Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kaliber för skytte på långa avstånd

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar vilken kaliber som är bäst för skytte på långa avstånd.

Både för jakt på räv och rådjur.

Men också för dov, kron och älg möjligtvis även vildsvin.

Kan dela upp det på 2 olika kalibrar.

• Svar 94
  • Visningar 27,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Vad är "långa avstånd"? Vad har du för erfarenhet av skytte?

Publicerat
  • Författare

Jag har inte så mkt erfarenhet men jag tycker om att fundera vad det ska bli för kalibrar och vapen.

Jag har funderat på att ha en mer som smygbössa och en mer vakbössa-längre avstånd 150+

Publicerat

En viktig fråga är vad du anser vara långt håll? +150m kan betyda en massa olika saker.

Om vi pratar om 150-200m så ställer dessa avstånd inga speciella krav på vare sig kulbana eller annat utan det funkar bra med de allra flesta klass1 laddningar.

Pratar vi om avstånd mellan 200-300m så funkar också det mesta men nu börjar det bli intressant att välja välformade kulor men sådana finns i de allra flesta aktuella kalibrar.

Om du har vill ha möjlighet att skjuta på längre håll än 300m så börjar diverse magnumkalibrar bli intressanta.

Har du inte en gedigen skyttebakgrund med rätt många tusen kulskott så finns det en överhängande risk att dessa blir kontraproduktiva eftersom det allra viktigaste är att träffen sitter där den skall och det är avgjort enklare att åstadkomma med en "normal" kaliber.

Henrik

Publicerat

Några förslag på kulvapen som utan vidare funkar ut till 300m, samt är att betrakta som hyfsat bra på precision med flacka kulbanor:

Klass 1: .270WSM, 7mmRM, 300WSM

Klass 2: .243W eller någon av de andra 6:orna (6mmBR, 6XC, 6PPC)

Nu är det ju så att det finns en uppsjö av kalibrar som gör det du vill, och merparten skjuter bättre än vad skytten själv kan prestera.

Det sagt så är en flack kulbana inget självändamål, en mindre flack kulbana som är känd samt en kulbanekompensator låter dig skjuta så långt du anser dig vara komfortabel med. Dessutom, långhållsskytte kräver mycke övning, så du bör ta med handladdning i ekvationen. Själv skjuter jag runt 400 smällar per år (100-400m skytte), och då är det bara för att hålla kunskaperna på en godtagbar nivå.

Det hela blir till slut en fråga om preferenser snarare än prestanda, dvs "Vad vill du ha?".

Publicerat
  • Författare

ja tack då vet jag blev lite fundersam när jag tittade på inlägg om kalibrar, men jag antar att det mest handlar om vad man trivs med och fungerar bäst för ensjälv.

Publicerat

Ska du skjuta vildsvin på långa håll så bör du verkligen veta vad du pysslar med :)

Dessa diskussioner brukar sluta med att det konstateras att 6,5x55/308/30-06 duger till allt...

Publicerat

6,5x55 är svaret på din fråga :P:)

Publicerat
6,5x55 är svaret på din fråga :P:)

Eller 9,3X62 med välpluggad kulbana :wub: Eller 30-06 eller.........

Publicerat

En av dem viktigaste parametrarna glöms oftast i dessa diskussioner om super kalibrar, det är den praktiska precisionen vilket jag tycker är bra mycket viktigare än vad det står i botten på hylsorna :)

Publicerat
En av dem viktigaste parametrarna glöms oftast i dessa diskussioner om super kalibrar, det är den praktiska precisionen vilket jag tycker är bra mycket viktigare än vad det står i botten på hylsorna :)

sant, allt ska stämma om man ska lyckas på långa håll.

Publicerat
Jag undrar vilken kaliber som är bäst för skytte på långa avstånd.

Både för jakt på räv och rådjur.

Men också för dov, kron och älg möjligtvis även vildsvin.

Kan dela upp det på 2 olika kalibrar.

Jag har en 308 win och en 300Holland&Holland Magnum.

Maxhåll för min magnum är 400meter,för min 308 är det 600meter.

Praktisk precision och rekylupptagning kontra precision sätter ribban för mig,bägge dödar där ute.

/Micke

Publicerat

nejnej. sexo halvan är allt för klen och 30-06 är allt for overkill 7.62x51 skall de vara :)

Publicerat
blev lite fundersam när jag tittade på inlägg om kalibrar

I don't blame you :)

Publicerat

Det svåraste att behärska är vinden. Därför hade jag kollat på kalibrar där du kan skjuta jaktkulor som har riktigt högt BC för att minimera vindavdriften.

Publicerat

Det hade varit oerhört intressant om Micke med vän hade provat nån tyngre magnum vid 1 km-testen i somras. En 300 Wby i startfältet hade varit smutt. Just för att kunna jämföra för- och nackdelar.

Publicerat

instämmer i kören, 308 e lättskjuten och finns bra kulor med hög BC, typ lapua scenar.

Publicerat

260 Rem :) lite klen för stort vilt på långt håll men bra för att döda papptavlor.

Publicerat

Köp en 6,5a eller möjligen 308:a, köp en jävla hög med övnings ammo, lär dig skjuta först innan du börjar med långhållsexpriment på levande.Se till så du får hjälp med att kolven passar dig.Glöm ej att skaffa hyffsad optik, och framför allt: bra fästen!!!!

Öva, öva, öva, öva!!!!!

Publicerat

Klart man ska fundera och tolkningen av långhåll ligger inte alltid i meter utan vad som är svårt för skytten. har man inte övat på mer än 300m så borde det faktiska jaktavståndet ligga på drygt 200m kanske upp till 250m.

Mycket sanck om att öva här och det stämmer för att pricka en tavla på 300m i vindstilla klarar de flesta, om vi håller oss till normalkalibrar typ 308win så tar det ett tag att lära sig vart skotten hamnar, vet inte hur många dagar på skjutbanan det tog och då är det bra om kalibern är trevlig att skjuta med och inte alltför dyr i drift, 6,5x55 är nog billigast och klarar väl att ta hand om småvilt upp till 300m, lycka till med kaliberval och spar hellre ett tag till och få bra optik och fästen till en bra bössa än köpa något som inte duger.

Vi är nog lite fixerade vid bra prylar här men så har vi lärt oss den hårda vägen många av oss.

Hälsningar Pertan

Publicerat
  • Författare

Ja det är därför jag frågar här eftersom jag inte har ngn erfarenhet så jag vill gärna slippa göra alltför mnga fel när jag kan slippa gnm att fråga andra.

Ni behöver inte vara oroliga att jag tänker skjuta 200+ än på levande vilt, det kommer när ja vet att jag säkert träffar där jag siktar.

Tack för alla tips och råd.

Vad ska man satsa på för fästen eller ngra man ska undvika.

Publicerat
Ja det är därför jag frågar här eftersom jag inte har ngn erfarenhet så jag vill gärna slippa göra alltför mnga fel när jag kan slippa gnm att fråga andra.

Ni behöver inte vara oroliga att jag tänker skjuta 200+ än på levande vilt, det kommer när ja vet att jag säkert träffar där jag siktar.

Tack för alla tips och råd.

Du får inte ta illa upp av mitt inlägg det var inte meningen, början var mer generell. kalibervalet var mer i trådens anda och vikten av att skaffa en kaliber och bössa man trivs med och verkligen har råd att öva med.

Jag har faktiskt bra erfarenhet av leupolds QR fästen.

Publicerat
  • Författare

Nejdå det gjorde jag inte heller, jag är glad att få alla råd och tips jag kan få.

En liten fråga, jag funderar på .270 Win hur bra funkar den på 150+ på stora kronhjort och älgtjurar jämfört med 7 mm rem mag?

Publicerat

långhållsskytte för mig är alla avstånd som jag inte skulle lossa skott mot vilt, alltså där det är så långt att jag inte är säker på att träffa =) Däremot en rolig sysselsättning med papper som mål =)

Publicerat

Det beror på vad det är för bössa som du tänkt köpa?

Jag såg att Pertan nämde Leupold QR.

Jag själv använder Leupold QR till min älg och hundförarbössa, jag är nöjd och det funkar bra till detta ändamål. Men jag tycker ändå att på en långhållsbössa så ska du satsa på bra fasta kikarfästen av högkvalite. Jag tror nämligen inte att dessa regelbundet klarar av att tas på och av, och samtidigt hålla inskjutningen på längre håll, t.ex. 400 meter.