Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya funderingar som snart spräcker skallen på mig...

Featured Replies

Publicerat
Sjuka är vi allihopa - På något sätt :huh:

Själv har jag min gamla spruckna hagelbock kvar i skåpet, den är milt sagt slut och tar bara upp en plats i jaktgarderoben nu. Men att göra mej av med den? Känns ruskigt obehagligt.. går ffa och drömer om att finna en smed som kan laga den för jag vet inte vilken gång i ordningen. Dock, finner jag RÄTT ersättare så åker den.. men tja jag letar inte speciellt aktivt och den bössa som ska ersätta den har jag bara sett en endaste gång.

Mvh!

:mellow:

• Svar 130
  • Visningar 13,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Det värsta är att jag i helgen "insåg" att det absolut mest optimala vapnet för min nuvarande jakt skulle vara en drilling. En hyfsat lätt och smidig sak (läs: Blaser) med kulpipa i max 7x65R hade varit kalas för all småviltsjakt. Rådjur, räv på lock, grävling, nötskrikor både flygande och sittande i träd - precis allt hade åkt med om jag haft en köttorgel :mellow:

Men jag får nog lugna ner mig lite nu då en utgift på dryga 50 papp känns ganska orealistisk :huh:

Publicerat
Det värsta är att jag i helgen "insåg" att det absolut mest optimala vapnet för min nuvarande jakt skulle vara en drilling. En hyfsat lätt och smidig sak (läs: Blaser) med kulpipa i max 7x65R hade varit kalas för all småviltsjakt. Rådjur, räv på lock, grävling, nötskrikor både flygande och sittande i träd - precis allt hade åkt med om jag haft en köttorgel :wub:

Men jag får nog lugna ner mig lite nu då en utgift på dryga 50 papp känns ganska orealistisk :huh:

Men om du säljer allt i skåpet då...? :mellow:

Publicerat
  • Författare
Men om du säljer allt i skåpet då...? :rolleyes:

That's not helping... B)

Publicerat
That's not helping... B)

Kunde inte låta bli :rolleyes: Näe.. ska man köpa en fin drilling så är det nog verkligen läge att tänka länge och väl. Med prislapparna som sitter på de där så vill man nog inte göra ett förhastat val med vare sig kaliber, kolvtyp eller något annat.

Publicerat
  • Författare
Näe.. ska man köpa en fin drilling så är det nog verkligen läge att tänka länge och väl. Med prislapparna som sitter på de där så vill man nog inte göra ett förhastat val med vare sig kaliber, kolvtyp eller något annat.

Ja, precis. Därför får idén ligga i malpåse men det hindrar mig inte från att klämma på drillingar vid varje tillfälle som ges.

Publicerat

Drilling..? Köpte en flång ny drilling för ett par år sedan, en Merkel, men den hängde med en säsong så åkte den tillbaka. Totalt överreklamerad pjäs. Mycket pengar för ett extra hagelskott jämfört med en kombi. Ungefär som ett universalverktyg i verktygslådan. Inte bra till någonting. Lika fjantigt med en dubbelstudsar-drilling. Där är hagelpipan tämligen onödig, och jag hade då inte dragit iväg vilka hagel som helst i en pipa lödd mot 2 andra och med den prislappen.

Glöm drillingen. Om man nu inte är mer vapenfanatiker än jägare, vill säga - då är de praktfulla pjäser, utan tvekan.

Publicerat
  • Författare
Glöm drillingen. Om man nu inte är mer vapenfanatiker än jägare, vill säga - då är de praktfulla pjäser, utan tvekan.

Men en kombi då? :rolleyes:

Publicerat

för min jakt är drillingen ett ypperligt vapen, har aldrig ångrat att jag gick från kombi till drilling.

men det tog lång tid innan jag hittade en som passade hade det inte varit för det klena utbudet hade jag haft en till med klass tre pipa också till fjälljakten.

Publicerat
Men en kombi då? :rolleyes:

Kombin kan försvara sin plats. Om inte annat så för att få in en hagelspruta i ditt skåp igen. Fast igentligen så tror jag inte du har något behov av en hagelpang av något slag. Snabba skott på rörligt vilt är inte din grej. Ännu... Sen kan vi snacka bössbyten, hörru!

Vapen har du fart över många, men det finns ju en hel jaktlig värld därute, som bara ligger och väntar på att bli upptäckt av dig. Du har ju bara skrapat lite, lite på ytan... Flytta ur stan, så ska jag sälja en hund till dig. Sen börjar jakten på riktigt.

Publicerat
Det värsta är att jag i helgen "insåg" att det absolut mest optimala vapnet för min nuvarande jakt skulle vara en drilling.

HALT!

Är inte helt säker på att jag gillar dina helgutflykter till jaktmarken :D du får sådana konstiga tankar ibland :rolleyes::D

Köper du en drilling så blir det en tvåveckorskärleksaffär innan du inser ditt misstag,och en kombi......trodde inte ens detta ord fanns med i ditt ordföråd så jag undrar stillsamt..har du feber? :D

Det enda du behöver är ett påskyndande av ditt 223 projekt! fördjupa dig i vad du ska toppa denna med sålänge innan licensen kommer så går dagarna fort.

Men du kanske tänker längre än mig?

Kan det vara så att du ser en tacticaldrilling framför dig med benstöd,ljuddämpare,kikare med motljusskydd,foldingkolv av syntet-givetvis levererat i en aluväska för luftlandsättningar :D:D

Skulle kunna få mig att kolla på drilling B)

/Micke

Publicerat
  • Författare

Micke - du e en skön lirare! Även om du givetvis har åsikter om det mesta så lägger du fram dem på ett diplomatiskt och icke-fördömande sätt. Precis så man ska behandla mig om man vill att jag ska lyssna :rolleyes:

Planerandet för 223:an är i full fart. Lutar åt en Conquest 4,5-14x50 med mildot faktiskt. Dels är den något kortare än 6,5-20x50:an som jag har, vilket jag tror kan passa bra på XCR:en. Dels tror jag det är en stor fördel att ha samma rattar, justeringar, och känsla som på 6,5x47:an. Det borde funka och ge synergieffekter.

Publicerat

HOOST, kommer ihåg att Micke för närmare bestämt 9 månader sedan skrev i min dagbok att en drilling är vad som fattas i hans skåp. :D

Ställ dig frågan Exabit, kan jag tänka mig att skjuta rådjur med hagel. Är svaret nej är det ett onödigt vapen. Men då jag blandjagar i princip hela säsongen med egen hund är det det optimala vapnet. Från 1/10 är den med 3 dagar av 4, otroligt användbart vapen, förutsatt att den passar dig. :)

post-1031-1221501078_thumb.jpg

post-1031-1221501335_thumb.jpg

post-1031-1221501407_thumb.jpg

post-1031-1221501537_thumb.jpg

Publicerat

Är nog rätt mycket med MKJ här, för att gå en smula OT.. jag skulle ha en drilling men det finns bara två som jag tror passar mej och jag ids inte lägga tiden, energin samt pengarna på att finna dem så jag harvar på med Finnlighten.

För att trassla mej tillbaka till ämnet så känns en drilling helt galet för Rikard (Exabit) :D

Mvh!

Publicerat

Rikard!

Skall försöka hitta en smidigare kolv än den svinrygg som sitter på nu, så kan du få låna min drilling över en helg och testa/jaga med. :)

Du kan få låna den som den är nu med men det är upp till dig.

Publicerat
  • Författare

I just might take you up on that offer, buddy! :)

Publicerat
  • Författare

Igår kom ett fett brev från Polisen innehållande inte mindre än 3 licenser: för 22:an, 223:an, och dämparen. Julafton? You betcha! :D

Tyvärr kan jag inte hämta 223:an förrän nästa vecka pga jobbet. Men det kanske är lika bra det, för siktet ska komma på måndag. Om jag tar med det så blir det enklare att få till ett vettigt montage. Och ja: det blev ett Conquest 4,5-14x50 med mildot.

Publicerat
Igår kom ett fett brev från Polisen innehållande inte mindre än 3 licenser: för 22:an, 223:an, och dämparen. Julafton? You betcha! :D

Tyvärr kan jag inte hämta 223:an förrän nästa vecka pga jobbet. Men det kanske är lika bra det, för siktet ska komma på måndag. Om jag tar med det så blir det enklare att få till ett vettigt montage. Och ja: det blev ett Conquest 4,5-14x50 med mildot.

Nu får du sluta uppdatera tråden.. det blir så jobbigt att skriva på ett tangentbord med dräggel i! :(

Publicerat

Det är bara att gratulera :P Julafton i trippel bemärkelse!

Själv får jag säkert vänta tills mitten av november innan bygellicensen kommer.....och ljuddämparlicensen kom inte idag heller.

Tror jag flyttar ner till dig! Har du plats? :P

/Micke

Publicerat
  • Författare

Här är en bild på skapelsen som jag hämtade igår. En mycket stressad och irriterad smed med norrlänskt påbrå (vad annars? ^_^ ) på Torsbo fick monterat siktet i lämpliga fästen till slut. Sköt tre skott på hemvägen för att få igång nån form av break-in. Bössan överträffar faktiskt alla förväntningar så här långt. Jag trodde att den kanske skulle vara i minsta laget för mig, men det visar sig att den är helt enkelt superb ^_^

Paketet från Triad kom igår oxå så jag fick på stock-packen lagom till fotografering. Och ÄÄÄÄÄNTLIGEN har jag fått tag i en riktig beanbag!

Ursäkta den usla bilden...

XCR.JPG

Publicerat

:D:):D:PB)

Ohh du...jag blir alldeles svettig ^_^

Ser ut som något som vill bo hemma hos mig!

Ser fram mot Range report snarast!

/Micke

Publicerat

Fin büsse!

Stock-packen, är det en förvaringsficka endast eller finns det något mer syfte med den?

/Må

Publicerat
  • Författare
Stock-packen, är det en förvaringsficka endast eller finns det något mer syfte med den?

Jag har den främst för att höja kindstödet. Sen ser det tufft ut ^_^ Vet inte riktigt vad man ska ha i fickan egentligen.

Publicerat
Jag har den främst för att höja kindstödet. Sen ser det tufft ut :D Vet inte riktigt vad man ska ha i fickan egentligen.

Snus? Måste ju vara en perfekt snusficka... nära som f-n till läppen oxå. ^_^

Publicerat

Ohh... den såg riktigt fin ut!

XCR Compact Tactical har jag inte sett någon i verkligheten vad är det för stock? Piplängd? Vikt?