Publicerat Oktober 31, 201015 yr Pratade idag med en jaktkamrat som sköt US2or i sin gamla winchester hagelbock. Han fick oxå det att funka upp till 50m i sin trånga pipa. Är det ammon som gör det? Desto dyrare desto bättre? Det spelar inte så stor roll vilken storlek man har på haglen eller hur många det är i en patron. Det som är viktigt är att man har en tät och jämn pattern! Jag har testat kombinationer av ammo och choker som ger mig rejält stora hål i pattern, stora nog för att en fågel skall kunna missas, på så korta avstång som 20 meter och det är inget att ha. Jag föredrar bra blyhagel med filtförladdning, overbored pipor med långa trånga choker med wadcutter. Det ger mig ett mycket bra recept. Hull Sovereign 36g bly 7.5:or funkade utan problem ut till 100 meter på lerduvor med xfull i min Browning. Vad gäller jakt så skall man använda det som fungerar bäst för en själv om man har lite vilt under bältet att jämföra med. Jag använder samma patron (Gafab 36g bly 4:or med plastkopp) till allt vilt jag skjuter. (det kan visserligen bli lite dyrt på ett kråkrace men så är det ) Det enda undantaget är om jag skall på ett större duvrace, då kör jag oftast med någon sjukt snabb 24/28g blytrap. Dock har jag mycket svårt att förstå varför man vill ha grövre hagel än US3 men det är baserat på mina egna preferenser.
Publicerat November 1, 201015 yr Låter som ett väldigt vackert vapen, men vad ska man med en drilling till om man inte skjuter med kulpipan i det läget? Håller fullkomligt med dej!! Gubben var modell äldre, bössan likaså och min gissning var att han var för snål för att dra iväg kulpipan helt enkelt. Har för mej att det var en udda rackare så jag gissar att han hade ett begränsat antal. Han hävdade med bestämdhet att jag hade fel, erbjöd sig att omgående dra en pärla i närmsta träd typ då jag frågade om kulpipan öht fungerade Kan berätta att han gjorde precis samma grej ett flertal gånger dessvärre så hade vi inte så bra uppklarningsprocent på hans påskjutningar.. Rätt skön gubbe dock, synd att hans avståndsbedöming var så genomusel! Men helt klart har man väldigt mycket kraft i haglen, gäller bara att pilla in nog många alt ett på rätt ställe Mvh!
Publicerat November 2, 201015 yr Håller med de allra flesta jag jagar väldigt lite rådjur med hagel så där kan jag inte säga nåt.... På räv använder jag dock grova hagel rottweils tvåor i cal 20. Varför så grovt....jag har ofta upplevt att en vinterpälsad räv är hårdskjuten speciellt om den är i vinkel från eller emot dig jag pratar ändå inte om nåt långhållsskytte. En skadskjuten räv tar sig oftast ner i nåt gryt och går sen inte att få ut på nåt vettigt sätt....de grövre haglen slår i mitt tycke oftare av ben och och tar sig givetvis längre in i djuret. Visst står jag vid ett trångt skogsgryt kan jag ladda med en 5:a men de följer inte alltid med på rävjakten. Och räven känner ingen skillnad på håll under tjugo....den dör lika bra för en 2:a.... Viktigt tror jag ändå är jämn täckning och hög fart....
Publicerat November 7, 201015 yr Sköt på en get i helgen. 22 meter. 63!!! gram 3,25mm hagel fick den i sidan. Klockren träff. Inte ett enda hagel fick jag in till maskineriet. Kan iofs ha berott på Winchesters skitpatroner.. Lade iväg en 50 grammare med us5 rakt bakifrån på den också och dom stekarna var inget att spara. Men även där så hade genomträngningen på 24 meter inte gått längre än kanske 2 cm in i stekarna. Så mitt tycke om klena hagel hädanefter= Resulterar i 1000 hagel i ett djur som fortfarande inte är dött. Samt jobbiga eftersök. Resonerar annorlunda från o med nu,= Varför använda klenare hagel när dom dör så förbannat mycket bättre med grövre. + att köttförstöringen blir mindre och då kan djuren hänga o möra till sig ett dygn extra. Ursäkta för OT. Bara bollade ur mig lite åsikter jag dragit på mig senaste veckan. Sent svar/inlägg men..... Håller stenhårt med! dom 2 skadeskjutningar jag gjort på rådjur med hagel (hoppas innerligt att det inte blir fler) har varit dom två gånger jag haft klenare hagel än 3or. 36g 1-3or har funkat klockrent. Vinterpälsade rådjur funkar inte med 5or, kall fakta! /J