Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mamre:s Afrika resa!

Featured Replies

Publicerat
ytligare en trevlig bild av viltet där vi var!....

Nice! :lol:

• Svar 179
  • Visningar 34,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Pass nr 5 ett mark blinde. Gjorde mej i ordning som vanligt fast detta ställe var det väldigt trångt i, och de skulle visa sej lite senare.

Ca 17:15 kommer det en jätte fin kudu ko in. Hon står länge å tittar på mej, pulsen min är nu på 100% känner hur jag börjar skaka i kroppen, sätter mej ner på huk och försöker lugna ner mej! Får ner pulsen.

Lägger i en lämplig pil med en Muzzy spets på 115g 4 bladig. Av ståndet är nu bara 15m hon har kommit fram till det ut lagda höet och börjat att äta av det, står länge och väntar på ett perfekt läge efter ca 20 minuter kommer det!

Hon tar ett litet steg fram så bogen öppnar upp sej! Spänner bågen går ut i skjut öppningen smack, och pilen sitter perfekt igenom båda lungorna och fastnar i ben på andra sidan. Hon rusar i väg och jag hör hur de brakar och knakar i buskarna, sedan en duns? Där tror jag nog hon föll, max 100m bort. De visade sej att hon bara gick 50 meter. Så det var en mycket bra träff.

Kom in 5-6 kudu till lite senare vis 18:30 men dom vågade sej inte riktigt fram till vatten hålet, men de gjorde inte så mycket hade fått min kudo ko och det räcker för i kväll. Blev hämtad av bilen strax efter 7 en snabb spårning så hittade vi kudun, hon var verkligen jätte fin ett otroligt maffigt djur, lite bilder togs på trofén och sedan in lastning till bilen och glada miner i alla fall från min sida. Jouko hade skjutit högt på ett vårtsvin de var allt som hänt. Micke hade fått in en geopard när de mörknat! Och de var en trevlig storry fatst man blev inte direkt stöddigare av att veta de finns en sådan inne, så nu lär man tänka sej lite mer för när man står där ute i mörkret och väntar på bilen.

Hem mot kampen och av lämning av min kudu ko. Bestämde mej för ett montage på henne, den respekten är hon värd som tack för den fina stund jag fick! Efter detta så blev det middag och som vanligt helt jävla under bart gott, gryta blev det på just kudu kött. Lite prat efter maten och en å annan whiskey slank ner givet vis en gin å tonic som är ett måste här nere. Säng gång vid 21:30 efter en underbar dag här på Mkolo!.

post-1257-1222713718_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

perfekt träff!..

post-1257-1222713775_thumb.jpg

post-1257-1222713830_thumb.jpg

Publicerat

Nice <_<

Publicerat
  • Författare

mer trevliga minnen från kampen!...

post-1257-1222788868_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

å mer...

post-1257-1222788909_thumb.jpg

Publicerat

Bra skjutet Thomas! Snygga foton också! :D

Publicerat

Bilden på vårtsvinen där var ju ett kanon kort !! värsta national geografic klass på det !! ;)

Publicerat
Bilden på vårtsvinen där var ju ett kanon kort !! värsta national geografic klass på det !! ;)

Hmmm! Hörrödu hmm hmm!

Nu tycker jag vi ska ge lite credit till min kära fästmö för vissa av bilderna som lagts ut på denna tråd.

Dom där 2 vårtsvinen är en av hennes bilder. Mamre hade så fullt upp med att fälla vilt att han inte hann ta många kort! He he he he.

Carin tog ca 600 bilder och filmade 7 halvtimmes dvd skivor. Hon tog mer kort själv än vi övriga 4 tillsammans.

Sen blir det ju inte sämre av att hon har en bra kamera.

Publicerat
  • Författare

här har vi JS med en riktig fin "gris"...

post-1257-1222879368_thumb.jpg

Publicerat

den hade ståtliga betar!

Publicerat
  • Författare
den hade ståtliga betar!

jepps!.. dom var riktigt fina!.....

här har vi också en av Oskars "Grisar" samt en pärlhöna!... och våran fantastiska spårare Alfred!...

post-1257-1222887479_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Denna "gris" fick vi åka ut dagen efter på morgonen å söka upp!.. var av någon anledning väldigt dåligt med blod, trots en bra träff! de fanns väldigt mycket spår av vårtsvin runt blindet där Micke släppte pilen!..

när vi kom tbx på morgonen så vissade sej att de var jätte lite blod spår och att våran spårare var tvungen att göra omtag flera gånger innan vi kom rätt!.. och den hadde verkligen inte gott långt, ca 100m bara, men de var rätt snårigt!..

post-1257-1222893791_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

detta ståtliga djur kom in samma kväll jag sköt min Eland och Inpala!.. en riktigt härlig kännsla att få vara så nära en Giraff!.. :wacko:

post-1257-1222893925_thumb.jpg

Publicerat

måste ju vara som en dröm att vara i afrika.. blir helt ställd av alla bilder jag..

Publicerat
  • Författare
måste ju vara som en dröm att vara i afrika.. blir helt ställd av alla bilder jag..

såååå sant!... de finns inte ord som kan beskriva kännslan av att fått varit där!... kan jag bara förmedla 10% av detta via bilderna och de som skrivs så har jag lyckats väldigt bra!... känns fortfarande overkligt de jag har fått vara med om!.. :wacko:

Afikasjukan finns!.. och den kommer att bestå hela mitt liv!.... ;) allt man fått se på tv genom åren! och allt jag pratat med Amakulu om har varit fantastiskt!.. men ingenting mot de jag varit med om!... tror inte man kan beskriva detta utan de måste upplevas!..

MVh

Publicerat

Då måste jag givetvis ställa frågan till er som var med mig ner: Ångrar ni inte det minsta att jag lurade in er på detta med bågjakt och de afrikaberättelser jag lockade er med? :wacko:

Jag kommer att åka ner dit igen! Vilka vill hänga på?

Publicerat
  • Författare
Då måste jag givetvis ställa frågan till er som var med mig ner: Ångrar ni inte det minsta att jag lurade in er på detta med bågjakt och de afrikaberättelser jag lockade er med? :wacko:

Jag kommer att åka ner dit igen! Vilka vill hänga på?

Jepps!.. jag ångrar mej!.... eftersom jag fått Afrikasjukan!.. ;)

Publicerat

Jadu broder!

Jag varnade ju dig! Man blir sjuk av att åka till afrika. Det finns inga piller som hjälper när man drabbas av afrika.

Men vilken härlig sjukdom!

Bifogar en bild på en av mina vårtsvin. Mycket bra träff. Notera utgångshålet. Det blev en hjärtträff!

post-1478-1222927979_thumb.jpg

Publicerat

Mamre..

Lite nyfiken här, INTE anti, utan nyfiken..

Kudun du sköt, tyckte pilen satt väldigt ytligt på bilden. Hade du dragit ut den eller satt den i bogbladet på utgångssidan? Såg konstigt ut..

Häfita bilder iaf!!!!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Mamre..

Lite nyfiken här, INTE anti, utan nyfiken..

Kudun du sköt, tyckte pilen satt väldigt ytligt på bilden. Hade du dragit ut den eller satt den i bogbladet på utgångssidan? Såg konstigt ut..

Häfita bilder iaf!!!!

Mvh!

den sitter inte ytligt!.. pilen är rätt lång jag har en draglängd på 29" och då är pilen yterligare några tum längre!... men du har rätt med att den satt i motsatt bogblad!.. om du tittar lite noga på pilspetsen (bilden brevid) så ser du att de bladet i mitten är förstört/av.. detta beror på att den gick ing i bogbladet och satt fast rätt ordentligt!..

Mvh Mamre!..

Publicerat

Tja!

Raderat en mängd inlägg ur den här tråden som gick rejält off topic. Låt Mamre ha den här tråden i fred, kommentera gärna bilderna osv, men stickspår likt kostnader för resa, svårigheter att fälla vissa vilt under olika omständigheter är ju klockrena ämnen för nya trådar!

Allt gjort i samråd med Mamre, hoppas du fortsätter att ösa ut bilder nu :wacko:

Mvh!

Publicerat
den sitter inte ytligt!.. pilen är rätt lång jag har en draglängd på 29" och då är pilen yterligare några tum längre!... men du har rätt med att den satt i motsatt bogblad!.. om du tittar lite noga på pilspetsen (bilden brevid) så ser du att de bladet i mitten är förstört/av.. detta beror på att den gick ing i bogbladet och satt fast rätt ordentligt!..

Ok då är jag med!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Tja!

Raderat en mängd inlägg ur den här tråden som gick rejält off topic. Låt Mamre ha den här tråden i fred, kommentera gärna bilderna osv, men stickspår likt kostnader för resa, svårigheter att fälla vissa vilt under olika omständigheter är ju klockrena ämnen för nya trådar!

Allt gjort i samråd med Mamre, hoppas du fortsätter att ösa ut bilder nu :wacko:

Mvh!

Tack för hjälpen!...

Mvh Mamre

Publicerat
  • Författare

hur fel är det att sitta intill floden på morgonen och avnjuta fikat innan dagen börjar!.. när man sitter där så är det inte svårt att tycka att man har det rätt bra!... :wacko:

å ja!.. den skäggige unge herrn på bilden är Mamre i egen hög person!.. :o

post-1257-1222952628_thumb.jpg