Publicerat November 6, 200817 yr Även jag är "skeptisk" till att den där kulan inte penetrerade skinnet. Så istället för att starta en onödig pajkastning här så kanske du kan förklara hur ni gjorde testen? Jag är nämligen nyfiken ...se mitt inlägg idag klockan 10,39.
Publicerat November 6, 200817 yr Tack Henrik för ett lysande inlägg Det styrker mig in min övertygelse att jag är väl rustad för all Svensk jakt med min 30-06a och min 6,5a
Publicerat November 6, 200817 yr Om man bara pratar om kulbanans rörelse är enligt mina beräkningar kalibern 220 Swift den mest flackskjutande kommersiella kalibern (fabrikstillverkad ammo). Den klara "Henriks rävexempel" på 264 meter (3,2 gr och vo 1225m/s)
Publicerat November 6, 200817 yr Om man bara pratar om kulbanans rörelse är enligt mina beräkningar kalibern 220 Swift den mest flackskjutande kommersiella kalibern (fabrikstillverkad ammo). Den klara "Henriks rävexempel" på 264 meter (3,2 gr och vo 1225m/s) Å fy f-n snabbliten rackare. /Lasse
Publicerat November 6, 200817 yr Å fy f-n snabbliten rackare. /Lasse Då finns ju en liten rackare till, nämligen 22-243. Lobbar iväg en 35 grainare i 14-1500 m/s. Den lär nog äta pipa den, mycket krut som ska ut ur det lilla hålet. Hittar jag en billig pipa ska jag prova bygga en. Har en brotsch till den, fast en Ackley version. Den lär inte va långsammare
Publicerat November 6, 200817 yr Då finns ju en liten rackare till, nämligen 22-243. Lobbar iväg en 35 grainare i 14-1500 m/s. Den lär nog äta pipa den, mycket krut som ska ut ur det lilla hålet. Hittar jag en billig pipa ska jag prova bygga en. Har en brotsch till den, fast en Ackley version. Den lär inte va långsammare Med den hastigheten behöver man ju inte ens träffa /Lasse
Publicerat November 7, 200817 yr David, ett snabbt svar på din fråga är att om precisionen över huvud taget påverkas så bör den snarare bli bättre. Idag finns det en klar trend bland prickskyttebössor i 308 win, nämligen att piplängderna blir kortare och allt oftare ser vi piplängder på 18-20 tum d v s 45-50 cm. Givetvis är en av anledningarna att vi ser ljuddämpare på allt fler vapen. Kanske begick jag ett misstag när jag drog in PBR konceptet i diskussionen. Det är ett vettigt verktyg för att bedöma kulbanor men jag är extremt skeptisk till att använda konceptet i verkligheten. Ett par kalibrar som 22-250 och 300 wsm ger ett längsta skjutavstånd på "räven" på runt 250m, det innebär att kulbanan då ligger ca 5 cm under siktlinjen. Att skjuta under de omständigheterna känns väldigt svårmotiverat, innebörden är såklart att man redan ligger på gränsen av träffområdet. Ovanpå detta tillkommer spridningen på grund av att det inte finns någon exakt riktpunkt på en räv, låt oss vara snälla och säga att riktpunkten varierar med 3 cm på 250m. Nästa felkälla är vapnets egenspridning, låt oss återigen vara riktigt snälla och säga att vapnet och ammunitionen sprider ytterligare 3cm. På toppen kommer givetvis skyttens egen spridning, den varierar såklart väldigt mycket från skytt till skytt men den är väldigt sällan noll . Jag har väldigt svårt att motivera ett så chansartat skytte, för mig känns det inte etiskt försvarbart. Samtidigt har vi inte tagit någon som helst hänsyn till vindavdriften, att den har en påtaglig inverkan på skjutresultatet på långa avstånd känns vid det här laget som ganska väldokumenterat. Givetvis finns det många olika lösningar när det gäller att skjuta på långa håll och jag utger mig inte för att ha den enda lösning men i min värld gäller det att ha en genuin kunskap om den kulbana som man använder. Både när det gäller själva kulbanan och vindavdriften. Det har jag skrivit om i ett antal olika inlägg vid det här laget varför det inte känns riktigt motiverat att upprepa mig. Vänligen, Henrik
Publicerat November 7, 200817 yr Jag vet att det är några stycken här som läser Craig Boddingtons artiklar med stor behållning, något som jag själv gjort sedan sent 80-tal. På den tiden var han en stor förespråkare av magnumkalibrar till det mesta och rekkomderade kalibrar som 8mm Rem mag, 340 Wby eller möjligen 375 H&H som lämplig allroundmedicin till afrikanskt plainsgame (och för den delen det mesta andra viltet också). För någon månad sedan läste jag en ny artikel av honom där han rekommenderade 270 win som en av de allra bästa kalibrarna för allroundbruk på samma afrikanska plainsgame med hänvisning till just den fantastiska utvecklingen på kulfronten. Vad kan man säga om den mannen? Han tycks ju gå mot patroner med allt lägre rekyl som du skriver, men samtidigt tycker jag det är svårt att få grepp om vad han tycker egentligen. 30-06 och 375 höjer han över skyarna, och just där är han åtminstone ganska konsekvent. Och trots John Lazzeronis "nya fantastiska skapelser" som Boddington testat en hel del vad jag förstår så tycks han inte alls ha fastnat för dessa. Konstigt... Tilläggas bör att i ovan nämnda artikel förekommer en bild på Boddington jämte ett vårtsvin, med en lååååång rostfri Remington (Sendero?) i näven, och med bildtexten "Boddington used a .300 Remington Ultra Mag to take this warthog at about 300 yards". Detta i en artikel om "The essential plains game rifle" Boddington promotar förvisso klassiska "deer rifles" som fullt adekvata till plains game, men vad jag tycker är mer intressant är den uppdaterade listan med "Professional Hunters' Personal Choices". Den här enkäten som företogs 2007 skiljer sig en del från den Boddington gjorde 1989 (vilken förekommer i boken Safari Rifles). Bl.a. tycks Pierre Caravatis "ever-present 460" saknas både från light och medium plains game-arsenalen. Antingen har Caravati slutat guida, bytt bössa för klenare vilt, eller så var han inte tillfrågad. I enkäten finner vi 270:n på första plats bland "Light plains game" med 21 röster (-89 låg den tvåa efter 243 Win), men för "Medium plains game" har den endast 8 röster (-89 var siffran 21), och när det gäller "Large plains game" har den blott 1 förespråkare (lika många som 308 Win f.ö.). 1989 hade 270 också bara 1 röst för large plains game medan 308 Win inte förekom överhuvud taget. Hur som helst är det ganska tydligt att för tyngre vilt så väljer "proffsen" i Afrika att beväpna sig med relativt tunga pjäser. Så här ser listan ut för de fem mest populära patronerna för large plains game: 375 - 52 300 magnum - 18 416 - 9 7x57 - 8 338 Win Mag - 8 Noteras bör att 7x57 används av lika många som den långt potentare(?) 338 Win Mag Ska man sammanfatta skillnaden mellan enkäten 1989 och 2007 så kan man konstatera att just 270 faktiskt tappat lite mark. För light plains game är den förvisso snäppet mer populär än -89, men för medium plains game ligger den sämre till, och för large plains game ligger den ånyo sist. Å andra sidan har 7x57 seglat upp som nån form av otippad dragon slayer för large plains game, så det är tidvis lite svårt att få grepp om logiken i PH:arnas val av beväpning. FörVadDetÄrVärt...
Publicerat November 7, 200817 yr Hur som helst är det ganska tydligt att för tyngre vilt så väljer "proffsen" i Afrika att beväpna sig med relativt tunga pjäser. Så här ser listan ut för de fem mest populära patronerna för large plains game:375 - 52 300 magnum - 18 416 - 9 7x57 - 8 338 Win Mag - 8 ..intressant läsning det där. Jag har också läst om P.H:s i andra delar av världen. Man hamnar snabbt i Magnumkalibrarna även där när man pratar högvilt. Det de verkar värdesätta primärt vid LR-skytte är "stopping power". Stopping Power definieras här som flyktsträckan viltet tillryggalägger från skottplatsen till "dölega". Godkänd Stopping Power har kalibrar som "lägger" djuren max 100meter från skottplatsen med 90%-igt statistiskt säkerställd sannolikhet. Givetvis under förutsättningen att kulan placerats inom dödligt träffområde. Vid skott på >300meter har t.ex 308:an ingen pålitlig Stopping Power alls, i över 60 % av fallen ger kalibern en flyktsträcka som överstiger 100 meter vid dödlig träff. I materialet framgår att den längsta uppmätta flyktsträckan från skottplats till dödslegan var 1400 meter för 308:an. (ett högt lungskott på en kronhjort). 375:an hade i samma studie ( skott >300m)med lika många påskjutna djur en längsta flyktsträcka på 110 meter !!! (leverträff på en Gems).
Publicerat November 7, 200817 yr Urax, jag blir lite nyfiken på vad det är för material du har läst? Det låter som spännande läsning. //Henrik
Publicerat November 7, 200817 yr Spekulation: kan det vara så att PH väljer större pjäser för att vid ett andra skott (där en jagande turist först skadeskjutit ett djur) så kan de bli tvungna att skjuta ur ofördelaktiga vinklar på galopperande djur? Det skulle isf kunna vara förklaringen på varför röster samtidigt höjs för att det nu är möjligt att gå ner i kaliber, för skyttar som själva väljer när och hur första skottet skjuts, medan det för avfånging på 300 meter fortfarande är tunga magnunms som gäller.
Publicerat November 8, 200817 yr ...I materialet framgår att den längsta uppmätta flyktsträckan från skottplats till dödslegan var 1400 meter för 308:an. (ett högt lungskott på en kronhjort). 375:an hade i samma studie ( skott >300m)med lika många påskjutna djur en längsta flyktsträcka på 110 meter !!! (leverträff på en Gems). ..nu har man lite tid igen ! Hann inte skriva ner allt igår angående vad som sagts om Stopping Power. 308:an gav efter 30 observationer( alltså 30 påskjutna högvilt >300m, där träffen tagit i dödligt område) en genomstnittlig flyktsträcka på 244 meter, från skottplats till dödslega. 12 st påskjutningar av de totalt trettio renderade i en flyktsträck under 100meter. Dessutom fanns fyra fall där P.H misstänkte träff i dödligt område ( färg på blod etc.) där djuret aldrig hittades 375:an, oxå 30 obsar gav en genomsnittlig flyktsträcka på 58 meter !! 29 av de 30 fallen gav flyktsträcka under 100 m Inga fall fanns där PH misstänkte bra träff ( dödlig) och där djuret inte återfanns. Efter detta kan man ju undra vem som väljer en 308:a te.x. för LR-skytte på åtminstone större vilt !!! Not: Den kritisk man kan ha till studien är att upplägget borde byggt på antalet påskjutna djur i stället för bara de som fått en dödlig träff. Då hade studien varit heltäckande ( även visat hur många skadeskjutningar kalibrarna genererade på dessa håll). Men det som undersökt talar ju sitt klara språk i alla fall !!!
Publicerat November 8, 200817 yr I en rapport skriven av : M Artman, Wessney N: Ballistic bleedout contributions for large calibers ( Big Hole School). Jag har den i fysisk form, som en del av ett material som egentligen handlar om flyktsträckor efter skottet i största allmänhet. Statistik om hur långt djur går efter skott i olkia organ etc. Du får Googla på rapporten… Vänligen
Publicerat November 8, 200817 yr Spekulation: kan det vara så att PH väljer större pjäser för att vid ett andra skott (där en jagande turist först skadeskjutit ett djur) så kan de bli tvungna att skjuta ur ofördelaktiga vinklar på galopperande djur? Det skulle isf kunna vara förklaringen på varför röster samtidigt höjs för att det nu är möjligt att gå ner i kaliber, för skyttar som själva väljer när och hur första skottet skjuts, medan det för avfånging på 300 meter fortfarande är tunga magnunms som gäller. ...ligger nog mycket i detta. Det är ju på dessa långa håll Magnumkalibrarna verkligen har ett existensberättigande. Jag är själv egentligen ingen stor vän av Magnum´s, men detta beror främst på att det är så sällan man skjuter på håll >300m.
Publicerat November 14, 200817 yr Jag tar och snor denna tråd lite Kalibern för mig är ju klar 6,5*55 men frågan är om det finns några billiga och bra tips att förbättra precisionen på en CarlGustaf 3000? Är det något att satsa på eller måste man byta bössa. Jag tycker att den skjuter klar godkänt för vanlig jakt men efter att läst lite här så blir man ju lite sugen på att prova långhålls skytte. Det är ju inte ett projekt utan en tanke än så länge. Det sitter en Leupold 3-9*50 på den och den kommer att sitta kvar (till att börja med i alla fall ) så bara tips om kikare vill jag inte ha. Så varsegod ni som är kunniga i detta område
Publicerat November 14, 200817 yr Jag tar och snor denna tråd lite Kalibern för mig är ju klar 6,5*55 men frågan är om det finns några billiga och bra tips att förbättra precisionen på en CarlGustaf 3000? Är det något att satsa på eller måste man byta bössa. Jag tycker att den skjuter klar godkänt för vanlig jakt men efter att läst lite här så blir man ju lite sugen på att prova långhålls skytte. Det är ju inte ett projekt utan en tanke än så länge. Det sitter en Leupold 3-9*50 på den och den kommer att sitta kvar (till att börja med i alla fall ) så bara tips om kikare vill jag inte ha. Så varsegod ni som är kunniga i detta område Finns ett antal olika trådar om detta, ffa under Skytte & Teknik. Till att börja med får du koka ihop nån hyggligt tätskjutande laddning till bössan, gärna baserad på nån form av matchkula med hög bc. Det finns program (bl.a. på norma.cc) där du kan räkna ut kulbanor och vindavdrift. Sen är det bara att börja skjuta och se vad som händer vid vind och dylikt. Det är naturligtvis ingen nackdel om du får ihop en ganska billig långhållspatron, för då kan du ju öva desto mer
Publicerat November 14, 200817 yr Finns ett antal olika trådar om detta, ffa under Skytte & Teknik.Till att börja med får du koka ihop nån hyggligt tätskjutande laddning till bössan, gärna baserad på nån form av matchkula med hög bc. Det finns program (bl.a. på norma.cc) där du kan räkna ut kulbanor och vindavdrift. Sen är det bara att börja skjuta och se vad som händer vid vind och dylikt. Det är naturligtvis ingen nackdel om du får ihop en ganska billig långhållspatron, för då kan du ju öva desto mer Nu blir det avacerat om jag ska börja ladda sjäv också Visst tanken har ju funnits ett tag men aldrig blivit verklighet. Visst på banan får man vara mycket till att börja med så det kanske lönar sig fort att börja ladda
Publicerat November 14, 200817 yr Nu blir det avacerat om jag ska börja ladda sjäv också Visst tanken har ju funnits ett tag men aldrig blivit verklighet. Visst på banan får man vara mycket till att börja med så det kanske lönar sig fort att börja ladda Jag är rejäl nybörjare på att ladda, men det är lättare en vad man tror i början. Att sedan få till en optimal laddning är kanske värre, men att komma ner till en träffbild på ca 30mm gick lättare en vad jag trodde. /Lasse