Publicerat Oktober 22, 200817 yr Hejsan, tänkte bara ta en liten koll på hur folk går till väga om olyckan är framme. Vi tar några olika scenarion: Nr 1: Du är ute och åker bil och kör på en stor älgtjur. Du går ur och kollar och älgen är märkbart skadad/lider och tar sig inte från diket. Alternativ nr 1: Du har inga vapen, verktyg eller andra mänskligt tillverkade tillhyggen i bilen. Hur gör du? Alternativ nr 2: Du har tillgång till kniv, fälgkors, hammare yxa osv.. som finns i bilen. Hur gör du? Nr 2: Samma som ovan men istället en mindre älgkalv eller rådjur. Alternativ 1: som ovan. Alternativ 2: som ovan.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Författare Vill poängtera att jag inte var säker på var tråden skulle placeras. Flytta gärna om det är fel =)
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Rådjuret hade jag tagit av daga med fälgkors eller kniv (eller varför inte mitt bastanta rattlås som ALLTID finns i bilen). Älgen hade jag nog undvikit att mickla med utan adekvat beväpning. Ännu en anledning till att folk ska få ha en revolver i handskfacket
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Författare Rådjuret hade jag tagit av daga med fälgkors eller kniv. Älgen hade jag nog undvikit att mickla med utan adekvat beväpning. Ännu en anledning till att folk ska få ha en revolver i handskfacket Rådjuret då, utan tillhyggen tillverkade av människa? Sten från diket eller vad? =)
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Jag hade gjort som Jim Carrey gjorde med kossan i "Mina jag och irene" Svårt de där, hur ska man säker kunna ge en snabb död utan vapen eller kniv? Risken är fär stor att man tillfogar djuret än mer lidande.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Har stuckit både älgkalv i nov. och rådjur i jan. med kniv. Vuxen älg hade jag inte gjort det med. Man vet inte vad som kan hända om dom börjar kasta med huvudet.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Författare Har stuckit både älgkalv i nov. och rådjur i jan. med kniv. Vuxen älg hade jag inte gjort det med. Man vet inte vad som kan hända om dom börjar kasta med huvudet. Precis.. man har ju hört om jägare och annat folk som blivit illa tuilltygade av horn och annat när de trott att älgen var död.. Men jag tycker det är en intressant fråga, speciellt för min del som hittills inte hamnat i den situationen. Man är ju endel på vägarna i viltrika trakter. Vildsvin då? Samma scenario? De börjar ju bli mer vanliga även här "uppe".
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Precis.. man har ju hört om jägare och annat folk som blivit illa tuilltygade av horn och annat när de trott att älgen var död.. Men jag tycker det är en intressant fråga, speciellt för min del som hittills inte hamnat i den situationen. Man är ju endel på vägarna i viltrika trakter. Vildsvin då? Samma scenario? De börjar ju bli mer vanliga även här "uppe". Helt rätt! Detta har skett utanför Aneby och i trakterna runt Gränna. Ingen här uppe ännu.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Författare Helt rätt! Detta har skett utanför Aneby och i trakterna runt Gränna. Ingen här uppe ännu. Har även sett bilder på älgar med en studsare hängandes i hornen av samma anledning, jägare trodde älgen var hädangången och skulle ta en trofébild.. hahaha.. kan ha varit en av de roligaste jaktbilder jag sett
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Har även sett bilder på älgar med en studsare hängandes i hornen av samma anledning, jägare trodde älgen var hädangången och skulle ta en trofébild.. hahaha.. kan ha varit en av de roligaste jaktbilder jag sett Aj f*n! Inte speciellt lyckat förrän man vet att viltet är verkligen dött!
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Författare Aj f*n! Inte speciellt lyckat förrän man vet att viltet är verkligen dött! Nej, det är rätt klantigt. Men ägaren till vapnet ska visst ha varit en gammal och erfaren herre, så han var nog tämligen säger på sin sak.. men man kan bedra sig ändå. =)
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Ännu en anledning till att folk ska få ha en revolver i handskfacket Självklart borde man ha en Desert eagle i handskfacket till sammans med viltolyckeremsan från vägverket Det säger sig väl själv att helt utan verktyg är det näst intill omöjligt att avfånga ett djur. En skadad älgtjur eller galt i vägkanten och jag skulle tro att de flesta inte ens vill öppna bildörren
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Nej, det är rätt klantigt. Men ägaren till vapnet ska visst ha varit en gammal och erfaren herre, så han var nog tämligen säger på sin sak.. men man kan bedra sig ändå. =) Haha! Inte hjälper det oavsett hur erfaren man än är så ska man ju veta att viltet är dött innan man gör något sådant.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr En normallång kniv där sista nackkotan möter skallen. Jag har gjort det på en älg som blev skjuten i ryggen. Men jag hade aldrig gjort det på en älg som ser ut att kunna kasta med skallen.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Precis.. man har ju hört om jägare och annat folk som blivit illa tuilltygade av horn och annat när de trott att älgen var död.. Men jag tycker det är en intressant fråga, speciellt för min del som hittills inte hamnat i den situationen. Man är ju endel på vägarna i viltrika trakter. Vildsvin då? Samma scenario? De börjar ju bli mer vanliga även här "uppe". Vuxna älgar har jag respekt för för de kan slå med skallen rätt bra. Grisar beroende på storlek så kan man få tag i ett bakben och snurra runt dom på rygg så går det bra att sticka men en fullvuxen galt får man ha respekt för likväl en stor sugga för de bits bra..
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Är ju väldigt svårt att svara på generelt. Mycket beror ju på medvetande nivån hos djuret. Jag har avstått från att avliva ett påkört rådjur en gång fastän jag hade kniv i bilen (vilket jag alltid har). Min uppfattning var att rådjuret led mer av stressen när jag närmade mig än vad det gjorde av skadorna. Så man får nog se till den aktuella situationen, hur man ska göra.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Förstår faktiskt inte varför folk alltid skall in och pilla mellan kotorna? Rådjur skär man bäst halsen av medans man håller i öronen/hornen och sitter på dom, dom blöder av på 20-30 sekunder. Grisar har jag avlivat genom att trycka in kniven i hjärtat - går lika fort när och är bättre när folk tittar på. Har sett väldigt få som gör ett snyggt jobb på nackstick i stressade situationer, och djuret måste ialla fall avblodas sedan. Det är inte inte djurplågeri utan bygger på exakt samma sak som när en kula eller pil gör jobbet. En älg eller större gris skulle jag inte närma med mig annat än ett krutvapen, även om ryggen är av räcker det om ett ben fungerar för att man skall bli ihjälsparkad.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Rådjuret hade jag tagit av daga med fälgkors eller kniv (eller varför inte mitt bastanta rattlås som ALLTID finns i bilen).Älgen hade jag nog undvikit att mickla med utan adekvat beväpning. Ännu en anledning till att folk ska få ha en revolver i handskfacket nejnejnej. dom är små och går att gömma under jackan. du får ha ett hagelgevär istället model enkenskott:P . detta fundera jag startk på när jag jobbade som chaufför under hela sommaren. körde hundratals km varje dag på älgrika platser så jag såg till att ha kniven med varje gång. några gånger var även bössan med men då hade jag också skäll att ha den med
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Författare nejnejnej. dom är små och går att gömma under jackan. du får ha ett hagelgevär istället model enkenskott:P .detta fundera jag startk på när jag jobbade som chaufför under hela sommaren. körde hundratals km varje dag på älgrika platser så jag såg till att ha kniven med varje gång. några gånger var även bössan med men då hade jag också skäll att ha den med Ehmm.. är du en sån däringa person som blir arg i trafiken?
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Ehmm.. är du en sån däringa person som blir arg i trafiken? naje jag kanlåta arg närjag ropar ååt andra bilister hur och vad det gjort fel men mest var det andra som blev arga på mig då jag hade varannan dag en skåpbilslastbils som gick lite under 80 Km/h my god vilka trafik köar jag ställde till med stolt är jag också eget fel om folk inte vågar köra förbii
Publicerat Oktober 22, 200817 yr skulle självklart kasta lasso med bogserlinan runt halsen och göra en "rivstart" .. eller inte .. rådjuret eller renen som är mer sannolikt för mig hade jag tatt kniven eller fälgkorset, har även avlivat en ren med yxa, men det ser inte bra ut (blodigt), och tjejen som kört på renen började störtgråta
Publicerat Oktober 22, 200817 yr rådjuret eller renen som är mer sannolikt för mig hade jag tatt kniven eller fälgkorset, har även avlivat en ren med yxa, men det ser inte bra ut (blodigt), och tjejen som kört på renen började störtgråta Kniv och yxa är svaret enligt mig. Hellre ett snabbt slut på lidandet för djuret än att den får ligga där och lida. Hur gör du med fälgkorset egentligen, slår du över skallen eller halsen?
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Förstår faktiskt inte varför folk alltid skall in och pilla mellan kotorna? Rådjur skär man bäst halsen av medans man håller i öronen/hornen och sitter på dom, dom blöder av på 20-30 sekunder. Håller med om detta. Brukar också göra så.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Älgar låter jag nog bli men rådjur har jag avlivat med kniv. skära av halsen coh har även avlivat ett rådjur med domkraften till bilen, 2 snabba rejäla slag i huvudet så var saken biff. Tur det var mörkt ute. 2m djävul som bankar rådjur i vägkanten är nog inte det snyggaste man kan skåda. men det slapp lida i allafall. /Lasse
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Intressant tråd. Först vill jag bara säga att nu pratar vi slakt. Bara för att man är jägare, så innebär inte det att man är en bra slaktare. KAN du inte avliva ett djur utan bössa - så FÖRSÖK inte! Allt du gör, blir bara värre. Det är hemskt att se ett djur lida, men kan man inte förkorta det effektivt, så skall man absolut inte späda på det. Jag har ett antal tusen liv på mitt samvete, och fick jag en kniv i handen så hade jag nog kunnat hjälpa vilket djur som helst. Jag vill här också poängtera att nackstick är en styggelse, om du inte varit i lära hos samerna några säsonger. Detta misslyckas lätt! Stick i stället rakt igenom halsen under huvudet, och skär uppåt mot musklerna så du får av både ven och artär, sedan går det mycket fort för djuret. Man kan också om man skurit upp detta snitt vrida nacken av djuret, men det är samma sak här - är du inte säker på att lyckas, så låt bli. Det går fort ändå. Utan kniv eller något stickande, skärande verktyg hade jag inte ens tänkt tanken på att försöka avliva en älg, rådjur kan man kväva - ett inte så långsamt sätt som man tror, men det tar mer på nerverna än att ta djuret av daga med kniv. Fatta runt nosen med ena handen och kläm hårt om den främre delen av den, ta andra handen bakom nacken på djuret och böj kraftigt huvudet nedåt, så du pressar hakan mot halsen. Försök inte vrida nacken av ett rådjur om du inte först har kunnat skära upp halsen - du lyckas med all sannolikhet inte. Djuret är otroligt smidigt, och det kan sluta med att du vrider runt ett helt varv med ett svårt plågat djur i dina händer. Slå ihjäl ett rådjur med ett tillhygge är inte svårt, det går med det mesta. Ligger det på vägen, och du inte vet vad du ska ta dig till - kör över det igen. Slutsats: Det är bra att ha en kniv liggande i bilen.