Publicerat Oktober 9, 200817 yr Hej! Ska på småviltsjakt på Lördag. Det ska finnas hare, räv, fasan och rådjur där. i kommer att jaga med stötande hund. Vilken hagelstorlek skulle ni välja (bly)? Vilka Choker skule ni ha i bössan? Tacksam för svar!
Publicerat Oktober 9, 200817 yr är själv ganska nybörjare. men half och full ? tanke på att det finns fasan lite finare hagel som även går på hare och räv ,5:or? vet ingen anning vad rådjur skall ha. 3,5- 4 mm ? us.3-1?
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Skjut med 3or-4or, skit samma vilken borrning. Själv jagar jag rådjur med IIans borrning med us1 hagel efter senaste incidenterna med små hagel. us4 o 5 är enligt mig i fortsättningen fel typ av hagel till rådjur.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Skjut med 3:or i halvborrningen och 5:or i kvartsborrningen. Håller jag med om. Brukar köra samma kombination.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Gör det enkelt, kör 5or rätt över i halv trång, och skjut inte rådjur på håll över 20 meter.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Sköt på en get i helgen. 22 meter. 63!!! gram 3,25mm hagel fick den i sidan. Klockren träff. Inte ett enda hagel fick jag in till maskineriet. Kan iofs ha berott på Winchesters skitpatroner.. Lade iväg en 50 grammare med us5 rakt bakifrån på den också och dom stekarna var inget att spara. Men även där så hade genomträngningen på 24 meter inte gått längre än kanske 2 cm in i stekarna. Så mitt tycke om klena hagel hädanefter= Resulterar i 1000 hagel i ett djur som fortfarande inte är dött. Samt jobbiga eftersök. Resonerar annorlunda från o med nu,= Varför använda klenare hagel när dom dör så förbannat mycket bättre med grövre. + att köttförstöringen blir mindre och då kan djuren hänga o möra till sig ett dygn extra. Ursäkta för OT. Bara bollade ur mig lite åsikter jag dragit på mig senaste veckan.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Schaman: Vad är det för hastighet på dina 63 grammare? Har du kollat träffbilden?
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Vikten patronen anger är mängden hagel i patronen i gram, ju mer hagel ju lägre fart på dom som regel, vilket också kan verka negativt i täckningssynvinkel. Har under åren skjutit massor med rådjur med hagel och kommit till konklusionen att bäst täckning/penetration får jag ur 36 gram hagel US 3 och halv trång. PS Har använt rådjursfigurer på 30 meter med olika hårdhet i skivan.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Vet inte vad hastigheten var på dom faktiskt. Testat träffbilden såg jag ju på rådjuret jag sköt på. Var nog en bra träffbild i sidan på den.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Vet inte vad hastigheten var på dom faktiskt. Testat träffbilden såg jag ju på rådjuret jag sköt på. Var nog en bra träffbild i sidan på den. Precis som MKJ skriver så hade du säkert fått djupare verkan på haglen om du hade skjutit med en lättare blyladdning.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Kan så vara. Eller annat märke på patron. Har dåliga erfarenheter av Winchesters 40grammare sen tidigare också. Deras superspeed.. sämre skit får man leta efter. Det här var väl typ samma patron fast SuperMagnum XX super speed.. Dom verkar satsa på snyggare o häftigare namn hellre än att ta fram fungerande patroner. I klass med Dionisi förbanna 36grams SAGA eller Rio USnr5 funkar troligen bra till allt. Det mesta jag skjutit med dessa patroner har dött. Men jag har aldrig haft mage att skjuta med mindre än 40 gram bly på ett rådjur då det känns så fel för mig.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Min Miroku sköt grymt fina träffbilder med Winchesters Super speed. Deras 6:or var enligt mig helt perfekt för fågel. Dog gjorde dom också
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Räv, fasan och hare = us 5. Rådjur har jag aldrig använt hagel till även om mängder av dom faller för det. Tycker att rådjur ska jagas med kula som smygjakt. Jag bor ju i gällivare så mina erfarenheter av rå är inte stora men några har det blivit. Tror inte att något rådjur står upp för en välplacerad smäll med Us 3 men jag är emot supertunga laddningar då hastigheten på haglet sjunker markant med laddningar över 40 gram i 70 mm patroner. Har laddat hagel själv och vid 35-36 gram har man maximal hastighet och maximalt antal hagel. Jag har fällt både tjäder och gås med us7 28 grams patroner bara avståndet inte är för långt och träffen sitter rätt. Jag använder nästan uteslutande 1/4 choke till all jakt 1/2-3/4 på soptipp men den jakten har inget med vanlig jakt att göra då man ofta pekar ner fågel som kommer seglande på hög höjd.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr http://www.winchester.com/products/catalog...bn=5&use=12 63gram femmor i hastghet 1150 http://www.winchester.com/products/catalog...;bn=5&use=6 36gram femmor i hastighet 1400 Alltså en hastighetsökning på över 20% om man kör med 36or istället för 63or. Är verkligen ingen expert när det gäller hagel på rådjur eftersom jag aldrig skjutit ett rå med hagel trots att jag är inbiten hageljägare Men förra vintern stötte jag en killing till en passkytt som sköt med Rottweils femmor 36g, detta gav genomslag på 17 meter.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Resonerar annorlunda från o med nu,= Varför använda klenare hagel när dom dör så förbannat mycket bättre med grövre. + att köttförstöringen blir mindre och då kan djuren hänga o möra till sig ett dygn extra. Låter som ett hagel i storlek .30-06 eller dyl. mer skulle vara din melodi med det resonemang du för
Publicerat Oktober 9, 200817 yr nej men jämför antalet hagel i en 50 grams laddning med us nr 1 o 5.. otrolig skillnad i antal hagel.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr nej men jämför antalet hagel i en 50 grams laddning med us nr 1 o 5.. otrolig skillnad i antal hagel. Det är ju viktigare att färre hagel penetrerar nog djupt, än att du har dubbelt så mycket hagel 2 cm innanför skinnet.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Det är ju viktigare att färre hagel penetrerar nog djupt, än att du har dubbelt så mycket hagel 2 cm innanför skinnet. Precis vad jag menade, alltså kommer jag att använda stora hagel i framtiden.
Publicerat Oktober 9, 200817 yr Precis vad jag menade, alltså kommer jag att använda stora hagel i framtiden. Ja så kan man ju också se det
Publicerat Oktober 16, 200817 yr Nu blir jag lite brydd... Hagel skall ju inte penetrera ett rådjur, det skall ju säcka av chock-effekten. Annars har man köttförstöring som heter duga. Jag skjuter uteslutande med Gafab 4:or 36g med Xfull/Xfull på lite avstånd, dock tar jag 3:or när de får lite grövre vinterpäls men det går fortfarande bra med 4:or. De faller på en gång och det är lite muskelskador. Dock ser insidan av skinnet ut som den värsta 15-åriga finniga mopedraggaren av alla hagel som sitter där. Vill man ha penetrering så får man nog skjuta lite grövre hagel men då tappar man chockverkan. Jag har testat med AAA hagel (5.6 mm) på en bock (inte i sverige) och nog dog den, men det var inte så rolig styckning... Det finns väl lika många skolor som skyttar Dock tycker jag att övertro på grövre hagel tenderar att ge mer skadeskjutningar och sämre tilldelning i frysen.
Publicerat Oktober 17, 200817 yr Nja.. den där myten om chockverkan är väl avlivad för länge sedan.. Skulle chockverkan vara receptet för avdagatagande av rådjur så varför skjuter vi inte rådjur med 32 grams laddad us 9? Redan en normal blytrap patron når in i lungor/hjärta vid träff bakom bogen vilket SLU testat då man bankat döda rådjur med trapskott och kollat effekten. Mitt förslag till nämnda jakt blir typ kvart halv och 32-36 gram us 4. Skjutit rådjur med us 5 på håll över 25 meter och det går utmärkt men det blir väldigt mycket hagel..överallt.. Mvh!
Publicerat Oktober 17, 200817 yr Dock tycker jag att övertro på grövre hagel tenderar att ge mer skadeskjutningar och sämre tilldelning i frysen. Amen! Grova hagel och tunga laddningar.. Mvh!
Publicerat Oktober 17, 200817 yr Finns ingen anledning att överladda, träffbild/täckning är mycket viktigare. Precis som tidigare sagts så skjunker hastigheten med högre laddvikt, vilket iallafall för mig försämrar träffbild. Har skjutit en gäng rå med Winchester superspeed 28g, us4, kal.20, inga problem. Så min fasta övertygelse är att det inte behövs några tunga laddningar.Använder nu gyttorp magnum (vad dom nu heter d för????) 30g us5 i höger, us 3 i vänster kal20 pga att det slikjer lite på träffbilden, borrningen är ca något öppnare än halv+ ca trekvart. 3dje säsongen funkar klockrent.
Publicerat Oktober 17, 200817 yr Hipshot väl talat ang chock. Sen övertro på grova hagel.. Visst blir det säkert fler skadskjutningar om man använder 6mm hagel. Men Usnr1 så är ju inte vare sig överdrivet eller så.. Träffbilden kanske blir väldigt drabbad i en 36grams laddning med dessa men det har jag faktiskt aldrig testat. Jag går på mina 42gram o helst 50-52gram när jag jagar rådjur. Men nu med USnr1 istället för 4-5 då det efter senaste djuret har sänkt mitt förtroende för dessa småhagel. Men jag har tagit åt mig av detta med hastigheter osv så det stämmer garanterat att genomträngningen blir betyydligt bättre med en 36grams 5a. Men som Hipshot även sade, skjuter man med små hagel så får man räkna med småhål överallt! Vilket jag inte önskar i mina djur då det jag skjuter ges bort till markägare osv. mvh c-a