Publicerat Oktober 17, 200817 yr Diskussionen om täckning kontra rådjur blir lätt skev tycker jag. Varför behöver man egentligen täckning? jo för att få tillräckligt med hagel i små mål. Är rådjuret ett litet mål??? I en Gyttorp Magnum laddad med 42grams 1or finns det 100 hagel......100ST I en Gyttorp Special laddad med 36grams 1or finns det 90 hagel....90ST Om inte det räcker till för att få tillräcklig täckning mot en såpass stor målyta, ja då vet inte jag. Att istället ladda med 5or ger inte större marginaler utan som redan påpekats en vedervärdig köttförstöring,spridningsbilden är ju densamma oavsett hagelstorlek. En us5 kan aldrig penetrera djupare än vad en us 1 gör,det enskilda haglets anslagsenergi är ljusår bättre på den senare. Att sedan tunga laddningar går långsammare än lätta-jag ber alla att titta på Gyttorps produktblad och där kan man konstatera att samtliga deras jaktpatroner laddade med blyhagel ligger mellan 380-390m/s oavsett om det är 30 eller 42gram i dom. Man kan vidare konstatera att samtliga patroner i deras sortiment laddas med olika krut-samma fenomen som i kulkalibrarnas värld-snabba krut för lätta laddningar och tröga krut för tunga.Fortfarande ungefär samma V0. 10 m/s differans har ingen som helst praktisk betydelse. På den tiden jag jagade med hagel var min absoluta favoritpatron Gyttorps Röda 12/65 laddad med 30 gram 1or,fina slaktkroppar och inga som helst problem med dålig täckning eller effekt. /Micke
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Som av en händelse kom nya numret av Vapen tidningen i lådan i fredags. Samma fråga där.............de hänvisar till en artikel i nr 5/99, numret slutsålt men man kan beställa en kopia på artikeln på hemsidan. Kommer ihåg att det var intressant läsning. Lars Hanaeus på VT kom fram till att en hårt laddad 32g med us3:or var optimalt, de gav djupast penetration, enligt testen. Men håller med om att om det är samma hastighet på grövre/tyngre laddningar så måste det ju givetvis ge bättre penetration, men hagel ger ju chockverkan..........??? så penetration kanske är sekundärt.........men visst är man ju hjälpt av att det kommer in hagel i lunga/hjärta. Sen är ju hagel att föredra ur säkerhetssynpukt på vissa marker där det helt enkelt inte går att skjuta kula.............
Publicerat Oktober 19, 200817 yr men hagel ger ju chockverkan..........??? Definiera begreppet chockverkan,kom gärna med ett källursprung också och helst då något från 1900-talet . /Micke
Publicerat Oktober 19, 200817 yr som sagt, skulle hagel döda pga "chock" så skulle man ju kunna använda skeetpatroner? .. Chockverkan när man dödar ett djur är blodtrycksfall, inte att man skrämmer ihjäl djuren med chock, eller träffar "nerverna" så att man får chockverkan.. Visst kan man få rubbningar i nervbanorna, men inte fan blir dom chockade för det.. däremot förlamade. För att ett djur ska dö krävs mekaniska skador på vitalorgan.
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Undrar hur man skulle må av en 28grams 9:a i bröstet med en skottsäker väst... Undrar om lungorna skulla palla samt mängden av blodkärl som drar ihop sig... Man kanske skulle skjuta mot en våg och se hur många kilos tryck det är... (frugan lär bli asförbannad visserligen...) -"Hagelskott är effektiva på avstånd mellan 20 och 35 meter. Skottet behöver inte gå djupt, utan djuret dör av chockverkan då det träffas av den samlade hagelsvärmen" http://www.hdf-gyttorp.se/Main.aspx?ID=ddd...3b-8e76347b0083 -"Ett hagelskotts dödande verkan består i första hand av chockverkan och sedan mekanisk verkan dvs. ett antal hagel måste tränga in i de vitala delarna och bl.a. punktera lungorna." http://www.vidderna.se/pos_tankar.asp Jag förstår hur ni resonerar med trauma på vitala organ men jag tror inte det är helt humbug med chockverkan. Den andra länken ovan är nog den mest troliga sanningen jag kan hitta och hålla med om. Kombinerad effekt av chockverkan och trauma... Jag tycker detta är en intressant diskussion då jag alltid eftersträvar att döda djuret så snabbt och effektivt som möjligt, som resten av jägarkåren hoppas jag. Ofta när jag skjuter t ex rådjur med hagel så ser jag väldigt lite trauma vad gäller köttförstöring då haglen sitter inbäddade i fettet och hinnorna innanför skinnet. (harar är det däremot skillnad med. Ett skott på lite för nära håll kan slafsa till det rätt rejält.) Jag skall vara extra noga med att undersöka lungorna på nästa rådjur efter hagel. Lungorna hoppar jag nämligen normalt över... Lever, hjärta, njurar osv är delikatesser!!! (har aldrig hittat hagel där) Har vi ingen veterinär här som kan hjälpa till???
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Hoppas du menade att du finner haglen i päls och fett på utgångssidan..? De hagel som tar i bogarna brukar ju kunna bli kvar där men allt som bara tar i vävnad brassar ju igenom och sitter på utgångssidan... Jag tror på någon kombination av de två begreppen men det som dödar viltet är mekanisk skada på vitala organ. Fäller ett rådjur gör nog en skeet patron även men sen blir det nog problem. Mvh!
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Hoppas du menade att du finner haglen i päls och fett på utgångssidan..?De hagel som tar i bogarna brukar ju kunna bli kvar där men allt som bara tar i vävnad brassar ju igenom och sitter på utgångssidan... Jag tror på någon kombination av de två begreppen men det som dödar viltet är mekanisk skada på vitala organ. Fäller ett rådjur gör nog en skeet patron även men sen blir det nog problem. Mvh! De som tar långt fram i halsen går nog igenom men svärmen brukar sitta runt frambogen. Och den brukar vara helt ok att äta, inte alls söndertrasad. Hmm... Jag skjuter visserligen med trånga choker på lite avstånd... Och siktar ganska långt fram... Vilket avstånd skjuter du på om haglen går rakt igenom djuret, låt oss säga med en 32g bly 3:a?
Publicerat Oktober 19, 200817 yr När man skjuter ett rådjur som kommer springades i lite fart, eller tom står still, så brukar dom ju slå i backen direkt, och inte fan beror det på mekanisk skada..............följaktligen chockverkan...............Har för mig att det blir nån form av kortis i hjärnan, men detta har jag ju inget belägg för.Fram med en veterinär!!!!!! Håller med om att det inte brukar bli så farliga skottskador, fullt ätbart!!
Publicerat Oktober 19, 200817 yr -"Hagelskott är effektiva på avstånd mellan 20 och 35 meter. Skottet behöver inte gå djupt, utan djuret dör av chockverkan då det träffas av den samlade hagelsvärmen"http://www.hdf-gyttorp.se/Main.aspx?ID=ddd...3b-8e76347b0083 -"Ett hagelskotts dödande verkan består i första hand av chockverkan och sedan mekanisk verkan dvs. ett antal hagel måste tränga in i de vitala delarna och bl.a. punktera lungorna." http://www.vidderna.se/pos_tankar.asp Jag förstår hur ni resonerar med trauma på vitala organ men jag tror inte det är helt humbug med chockverkan. Den andra länken ovan är nog den mest troliga sanningen jag kan hitta och hålla med om. Kombinerad effekt av chockverkan och trauma... De två länkarna är endast påståenden,jag kan tex hävda att jorden är platt på internet men det är ingen sanning för det Jag frågar igen vilken typ av chock som avses Medicinsk chock? Skadechock? psykisk chock? Arvid Knöppels bok "jaktskyttekonsten med hagelgevär" som utkom 1915 är där det såvitt jag vet första gången det hävdades att hagelsvärmen dödar med "chock", utan att ange hur detta skulle gå till förutom en "kraftig retning av ytligt liggande nerver". Det finns ingen modern forskning som stödjer detta vad jag läst utan som vid alla andra former av trauma så är det de vitala skadorna som dödar. Att hagelsvärmar oftast fäller bytet till marken direkt hänger ihop med direkta träffar i CNS /Micke
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Lustiga diskussioner, det här. Större hagel ger större skadeskjutningar..? Skulle det vara bättre om man vid varje skadeskjutningstillfälle använt klenare hagel? Det finns inga "lindriga" skadeskjutningar. Det, om något, är en myt som borde tvättas bort. Jag laddar inte bössan med hagel som ger "mindre allvarliga skadeskjutningar" - jag laddar med hagel som dödar. För rådjur så har detta inneburit US 1 och håll under 25m under alla år jag varit i skogen, och jag har mig veterligen Aldrig skadskjutit ett rådjur med hagelgevär. Det är nog den mest onödiga skadeskjutningen som finns i jaktvärlden, trots att den debatterats så mycket. Drar du till ett rådjur på kort, rent håll rakt i halsen/bogen med en US1'a, så är det en omedelbar död för viltet. Och ja, visst f-n blir det en mekanisk skada! Otroligt att det finns jägare som inte ens sett det, och ändå skjutit många rådjur? Vet inte vad jag skall tro om det. Man chansar inte när man använder hagel mot rådjur.
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Lustiga diskussioner, det här.Större hagel ger större skadeskjutningar..? Skulle det vara bättre om man vid varje skadeskjutningstillfälle använt klenare hagel? Det finns inga "lindriga" skadeskjutningar. Det, om något, är en myt som borde tvättas bort. Jag laddar inte bössan med hagel som ger "mindre allvarliga skadeskjutningar" - jag laddar med hagel som dödar. Jag syftade på att en del människor, som jag i alla fall har träffat, tenderar att ha en övertro på grövre hagel. Att man kan chansa på lite längre håll t ex. Det är bara det jag vill trycka på. Man skall använda det man själv är bekväm med och man vet fungerar klanderfritt! Sen om det är US1 eller US5 låter jag vara osagt. Det är upp till var och en! Bara för att man har AAA i bössan betyder inte det att man kan damma på ett djur på 40+ meter. Jag tycker det här är en viktig och intressant diskussion, allt för att vi i slutändan skall bli bättre jägare! Jag tror inte det spelar någon roll hur mycket man har skjutit eller jagat i sina dar, det finns alltid något nytt att lära. Jag är intresserad av att ständigt bli bättre. Sen kommer folk att alltid ha sina egna åsikter om vad som är rätt, men det lär vi nog kanske inte alltid lösa här.
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Vilket avstånd skjuter du på om haglen går rakt igenom djuret, låt oss säga med en 32g bly 3:a? Normala håll.. undrar om jag inte har en bild.. fan.. en kompis sköt en killing på 35m med en Rottweil 36 grams laddad us 3. Tror han hade full choke i.. minns att lungorna var fullkomligt perforerade av hagel! Genomskott helt och hållet är väl tveksamt men en lungsmäll på 30 m så går helt klart större delen av kärven igenom båda lungorna. Mvh!
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Drar du till ett rådjur på kort, rent håll rakt i halsen/bogen med en US1'a, så är det en omedelbar död för viltet. Och det blir det inte om man skjuter med US 3 eller 5 eller?
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Om det är chockverkan som fimpar rådjuren så ska man alltså kunna skjuta dem med skeet plugg tycker jag och även en smäll i vom och bakåt ska döda djuret på plats men jag tror det är få som upplevt just det. När det gäller fågel så borde man kunna utesluta chockverkan helt och hållet då tre-fyra hagel i kroppen där knappast kan fimpa fågeln? Mvh!
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Jag syftade på att en del människor, som jag i alla fall har träffat, tenderar att ha en övertro på grövre hagel. Att man kan chansa på lite längre håll t ex.Det är bara det jag vill trycka på. Jag är intresserad av att ständigt bli bättre. Det är sant. Hagelgrovlek och trångborrning kommer alltid att dyka upp då och då som långhållsutrustning. Hållet på ett hagelskott avgörs enbart av viltets storlek. Det sista du skriver, är en fin filosofi, och är kanske något vi alla ska tänka över ibland...
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Och det blir det inte om man skjuter med US 3 eller 5 eller? Givetvis! Även med us 5 så fimpar du rådjuret säkert på upp över 30 meter, skjuter du igenom ett rådjur med 2,41 mm hagel så ska väl 3 mm ta sig ännu längre? Så jävla sur, har inte de exakta datan över den undersökning som SLU gjorde då de bankade döda rådjur med trapskott.. En vanlig blytrap patron tog sig förvånansvärt långt in i rådjurskroppen faktiskt. Har sökt en kompis som har koll på detta men inte fått tag på honom ännu men jag återkommer i frågan! Mvh!
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Och det blir det inte om man skjuter med US 3 eller 5 eller? ..eller 9? Det kan jag inte svara på, för jag har aldrig haft anledning att prova. Grövre går djupare.
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Är precis det jag menar. Om du har fullt tillräcklig djupverkan med 5:or varför då välja t.ex 1:or ? Med färre hagel i patronen så får man ju sämre marginaler om man riktar lite fel.
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Nja får du det? Hagelgrovleken påverkar väl inte storleken på kärven i någon utsträcking? Visst, ett pissigt riktat skott gör ju att den lilla del av kärven som trots allt träffar innehåller fler hagel... Hatar felriktade hagelskott på rådjur, skitjobbiga eftersök Mvh!
Publicerat Oktober 19, 200817 yr Nja får du det? Hagelgrovleken påverkar väl inte storleken på kärven i någon utsträcking? Visst, ett pissigt riktat skott gör ju att den lilla del av kärven som trots allt träffar innehåller fler hagel... Hatar felriktade hagelskott på rådjur, skitjobbiga eftersök Mvh! Nej inte storleken på svärmen. Men om du bara har en del av svärmen på rätt ställe så har åtminstone jag hellre fler små hagel än få stora.
Publicerat Oktober 20, 200817 yr Nej inte storleken på svärmen. Men om du bara har en del av svärmen på rätt ställe så har åtminstone jag hellre fler små hagel än få stora. ..och jag tänker precis tvärt om... Smaken är som baken...
Publicerat Oktober 20, 200817 yr Chock kan syfta på Ett medicinskt begrepp: Akut cirkulationssvikt, ett livshotande tillstånd när blodtrycket sjunker kraftigt och cirkulationen av blod och syre i kroppen minskar. En reaktion på traumatisk händelse eller dylikt, se psykisk chock. (schamans tillägg: det är väl detta dom flesta syftar på när dom pratar om chock med hagel...... varför då ens skjuta på djuren när det räcker att skrämma dom?) Ett fysikaliskt fenomen då något färdas eller strömmar fortare än exv ljudet, se chockvåg En elektrisk eller mekanisk stöt
Publicerat Oktober 20, 200817 yr Ett medicinskt begrepp: Akut cirkulationssvikt, ett livshotande tillstånd när blodtrycket sjunker kraftigt och cirkulationen av blod och syre i kroppen minskar. Exakt! Kallas även skadechock och detta är den enda effekt som konkret kan bevisas och för en lekman ses med blotta ögat. Givetvis punkterar en mängd blyhagel som passerar brösthålan ett antal större som mindre blodkärl samtidigt som bägge lungsäckarna kollapsar. Blodet rinner ut i brösthålan samtidigt som syresättningen upphör, vid träffar i hals-bogregionen så är det i princip garanterat att CNS träffas av hagel vilket fäller bytet omedelbart. Liksom BB så är det min absoluta uppfattning att fina hagel typ us 4-5 ger fler skadeskjutningar än vad us 1-3 gör,eftersöken på rådjur skjutna med småhagel är dessutom i de flesta fall en mardröm.... /Micke
Publicerat Oktober 20, 200817 yr Kul diskussion! samma skola men olika lära, använd det du är nöjd med om det så är us1 eller us3, us 5 har jag aldrig provat på rådjur men på 25m borde det funka. Hur många träffbilds skjuter sina hagelpatroner om det så är finhagel eller buckshots, de gånger jag provat har det varit väldig skillnad på olika fabrikat, nu har jag mitt märke och laddar nog oftast us1 och us3
Publicerat Oktober 20, 200817 yr Jag tänkte kolla skillnaden (eller likheten) i penetrering mellan bly 9:or och AAA, samt allt jag har hemma som ryms mellan dessa två laddningarna. Lite som C.S.I vs. Mythbusters Eftersom ballistikgele är ruskigt dyrt, samt att jag inte råkar ha någon liggandes hemma, så tänkte jag testa med telefonkataloger. Man kan ju testa hur många sidor de går igenom... Har ni några andra "seriösa" förslag på vad jag skall skjuta mot? (nej, jag har inte fem extra rådjur liggandes just nu...) För att göra det hela seriöst och inte alls som en ursäkt att bara gå ut och panga på baksidan tänkte jag dokumentera det hela med lite foton och text också! Sen skall jag givetvis även kolla om telefonkatalogerna dör av chock eller massivt trauma på de gula sidorna.