Publicerat September 9, 200817 yr Författare Men då gör jag så här: fixar en LTR eller XCR Tactical i 223 och har som banskyttebössa och till rävjakt mm., och skickar av 6,5x55:an (som Hippen skrev så är det ju bara att skaffa en likadan om behov skulle uppstå). Behåller 6,5x47:an och tar fram den när det blir lite längre håll, eller när det är risk för byiga vindar på 300. Vad jag gör med PPC:n... vet jag inte... Kränger på sikt, kanske.
Publicerat September 9, 200817 yr En 223 med 1:8 eller 1:7 i stigning borde funka fint även på längre håll med 75-90 gr kulor. Ska själv fixa en pipa till Remmyn i 22-243 imp. Blir nog 1:8 på den.
Publicerat September 9, 200817 yr Författare En 223 med 1:8 eller 1:7 i stigning borde funka fint även på längre håll med 75-90 gr kulor. Ska själv fixa en pipa till Remmyn i 22-243 imp. Blir nog 1:8 på den. Remmisarna har 1:9. Borde funka rätt bra va? Sierra MK 69:or borde den åtminstone fixa.
Publicerat September 9, 200817 yr eller XCR Tactical i 223 Är det en XCR Compact Tactical eller en XCR Tactical Long Range du tänker på då? Jag har ju en XCR Tactical LR kolv på min 300 H&H som är en Bell&Carlsonkolv för övrigt,om du tänker dig ett smidigt vapen så ska du nog inte välja den. Den är helt optimal för sittande och framförallt liggande skytte men inget för smygjakt eller stående skytte. /Micke
Publicerat September 9, 200817 yr Författare Är det en XCR Compact Tactical eller en XCR Tactical Long Range du tänker på då? Var väl närmast Long Range jag tänkte på. Urtaget i kolven för vänsterhanden för liggandeskytte verkar stabilt. Bössan är något dyrare än en LTR, men verkar förtroendeingivande. 26" pipa i 223 känns i mesta laget, men det går ju alltid att korta kanske.
Publicerat September 9, 200817 yr Var väl närmast Long Range jag tänkte på. Urtaget i kolven för vänsterhanden för liggandeskytte verkar stabilt. Bössan är något dyrare än en LTR, men verkar förtroendeingivande.26" pipa i 223 känns i mesta laget, men det går ju alltid att korta kanske. Det var därför jag undrade då du skrev att du ville ha en lättanvänd och lättburen bössa,tror du ska tänka om där och satsa på en XCR Compact tactical vilken uppfyller dessa kriterier. Long Rangemodellen är inte direkt som en hagelbössa mellan nävarna /Micke
Publicerat September 9, 200817 yr Författare Det var därför jag undrade då du skrev att du ville ha en lättanvänd och lättburen bössa,tror du ska tänka om där och satsa på en XCR Compact tactical vilken uppfyller dessa kriterier.Long Rangemodellen är inte direkt som en hagelbössa mellan nävarna Tackar, ska tänka på detta
Publicerat September 9, 200817 yr Japp,vid byiga vindar blir träffbilderna rätt stora på 300m. Jag tar det en gång till En 223 Rem som skjuter lite tyngre kulor har faktiskt ganska liten vindavdrift jämfört med många andra kalibrar. Gjorde en snabb jämförelse. 5 m/s sidvind. 308 Win, Berger VLD 175 grain, V0=804 m/s. Hade en vindavdrift på 222 mm vid 300 meter. 223 Rem, Berger VLD 80 grain, V0=884 m/s. Hade en vindavdrift på 215 mm vid 300 meter
Publicerat September 9, 200817 yr Författare Edit: fördelarna med en 223:a är för mig såpass stora så att det spelar ingen roll om det nu skulle skilja nån cm eller två i vindavdrift jämfört med en 308.
Publicerat September 9, 200817 yr Men man lär bara kunna skjuta 75 grainare som max med 1:9 (enligt Johan H's tester). Vad blir vindavdriften med en sådan, eller en 69-70-grainare? Med Berger VLD 75 grain och samma V0 som för 80 grainaren (884 m/s) Så blev vindavdriften 238 mm på 300 m, med 5 m/s sidvind. Observera att jag har endast har använt hastigheter från publicerat laddata för Sierra MK 80 grain.
Publicerat September 9, 200817 yr Författare Med Berger VLD 75 grain och samma V0 som för 80 grainaren (884 m/s)Så blev vindavdriften 238 mm på 300 m, med 5 m/s sidvind. Good enough for me. "Kjell Olav" på kammeret fick ju upp Partizan 75:or i 860-870 m/s "utan trycktecken" med en dos N540.
Publicerat September 9, 200817 yr Good enough for me. "Kjell Olav" på kammeret fick ju upp Partizan 75:or i 860-870 m/s "utan trycktecken" med en dos N540. Jo jag såg hans tester i 224. Grymt bra gjort!
Publicerat September 9, 200817 yr Jag har känt på XCR Tactical några gånger (brukar stå på Torsbo) och den känns väldigt lång, lite som 700 Police, de har väl 26" pipor båda två. Intrycket är lite att det känns som man kommer riva ner grejer ur hyllorna när man vänder sig om. Är nog inte lika påtagligt utomhus dock. Jag var väldigt mycket inne på LTR ett tag, men sen kom jag fram till att för att trava omkring ute i markerna ville jag ha en (ännu) lättare bössa (3,4 kg är trots allt ingen flugvikt även om det är smidigt för den typen av bössa). En bössa där man har ett litet och lätt kikarsikte så hela ekipaget blir väldans lätt. I .223 kan man ju "passa på" att ha en lätt bössa när rekylen blir ringa i vilket fall. Sen kan man komplettera med en stor kikare i QR till banan förstås. Detta är hur jag tänker för närvarande i alla fall. Visserligen är det inte optimalt med lätt bössa på banan, men jag kom fram till att jag hellre har det än att jag konstant går och grämer mig över vikten ute i skogen (vilket jag gör med min nuvarande .30-06). Även om man skjuter MYCKET mer på bana, så sitter man inte och stör sig (åtminstone inte jag) på en lätt bössa där alls på samma sätt som när man släpar runt en tung bössa i skogen. Detta är dock säkerligen mycket individuellt, men jag har kommit fram till att så funkar jag. Annars har jag alltid fascinerats av varmintbössor och tanken av att skjuta täta träffbilder från en stabil bössa med respektabel pipprofil. DOCK tänker jag VARJE GÅNG jag är ute i skogen med min älgstudsare att redan den väger ju retligt mycket. Därför har jag nu dragit slutsatsen att bössor för jakt skall vara lätta, såvida inte jakten alltid handlar om positionseld från ett torn. Följaktligen, eftersom jag vill ha en bössa både till att skjuta mycket på bana och till jakt, så får tyngden stryka på foten. Sen är det mycket möjligt att jag skaffar en tung varmint-klass 1:a att vaka på vildsvin med, men just klass 2:an där kalibern inbjuder till lätt bössa gör att jag verkligen vill ta fasta på att ha ett ultrasmidigt och lätt ekipage. Hursomhelst, jag tenderar att grunna alldeles för mycket på sånt här, men det är ju kul som sagt.
Publicerat September 10, 200817 yr Edit: tror jag trampade i klaveret med den kommentaren Jag hör vad du säger. Jag hann aldrig se vad du skrev innan tror jag, care to enlighten me? =)
Publicerat September 10, 200817 yr exabit för tusan 7 kg bössa är väl inte för tung för banan, har kånkat min sauer på 6,5 kg oändliga mil på jakt, det är dags att lägga mer smör på mackan . du ska väl ge bössan en chans till efter alla slantar du plöjt ned jag skulle ge högra hand för att få spela på ett sådant fint instrument och jag skulle nog ta mig tusan dra med den på jakten också. dock väger jag runt 107 kg och mycket av dom ligger på rätta ställena men 7 kg är väl inget att bära till banan. spar bössan för tusan(eller sälj billigt till mig)
Publicerat September 10, 200817 yr Jag tar det en gång till En 223 Rem som skjuter lite tyngre kulor har faktiskt ganska liten vindavdrift jämfört med många andra kalibrar. Gjorde en snabb jämförelse. 5 m/s sidvind. 308 Win, Berger VLD 175 grain, V0=804 m/s. Hade en vindavdrift på 222 mm vid 300 meter. 223 Rem, Berger VLD 80 grain, V0=884 m/s. Hade en vindavdrift på 215 mm vid 300 meter Givetvis har du rätt i detta, det är jag som är helt insnöad på 55grains kulor då jag aldrig haft någon anledning att skjuta tyngre. My bad! /Micke
Publicerat September 10, 200817 yr Även om man skjuter MYCKET mer på bana, så sitter man inte och stör sig (åtminstone inte jag) på en lätt bössa där alls på samma sätt som när man släpar runt en tung bössa i skogen. Detta är dock säkerligen mycket individuellt, men jag har kommit fram till att så funkar jag.Följaktligen, eftersom jag vill ha en bössa både till att skjuta mycket på bana och till jakt, så får tyngden stryka på foten. Sen är det mycket möjligt att jag skaffar en tung varmint-klass 1:a att vaka på vildsvin med, men just klass 2:an där kalibern inbjuder till lätt bössa gör att jag verkligen vill ta fasta på att ha ett ultrasmidigt och lätt ekipage. Hursomhelst, jag tenderar att grunna alldeles för mycket på sånt här, men det är ju kul som sagt. Visst grunnar man alldeles för mycket på sånt här men här är jag av precis motsatt uppfattning. Min LTR väger med benstöd,monopod,motljusskydd,fullt mag och vapenrem=tjänstevikt 5580gram. För mig är detta den ultimata kompromissen för såväl bana som jakt,skulle absolut inte vilja ha ett lättare vapen på banan eller i skogen,tyngden ger stadga åt skyttet för bägge verksamheterna speciellt när hållen drar iväg. Lätta vapen är nästan omöjliga att hålla helt stilla vid skytte mot små mål på långa håll. Nu har ju jaktformen mycket med hur vikten upplevs,jag smyg och vakjagar nästan enbart. 5,5kilo har jag inga som helst problem med att bära runt under några timmar,kanhända att min elastiska anatomiska vapenrem från OP/Tech har något med det att göra men som det känns nu skulle bössan kunna väga ännu mer utan att det skulle bli jobbigt. Det kommer den iofs att göra när jag får min ljuddämpare,då lär den kliva upp till runt 6kilo får se om jag får anledning att ompröva detta då. /Micke
Publicerat September 10, 200817 yr Ja, de längsta hållen får man nog avstå med en lättare bössa. Men med en lättrekylerande kaliber, benstöd och mycket träning så ska man nog få till skyttet skapligt bra åtminstone. Sen kanske min klagan på vikt beror på att jag alltid bär mina vapen i händerna, har inte rem på dem. Då gör sig vikten mer påmind kan jag tänka... Dock sneglar jag på att skaffa rem faktiskt!
Publicerat September 10, 200817 yr Det kommer den iofs att göra när jag får min ljuddämpare/Micke OOppps. Det där låter intressant. Till LTR:en? Skicka gärna ett litet PM på detta. Sorry OT.. /Må
Publicerat September 10, 200817 yr OOppps. Det där låter intressant. Till LTR:en? Skicka gärna ett litet PM på detta.Sorry OT.. /Må Jag tror säkert exabit har överseende med ett litet snedhopp. Har sökt licens på en A-Tec TMM-5,vikt 410gram. Att det blev den berodde på att det är en teleskopdämpare som bygger minst framåt-endast 15cm,väger ganska lite och påverkar balansen minst och för sin storlek har den hög dämpningsgrad. /Micke
Publicerat September 10, 200817 yr Remmisarna har 1:9. Borde funka rätt bra va? Sierra MK 69:or borde den åtminstone fixa. Ja jänkarna skjuter ju med den kombon upp till 600 yards så det borde funka.
Publicerat September 10, 200817 yr Författare Igår var det tanke - idag var det handling! En glutt i Torsbos vapenbunker och diverse klämmande på de olika 700:orna gav vid handen att LTR:en var trevlig, XCR Tactical Long Range ännu "trevligare", men... jämte LTR:en stod en likadan bössa fast med en syndigt snygg olive drab-stock. Just det! En XCR Tactical Compact. Problemet var att Compact:en var en 308, men efter konsultation med en av mina två favvosäljare på TB så gick vi upp till überbunkern med alla nya vapen och letade länge och väl innan vi till slut fann Remingtonlådan med Compacten i 223 De här gubbarna har mer koll på vilka bössor de har än sin egen databas Jag var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ nära att göra om samma "misstag" som jag nästan alltid gör, dvs att falla för bössan med mest vikt och piplängd, dvs XCR Tactical Long Range. Men jag spelade upp forumsekvensen från igår kväll i mitt huvud och kom ihåg Mickes visa formulering. Och när jag föreställde mig den långa pipan med ljuddämpare framför mig så var valet enkelt. Måste faktiskt, kanske lite väl subjektivt, hävda att XCR Tactical Compact är en av de snyggaste och "coolaste" bössor jag nånsin sett. Jag är en sån sucker för olive drab så det finns inte Tror jag kommer bli sjukt nöjd faktiskt. För att använda lite befogad 08-nomenklatur kommer nötskrikorna bli "ruskigt ruttna på mig när jag börjar mula dom med den här pangen" Fick 900 spänn mer än totalkostnaden för 6,5x55:an inklusive gängningen för ljuddämpare i inbyte, så det var en av få vapenaffärer jag gjort som gått plus Nu ska jag bums beställa en dämpare i alu från RCC och sedan fundera på en lämplig kikare till den här skönheten
Publicerat September 10, 200817 yr Författare Usch! Nu blev jag lite avis..... Fjantigt och totalt onödigt! Gläds istället åt att jag pumpar in lite mer pengar i statskassan iom moms och annat på den här pangen
Publicerat September 10, 200817 yr du e bara för go! Jag tycker jag har kort från tanke till handling men du är värre Är helt säker på att du gjort rätt val. Visst är den sjukt snygg,OD är helt klart den läckraste färgen! hade den funnits när jag köpte min LTR så hade jag också haft en sån,har iofs OD på min 300 H&H så jag känner mig inte helt utmobbad Ska bli rent ut sagt jävligt kul att få se dina övningar med denna pjäs och få se vad den presterar. From one green sucker to another Welcome /Mike