Publicerat Oktober 25, 200817 yr Här är ett skott mot en laminerad MDF på 15 meter med Xfull. Gyttorp Blue 24g bly 7.5 plastwad Träffytan: Taskig spridning, massor av randhagel... Genomslag: Två hagel har penetrerat Betyg: Jag gillar inte denna patronen. Jämför nu denna mot min standardpatron vid FITASC och sporting! Hull Sovereign 2000 Fibre 28g bly filtwad Träffytan: Jämn, mycket tät spridning. Inga randhagel vad jag kan se. Genomslag: Ja, vad skall man säga... Lite mer pulver i denna patronen. det skiljer 4 gram hagel mellan dessa patroner, men laddningen Resultat: Det skiljer rätt mycket mellan olika tillverkare och varianter. Detta test har inget med jakt att göra, bara visa skillnaden mellan olika typer av tillgänglig (eller inte) ammunition för lerduveskytte. Jag vet att många har varit lite suspekt mot mig och de avstånd jag har skjutit lerduvor på, men om ni tittar på detta resultatet så kanske ni börja se skillnaden mellan svensk standardammo och den vi använder i england! (visst finns det mycket dålig ammo där oxå ) Snart kommer nästa test... Blöta telefonkataloger och test av olika hagelstorlekar!
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Fy fan Skulle dock använda 24 grammarna och den spridning dom medför till den jakt jag utför. Den spridning som den engelska patronen erbjöd leder till att det inte blir mycket att vingla på när det är korta håll på fågel. Men smaken är ju som baken och på längre håll kan jag tänka mig att man kan få nytta av den extra kraften i dom engelska patronerna.
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Fy fan Skulle dock använda 24 grammarna och den spridning dom medför till den jakt jag utför. Den spridning som den engelska patronen erbjöd leder till att det inte blir mycket att vingla på när det är korta håll på fågel. Men smaken är ju som baken och på längre håll kan jag tänka mig att man kan få nytta av den extra kraften i dom engelska patronerna. Dessa patroner är dock inte avsedda för jakt, de är för lerduveskytte. Med sådan stor spridning på 15 meter kan man missa en gås på 25 meter. Observera att jag har Xfull som choke... (plastförladdningen funkar inte i min pipa uppenbarligen eftersom den sprider som f.n) Sovereign är aldeles underbar vid ISU Skeet med Skeet/Skeet choker!
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Som en snabb jämförelse i penetration så dammade jag även av en Gamebore Buffalo AAA (5.2mm) mot samma mål Nu är det väl kanske inte meningen att man skall använda Xfull med denna, men ingen kommer ihåg en fegis! Notera plastförladdningens placering... hehe... Nu vet jag inte hur detta resultatet skulle te sig mot ett rådjur t ex, men både denna och Sovereign 28g skulle säkerligen göra en hel del trauma på en bog... Så det gäller att välja hagel efter vilt man jagar... men det är mitt tycke.
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Hmm, kom att tänka på en sak. Om man nu kör med en hyffsat öppen choke och vanlig 28 grams laddad trapp i pipa nr ett. Sedan en skittrång choke samt dessa engelska plugg i pipa nr 2. Då kan man plocka all fågel på runt 30, 35 meter med pipa nr1. Därefter kan man köra med pipa nr 2 på håll uppemot 60 meter. Satan Lär man sig att skjuta men pluggen bara så...
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Hmm, kom att tänka på en sak. Om man nu kör med en hyffsat öppen choke och vanlig 28 grams laddad trapp i pipa nr ett. Sedan en skittrång choke samt dessa engelska plugg i pipa nr 2. Då kan man plocka all fågel på runt 30, 35 meter med pipa nr1. Därefter kan man köra med pipa nr 2 på håll uppemot 60 meter. Satan Lär man sig att skjuta men pluggen bara så... Exakt så kan man göra! Sen säger inte jag om det är ok att skjuta fåglar på 60 meter..., detta är ju i relation till lerduvor Du har inte samma anslagskraft vid 60 meter, men med en snabb plugg så når man lite längre... Jag har pratat med en del lokala vapenhandlare om att ta in Hull Sovereign 2000 men man måste köpa hutlöst mycket... Förut köpte jag 10000 plugg och hade i garaget, men det får man ju inte i sverige...
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Håller med dig. Säger inte heller att man ska sikta på att skjuta fågel på 60 meter, men ibland så kan det vara otroligt mycket fågel som kan passera utom skotthåll för den vanliga utrustningen. Det är då dessa redskap kommer in i bilden...
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Testa att hänga upp någonting i ett träd på 60 meter, sen är det bara att provskjuta de olika typerna av ammunition och se vad de gör för verkan. Ta ett mål som är typ 1x1 meter och se hur dina choker, bössa och ammo fungerar på det avståndet.
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Måste säga att jag blir grymt nyfiken på den här Hull patronen på lite styvare håll.. Tror haglen har kraft nog att döda, tricket är att träffa på styva håll. Dessa patroner med några snäpp grövre hagel måste vara den optimala tippenpatronen en dag då de inte vill komma ned! Mvh!
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Måste säga att jag blir grymt nyfiken på den här Hull patronen på lite styvare håll.. Tror haglen har kraft nog att döda, tricket är att träffa på styva håll.Dessa patroner med några snäpp grövre hagel måste vara den optimala tippenpatronen en dag då de inte vill komma ned! Mvh! Det finns ett klipp på youtube när George Digween skjuter teal på 110 meter. Han använde Hull Sovereign förut IAF. De gör även ypperlig jaktammo. Slug till 9 så det finns mycket att välja på. Tror jag skall försöka tjata lite mer så jag får hem typ 1000 plug hos min handlare snart... Vad säger lagen om att köra ammunitionen själv i bil från england? Jag vet reglerna för flyg...
Publicerat Oktober 26, 200817 yr Själv har jag ingen erfarenhet av att skjuta rådjur med hagel, så den debatten tänker jag inte lägga mig i. Däremot så tror jag inte det finns generella "sanningar" vad gäller hagelstorlek/borrning. O ena sidan så är det antagligen sant att de flesta djur går att avliva med trap-patroner, bara man håller ner avståndet. Med det sagt så är det antagligen en vettig taktik att i viss mån öka storleken på haglet i takt med att djurets storlek ökar. Har minne av att jag läst om ett experiment i mitten av femtiotalet, där en forskare sköt två terriers under likadana förhållanden. Den ena dog knall o fall, den andra var nersövd under skottet och rusades iväg till operationsrummet där man plockade ur alla hagel, den blev senare fullt återställd. Det verkar tyda på att chockverkan spelar en viss roll åtminstone (nervsystemet överbelastas till den grad att djurets hjärta & lungor inte får de nödvändiga signalerna ), även om det är klart att en punkterad lunga också är ett säkert sätt att få stopp på de flesta djur. Skulle själv antagligen gå med 3,5 mm hagel om rådjur blev aktuellt, men säkert går både större o mindre bra. För att använda en gammal klisché: det viktigaste är att man litar på sitt vapen och sin ammunition, gör man inte det så blir det inga bra skott. ...Och för att sedan berätta hur jag personligen brukar göra så brukar jag använda halv o kvarts, alternativt halv och tre kvarts. Vad gäller patroner brukar jag variera mellan trappskott (små fåglar) upp till nämnda 3,5 (större däggdjur), och går med snabba patroner och (relativt) små hagelladdningar.
Publicerat Oktober 27, 200817 yr Det finns ett klipp på youtube när George Digween skjuter teal på 110 meter. Han använde Hull Sovereign förut IAF.De gör även ypperlig jaktammo. Slug till 9 så det finns mycket att välja på. Kollade klippet, synd som fan att man inte ser duvorna.. men hur som, begriper att det är en makalös prestation!! Skjutit duvor på runt 50 meter och det gick fan en hel sekund från skott till träff. Hade jag inte haft en rätt duktig sportingskytt bakom mej så hade jag aldrig träffat. Vet att när första duvan kom så tog jag ned bössan, det var så galet långt att jag fann det fullkomligt meningslöst att öht skjuta! Sen sköt Peter som han heter och han träffade och då insåg jag att även jag kunde... men det vart ngr bom. Boostade självförtroendet rätt hårt en stund senare då vi sköt rabbit duvor på närmre håll som gick tokfort, där smiskade jag honom Mvh!
Publicerat Oktober 27, 200817 yr På Bisley hade de alltid några lyftkranar modell "höga" som de hade monterat kastare på. Attans vilka höga och långa duvor man kunde få... De har även gamla radiomaster med ett antal kastare monterade på, dock skulle inte jag vilja fylla på duvor där... Försökte hitta vilket världrekordet i avstånd som gäller för lerduvor, men det finns inget än! (Dock skall det hållas ett snart) http://www.charityshoot.org/4.html
Publicerat Juni 8, 200917 yr Har du gått och blivit lat Wisard ! Ser dåligt med tester, och jag ser absolut inga telefonkataloger. Mvh..
Publicerat Juni 8, 200917 yr Har du gått och blivit lat Wisard ! Ser dåligt med tester, och jag ser absolut inga telefonkataloger. Mvh.. Givetvis skall jag skärpa till mig och göra detta snarast! Mitt senaste test med hagel var nog just dessa blöta telefonkataloger, om man inte räknar min "plantering" av luktärter... hehe Fast på sista tiden har jag testat lite olika ammo i min Sako 9.3x62 med diverse skojjiga resultat... 21.1g Oryx på 25 L vattendunk var intressant... plastbitar över ett tämligen stort område Provade även här med telefonkataloger men de var inte blöta nog... genomslag så det hette duga. Orkade inte gräva fram kulan i vallen... Jag skall göra lite hageltester igen och posta!
Publicerat September 12, 201015 yr På något vänster hittade jag den här gamla tråden där Wizard utlovar ett test av olika hagelstorlekars penetration i blöta telefonkataloger. Frågan är, har testet genomförts?
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Måste bara få rätta mig lite Skrev betydligt fel här för två år sedan. Jag använder en cal.20, i den använder jag rottweil magnum us:2 gr 33. Har även fått tag i ett par nya patroner, tunet modell super tunet. 30 gr us: 3. I choke väg använder jag full choke. har inte provat tunet ännu men ska göra det i helgen. Nåja får väl se vad det blir
Publicerat Oktober 30, 201015 yr Ett prov med US1 & fullchoke. Pappret är 95cm brett. Tycker det blir glest mellan haglen.
Publicerat Oktober 30, 201015 yr US1 innehåller ganska få hagel i jämförelse och är således inte att rekommendera om man inte har en sjukt bra kombination av choker och patroner som skjuter tätt. Skall man ut på lite håll tycker jag (min erfarenhet) att US4 blyhagel med låååååånga choker och rätt pipor är det som gäller för att hålla ihop sitt pattern ordentligt. Jag får det att funka ut till runt 55 meter i min bössa med rätt ammo.
Publicerat Oktober 30, 201015 yr På något vänster hittade jag den här gamla tråden där Wizard utlovar ett test av olika hagelstorlekars penetration i blöta telefonkataloger. Frågan är, har testet genomförts? Vete sjutton hur jag har missat denna frågan men det testet gjorde jag för mycket länge sedan... Har nog bytt dator tre gånger sedan jag tog bilderna men skall givetvis leta
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Hej! Efter att ha läst runt på detta intressanta forum så registrar jag mig bara för att kunna svara på denna gamla tråd som verkar ha vaknat igen. Jag tror nämligen att det kan vara på sin plats med en liten genomgång av fysiken bakom detta med hagelladdningarna. Bäst att passa på att bidra med fysikkunskaper när det inte är så mycket med den praktiska jakterfarenheten. :-) Kom ihåg att det är haglets energi som avgör inträngningsdjupet och inget annat. Rörelseenergin är ju som ni minns från skolan lika med massan genom två gånger hastigheten i kvadrat (E = 0,5*m*v^2 alltså). Eftersom mängden bly är samma oavsett hagelstorlek (vid samma laddvikt) och mängden krut är samma så blir hastigheten samma för olika hagelstorlekar. Samma massa ska ju accelereras av samm krutladdning. Väl framme vid bytet är det dock intressantare att titta på varje hagel för sig och då väger ju ett större hagel mer än ett mindre och har därmed mer energi och kan alltså tränga djupare in i viltet. Exakt hur haglen saktar in av luftmotståndet vet jag inte, men rätt snbbt går det. Dessutom kan vi rätt säkert anta att storleken inte spelar någon roll för klot ända upp till en kanonkulas storlek. Ett litet och ett stort hagel kan alltså gå lika långt. Visserligen kan då en större vikt kompensera för ett längre håll eftersom det ger extra energi, men eftersom energin beror kvadratiskt på hastigheten så ger ju inte de små viktskillnader vi prtatar om någon större skillnad. Titta på formeln och fundera lite... Har man mer trångborrat så kan man så klart få en tätare träffbild på längre håll, men hur är det med energin? Räcker den för att tränga in i bytet på ett bra sätt? Kom ihåg att det är en sak att ha en snygg träffbild på ett pappersmål och en annan att skjuta dödande skott. När ni är nöjda med träffbilden på 50 meter så pröva att skjuta på telefonkataloger. Jag gissar att ni inte blir imponerade över antalat sidor ni kom igenom.
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Pbo- tack för fysik lektionen, när det gäller hagel/laddningar/val av choker osv är det i varje fall min mening att du får visa bra mycket mer av dina förmodade kunskaper än vad du gjort i ditt första inlägg i fortsättningen. Välkommen hit och följ gärna kotymen här att presentera dig i en Vem är tråd, under medlemmar om det är så att känner dig hemma här. /Christian
Publicerat Oktober 31, 201015 yr De praktiska tester jag vet om är då ..var det SLU? sköt mot döda rådjur. Minns inte avståndet men har för mej att ett rådjur påskjutet på 20-25 meter med traphagel faktiskt gav imponerande resultat! Om jag inte minns fel så når traphaglen in till rådjurets lungor utan någon som helst tvekan och givet det så når ett grövre hagel ännu längre. Detta då blytrap givetvis. Vore kul om Linkis passerade här, han har de exakta uppgifterna kring testet, detta är något som vi ältade på jaktledarutbildningen förr. Så jag tror man har rätt god effekt med grövre hagel men då får man ekvationen att det börjar bli glest i kärven och färre hagel gör att man blir mer och mer beroende av att ETT hagel träffar rätt typ. Obra alltså. En annan grej.. gjorde eftersök på ett rådjur för 15 år sen.. rådjuret påskjutet med en gyttorps röd us 1 eller 3. Avståndet uppskattade jag till 65 meter och bössan var en långpipad drilling med kal 16 i grovrören. Det rådjuret låg slut 150 m från skottplatsen och jag har för mej att två hagel eller något passerat lungorna rätt igenom. Mvh!
Publicerat Oktober 31, 201015 yr De praktiska tester jag vet om är då ..var det SLU? sköt mot döda rådjur. Minns inte avståndet men har för mej att ett rådjur påskjutet på 20-25 meter med traphagel faktiskt gav imponerande resultat! Om jag inte minns fel så når traphaglen in till rådjurets lungor utan någon som helst tvekan och givet det så når ett grövre hagel ännu längre. Detta då blytrap givetvis. Vore kul om Linkis passerade här, han har de exakta uppgifterna kring testet, detta är något som vi ältade på jaktledarutbildningen förr.Så jag tror man har rätt god effekt med grövre hagel men då får man ekvationen att det börjar bli glest i kärven och färre hagel gör att man blir mer och mer beroende av att ETT hagel träffar rätt typ. Obra alltså. Det låter som om teori och praktik stämmer överens med andra ord. Alltså spelar det ingen roll vilken patron man använder om man håller sig inom rekomenderat maxhåll och tror man sig behöva grövre hagel (för vinterpälsen?) så får man korta maxavståndet än mer för att kompensera glesheten. En annan grej.. gjorde eftersök på ett rådjur för 15 år sen.. rådjuret påskjutet med en gyttorps röd us 1 eller 3. Avståndet uppskattade jag till 65 meter och bössan var en långpipad drilling med kal 16 i grovrören. Det rådjuret låg slut 150 m från skottplatsen och jag har för mej att två hagel eller något passerat lungorna rätt igenom. Mvh! Låter som ett väldigt vackert vapen, men vad ska man med en drilling till om man inte skjuter med kulpipan i det läget?
Publicerat Oktober 31, 201015 yr US1 innehåller ganska få hagel i jämförelse och är således inte att rekommendera om man inte har en sjukt bra kombination av choker och patroner som skjuter tätt.Skall man ut på lite håll tycker jag (min erfarenhet) att US4 blyhagel med låååååånga choker och rätt pipor är det som gäller för att hålla ihop sitt pattern ordentligt. Jag får det att funka ut till runt 55 meter i min bössa med rätt ammo. Pratade idag med en jaktkamrat som sköt US2or i sin gamla winchester hagelbock. Han fick oxå det att funka upp till 50m i sin trånga pipa. Är det ammon som gör det? Desto dyrare desto bättre?