Publicerat Oktober 23, 200817 yr såhär gör Sickboy http://www.youtube.com/watch?v=f9HztgEj2Qo (2:40 kan ni börja titta)eller såhär (00:16) Stämmer inte alls! Ibland så räcker det med en välriktad "rundspark", eller oxå "garotterar" jag rådjuren (har alltid någon meter pianotråd i handskfacket) *host*
Publicerat Oktober 23, 200817 yr körde på en Älg 04 kunde inte avliva direkt. Berättade om mitt liv (ingående) samt en del om hur det ser ut i samhället, miljöförstöring, politik växthuseffekten mm. Stackarn blev så deprimerad så han begick självmord. Verkar som vi har spårat ur en hel del i denna tråd? Ber så mycket om ursäkt
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Har varit med om att avliva en del olika djur och jobbar på slakteri och att avliva ett djur utan vapen är inte det lättaste. Ska man angripa hals/nacke handlar om att bryta nervbanorna i ryggmärgen (nacken). Det finnas lite olika sätt att göra det, snabbast är väl att slå av förbindelsen mellan Atlaskotan och skallen. Man ska nog inte prova detta med handen på lite större vilt om man inte heter Karate kid eller så men med ett kraftigt tillhygge bör det vara möjligt med en perfekt träff. På älg är jag dock lite tveksam till att man kan uppbåda tillräcklig kraft men tekniskt ska det vara möjligt. Vrida av förbindelsen går ju men man ska inte tro att det går lika lätt som det ser ut på TV. Halsen är väldigt flexibel (just som BB skriver) och man måste normalt sett vrida 1,5-2 varv innan man uppnår sitt uppsåt och det är inte lätt när man samtidigt skall hålla nere djuret som kommer att kämpa emot så gått det kan. Det segaste jag varit med om var en kanadagås som är nästintill omöjlig att vrida nacken av så numera skär jag av halspulsådern på dem. Andra allternativ är att strypa djuret och då avbryter man tillförseln av luft. Det finns lite olika möjligheter till detta men om man gör det med händerna så ska man veta att det krävs en hel del styrka och att man måste hålla greppet i 4-5 min för att vara säker på att det går "bra". Skär man av halspulsådrarna så ligger de normalt på sidan av halsen. Att skära av under näsan/nosen som på TV hjälper föga men det blir i o f s tyst för du skär troligen av luft o matstrupe så djuret kan inte skrika mer. Effektivast är att skära av bägge halspulsådrarna men då får man bolla runt med djuret vilket inte låter sig göras hur som helst och det räcker med en pulåder som är av för att djuret ska avlida inom 30 sek (precis som MKJ skriver). Stick i nacken är för proffsen. Att slå in skallbenet med ett tillhygge funkar snabbt o bra vid perfekt träff utom möjligen på ett skadat svin av model större, samma med större älgar o hjortar då deras skallar är väl kraftiga En sak som kan vara i vägen då är horn för man måste träffa nånstans på skallen så att en blödning uppstår i hjärnan. Att köra över dem igen är inte alltid lämpligt men han man tillräckligt hög bil kan det vara en lösning. Det finns säkert andra sätt att avliva djur på som är mer eller mindre praktiska som jag missat men samanfattningsvis är min erfarenhet att en avlivning medelst kniv eller liknande, där man skära av halspulsådern, är bäst. Hippen har faktiskt sett mig in action hos Svullo på M:s kid, om du kommer ihåg.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Författare Måste bara säga att jag är glad över den respons jag fick på denna tråden, helt klart MYCKET bra läsning för mig som inte är så erfaren på området. Verkar skilja en hel del mellan metoder och åsikter. Nu hoppas jag slippa göra detta, men som jägare lär man väl stöta på den situationen förr eller senare.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Nu hoppas jag slippa göra detta, men som jägare lär man väl stöta på den situationen förr eller senare. Som bilförare menar du väl?
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Författare Som bilförare menar du väl? Både som bilförare och jägare, det är väl inte alltid ett skott till är lämpligt? Haren i vintras t.ex. där stövaren sprang runt som en virvel.. där var ett extraskott helt omöjligt.
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Ingen som använder hjärtstick, Mikael Tham rekomenderar det i sin eftersöksbok. Har praktiserat det på rådjur och tycker det funkar bra. mvh
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Andra allternativ är att strypa djuret och då avbryter man tillförseln av luft. Det finns lite olika möjligheter till detta men om man gör det med händerna så ska man veta att det krävs en hel del styrka och att man måste hålla greppet i 4-5 min för att vara säker på att det går "bra".Skär man av halspulsådrarna så ligger de normalt på sidan av halsen. Att skära av under näsan/nosen som på TV hjälper föga men det blir i o f s tyst för du skär troligen av luft o matstrupe så djuret kan inte skrika mer. Effektivast är att skära av bägge halspulsådrarna men då får man bolla runt med djuret vilket inte låter sig göras hur som helst och det räcker med en pulåder som är av för att djuret ska avlida inom 30 sek (precis som MKJ skriver). Stick i nacken är för proffsen. Hippen har faktiskt sett mig in action hos Svullo på M:s kid, om du kommer ihåg. Du detta att strypa.. Viltet slocknar ju betydligt mycket fortare än 4-5 minuter även om det inte dör.. Har för mej att om du klämmer åt halspulsådern så inget syresatt blod når hjärnan slockar lyset rätt fort även om de kanske inte dör..? Jodå, minns kalabaliken i diket! Har bilder på dej med väldigt blodig hundförarväst.. Svenne filmade ju även om du minns, Svullo surrade om höjden av manlighet! Fimpa en 150 kg galt med jaktkniven... Mvh!
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Ingen som använder hjärtstick, Mikael Tham rekomenderar det i sin eftersöksbok. Har praktiserat det på rådjur och tycker det funkar bra.mvh Jepp, gör det emellanåt, sen augusti har det nog varit 4-5 gånger... Funkar bra i de lägen inget annat går. Går o göra med kortare kniv med, fast då får man skära så man får in skaft oxå...
Publicerat Oktober 24, 200817 yr Ingen som använder hjärtstick, Mikael Tham rekomenderar det i sin eftersöksbok. Har praktiserat det på rådjur och tycker det funkar bra.mvh Givetvis fungerar hjärtstick eller att punktera lungorna så att de kollapsar men jag tycker för min del att skära av halspulsådern är säkrare och snabbare samt att man inte behöver nån speciell kniv, bara en vass sån (fast den blir snabbt slö när man skär i vildsvin). Sticker man i hjärtat ska man vara säker på var det sitter och för att vara säker på att punktera båda lungorna måste man sticka in kniven på båda sidor av djuret eller använda en kniv med långt blad. En älg kan ju vara 50-60cm bred så då bör ju bladet vara 40-50cm om man ska sticka från ena sidan och såna knivar är ganska otympliga att gå runt med (Seb, släng dig i väggen med din lilla Bowie.. ). Hippen: Att strypa av blodflödet till hjärnan bedövar djuret med dödar inte, åtminstonde inte inom rimlig tid. De flesta däggdjur dör om de är utan luft 3 min så att hålla kortare tid leder bara till att de kan kvickna till igen.