Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya funderingar som snart spräcker skallen på mig...

Featured Replies

Publicerat
Rickard; En seriös fråga, gnäller aldrig licenseriet över att du handlar med kvantiteter likt en, just handlare?

Finns det, allvarligt talat inte nåt som säger att man får ha si eller så många vapen?

Jag byter själv en hel del (i.a.f 3-5 varje år), därav frågan.

Nej, tok heller. Exabit är ju "hej" och "du" med tanterna på licensavdelningen hos polisen. Sitter och fikar ihop, och f-n vet om han inte är bjuden på julfesten med alla de små poliserna, han är ju liksom en i gänget. En dag utan Exabit, är en dag av tomhet och saknad hos polisen... :D;):D

• Svar 130
  • Visningar 13,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Det låter ju bra! Då kan man fortsätta då!

Publicerat
Glöm inte att även om ja e snyggare än dig så är jag faktiskt trot eller ej 15 år äldre så du kommer nog ikapp vad gäller antalet bysser :P:P

Reality check dp.....börja med inköp av en spegel, t.o.m din fru tycker jag är snyggare än dig. B):P

Att man skulle bli snurrig av att byta bössor frekvent som du vill påstå....näe, möjligen du, men det är ju för att ditt psyke är svagare än gemene mans så man kan igentligen inte klandra dig för ditt påstående :):D

:D:P:P

Har än inte upplevt en jaktsesong där det inte har möblerats om i vapengarderoben.....och så ska det va hädanefter också B)

Publicerat

Läste just ut boken som Jan Åkerman skrivit, Skott mot vilt. Han har nött ut 5 pipor på sin 6,5:a. Undrar om nån här kommer lyckas med den bedriften :P

Publicerat
Läste just ut boken som Jan Åkerman skrivit, Skott mot vilt. Han har nött ut 5 pipor på sin 6,5:a. Undrar om nån här kommer lyckas med den bedriften :P

Jo. Men han hade ju ingen Varberger... :)

Där är en kille som bevisade vid ett antal tillfällen, att 6,5x55 är en fullt tillräcklig kaliber för att ha ihjäl allt som trampar på denna jord.

Ska du inte ta och köpa tillbaka din 6,5'a, Exabit..? Det är nog ändå den bästa kaliber som tillverkats... :P

Publicerat
Jo. Men han hade ju ingen Varberger... :P

Där är en kille som bevisade vid ett antal tillfällen, att 6,5x55 är en fullt tillräcklig kaliber för att ha ihjäl allt som trampar på denna jord.

Ska du inte ta och köpa tillbaka din 6,5'a, Exabit..? Det är nog ändå den bästa kaliber som tillverkats... :P

Vågar jag ta upp min Lakelander igen...? :) Den här tråden har inspirerat mig.. lite väl mycket förmodligen.. damn you exabit :P

Publicerat

Vill bara lite försiktigt inflika med att Tikka m/690 är en ganska välskjutande bössa, särskilt i kaliber 6,5x55, och den borde ju kunna fylla upp dina krav på en oöm, användbar "klass tvåa"....

......kanske lite sent nu......! :P

/Mr Bängelsson

Publicerat

Säger som jag brukar: Vapen säljer man inte, dom köper man...

Tyvärr funkar det inte så bra att leva efter den devisen i det här landet :P

Publicerat

The American way is the way for you my friend ^_^ Grattis till nyförvärvet, mycket läcker ;)

Publicerat
  • Författare

Ska du inte ta och köpa tillbaka din 6,5'a, Exabit..? Det är nog ändå den bästa kaliber som tillverkats... ;)

Anledningen till att jag köpte Tikkan en gång i tiden (i våras...) var faktiskt att ha EN enda studsare till jakt. Jag betvivlar inte för en sekund att den skulle duga till det mesta jag pysslar med, men det blev för tråkigt helt enkelt.

Det är lite grann som att be Kenny Bräck att "skärpa sig" och skaffa en Volvo 240, för "det är den enda bil du nånsin kommer behöva" ^_^

Publicerat

Sen kan man ju faktiskt ha en enda studsare till jakt, men i flera exemplar. ^_^ Jag går i tankar på att skaffa en Sako 85 Hunter i grövre kaliber för att komplettera min kommande .223:a. Sako 85 parbössor! Kanske till och med likadana kikarsikten så man får precis samma känsla i anläggning och siktbild. Men men, funderar gör man ju hela tiden. ;)

Publicerat
  • Författare
Sen kan man ju faktiskt ha en enda studsare till jakt, men i flera exemplar. :lol: Jag går i tankar på att skaffa en Sako 85 Hunter i grövre kaliber för att komplettera min kommande .223:a. Sako 85 parbössor! Kanske till och med likadana kikarsikten så man får precis samma känsla i anläggning och siktbild. Men men, funderar gör man ju hela tiden. ^_^

Bra tänkt! :lol:

Jag har haft liknande tankar att endast ha:

- Sako

- Weatherby

- Winchester 70

- Ruger 1:or

- Rem 700 SA med pipor i 260, 308, 358, samt en Rem 700 LA i 25-06, 280 Rem, 338-06.

Hade i fjol parbössor i två st. Sako 75 Lyx i 30-06 och 416 Rem Mag. Hade ett tag en Rem 700 i 6,5x55 och en i 458 Win Mag.

Mitt största "problem" kanske är att jag har för (citat: Henrik) "nära från tanke till handling", men jag försöker att se det som en tillgång istället ;);)

Publicerat

Jag förstår tanken med parbössor men....blir det inte ohyggligt tråkigt med två identiska bössor men i olika kalibrar ;)

För mig är vapen individer som bäst kommer till sin rätt när dom utformas runt sin respektive kaliber/ändamål ^_^

/Micke

Publicerat
  • Författare
Jag förstår tanken med parbössor men....blir det inte ohyggligt tråkigt med två identiska bössor men i olika kalibrar ;)

Problemet med parbössor är... att de bara är två ^_^

Jag omvärderar ständigt dessa tankar, men finner sällan nån riktig ro. Som Magnum brukar säga så borde jag nog jaga mer och byta mindre ;)

Publicerat
Jag omvärderar ständigt dessa tankar, men finner sällan nån riktig ro.

En sund själ i en sund kropp ;)

/Micke

Publicerat
Anledningen till att jag köpte Tikkan en gång i tiden (i våras...) var faktiskt att ha EN enda studsare till jakt. Jag betvivlar inte för en sekund att den skulle duga till det mesta jag pysslar med, men det blev för tråkigt helt enkelt.

Det är lite grann som att be Kenny Bräck att "skärpa sig" och skaffa en Volvo 240, för "det är den enda bil du nånsin kommer behöva" ;)

ärligt talat hade kenny en volvo 240 diesel när han bodde i usa i alla fall från början. obs helt sant

det togs upp bland av kommentatorerna i usa.

Publicerat
Problemet med parbössor är... att de bara är två :lol:

Hehe, förvisso. :D Har jag flera olika kommer jag dock få sån ångest när jag "tvingas" använda en som inte är favoritbössan. Dock kan det ju bli ganska tråkigt med bara "en" studsare, och det kan ju vara dumt att avstå en viss studsartyp (ex. varmint) i sin garderob bara för att alla bössor skall vara likadana. :blush:

Samtidigt vore det väldigt elegant och praktiskt med två likadana studsare då mycket av träning, anläggning och allmän hanteringsvana blir överförbar.

I mitt fall räknar jag dessutom med att .223:an kommer bli mitt standard alltiallo-vapen som jag kommer använda till allt förutom vid enstaka älg- och vildsvinsjakt (det senare lär det i och för sig bli mer och mer av), och att vid de tillfällena kunna ta en likadan studsare ur skåpet vore rätt trevligt. Den grövre individen blir således lite av ett "backup"-vapen. Samtidigt är det ju sådär kul att köpa en svindyr bössa bara för detta...

Publicerat
Hehe, förvisso. :D Har jag flera olika kommer jag dock få sån ångest när jag "tvingas" använda en som inte är favoritbössan.

Ja, i denna tråden ventilerar vi Exabists förehavanden och personlighet, och ju mer vi spånar, ju fler knepigheter hittar vi hos oss själva. Problemet som Noldorin är inne på känner jag igen Väldigt mycket. Det är faktiskt knepigt att vara Exabits raka motsats, som jag nog är, när man har skåpet fullt av "favoritbössor"...

Står ofta och svettas i ångest när jag skall plocka ut någon... Rugerettan är helt underbar, men med Varbergarn träffar jag en 50-öring på 200m...och Bernadellin ligger perfekt och bommar aldrig...fast 16-kalibarn är ju så mycket mysigare att knalla omkring med på armen...och så tar jag kombin, för den är ju igentligen bäst när jag går med hunden...fast jag kanske ska ta Bernadellin i alla fall...eller Rugern? Vore kul att ha med den lite mer...eller.... :blush:

Fan, Exabit. Du är ju mest normal av oss allihop... :lol:

Publicerat

[quote name='BäckaBengtson'

Fan, Exabit. Du är ju mest normal av oss allihop... :lol:

nu tog du väl i lite väl :blush:

alla är vi olika jag själv brukar nog bruka bössorna lite längre innan jag säljer dom.

min visst sökandet tar aldrig slut är dock väldigt nöjd med vissa av mina bössor och vissa av dom har tagit tid att förvärva.

spanade tex efter en browning bps i två år innan jag hittade en till salu på auktion.

nästa projekt blir faktiskt en 6,5x47 pipa till remington bössan anpassad för normas dl kula så jag kan skifta, torde bli en kombination som passar min mängdträning bra.

pistol kulor i 358 win och billiga norma DL i 6,5x47 från skytteombud.

vart köpte du ditt laddverktyg exabit förresten och vad kostade det.

Publicerat
  • Författare
Ja, i denna tråden ventilerar vi Exabists förehavanden och personlighet, och ju mer vi spånar, ju fler knepigheter hittar vi hos oss själva.

Jag skrev faktiskt en del om detta förut, men valde att stryka innan publicering. Ser en massa tokiga fenomen hos olika individer beroende på hur man reagerar på min tråd, även hos de som inte ids skriva nåt alls :blush:

Publicerat
  • Författare
vart köpte du ditt laddverktyg exabit förresten och vad kostade det.

Köpte mitt Redding Type S Full Length från Sinclair. Kostnaden minns jag ej - bara att kolla hemsidan. Inga stora pengar.

Publicerat
Jag skrev faktiskt en del om detta förut, men valde att stryka innan publicering. Ser en massa tokiga fenomen hos olika individer beroende på hur man reagerar på min tråd, även hos de som inte ids skriva nåt alls :lol:

Jag vågar inte skriva något. :blush:

Publicerat
  • Författare
Jag vågar inte skriva något. :blush:

Gjorde du ju visst :lol:

Publicerat

Jag blev lättad när jag kom på att det fanns andra som var längre ner i bössbytarträsket än jag själv. Det är en drog ;)

Publicerat

Sjuka är vi allihopa - På något sätt :D

Själv har jag min gamla spruckna hagelbock kvar i skåpet, den är milt sagt slut och tar bara upp en plats i jaktgarderoben nu. Men att göra mej av med den? Känns ruskigt obehagligt.. går ffa och drömer om att finna en smed som kan laga den för jag vet inte vilken gång i ordningen. Dock, finner jag RÄTT ersättare så åker den.. men tja jag letar inte speciellt aktivt och den bössa som ska ersätta den har jag bara sett en endaste gång.

Mvh!