Publicerat Oktober 20, 200817 yr Jag tänkte kolla skillnaden (eller likheten) i penetrering mellan bly 9:or och AAA, samt allt jag har hemma som ryms mellan dessa två laddningarna.Lite som C.S.I vs. Mythbusters The "Jaktsnack"-way! Det är så man sätter P i långa trådar - ut och testa och dokumentera och återkom i text och bild! Kör med samma choke, för verkan av ren cylinder till full trångborrning är redan utredd i så många tester (de jag hittar snabbt anger en skillnad i 7-8m), att det bara gör din test krångligare. Sedan återstår ju tyvärr debatten om huruvida det räcker att haglen slår igenom pärmen på telefonkatalogen för att döda ett rådjur ändå...
Publicerat Oktober 20, 200817 yr The "Jaktsnack"-way! Det är så man sätter P i långa trådar - ut och testa och dokumentera och återkom i text och bild! Kör med samma choke, för verkan av ren cylinder till full trångborrning är redan utredd i så många tester (de jag hittar snabbt anger en skillnad i 7-8m), att det bara gör din test krångligare. Japp, samma choke, samma avstånd, så lika som möjligt telefonkataloger i tjocklek, samma vetenskapliga inställning vid varje dokumenterat skott! Man kanske gör en banbrytande upptäckt?!?! Borde kanske ha en bild på ett rådjur på varje telefonkatalog oxå, för vetenskapen...
Publicerat Oktober 20, 200817 yr Man kanske gör en banbrytande upptäckt?!?! Min gissning är att du någonstans kommer att märka en ganska tydlig skillnad mellan ett par nr US, lite beroende på vilket avstånd du väljer, att det alltså inte blir en linjär kurva.
Publicerat Oktober 20, 200817 yr Provade för några år sen att se effekten av olika hagelstorlekar genom att skjuta på framrutan på en bil, nu är den hård och seg, avståndet var 15m us1 fick igenom några hagel dock bara i kärnan, us5 kom inte igenom och 8,6mm buckshot slog alla igenom det var också den enda som gick igenom plåten, en långt ifrån jaktlig jämförelse den uppstod i ett annat ämne om jag säger så. Avstånd och grovlek på hagel vid jakt finns det många berättelser om och det finns det lika många skolor om också, när jag tog jägarexamen var det 35m som max gräns, nu förespråkar man 25m, visst det är säkrare, men vad är ett dödande skott, på ett eftersök sköt jag själv två snabba på närmare 50m, båda hade penitrerat samtliga organ en us1 std och en us3 nickel magnum. Ska bli kul att se vad telefonkataloger kan göra för nytta nu för tiden, tror också att det kommer ge en skillnad och en gräns i penitrering, hade man möjlighet att sätta upp ett rådjurskinn ett par cm framför så skulle det ge mer ur vetenskaplig synpunkt.
Publicerat Oktober 20, 200817 yr Provade för några år sen att se effekten av olika hagelstorlekar genom att skjuta på framrutan på en bil, nu är den hård och seg, avståndet var 15m us1 fick igenom några hagel dock bara i kärnan, us5 kom inte igenom och 8,6mm buckshot slog alla igenom det var också den enda som gick igenom plåten, en långt ifrån jaktlig jämförelse den uppstod i ett annat ämne om jag säger så. ...jag vågar knappt fråga vad herrn försökte ta reda på....
Publicerat Oktober 21, 200817 yr ...jag vågar knappt fråga vad herrn försökte ta reda på.... Jag tror han skulle kolla om bilen funkade som SAAB mål på skeet-banan... (om det nu var en SAAB)... hehe
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Jag tror på någon kombination av de två begreppen men det som dödar viltet är mekanisk skada på vitala organ. Fäller ett rådjur gör nog en skeet patron även men sen blir det nog problem.Mvh! Hmmm, jag har varit med om att skjuta ett vildsvin (eftersök) med skeetpatron och den dog direkt. Avståndet var i o f s inte långt men penetreringen var obefintlig så det var kanske mina otvättade strumpor som dödade den om det nu inte var chokverkan.
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Det får bli telefonkataloger i morgon... Nu har det slutat regna så jag skall testa denna teori på rådjur om en timma. (om jag får något dvs...)
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Exakt!Kallas även skadechock och detta är den enda effekt som konkret kan bevisas och för en lekman ses med blotta ögat. Givetvis punkterar en mängd blyhagel som passerar brösthålan ett antal större som mindre blodkärl samtidigt som bägge lungsäckarna kollapsar. Blodet rinner ut i brösthålan samtidigt som syresättningen upphör, vid träffar i hals-bogregionen så är det i princip garanterat att CNS träffas av hagel vilket fäller bytet omedelbart. Liksom BB så är det min absoluta uppfattning att fina hagel typ us 4-5 ger fler skadeskjutningar än vad us 1-3 gör,eftersöken på rådjur skjutna med småhagel är dessutom i de flesta fall en mardröm.... /Micke Det inlägget kom som en klapp på axeln! tack
Publicerat Oktober 21, 200817 yr ...jag vågar knappt fråga vad herrn försökte ta reda på.... Ungefär som här, en del har övertro på hagels inverkan, så vi gjorde en liten förevisning på laminerad ruta och en plåtdörr. Jag tror han skulle kolla om bilen funkade som SAAB mål på skeet-banan... (om det nu var en SAAB)... hehe Nej tyvärr ingen SAAB däremot en BMW, grannen hade en nyare än mig
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Första försöket på detta test blev lite misslyckat... Tog denna på 5-6 meter när den hoppade upp framför mig i perfekt sida. Klämde till den i halsen på reaktion och inte i bogen... Japp, haglen (36g 3:or) gjorde nog trauma ordentligt men inte kunde jag testa som jag hade tänkt mig.. (nacken var av) Den var död när den träffade backen. Försöker igen i morgon eftermiddag... ...på lite längre håll om jag kan...
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Hade du nu varit seriös så hade du knutit upp snasen i snöre samt dragit en skeetplugg i baken på den med din xfull choke för att sedan fotodokumentera resultatet samt återge här. I bogen skjuter du en us 5 på 30 meter med samma choke Mvh!
Publicerat Oktober 21, 200817 yr Hade du nu varit seriös så hade du knutit upp snasen i snöre samt dragit en skeetplugg i baken på den med din xfull choke för att sedan fotodokumentera resultatet samt återge här. I bogen skjuter du en us 5 på 30 meter med samma choke Mvh! Jo men det skulle inte kännas speciellt jägarmässigt! (dessutom har jag lite snålt i frysen just nu ) Tillbaka till telefonkatalogerna igen... hehe...
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Har du lyckats dräpa några kataloger eller är det svårt att träffa dem? Mvh!
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Har du lyckats dräpa några kataloger eller är det svårt att träffa dem? Mvh! Tydligen så hade jag även ett jobb att sköta Skall försöka ha en ledig dag i helgen och då skall det banne mig testas!
Publicerat Oktober 24, 200817 yr de ska va 4or och en hel öppen choke Så det säger du... Jag måste ha gjort fel i alla dessa år... Tips: Det är helt ok att ha åsikter på ett diskussionsforum, men att påstå att man har rätt kan generera tämligen många gliriga kommentarer tillbaka. Jag är öppen för att lära mig nya saker hela tiden, men, tror du skrev i en annan tråd att du var 12, och jag har skjutit hagel betydligt längre än du levt... Smaken är som baken...
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Så det säger du...Jag måste ha gjort fel i alla dessa år... Tips: Det är helt ok att ha åsikter på ett diskussionsforum, men att påstå att man har rätt kan generera tämligen många gliriga kommentarer tillbaka. Jag är öppen för att lära mig nya saker hela tiden, men, tror du skrev i en annan tråd att du var 12, och jag har skjutit hagel betydligt längre än du levt... Smaken är som baken... Notera som sagt åldern på denna jägare och ha överseende. Översitteri är onödigt. Poängtera gärna dock en del rättelser så denna unge man får en lättare väg att vandra. MvhC.A
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Notera som sagt åldern på denna jägare och ha överseende. Översitteri är onödigt. Poängtera gärna dock en del rättelser så denna unge man får en lättare väg att vandra. MvhC.A Ful ovana från andra forum som kanske inte är så "öppna" som detta... Ber om ursäkt i sådana fall!
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Notera som sagt åldern på denna jägare och ha överseende. Översitteri är onödigt. Poängtera gärna dock en del rättelser så denna unge man får en lättare väg att vandra. MvhC.A +1
Publicerat Oktober 24, 200817 yr som jag ser det gjorde du inget fel. Men notera offes ålder och var lite försiktig i formuleringarna. Det är trots allt en ung ung umgdom.
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Ska finnas en ömsesidighet i detta tycker jag. Samtidigt vet vi äldre att det hör ungdomen till att veta allt Skön tid som man tidvis kan sakna, livet var lättare då.. Själv tycker jag det är kul att testa olika borrningar, kanske inte så grova hagel, men iaf. Inväntar ffa avdagatagandet av telefonkataloger.. Mvh!
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Ska finnas en ömsesidighet i detta tycker jag. Samtidigt vet vi äldre att det hör ungdomen till att veta allt Skön tid som man tidvis kan sakna, livet var lättare då.. Själv tycker jag det är kul att testa olika borrningar, kanske inte så grova hagel, men iaf. Inväntar ffa avdagatagandet av telefonkataloger.. Mvh! Håller med om att det ska bli intressant med telekatalogerna och ja, det hör tonåren till att veta allt. Inget illa med det. Det hör till.
Publicerat Oktober 25, 200817 yr Jag har nu skjutit det första testet med väntat resultat! (bilder kommer strax...) Test #1 - Svensk vanlig sketen Gyttorp blå 24g bly vs. Hull Sovereign 2000 Fibre 28g bly Var redo på en smärre chock för er lerduveskyttar när ni ser effekten mellan billig och dyr ammunition!!!