Publicerat December 3, 200817 yr Är ju på rätt många andjakter modell större under säsong. En rutinerad gubbe i branchen bad om båthämnting av änder där han stått under kvällen och apporterat. Inga konstigheter..förutom.. *via radio* "-Kan ni hämta skiten vid berget här?" Var rätt rapp att gå in på radion och fråga honom om det var viltet eller änderna som han avsåg Mvh! Med sådana utalanden är jag säker på att det var sig själv han menade /Lasse
Publicerat December 3, 200817 yr Men det är ju detta som gör att det inte finns några som helst sanningar i detta, vi gör som vi själva anser vara bäst. Jag själv vill ha ett rent och fint vinterpälsat rådjur utan lera från skotarvägar/grusvägar eller annat skit på skinnet. Visst kan det vara ett slit att bära ut rådjuret men då jag personligen hellre tar det slitet än släpar ett så pass fint vilt så ser jag inga problem med det. Dessutom så slipper jag få in kladd i ngt in eller utgångs hål som kan riskera köttet sen. Finns två saker som jag tycker ser grymt tråkiga ut, dels kala partier på kroppen där pälsen helt enkelt skafts bort efter släpande samt galet sönderskjutna kroppar. Då har det brustit hos skytten, viktigare att få skjuta öht än det faktiskta resultatet. Var på en jakt nyligen där 4 av 5 fällda rådjur var helt galet fult skjutna.. sickna jävla idioter! Men det är ju deras rådjur, vill de svina på det sättet så får de givetvis göra det. Hanteringen hedrar dem föga dock.Sen detta med benämningen på viltet.. Är ju på rätt många andjakter modell större under säsong. En rutinerad gubbe i branchen bad om båthämnting av änder där han stått under kvällen och apporterat. Inga konstigheter..förutom.. *via radio* "-Kan ni hämta skiten vid berget här?" Var rätt rapp att gå in på radion och fråga honom om det var viltet eller änderna som han avsåg Mvh! Jo men då är det ju en annan sak. Sen håller jag helt dig gällande sättet att skjuta, visst finns situationer man kan tvingas skjuta mer, och i sämmre läge än normalt men då är det eftersök vi pratar om. Och nej, så bör man inte uttala sig över radio.
Publicerat December 10, 200817 yr Känns lite konstigt med viltparad när man antingen jagar ensam eller max två stycken jägare. Men det är väl olika var i landet man ``jagar´´, jag anser att jag hedrar viltet genom att så att säga möta det man mot man!