Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Respekt för viltet

Featured Replies

Publicerat

Jag vet inte om jag börlar bli gammal(40) men jag tycker det visas för lite respekt för viltet efter skott.

Tycker det ser hemskt ut när en skytt som har skjutit något kommer asande på det längs marken när man ska samlas efter en såt.

Så svårt är det inte att binda ihop benen och bära det på axeln.

Har varit och jagat några gånger i vårt grannland Danmark.

Där blir det ett jävla liv om det är någon som asar ett vilt. :mad:

Varför inte en viltparad efter en jaktdag där man tackar naturen för vad den har givit och hedrar viltet.

(Fan man låter ju nästan lite hällörad) ;)

Vad tycker ni? Eller det är åldern

(Nu snackar vi småvilt)

• Svar 77
  • Visningar 13,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

jag är 17 och tycker precis som du, så det har inte med åldern att göra ;) Dock kan det kanske vara svårt att slänga upp en älg på axeln, men allt vilt ska respekteras!

Publicerat
Jag vet inte om jag börlar bli gammal(40) men jag tycker det visas för lite respekt för viltet efter skott.

Tycker det ser hemskt ut när en skytt som har skjutit något kommer asande på det längs marken när man ska samlas efter en såt.

Så svårt är det inte att binda ihop benen och bära det på axeln.

Har varit och jagat några gånger i vårt grannland Danmark.

Där blir det ett jävla liv om det är någon som asar ett vilt. :mad:

Varför inte en viltparad efter en jaktdag där man tackar naturen för vad den har givit och hedrar viltet.

(Fan man låter ju nästan lite hällörad) ;)

Vad tycker ni? Eller det är åldern

(Nu snackar vi småvilt)

Även jag börjar bli gammal (40 i sommar) så kanske är det därför jag håller med :)

Tycker oxå att de kontinentala traditionerna att hedra viltet efter skottet är eftersträvansvärda. På mina utlandsjakter har man blivit "uppfostrad" att alltid visa aktning för det skjutna, stor som smått. Både direkt efter skottet genom att skyla skottet med en grankvist eller att bjuda på en sista måltid genom att sticka in en kvist i munnen på djuret. Sedan skall djuret transporteras lika vakert ur skogen som det kom in i passet ( allt för att visa sin respekt). Även den avslutande viltparaden ger känsla av andakt. Att lyssna till en bra blåsare som i hornet gör "alles dodt" ger djuren ett aktningsfullt sista avsked.

Publicerat

Skulle inte påstå att jag hedrar viltet mer än att ge det en tyst minut efter skott ca.. Viltparader är ingenting för mig.

Bär djuret gör jag OFTAST. Beror på.. Är det en klövervall så släpar jag. Man ska tänka på, när man startar en tråd som denna att vi alla "hedrar" på olika sätt.

För mig är det viktigaste att inte skända bytet eller att bete mig kränkande mot det. "Den jäveln kom i full fart o så drog jag iväg 2 snabba o den satan föll inga ändå!!" är typ sånt som jag inte tål att höra.

Samtidigt som jag alltså inte är överdrivet hedrande..

Publicerat

var går gränsen till att man måste bära ?

ta mig inte fel. jag försöker respektera de villt jag får till fullo.

men det kan vara lite svårt för unge peter 27 att bära en älg men lätt att bära ett stort råddjur. medan det rådjuret kan bli svårt för gunnar 65 ? .

Publicerat

Visst ska viltet självklart hedras!

Dock ser jag inte det hämska i att dra ett djur ur skogen,

kanske tack vara att jag följde med pappa på älgjakten när jag var liten.

Om man är av åsikten jag uppfattar här, hur ställer ni er då till att skjuten fågel används vid apportträning?

Att hedra viltet är för mig att inte störa och skada när man jagar, förvalta djuren i markerna, att ta till vara av det man dödar och njuta vid middagsbordet.

Ritualer som parad är trevliga för jägarna, men jag tycker inte det ger någon ytterligare heder till djuren.

Kan det vara så att detta är något av en geografisk fråga, jag är norrlandsjägare och det är ytterst sällan vi får mer än ett, eller kanske vid sjöfågeljakt ett par, djur med hem. Så någon parad är väll inte aktuell.

Publicerat
var går gränsen till att man måste bära ?

ta mig inte fel. jag försöker respektera de villt jag får till fullo.

men det kan vara lite svårt för unge peter 27 att bära en älg men lätt att bära ett stort råddjur. medan det rådjuret kan bli svårt för gunnar 65 ? .

fruktansvärt bra svar!

Publicerat
Ritualer som parad är trevliga för jägarna, men jag tycker inte det ger någon ytterligare heder till djuren.

Det där kan jag nog hålla med om. Tycker inte en viltparad skänker någon extra heder åt viltet.

Men för jägarna kan det ju vara en trevlig avslutning på dagen. Men för min skull hade det lika gärna kunnat vara utan paraden.

Publicerat
Det där kan jag nog hålla med om. Tycker inte en viltparad skänker någon extra heder åt viltet.

Men för jägarna kan det ju vara en trevlig avslutning på dagen. Men för min skull hade det lika gärna kunnat vara utan paraden.

Jag klara mig bra utan jag med, går lika bra med en kopp kaffe och lite snack =)

Publicerat

Paraden.. ibland känns det rätt, beror lite på hur dagen har förlöpt och vilka som jagat eller något..

Däremot detta med respekten för viltet, där är jag full av dubbelmoral. Bär alltid rådjur oavsett, vägrar släpa ett så pass fint vilt i marken. Säger inte ett ljud om någon annan tänker och handlar annorlunda..förutom då en kompis till mej sköt sitt första rådjur. Då bar jag hans bössa så fick han bära rådjuret ur skogen.

Men iövrigt... händer att jag inte riktigt handskas med annat vilt med den respekt som viltet förtjänar..

Mvh!

Publicerat

Något vi glömmer i diskussionen är de bilder vi tar av nerlagt villebråd. Det är lätt att arrangera så de ser bra ut så vi slipper bilder på slarvigt utlagt vilt, blodiga bilder etc.

Många bilder som publiceras på de olika jaktforumen har tidigare varit riktigt dåliga utan tanke på någon respekt eller heder för viltet. Det har blivit mycket bättre, men inte på jaktforumet "Min jakt". Där är bilderna emellanåt riktigt avskyvärda och jag fattar överhuvudtaget inte att de bilderna kommer in.

Publicerat
Paraden.. ibland känns det rätt, beror lite på hur dagen har förlöpt och vilka som jagat eller något..

Precis!

Jag var på en stor jakt i helgen inte som skytt utan som hjälpreda.

Med tanke på vilken total avsaknad av respekt för det vilda skyttarna visade i skogen så gav den efterföljande viltparaden en rätt dålig smak i munnen :D

Egentligen så är jag fullvärdig medlem i den gruppen ändå då jag för mitt deltagande får en tackjakt(jag har sålt mig :huh: ) så jag ska nog inte ha så värst många synpunkter ändå.

Själv respekterar jag viltet genom att skjuta i lägen där djuret dör på ett snabbt och bra sätt eller inte alls,samt så behandlar jag slaktkroppen på bästa möjliga sätt och tar tillvara allt.

/Micke

Publicerat

Lite kluven. Är på många jakter där man lägger upp en viltparad och det kan vara riktigt trevligt med granrisbäddar och eldar

Dessutom är det kul för den jägare som inte fick skjuta att få se viltet en del har ju inte sett en hjort eller gris .Vi har en del gäster från andra regioner. lite utbildningssyfte. Det är skrämmande många som inte vet skillnad på en kronhjort och en dov eller mufflon med för den delen.

Men att släpa viltet till närmaste stig en kronkalv tex det har jag inget imot.

Vad jag tycker är mycket värre är kött hanteringen hos många där man slarvar något fruktansvärt med hand och knivhygien.

Köttet är fullt med hår och blodiga handavtryck, :D känns det igen? Det blir sådana bakteriehärdar att köttet inte klarar att hänga full tid utan att börja lukta illa. och vem fan vill äta dåligt hängt kött som dessutom är surt.

Publicerat
Vad jag tycker är mycket värre är kött hanteringen hos många där man slarvar något fruktansvärt med hand och knivhygien.

Köttet är fullt med hår och blodiga handavtryck, :huh: känns det igen? Det blir sådana bakteriehärdar att köttet inte klarar att hänga full tid utan att börja lukta illa. och vem fan vill äta dåligt hängt kött som dessutom är surt.

Precis.. Det duger att JAGA men inte att reda upp det man skjuter, då har man inte "tid" längre.. . Väldigt bekant! :D

Publicerat

Jag släpar ut mina rådjur och kommer så alltid att göra och inte mår varken det döda rådjuret eller jag sämre av det.

Köttet är fullt med hår och blodiga handavtryck, känns det igen? Det blir sådana bakteriehärdar att köttet inte klarar att hänga full tid utan att börja lukta illa. och vem fan vill äta dåligt hängt kött som dessutom är surt.

Exakt Jensa! De flesta i mitt jaktlag envisas med att flå rådjuren på skogen och kladda och fara med skitiga händer på slaktkroppen. Där kan man snacka om bakteriespridning.

Jag tar bara ur i skogen och hänger rådjuret i en gran och slaktar sedan upp djuret på kvällen i garaget där både vatten och tvål finns.

Publicerat

Viltparad är ett bra sett att avsluta en jakt, men det kräver ju som en del redan har sagt att det är ett par fler jägare en två.

Här i mörka småland är det lite eller ska jag säga mycket dåligt med viltparader, händer säkert på större jakter men där är jag sällan med :unsure:

Att sedan visa vördnad och respekt för ett djur som jag har skjutit tycker jag hör till god sed.

Tar jag kort på djur jag skjutit så försöker jag alltid att dölja skottskadorna, att jag sedan kan ta bilder på just skottskadorna är en annan sak men dom bilderna lägger jag aldrig ut publikt för alla att se.

Jag bär rådjur om terrängen kräver det annars åker det kana. Känns bra att bära, men att bära ett rådjur på 25kg blir tungt efter någon eller några kilometer även för mig som är knappa 2 m och dryga 100 kilo.

/Lasse

Publicerat
Viltparad är ett bra sett att avsluta en jakt, men det kräver ju som en del redan har sagt att det är ett par fler jägare en två.

Här i mörka småland är det lite eller ska jag säga mycket dåligt med viltparader, händer säkert på större jakter men där är jag sällan med :unsure:

Att sedan visa vördnad och respekt för ett djur som jag har skjutit tycker jag hör till god sed.

Tar jag kort på djur jag skjutit så försöker jag alltid att dölja skottskadorna, att jag sedan kan ta bilder på just skottskadorna är en annan sak men dom bilderna lägger jag aldrig ut publikt för alla att se.

Jag bär rådjur om terrängen kräver det annars åker det kana. Känns bra att bära, men att bära ett rådjur på 25kg blir tungt efter någon eller några kilometer även för mig som är knappa 2 m och dryga 100 kilo.

/Lasse

Tycker Lasse sammanfattar mitt tycke och tänkande ganska bra, viltparad är säkert bra för dom som anser att det är en trevlig form av avslutning på jakten, men för mig personligen ser jag det som en lite suspekt handling då jag tycker att respekten sitter mer mentalt än om jag drar ut ett vilt eller bär det bara för sakens skull.

Men det kan säkert vara en generationsfråga men mer en regionsfråga tror jag, då jag fått för mig att det sker mer frekvent ju längre Söderut man kommer,

men det är väl mer en känsla jag har än kalla fakta dock!

//Mvh: Jansson som anser att han är full av respekt för både levande och även dött vilt!

Publicerat

Viltparader hör de stora godsen till. Där är de mer en regel än ett undantag... ;)

Jag vill fortfarande hävda att förutom vad ni redan skrivit, så är de bilderna vi tar och som allmänheten har tillgång till viktiga i vårt forsatta arbete för att göra jakten mer accepterad.

Jag anordnade en större tävling på ett annat forum, för att just belysa vad som krävs för att bilderna skall bli så bra som möjligt angående respekt, moral etc. inför viltet.

Publicerat

Inga parader här, men ödmjukhet, respekt och glädje inför jakt och fälda vilf.

Publicerat

Jag kom på en till sak sak: Jag ser alltid till att köttet hamnar på flera matbord, familj vänner och kollegor. Sett ur respektsynvinkeln så är det ju fler som uppskattar djurets liv på så sätt. Jag hoppas även att det hjälper till att sprida förståelse för jakten. Försöker ge bort de bästa bitarna så att de värkligen är mumma =)

Publicerat

Mes <_<

Sköt en trippel för rätt många år sen, hade en killing på varje axel samt geten släpandes bakom mej. Fixade det i en halv kilometer.. :P

Mvh!

Publicerat
Mes :D

Sköt en trippel för rätt många år sen, hade en killing på varje axel samt geten släpandes bakom mej. Fixade det i en halv kilometer.. B)

Mvh!

MaxW släpade fram en älgkalv själv under årets älgjakt...

Själv kör jag ut bilen o hämtar om jag kan. :rolleyes:

Publicerat
MaxW släpade fram en älgkalv själv under årets älgjakt...

Själv kör jag ut bilen o hämtar om jag kan. ;)

Jag med! Men med tanke på vilken bil jag har så innebär det i praktiken att man bär ^_^:D

Mvh!

Publicerat
Mes ^_^

Sköt en trippel för rätt många år sen, hade en killing på varje axel samt geten släpandes bakom mej. Fixade det i en halv kilometer.. :D

Mvh!

Ja ja era små rådjur väger nog inte mer en en normal bondkatt här :D Sen har ni antagligen inte en kulle eller någåt stormhugge att bära över utan rena rama green ;)

/Lasse

Publicerat
Själv respekterar jag viltet genom att skjuta i lägen där djuret dör på ett snabbt och bra sätt eller inte alls,samt så behandlar jag slaktkroppen på bästa möjliga sätt och tar tillvara allt.
Inga parader här, men ödmjukhet, respekt och glädje inför jakt och fällda vilt.

Dessa citat sammanfattar min syn på saken. Jag lägger allra störst vikt på att, som Mr Mauser skriver, skjuta bra och enkla skott eller att avstå. Har inga problem med att släpa ut djuren ur skogen, även det kan göras snyggt eller vårdslöst. Det är möjligt att en viltparad är en värdig avslutning för dom som vart med men dom gör sig ofta väldigt dåligt på bild. Jag som betraktare av ett sådant kort med 10-15-20 vilt och en massa gubbs i knäbyxor och tweed känner ofta lite avsmak och tycker att det ser respektlöst ut. Alltså tycker jag att viltparader är fine men man behöver inte drälla korten kring sig, spara dom som ett minne själv i stället.

Måste hålla med Hippen lite också, vissa vilt får mindre respekt. Man chansar mer på räv, kråka, skata osv.