis till nyförvärvet, det här är en keeper va B)

Ja, precis som alla andra bössor jag hittills köpt :P

Du jag fundrade, hur lång pipa har du på 47:an? Har svårt att släppa vapenfunderingar bara så där :wub: Tänkte om du har lite kapmån på den och en ordentlig flutning så borde du banta ner vikten rätt ordentligt. Det går ju att räkna på hur mycket du kan banta bort.

Intressant fundering. Pipan är ju 26 modiga tum så det finns en del att ta av, onekligen. Pipj----n ser ju ut som ett råämne i nuvarande tillstånd :wub:

Sen var det överlag intressanta kommentarer på den här tråden igår från er alla, vilka jag är väldigt tacksam för :wub:

Det är klart att med allt jobb jag lagt ner på 6,5x47an så vore det väldigt dumt att göra mig av med den. Inte minst med tanke på att jag kommer få en bråkdel tillbaka av pengarna jag lagt ut. Kanske bara den korta lådan som intresserar folk.

Nä, jag låter 6,5x47an ligga på backburnern ett tag och lägger mer kraft på 223an närmaste månaderna. Jag har nämligen bestämt mig för att skjuta mitt första rådjur med kaliber .224" i år. Nu ska det bli av! Jag måste stilla min nyfikenhet på hur bra en 223a är på rå. Hittills har samtliga rådjur avdagatagits med klass 1-patroner.

Dessutom ska jag bli ytterligare lite mer aktiv i predatorjakten, och där kommer 223an verkligen väl till pass. Min kompis i jaktlaget har gått ifrån med en grävling och en nötskrika nedlagda på den gemensamma jaktmarken där jag för två år sen startade lagets egna predatortävling. Jag siktar på en tredje inteckning i pokalen i år ;)

Publicerat
Grattis till nyförvärvet, det här är en keeper va :wub:

'E du go eller..? :wub:

Jag har själv alltid gillat .222, trots all skit den fått. Har varit en mycket fin patron att ha i kombin just till rävvaken, och alls inte dum till rådjur, om läget är fritt och man sätter kulan bakom överarmsbenet.

Har ju noll erfarenhet av allt vad tävlingsskytte heter - mina vapen är enbart "redskap" för jakt - förutom 2 jaktstigar och att jag sett till att skjuta en guldserie varje år sedan 1986 på älgbanan, men en vindstilla dag på 100m vallen, så har då jag blivit glatt överraskad många gånger när man skjutit med .222

Är 223 bättre, så förstår jag mycket väl att en kille som du vill ha ett vapen kamrat i den kalibern i ditt vapenskåp.

Publicerat

Men herregud jag blev helt vilsen att läsa denna tråd trots att jag nu läst den två gånger :lol:

Är väl trög men jag fattar fortfarande inte vilket användnings område som gör att du måste skaffa denna. Tror faktiskt du hamnat i spinn och risken att skaffa för många bössor gör att man inte blir riktigt kompis med någon. Själv försöker jag klara mig med så få som möjligt bara för att försöka bli ett med bössorna nu är jag visserligen väldigt enkelspårig i jakten också vilket gör att behovet av många bössor går bort. Fast måste väl ändå gratulera till nyförvärvet för visst verkar den fin ;)

Publicerat

Halv-offtopic, men du råkade inte se om det fanns en Vixen på Torsbo? Finns enligt hemsidan, men kanske har hunnit säljas. Funderar på att åka upp och klippa den annars så jag har en .224 i väntan på min 85:a .223 och kan börja leka med olika kulor och så vidare (nu har Oryx släppts i .224 också, måste göra lite expansionstester). ;) Dessutom kan man ju skaffa kikare och fästen, borde ju gå att flytta rakt av sedan. :lol:

Publicerat
  • Författare
Är väl trög men jag fattar fortfarande inte vilket användnings område som gör att du måste skaffa denna.

Du behöver inte förstå - det räcker att jag inte gör det ;)

Skämt åsido blir detta något av en allt-i-allo-bössa för både bana och jakt. PPC:n är för "ömtålig" enligt min mening för att utnyttjas till det ändamålet. 99,9% av min jakt sker på icke-klass-1-vilt, så det är hög tid att exabit faktiskt brukar en bössa som är anpassad för viltet han jagar. Så det blir att gå mot "en-bösse-tänket" på sätt och vis. Att träna långhåll med 6,5x47:an, och sen jaga med 270:n eller kanske 22 PPC:n (med HELT andra sikten) blir lite för ambivalent helt enkelt. Jag har ju sett hur bra det går för dig, Micke, och Henrik, som alla skjuter långhåll och jagar med samma bössa. Oerhört inspirerande faktiskt.

Och vad mer? Jo - denna bössa kommer bli den första som jag utrustar med en bra vapenrem/slinga. Jag har alltid fnyst åt vapenremmar och ansett att precisionsinstrument ska bäras i händerna och inte på ryggen, men det är dags att revidera den uppfattningen och testa nåt annat. För under alla timmar i skog och mark som jag pürschat med bössan i färdigställning så har jag aldrig upplevt en enda situation där jag inte hade lyckats lika bra med bössan på axeln. Då kan jag lika gärna fixa avslutningen med utvilade armar och händer (och RYGG!!!).

Sen hävdar jag inte på nåt sätt att jag inte skulle vara inne i byteskarusellen. Den åkturen startade för flera år sen, och endast Allah vet när den slutar...

Dämpare i alu beställdes från RCC igår, så nu är det siktet som återstår.

noldorin: intressant tanke med Vixenbörschan. Jag var helt fokuserad på Rem 700 igår, så jag kollade inte alls på nåt annat (förutom en Wby Accumark i 257 Wby).

Publicerat
Fjantigt och totalt onödigt! :lol:

Gläds istället åt att jag pumpar in lite mer pengar i statskassan iom moms och annat på den här pangen ;)

Hahahaha, helt rätt =) Tror du kommer bli ruggigt nöjd med den där =)

Publicerat
Dessutom ska jag bli ytterligare lite mer aktiv i predatorjakten, och där kommer 223an verkligen väl till pass. Min kompis i jaktlaget har gått ifrån med en grävling och en nötskrika nedlagda på den gemensamma jaktmarken där jag för två år sen startade lagets egna predatortävling. Jag siktar på en tredje inteckning i pokalen i år :lol:

En liten aptitretare på vad en .223 förtjänstfullt kan göra :lol:

/Micke

post-240-1221129536_thumb.jpg

Publicerat

Exabit

Köp dig en Tikka 65 i 6,5X55 sen jagar du bara.

Tro mig, djuren dör, bössan skjuter bra på alla de håll man kan skuta på och den fungerar.

Att jaga bössor sådär extremt, att söka det perfekt för alla lägen och alla avstånd leder ingen vart annat än att man blir snurrig.

Jag har bytt ganska mycket själv genom åren, tror faktiskt jag bytt mer än dig :lol:

Publicerat
Exabit

Köp dig en Tikka 65 i 6,5X55 sen jagar du bara.

Tro mig, djuren dör, bössan skjuter bra på alla de håll man kan skuta på och den fungerar.

Att jaga bössor sådär extremt, att söka det perfekt för alla lägen och alla avstånd leder ingen vart annat än att man blir snurrig.

Jag har bytt ganska mycket själv genom åren, tror faktiskt jag bytt mer än dig :D

Hur många har du bytt...5? :lol::D

Några av oss håller hjulen rullande och därmed skapar vi många arbetstillfällen över hela jordklotet :D

För övrigt bytte han in en Tikka 6,5x55 mot denna :lol:

/Micke

Publicerat

Vad jag gör med PPC:n... vet jag inte... :lol: Kränger på sikt, kanske.

Jo EXABIT den säljer du till mig! :D:D:lol:

Publicerat

Hur många jag bytt oj, ingen aning.

Uppskattningsvis

30 - 40 gevär och kanske en 25 pistoler/revolvrar.

Har dock lugnat ner mig rejält sista åren.

:lol:

Publicerat
  • Författare
Jo EXABIT den säljer du till mig! :D:D:lol:

Då får du lägga ett anständigt bud :lol:

Publicerat
Då får du lägga ett anständigt bud :lol:

Byte rakt av mot min Lakelander? Inte?

Publicerat
  • Författare
Byte rakt av mot min Lakelander? Inte?

It's damn tempting...

Publicerat
It's damn tempting...

Hahaha.. ack den som fick vara så liten att man inte förstod ironi.. så glad jag hade varit nu =)

Publicerat
Hahaha.. ack den som fick vara så liten att man inte förstod ironi.. så glad jag hade varit nu =)

*ASG*

Publicerat

hehehehe du é bara för härlig Rikard!! :D ....klockrent! vapen ska rulla in och ut ur skåpet precis som pengarna in och ut ur kontot!....man vistas för kort tid på jorden för att bara hålla sig till ett vapen :D

Och fy fan va läcker den var! B) .....varför visste man inte om den där modellen när jag köpte LTR:en :D ....inte för att jag är missnöjd öht, men det är nått med just den färgen på stocken som ger en extra touch ;)

Publicerat
Hur många jag bytt oj, ingen aning.

Uppskattningsvis

30 - 40 gevär och kanske en 25 pistoler/revolvrar.

:D:D;)..........

Publicerat
  • Författare

Jag får det till 34 studsare/pipor så här långt enligt Memory Lane :D Men siffran är rätt ointressant.

Ja - gillar verkligen stocken på XCR Compact:en - den är dödsläcker! :D Och inte skrapande ljud från slutstycksgången heller då "teflon" saknas på detta ;)

Publicerat
:D:D;)..........

Glöm inte att även om ja e snyggare än dig så är jag faktiskt trot eller ej 15 år äldre så du kommer nog ikapp vad gäller antalet bysser :DB)

Publicerat

Lite pinsamt att erkänna men de e nog närmare 40 eller över på gevärsfronten. Satt och slöräknade och kom på att jag bara i kaliber 22 haft

8 st 22 lr

3 st 22 mag

Sen har ja haft

2 st 8X57

1 st 30-06

1 st 222

1 st kombi

12 st Hagelgevär

3 st 30-30

2 st byglar i 44 mag

5 st 6,5X55

Sen är det garanterat fler som vänt i skåpet

:D

Publicerat

Rickard; En seriös fråga, gnäller aldrig licenseriet över att du handlar med kvantiteter likt en, just handlare?

Finns det, allvarligt talat inte nåt som säger att man får ha si eller så många vapen?

Jag byter själv en hel del (i.a.f 3-5 varje år), därav frågan.

Publicerat
  • Författare
Rickard; En seriös fråga, gnäller aldrig licenseriet över att du handlar med kvantiteter likt en, just handlare?

Nej, de tycker faktiskt bara att det är roligt (än så länge) :D