Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Respekt för viltet

Featured Replies

Publicerat
Utöver detta får jag lov att säga att fördomarna står som spön i backen här. Känns mer som en politisk diskussionsforum mellan "fattiga och rika". Detta är ju löjligt!!. Pissiga skyttar hittar man i alla de olika jägarkollektiven. Likaså en taskig syn på det vilda. Jag har själv mött det både på bonnjakter och bland "blazerdrillingarna". Så där är det absolut same, same..

Känns också konstigt att läsa att vissa deltar systematiskt i arrangemang där man föraktar deltagarna och vad de står för. Skulle själv aldrig sätta min fot i ett gäng som jag föraktar, det är ju hyckleri.

Jag instämmer till fullo i detta eminenta inlägg.

En annan sak som jag däremot märkt under minna jaktliga irrfärder är att moralen och etiken ibland hamnar lite på skam när det handlar om köpejakt (dagsjakt). Då finns inte samma "spärr" att hålla igen då man betalt för en dags jakt och får man inte komma tillbaka nästa år så väljer man bara ett annat ställe. På dessa arrangemang möter man sälla några riktiga Tweedsjägare. Detta är där Tweddsjägarwanabees håller till.

Dessutom är det en fördom att man skulle vara rikare för man jagar i Tweed, det är ju snarare tvärtom. Tweed håller ju så mycket längre så på sikt är det ju billigare än "vanliga" jaktkläder vilket en del snåljåpar (som jag) upptäckt. :P

Det är nästan samma sak med valet av bössa. Köper man en Krieghoff behåller man den livet ut, köper man Sako byter man bössa varranat år med några tusen i förlust varje gång (i a f de Sakoägare jag känner) vilket i längden blir dyrare.

• Svar 77
  • Visningar 13,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
På ett annat ställe bjuds det här klientelet in som gäster och där ställs det krav, viltet ska ned i ägarnas frysar och detta känner de bjudna givetvis till. På det stället är "fulskotten" inte speciellt vanliga även om det faktiskt förekommer. Missköter de sig så kanske de inte bjuds in till nästa år..

Sen finns det skitstövlar överallt i alla klasser.

Mvh!

Det är helt klart att de signaler som jaktledaren sänder ut bestämmer hur jägarna beter sig. Säger jaktledaren "ni är här för att döda grabbar så skjut på allt som rör sig" så gör jägarna så men säger jaktledaren istället "vi jagar för att lägga i frysen så endast halsskott gäller samt att man får inte skjuta igen förrän det först påskjutan djuret är konstaterat dött och den som bryter mot detta är inte välkommen längre". Det sistnämda gör jägarna väldigt svårtryckta.

Publicerat
Jag instämmer till fullo i detta eminenta inlägg.

En annan sak som jag däremot märkt under minna jaktliga irrfärder är att moralen och etiken ibland hamnar lite på skam när det handlar om köpejakt (dagsjakt). Då finns inte samma "spärr" att hålla igen då man betalt för en dags jakt och får man inte komma tillbaka nästa år så väljer man bara ett annat ställe. På dessa arrangemang möter man sälla några riktiga Tweedsjägare. Detta är där Tweddsjägarwanabees håller till.

Dessutom är det en fördom att man skulle vara rikare för man jagar i Tweed, det är ju snarare tvärtom. Tweed håller ju så mycket längre så på sikt är det ju billigare än "vanliga" jaktkläder vilket en del snåljåpar (som jag) upptäckt. :P

Det är nästan samma sak med valet av bössa. Köper man en Krieghoff behåller man den livet ut, köper man Sako byter man bössa varranat år med några tussen i förlust varje gång (i a f de Sakoägare jag känner) vilket i längden blir dyrare.

Och har man inte tweed så funkar det ju med en t-shirt från Kommunistiska Partiet. :D

Delar helt din åsikt här. Har puttat vilt åt slipsnissar och på vanliga bonnjakter och jag kan nog inte säga att etiken eller skyttet är bättre eller sämre på något ställe.

Det är ju individen som skjuter, sällan gruppen..

Men fn vet om jag inte väljer att knata runt på de vanliga bonnjakterna för i många fall får man som hundförare göra mer som man själv vill.. :D

Publicerat
Och har man inte tweed så funkar det ju med en t-shirt från Kommunistiska Partiet. :D

Delar helt din åsikt här. Har puttat vilt åt slipsnissar och på vanliga bonnjakter och jag kan nog inte säga att etiken eller skyttet är bättre eller sämre på något ställe.

Det är ju individen som skjuter, sällan gruppen..

Men fn vet om jag inte väljer att knata runt på de vanliga bonnjakterna för i många fall får man som hundförare göra mer som man själv vill.. :D

Ja det var en skön snubbe som verkade ha drukit lite kommunistvatten (vodka)... :P

Bonnjägarna är ju ofta lite mer tillbakadragna till sitt sätt så där kan du nog få bestämma mer som hundförare. Tweddgubbsen har ju ofta en annan bakgrund och andra jobb som gör att de är vana att dirigera folk att göra som de vill/tycker men tar man dem på rätt sätt så brukar man få ganska fria tyglar även där (man får förklara bättre). Jag ska på ett nytt ställe på söndag (mindre herrgård) med Tweddgubbs så jag kan testa hur långt man kan styra själv och raportera om du vill... :D

..å andra sidan är jag inte direkt inbjuden som hundförare utan som gäst i allmänhet men jag känner mig själv så jag kommer nog att själv ta på mig rollen som hundförare/bollkalle.

Publicerat
Ja det var en skön snubbe som verkade ha drukit lite kommunistvatten (vodka)... :P

Bonnjägarna är ju ofta lite mer tillbakadragna till sitt sätt så där kan du nog få bestämma mer som hundförare. Tweddgubbsen har ju ofta en annan bakgrund och andra jobb som gör att de är vana att dirigera folk att göra som de vill/tycker men tar man dem på rätt sätt så brukar man få ganska fria tyglar även där (man får förklara bättre). Jag ska på ett nytt ställe på söndag (mindre herrgård) med Tweddgubbs så jag kan testa hur långt man kan styra själv och raportera om du vill... :D

..å andra sidan är jag inte direkt inbjuden som hundförare utan som gäst i allmänhet men jag känner mig själv så jag kommer nog att själv ta på mig rollen som hundförare/bollkalle.

Jag vill egentligen inte ge mig in i denna diskussionen.. men bonnjägare och tweedligan? Finns det inget mellanting? Är man bonnjägare helt per automatik om man inte har över 500k i årslön eller vad? Enlighten me please.. =) Så jag vet om jag ska ta illa upp eller ej :D

Publicerat
Jag vill egentligen inte ge mig in i denna diskussionen.. men bonnjägare och tweedligan? Finns det inget mellanting? Är man bonnjägare helt per automatik om man inte har över 500k i årslön eller vad? Enlighten me please.. =) Så jag vet om jag ska ta illa upp eller ej :P

Givetvis finns det mellanting, men en jämförelse görs ju enklast mellan ytterligheterna.

Och givetvis är inte allt svart eller vitt och det finns ett antal gråtoner där emellan.

Publicerat
Givetvis finns det mellanting, men en jämförelse görs ju enklast mellan ytterligheterna.

Och givetvis är inte allt svart eller vitt och det finns ett antal gråtoner där emellan.

Så bra =) då kan jag som icke-tweedbärande, icke-bonde men jagande medelsvensson känns mig lugn då :P

Publicerat
Så bra =) då kan jag som icke-tweedbärande, icke-bonde men jagande medelsvensson känns mig lugn då :D

Ja, tolkningen är upp till var och en och det finns ju även de som rör sig mellan olika kategorier över tiden. :P

Publicerat
Jag vill egentligen inte ge mig in i denna diskussionen.. men bonnjägare och tweedligan? Finns det inget mellanting? Är man bonnjägare helt per automatik om man inte har över 500k i årslön eller vad? Enlighten me please.. =) Så jag vet om jag ska ta illa upp eller ej B)

Det har väl inte direkt något att göra med lönens storlek utan snarare värderingar, som jag ser det. Det finns ju bonnjägare som tjänar bra med pengar men som ändå är o förblir bonnjägare.

Men som MaxW skriver så finns det gråzoner och mellanting men det är inget bra underlag för en debatt. ;)

Själv har jag alla sorters jaktkläder förutom kronans avlagda. Jag väljer kläder efter väderlek och i vilket sällskap jag jagar med. I vissa sällskap får man pikar om man har cammo, i andra om man har Tweed.

Publicerat
Det har väl inte direkt något att göra med lönens storlek utan snarare värderingar, som jag ser det. Det finns ju bonnjägare som tjänar bra med pengar men som ändå är o förblir bonnjägare.

Men som MaxW skriver så finns det gråzoner och mellanting men det är inget bra underlag för en debatt. ;)

Själv har jag alla sorters jaktkläder förutom kronans avlagda. Jag väljer kläder efter väderlek och i vilket sällskap jag jagar med. I vissa sällskap får man pikar om man har cammo, i andra om man har Tweed.

Och jag som pikar dig oavsett vad du har på dig.. B)

Publicerat

Jag kan inte förstå vad vilka kläder man har på sig har med saken att göra.. jag skulle gladeligen jaga i både tweed och blåkläder om de är bekväma och funktionella. Precis som jag lika gärna bär kavaj eller sporttröja på jobbet.. Nej.. det är alldeles för ytligt att döma boken efter omslaget. Som om det skulle antyda att man är en bättre skytt för att man har ett Cavalier-ställ på sig? Eller för den sakens skull att man skulle vara en sämre skytt för att man har träningsoverall på sig? Förstår inte alls den realistiska kopplingen där.

Publicerat
Jag kan inte förstå vad vilka kläder man har på sig har med saken att göra.. jag skulle gladeligen jaga i både tweed och blåkläder om de är bekväma och funktionella. Precis som jag lika gärna bär kavaj eller sporttröja på jobbet.. Nej.. det är alldeles för ytligt att döma boken efter omslaget. Som om det skulle antyda att man är en bättre skytt för att man har ett Cavalier-ställ på sig? Eller för den sakens skull att man skulle vara en sämre skytt för att man har träningsoverall på sig? Förstår inte alls den realistiska kopplingen där.

Häng inte upp dig på kläderna... I detta fallet används just kläderna för att kategorisera och förenkla..

Man kunde väl lika gärna benämt det som Sakoägare och Sauerägare, eller ngt annat..

Publicerat
Häng inte upp dig på kläderna... I detta fallet används just kläderna för att kategorisera och förenkla..

Man kunde väl lika gärna benämt det som Sakoägare och Sauerägare, eller ngt annat..

Ok då, låt gå för denna gången ;)

Publicerat
Ok då, låt gå för denna gången B)

Hattar och Mössor, kanske? ;)

Publicerat
Hattar och Mössor, kanske? ;)

Nä.. du går bet där med.. tänk på alla barhuvade stackare :D

Publicerat

Sakoägare = bonnjägare, sauerägare = Tweedgubbar. Det var såhär du menar??? ;)

Publicerat
Nä.. du går bet där med.. tänk på alla barhuvade stackare ;)

Och där har du hela problemet.. Med andra ord: Jägare är ingen homogen grupp som itne går att kategorisera och med andra ord inte klumpa ihop i olika grupper.

Men nu är vi vääääldigt ot.. :D

Publicerat

Hmm jag äger ju en sauer, är det bra eller dåligt?? ;)

/Lasse

Publicerat

oj har visst glömt att följa tråden vidare :mad:

en sak jag läste som jag reagerade på när det gäller som topic respekt för viltet. VARFÖR skulle det vara mindre respektfullt att släpa ett vilt kontra bära det? Det handlar då i min syn enbart om vad som är mest praktiskt och överhuvudtaget genomförbart. Visst skjuter jag en orre inte drar jag ju den i ett snöre bakom mig, lika klart som att jag inte maler ner en älg bara för kunna bära den ur skogen..

om vi nu hade så pass mycket rå här uppe så man nån gång fick skjuta ett så skulle jag nog mest troligt dra det också om jag var själv. Just för att det känns mest praktiskt och är minst slit med det. Visst en liten kid kan man ju hänga över axeln (eller stoppa ner i midjeväskan :( ) men då blir det ju ett annat scenario dvs mer praktiskt.

Publicerat

Läste lite va ni skrivit... Var man sin uppfattning.. Som en vän sa på ett jaktmöte, varför kan vi inte bara tala om våra byten med respekt. Han tyckte vi kunde benämna djuret med des kön eller den art det tillhör te.x älgtjur , älg ko, etc. Många av jägarna pratar om "kräket", den fan, m.m. På tal om att få bytet ur skogen så måste man göra det enligt sin egen fysiska förmåga, om inte annat så maskinellt. Kom ihåg att man inte får köra med vapen i motorfordonet i terräng, åtminnstone inte här i Finland. Trevlig jakt och respektfullt jaktslut. :rolleyes:

Publicerat
Läste lite va ni skrivit... Var man sin uppfattning.. Som en vän sa på ett jaktmöte, varför kan vi inte bara tala om våra byten med respekt. Han tyckte vi kunde benämna djuret med des kön eller den art det tillhör te.x älgtjur , älg ko, etc. Många av jägarna pratar om "kräket", den fan, m.m. På tal om att få bytet ur skogen så måste man göra det enligt sin egen fysiska förmåga, om inte annat så maskinellt. Kom ihåg att man inte får köra med vapen i motorfordonet i terräng, åtminnstone inte här i Finland. Trevlig jakt och respektfullt jaktslut. :rolleyes:

Detta har då jag aldrig hört, och hade jag det så hade det nog dröjt länge innan jag jagar med dem igen.. Kanske jakt med dem igen när älva brinner som vi säger här i krokarna..

Publicerat
Läste lite va ni skrivit... Var man sin uppfattning.. Som en vän sa på ett jaktmöte, varför kan vi inte bara tala om våra byten med respekt. Han tyckte vi kunde benämna djuret med des kön eller den art det tillhör te.x älgtjur , älg ko, etc. Många av jägarna pratar om "kräket", den fan, m.m. På tal om att få bytet ur skogen så måste man göra det enligt sin egen fysiska förmåga, om inte annat så maskinellt. Kom ihåg att man inte får köra med vapen i motorfordonet i terräng, åtminnstone inte här i Finland. Trevlig jakt och respektfullt jaktslut. :wacko:

Att benämna djuret för "kräk" är nog mer en dialektal grej än just ett nedsättande uttryck. I västerbottens inland är det inte allt för ovanligt att även boskap benäms för kräk vilket jag kan uppfatta enbart som ett "slang" av kreatur.

Kan ju ha fel men så låter det då där jag brukar jaga ibland.

Publicerat
Läste lite va ni skrivit... Var man sin uppfattning.. Som en vän sa på ett jaktmöte, varför kan vi inte bara tala om våra byten med respekt. Han tyckte vi kunde benämna djuret med des kön eller den art det tillhör te.x älgtjur , älg ko, etc. Många av jägarna pratar om "kräket", den fan, m.m. På tal om att få bytet ur skogen så måste man göra det enligt sin egen fysiska förmåga, om inte annat så maskinellt. Kom ihåg att man inte får köra med vapen i motorfordonet i terräng, åtminnstone inte här i Finland. Trevlig jakt och respektfullt jaktslut. :wacko:

Har inte upplevt den jargongen hos jägarna i de två olika jaktlag jag jagar med, och det är en brokig samling ska ni veta ;). Tror nog att de flesta skulle ta illa vid sej om det språkbruket förekom på våra jakter. Personen/personerna skulle i allafall bli tillrättavisade.

Publicerat
Har inte upplevt den jargongen hos jägarna i de två olika jaktlag jag jagar med, och det är en brokig samling ska ni veta :wacko:. Tror nog att de flesta skulle ta illa vid sej om det språkbruket förekom på våra jakter. Personen/personerna skulle i allafall bli tillrättavisade.

givetvis är det så. om det nu inte är en del av sättet att prata. oavsett om det gäller jakt eller inte

Publicerat
en sak jag läste som jag reagerade på när det gäller som topic respekt för viltet. VARFÖR skulle det vara mindre respektfullt att släpa ett vilt kontra bära det? Det handlar då i min syn enbart om vad som är mest praktiskt och överhuvudtaget genomförbart.

om vi nu hade så pass mycket rå här uppe så man nån gång fick skjuta ett så skulle jag nog mest troligt dra det också om jag var själv. Just för att det känns mest praktiskt och är minst slit med det. Visst en liten kid kan man ju hänga över axeln (eller stoppa ner i midjeväskan ^_^ ) men då blir det ju ett annat scenario dvs mer praktiskt.

Men det är ju detta som gör att det inte finns några som helst sanningar i detta, vi gör som vi själva anser vara bäst. Jag själv vill ha ett rent och fint vinterpälsat rådjur utan lera från skotarvägar/grusvägar eller annat skit på skinnet. Visst kan det vara ett slit att bära ut rådjuret men då jag personligen hellre tar det slitet än släpar ett så pass fint vilt så ser jag inga problem med det. Dessutom så slipper jag få in kladd i ngt in eller utgångs hål som kan riskera köttet sen. Finns två saker som jag tycker ser grymt tråkiga ut, dels kala partier på kroppen där pälsen helt enkelt skafts bort efter släpande samt galet sönderskjutna kroppar. Då har det brustit hos skytten, viktigare att få skjuta öht än det faktiskta resultatet. Var på en jakt nyligen där 4 av 5 fällda rådjur var helt galet fult skjutna.. sickna jävla idioter! Men det är ju deras rådjur, vill de svina på det sättet så får de givetvis göra det. Hanteringen hedrar dem föga dock.

Sen detta med benämningen på viltet..

Är ju på rätt många andjakter modell större under säsong. En rutinerad gubbe i branchen bad om båthämnting av änder där han stått under kvällen och apporterat. Inga konstigheter..förutom.. *via radio* "-Kan ni hämta skiten vid berget här?" Var rätt rapp att gå in på radion och fråga honom om det var viltet eller änderna som han avsåg :)

Mvh!