Publicerat Oktober 22, 200817 yr Många kloka ord. Har jag en kniv så fixar jag nog en del. En sak som vi nog glömt i sammanhanget. Ett nyligen påkört o förlamat djur lider inte så värst egentligen. Skadechocken gör att det blir ganska okänsligt, erndofin tror jag det heter kroppens eget morfin. Detta avtar efter 3-4 timmar då gör det j-vligt ont... Slutsats... Har du inget o avliva med eller inte har kunskapen så låt bli att närma dig djuret. Det stressas bara o ch far mer illa än om det får ligga ifred tills någon med krutvapen eller kniv o kunskap dyker upp. Är ju en av anledningarna att NVR finns, ganska snart efter olyckan polisanmälts så dyker någon som ansvarar för vägsträckan upp och fixar avlivandet med krutvapen. Har själv kört på en älg som blev liggande i diket. Hördes väl var den låg och plaskade i sina försök att komma på benen. Min fulla övertygelse var att helt låta bli att gå fram och kolla på älgenIngen lös på den heller. Den låg förlamad och ostörd tills polare dök upp med studsarn. Tor det va bäst för den älgen.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Hejsan,tänkte bara ta en liten koll på hur folk går till väga om olyckan är framme. Vi tar några olika scenarion: Nr 1: Du är ute och åker bil och kör på en stor älgtjur. Du går ur och kollar och älgen är märkbart skadad/lider och tar sig inte från diket. Alternativ nr 1: Du har inga vapen, verktyg eller andra mänskligt tillverkade tillhyggen i bilen. Hur gör du? Alternativ nr 2: Du har tillgång till kniv, fälgkors, hammare yxa osv.. som finns i bilen. Hur gör du? Nr 2: Samma som ovan men istället en mindre älgkalv eller rådjur. Alternativ 1: som ovan. Alternativ 2: som ovan. Nr 1 Alt 1 Stor älgtjur, jag ringer en vän, för att försöka korta lidandet går det stypa en älg med bogserlinan, göra en slunga av jackan och en sten tror jag inte den dör av. Alt 2 Atlaskotan med kniven, är den inte tillräcklig klen så stick i hjärtat. Nr2 Alt 1 Ett rådjur vrider man nacken av, en älgkalv skulle jag prova det samma på om den är liten. Alt 2 Nackstick!
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Har som bäckaB ett förflutet som slaktare, även om det var många år sedan löpande bandet och grisavblodningen. Iomd vet jag mina begränsningar som avlivare. Skulle heller aldrig riskera min egen hälsa för att knacka ett djur, det kan veganer pyssla med. Håller också med smålänningarna att är du tveksam ring bums polisen,(något som iaf skall göras) låt proffs ta hand om det och spela inte Allan. Ett ostört djur reser sig oftast inte heller och drar till skogs vilket oftast är den mest bidragande orsaken till djurets ackumulerade lidande. Ibland låter det illa en stund i diket, men det är som NS säger mer beroende på djurets rädsla för människan och inte av smärtan. (T. Mörner)
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Slutsats: Det är bra att ha en kniv liggande i bilen. Japp! Har alltid en Mora 2000 i bilen. Fast förståss som redan påpekats jag skulle ännu hellre ha en 357magnum i handskfacket /Micke
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Oj oj, har missat denna tråd..... Förutom vuxen älg så hade jag knäckt nacken på dom (som jag känner idag), innehar tidigare erfarenhet av det på rådjurskid. Tror ej att jag hade tagit till "hyggen" i bilen då jag inte finner det som direkt eller inom sekunders dödande. F.Ö. s får jag säga att det är även min åsikt att det borde vara tillåtet att bära en revolver i 357 Mag för ett avfångningsskott. Mvh. Robban
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Oj oj, har missat denna tråd.....Förutom vuxen älg så hade jag knäckt nacken på dom (som jag känner idag), innehar tidigare erfarenhet av det på rådjurskid. Mvh. Robban STOR skillnad på rådjurskid och älgkalv /Lasse
Publicerat Oktober 22, 200817 yr STOR skillnad på rådjurskid och älgkalv /Lasse Jo visst är det det men det känns inte som om det vore ett större problem. Har gått igenom situationen, i huvudet, flera ggr. Likaså har jag studerat och funderat vid varje tillfälle av påträffat dött vilt och konstaterat att det inte skulle vara ett problem. Faktum är att jag tror att det skulle gå nog så lätt att knäcka nacken på en vuxen älg också om det inte vore så att risken för motattack vore såpass stor. Mvh. Robban
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Jo visst är det det men det känns inte som om det vore ett större problem. Har gått igenom situationen, i huvudet, flera ggr. Likaså har jag studerat och funderat vid varje tillfälle av påträffat dött vilt och konstaterat att det inte skulle vara ett problem. Faktum är att jag tror att det skulle gå nog så lätt att knäcka nacken på en vuxen älg också om det inte vore så att risken för motattack vore såpass stor. Mvh. Robban
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Förklara är du snäll. Jag tyckte jag hittade en passande smiley... Kände mig sån...satt och blinkade, stirrande på inlägget... Jag har ju ingen aning om din fysik, men jag har en desto större aning om älgarnas. Att bryta nacken av en älg är inte småskit. Tänk alla gånger man har vridit ned nötkreatur Utan att de brutit nacken. Du måste vara något kopiöst stor och stark som känner dig kapabel till något sådant. Jag har faktiskt räknat mig själv lite lätt till den skaran, men här får jag ge mig platt fall...
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Jag tyckte jag hittade en passande smiley...Kände mig sån...satt och blinkade, stirrande på inlägget... Jag har ju ingen aning om din fysik, men jag har en desto större aning om älgarnas. Att bryta nacken av en älg är inte småskit. Tänk alla gånger man har vridit ned nötkreatur Utan att de brutit nacken. Du måste vara något kopiöst stor och stark som känner dig kapabel till något sådant. Jag har faktiskt räknat mig själv lite lätt till den skaran, men här får jag ge mig platt fall... Ja.. alltså.. jag har försökt vrida nacken av ett litet rådjurskidd... Det försöket gör jag inte om... H-vete va det skrek och trotts att jag vred allt vad jag tyade så gick det inte. Nu är jag ingen karate kid kille eller så men tränade en gång i tiden bl a. med typ 120 kilo i bänkpress 4x6-8 för de som är insatta i den sysselsättningen.. Kan säga att det känndes faen inge vidare o inte få livet av kidet med bara händerna. Som väl var anslöt snabbt en polare med kniv.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Jag tyckte jag hittade en passande smiley...Kände mig sån...satt och blinkade, stirrande på inlägget... Jag har ju ingen aning om din fysik, men jag har en desto större aning om älgarnas. Att bryta nacken av en älg är inte småskit. Tänk alla gånger man har vridit ned nötkreatur Utan att de brutit nacken. Du måste vara något kopiöst stor och stark som känner dig kapabel till något sådant. Jag har faktiskt räknat mig själv lite lätt till den skaran, men här får jag ge mig platt fall... Ha ha, ja nu var det så att vi diskuterade kid och älgkalv vilket ger en jävla skillnad till vuxet djur. Nä jag är inte stor på nått sätt och vis, dock har jag koll på hur man ser till att få en "rörelse" att fullbordas utan att själv konsumera mer energi än nödvändigt. F.Ö. så vet i fan om du inte borde tagga ner med sarkasmen. Bara för att du inte hanterar en situation så betyder inte det att alla andra tycker/tänker/reagerar som du. Har jag missförstått dig så ber jag dock om ursäkt. Mvh. Robban
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Ja.. alltså.. jag har försökt vrida nacken av ett litet rådjurskidd...Det försöket gör jag inte om... H-vete va det skrek och trotts att jag vred allt vad jag tyade så gick det inte. Nu är jag ingen karate kid kille eller så men tränade en gång i tiden bl a. med typ 120 kilo i bänkpress 4x6-8 för de som är insatta i den sysselsättningen.. Kan säga att det känndes faen inge vidare o inte få livet av kidet med bara händerna. Som väl var anslöt snabbt en polare med kniv. Jag lyfte upp det med ryggen mot min kropp, slöt sen min vänstra arm om djuret och fattade tag i nacken med min vänstra hand. Tog fattning om skinnet på ryggen med min högra genom att omfamna det som jag gjorde med min vänstra arm och drog till så att kroppen vred sig ett varv. Kan meddela att jag inte kände det speciellt trevligt att behöva förklara detta på något sätt och vis, tvärt om. Det jag gjorde, gjorde jag för att minska djurets lidande, kan inte rå för att det föll sig naturligt att reagera som jag gjorde men det kanske har lite med den paniken jag kände efter att jag satt ett avfångningsskott i nacken på den (dom som det i detta fall var) och grannen (som var där) skrek att det fortfarande rörde på sig. Mvh. Robban
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Tur det var mörkt ute. 2m djävul som bankar rådjur i vägkanten är nog inte det snyggaste man kan skåda.. Är det ok om jag flyttar detta till din presentation där det rätteligen hör hemma? btw..29/11 är vad som gäller om du och far ska fara norrut när gubben blir äldre. Ang ämnet så sticker jag konsekvent rådjur i nacken, visst kan det ibland bli lite fummel innan man prickar rätt men det går iaf fortare än allt annat när man väl prickar tycker jag... Brukar inte ta mer än någon sekund kanske.. Älg.. är den rejält slö och man har en ok kniv så skär jag nog halsen av den. Annars får det vara i väntan på bättre rustat folk tror jag... Mvh!
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Fick ta ett rådjur en gång som polaren körde på, han hade precis rensat allt i bakluckan för nån rostlagning och det enda vi hittade var sand, det vred jag nacken av, genom att ...... fort gick det åtminstone.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Faktum är att jag tror att det skulle gå nog så lätt att knäcka nacken på en vuxen älg också om det inte vore så att risken för motattack vore såpass stor. Ha ha, ja nu var det så att vi diskuterade kid och älgkalv vilket ger en jävla skillnad till vuxet djur. F.Ö. så vet i fan om du inte borde tagga ner med sarkasmen. Bara för att du inte hanterar en situation så betyder inte det att alla andra tycker/tänker/reagerar som du. Har jag missförstått dig så ber jag dock om ursäkt. Jag vet uppriktigt inte vad jag skrivit som gör dig förbannad, och det är alltid tråkigt när det blir så. Det var inte menat som sarkasm alls, utan en ärlig förvåning över ovanstående uttal från dig - om just även vuxna djur. Som jag skrev, så vet jag ju inget om dig, och du behöver verkligen inte ursäkta att du klarat av att avliva ett rådjur som du gjorde, tvärt om. Det är något jag lärt mig den otrevliga vägen, att jag inte klarar av. Att jag för den skull inte "hanterar en situation" och skulle vara avundsjuk på dig, och avsiktligt elak, är däremot inte helt riktigt. Efter en sådan salva, behöver du inte be om ursäkt. Du fick ju sagt det du tyckte ändå. Ordet är fritt i ett forum, det är ju liksom vitsen med det. I just denna tråden finns det inga "rätt" och "fel", men man kan utbyta erfarenheter och förhoppningsvis vara ännu bättre rustad den dagen man eventuellt står inför ett otrevligt fakum.
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Är det ok om jag flyttar detta till din presentation där det rätteligen hör hemma? Mvh! Du är ju Moderator, du gör väl ändå vad du vill med min presentation Nej jag tror mig nog kunna vrida nacken av skadade djur men ja gtror jag låter bli att försöka, ska nog vara i väldiga undantag jag skulle försöka mig på det. Att knäcka nacken på ett skadat och skrämt vilt är nog så farligt för mig som för djuret. /Lasse
Publicerat Oktober 22, 200817 yr Jag har alltid kniven ligger i dörrsidan och den använder jag till att skära av halsen med om det är mindre än Älg, möjligen kalv om förutsättningarna skulle kännas rätt! Dom gånger jag vart med i andra bilar utan kniv så funkar det gott att banka Rådjur i huvudet med lämpligt föremål som har en viss tyngd. (När man satt natten igenom i Scanian brukade det räcka att ta piasawan och sopa rent vägbanan )
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Jag vet uppriktigt inte vad jag skrivit som gör dig förbannad, och det är alltid tråkigt när det blir så. Det var inte menat som sarkasm alls, utan en ärlig förvåning över ovanstående uttal från dig - om just även vuxna djur.Som jag skrev, så vet jag ju inget om dig, och du behöver verkligen inte ursäkta att du klarat av att avliva ett rådjur som du gjorde, tvärt om. Det är något jag lärt mig den otrevliga vägen, att jag inte klarar av. Att jag för den skull inte "hanterar en situation" och skulle vara avundsjuk på dig, och avsiktligt elak, är däremot inte helt riktigt. Efter en sådan salva, behöver du inte be om ursäkt. Du fick ju sagt det du tyckte ändå. Ordet är fritt i ett forum, det är ju liksom vitsen med det. I just denna tråden finns det inga "rätt" och "fel", men man kan utbyta erfarenheter och förhoppningsvis vara ännu bättre rustad den dagen man eventuellt står inför ett otrevligt fakum. Ja ursäkta mig BB, jag var extremt trött och sliten igår. Korkat var det att överhuvudtaget sätta mig för att skriva på ett forum i den konditionen men gjort är gjort och jag ber om ursäkt. FÖ så vet ifan vad jag tänkte (eller inte tänkte) på när jag skrev det där om vuxen älg, tror absolut inte att det är lätt då som sagt risken är tokstor att man blir attackerad. Djuret måste säkert också vara såpass skadad att fyskiken är nedsatt. Mvh. Robban
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Personligen hade jag nog inte gett mig på en vuxen älg, men det är ju jag det. Jag har faktiskt ingen som helst aning om det är genomförbart eller ej, så jag har inget att tillföra på den punkten. Det finns nog viss risk för machostämpel om man hävdar att man kan vrida nacken av en vuxen älg, men det gäller även andra saker. När jag sköt min första älg, en pinntjur med ett bromshandtag, för några år sen, så tog jag och brorsan hand om den helt själva och släpade ut den dryga 200 meter till en grusväg. Min bror är old school och ett levande bevis på att "if there's a will, there's a way". Hans sensationella förmåga att aldrig ge sig kombinerat med mitt dåtida gymmande med 320 kg på benpressen, gjorde att utdragandet av älgen var möjligt. Vi körde en lagom tjock granstam (10-15 cm diameter) genom mulen på tjuren och slet som djur i 20-30-metersintervaller, med skrikande lungor mellan varven. Varför berättar jag detta? Jo, för att ibland när folk i mitt jaktlag hävdar att 5 pers är minimum för att ta hand om en älg så berättar jag den historien. Uttrycken i deras ansikten brukar visa "lätt" skepcism. Jag känner varje gång att "de måste tro att jag råljuger", men jag vet ju att det är möjligt, för jag har själv gjort det. Detta till trots så vill jag aldrig göra om bedriften, för det var ett mindre helvete. Så jag skulle aldrig råda nån annan att bara vara två när de jagar vuxen älg (den jag sköt var ju dessutom ganska liten jämfört med riktiga oxar). Men den här tråden handlar ju inte om att råda andra hur de ska agera, utan man ska svara på hur man själv hade gjort. Vill någon köra avancerad brottning med älgtjur så får de väl göra det. Det är ju ingen annan som får eventuella blessyrer än avdagatagaren själv
Publicerat Oktober 23, 200817 yr ...Varför berättar jag detta? Jo, för att ibland när folk i mitt jaktlag hävdar att 5 pers är minimum för att ta hand om en älg så berättar jag den historien. Uttrycken i deras ansikten brukar visa "lätt" skepcism. Jag känner varje gång att "de måste tro att jag råljuger", men jag vet ju att det är möjligt, för jag har själv gjort det. Detta till trots så vill jag aldrig göra om bedriften, för det var ett mindre helvete. Så jag skulle aldrig råda nån annan att bara vara två när de jagar vuxen älg (den jag sköt var ju dessutom ganska liten jämfört med riktiga oxar).Men den här tråden handlar ju inte om att råda andra hur de ska agera, utan man ska svara på hur man själv hade gjort. Vill någon köra avancerad brottning med älgtjur så får de väl göra det. Det är ju ingen annan som får eventuella blessyrer än avdagatagaren själv Jag tror att själva avdagatagandet har inte såmycket med muskelkraft att göra. Det är mer en fråga om kunskap i detta fallet. Ett rådjur vet jag att jag kan avliva med så väl kniv, div tillhygge. En älgkalv är jag mer tveksam till att ge mig på utan en kniv. Jag upplever att just älgklavar kan vara ruskigt sega, av ngn anledning. Det är ju svårt att säga exakt, men med en kniv av lämplig storlke så kan jag nog ge mig på att sticka såväl en vuxen älg som övriga kreatur. Sen måste jag ju även berätta att kalven jag sköt i fredags drog jag ut själv till vägen och lastade det i min passgrannes bil. Men jag komemr däremot inte berätta vad den vägde..
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Kniv och yxa är svaret enligt mig. Hellre ett snabbt slut på lidandet för djuret än att den får ligga där och lida.Hur gör du med fälgkorset egentligen, slår du över skallen eller halsen? den enda gång jag behövt annväda fälgkorset drämmde jag det i skallen på renen kom på en annan sak, yxan kan man ju vända på så man slår med den "trubbiga sidan" då blir det ju inte så blodigt tänkte dock inte på det i stridens hetta när man kommer till en trafikolycka. Däremot är jag konfunderad hur man inte klarar av att minska ett djurs lidande om man kört på det, sett många olyckor längs E12 (Umeå - Tärna) där föraren bara stått som ett fån vid sidan av bilen och inte vetat hur man ska göra. iofs har jag själv aldrig råkat ut för en olycka så jag vet hur jag skulle reagera, men jag finner det osannorlikt att jag bara skulle stå där
Publicerat Oktober 23, 200817 yr Vet inte om någon sagt det ännu. Men rådjur kan man trampa på så dör dom ganska omgående.. Låter förjävligt jo men utan vapen, vad gör man inte? en kraftig stamp på bröstet så att revbenen knäcks och går in genom lungor hjärta.. eller en kraftig stamp på nacken.. Älgen vetefan faktiskt.. skulle nog kunna bli det som någon skojade om lasso samt rivstart..? (har ju alltid sotarlina/kevlarlina i bilen)
Publicerat Oktober 23, 200817 yr såhär gör Sickboy http://www.youtube.com/watch?v=f9HztgEj2Qo (2:40 kan ni börja titta) eller såhär (00:16)