Publicerat November 17, 200817 yr Just det där med viltparad är en förteelse jag aldrig varit med om eller hört talas om här uppe i norr. Rätta mig om jag har fel men just viltparad känns som att det mest görs i "skryt" syfte. Tycker som någon skrev här tidigare att massa gubbar i knäbyxor med 25 rådjur framför sig är osmakligt. Då det på bilden liknar mer att man idkat slakt och inte jakt. Men det är ju så klart min åsikt. Sen där där med "dåliga" bilder. Jag tycker inte en bild ska arrangeras. Visst det kan vara fint att lägga upp studdsarn mot hornet på drömtjuren men där drar nog jag gränsen.
Publicerat November 18, 200817 yr Hej +1 på Tofflans inlägg Har varit på en del parader + hört talas om , och då har det uteslutande varit fråga om Köpejakt/Bjudjakt på Gård/Gods marker och uppfattar att paraden och viltobsarna är "skryt" eller reklam för marken att " titta vad mycket vilt vi har , anser inte att det hedrar djuret mer än något annat , hedern eller respekten sitter i huvudet på jägaren . Hedra djuret bör man nog göra FÖRE skottet genom att jaga det på ett hedervärt sätt genom att verkligen känna före skottet att det här har jag gjort bra , jag har gjort en jaktlig insats före skottet som gör det värt att skjuta. Den jaktliga insatsenkan vara att tex ha spårat , smugit , planerat var viltet skall komma och hunnit dit precis i tid... (inte med bil ) , ha kännedom om marken och med erfarenhet och naturlära "fantiserat fram " var vilte kommer att visa sig , och naturligtvis skjuta bara i de situationer som man kan hävda att man behärskar , DET är respekt Att åka runt med bil och smyga in till hyggeskanten för att kika/scana av för Rådjur eller Tjäder/Orre är inte respekt och ger ingen "känsla" och den jaktliga insatsen är NOLL Sedan skall man naturligtvis behandla djurkroppen med respekt också genom att tillvarataga det djur man skjutit genom att tex ta ur det på ett fint sätt så att inte mer köttvärde går till spillo än nödvändigt osv , för det är ju trots allt MAT vi talar om ... och den skall man respektera , seda hur man tar ut djuret ur skogen har jag ingen åsikt om , om det sker på lämpligaste sätt utan att uppenbart förstöra maten
Publicerat November 18, 200817 yr Just det där med viltparad är en förteelse jag aldrig varit med om eller hört talas om här uppe i norr. Rätta mig om jag har fel men just viltparad känns som att det mest görs i "skryt" syfte. Tycker som någon skrev här tidigare att massa gubbar i knäbyxor med 25 rådjur framför sig är osmakligt. Då det på bilden liknar mer att man idkat slakt och inte jakt. Men det är ju så klart min åsikt.Sen där där med "dåliga" bilder. Jag tycker inte en bild ska arrangeras. Visst det kan vara fint att lägga upp studdsarn mot hornet på drömtjuren men där drar nog jag gränsen. Du har en åsikt om nåt du aldrig varit med om vilket jag nog tycker att man ska vara för att uttala sig. Själv så anser jag att en bild på 25 rådjur o gubbar i knäbyxor visar på en lyckad jakt där arrangemanget varit bra, vilttillgången god (troligen beroende på massiva viltvårdsinsattser) och välklädda jägare.
Publicerat November 18, 200817 yr Det här är ju en klassiker Jägare i andra delar av landet som inte har samma vilttäthet ogillar företeelser i söder där det finns bättre med vilt. Har det varit en bra jakt oavsett antal fällda vilt där precis som RW skriver strategi och annat funkat bra så tycker jag att viltparaden är helt rätt speciellt om man jagat i goda vänners lag. Det är ett fint och kul minne! Har en skithäftig bild på RW mfl goda vänner samt en knippe gäss och harar och ett koppel jyckar som jag gillar skarpt! För mej är det värdefullt att ha och det blir ju lite knepigt när det kommer en massa åsikter och fördömanden taskigt belagda norrifrån.. Det rör sig om fundamentalt skiljda förutsättningar och jaktkulturer så tipset är att försöka hålla sig lite fördomsfri. Sen finns det alltid helt extrema "parader" efter kass jakt som man kan ha åsikter om.. Samtidigt, paraden är ju ett utmärkt tillfälle att mana till eftertanke! Kan ju faktiskt vara som så att viltet läggs upp för att hedras, jaktlederiet säger några väl valda ord i syfte att få en och annan skytt att skämmas ögonen ur sig pga omdömeslöst skytte! Varit med om det faktiskt.. Viltet ska respekteras och stunden då man står där och ser på det skär nog en del i själen på de som inte skött sig, jag vet att jag skulle inte kunna stå där oberörd om jag fulskjutit något alt orsakat eftersök. Sen i just det sammanhanget så tycker jag att det är tämligen fjantigt att blanda in längden på byxorna. Det man gör just där och då är något större än så tycker jag. Detta sagt av en som tycker kortbyxor är skitfult Mvh!
Publicerat November 18, 200817 yr Kom på en grej.. Det är ju givetivs som så att vi alla har olika sätt att förhålla oss till viltet. Givet detta så kommer det alltid att finnas folk som tycker parader är störtfjantigt samtidigt som det finns folk som inte accepterar att man hoppar över viltparad. Kan det då inte få vara så? Mvh!
Publicerat November 18, 200817 yr Du har en åsikt om nåt du aldrig varit med om vilket jag nog tycker att man ska vara för att uttala sig. Själv så anser jag att en bild på 25 rådjur o gubbar i knäbyxor visar på en lyckad jakt där arrangemanget varit bra, vilttillgången god (troligen beroende på massiva viltvårdsinsattser) och välklädda jägare. Hhrrrrrm, du glömde respekten för viltet Som jag sade tidigare, känns det rätt att göra så är det helt ok men räkna med att det missupfattas ibland även av jägare. I Anders Ö´s och mina hemtrakter skjuter man ytterst sällan mer än ett eller max två djur på en dag oavsett vilttillgång även om man är 5-6 personer eller fler. Därför känns det främmande, skrytigt, tillrättalagt och lite osmakligt för OSS. Men jag förstår att för de närvarande kan det vara en mycket tillfredsställande och fin stund. Alla får göra som dom vill men räkna inte med att respekten syns utåt alla gånger.
Publicerat November 18, 200817 yr Hhrrrrrm, du glömde respekten för viltet Som jag sade tidigare, känns det rätt att göra så är det helt ok men räkna med att det missupfattas ibland även av jägare. I Anders Ö´s och mina hemtrakter skjuter man ytterst sällan mer än ett eller max två djur på en dag oavsett vilttillgång även om man är 5-6 personer eller fler. Därför känns det främmande, skrytigt, tillrättalagt och lite osmakligt för OSS. Men jag förstår att för de närvarande kan det vara en mycket tillfredsställande och fin stund. Alla får göra som dom vill men räkna inte med att respekten syns utåt alla gånger. Respekten för viltet är ibland svårt att fånga på bild.. Däremot kommenteras det ibland vid paraderna hur jakten har gått och då är det inte roligt att stå o höra på när jaktledaren berättar om begångna misstag och man passar sig för att göra om dem till nästa gång, precis som Hippen skrev. Man tackar ofta jaktgudinan för framgången och ber jägarna vara ödmjuka för sin jaktlycka vilket gör att många refflekterar över liv o död en stund. Totalt sett så tror jag att många jägare i sverige skulle må bra av att uppleva en parad...
Publicerat November 18, 200817 yr Sen är ju paraden en möjlighet för hundförarna att få cred för sitt slit alt en möjlighet för hundförarna att kolla in hur klåparna ser ut som skjutit som krattor hela dagen Mvh!
Publicerat November 18, 200817 yr Respekten för viltet är ibland svårt att fånga på bild.. Däremot kommenteras det ibland vid paraderna hur jakten har gått och då är det inte roligt att stå o höra på när jaktledaren berättar om begångna misstag och man passar sig för att göra om dem till nästa gång, precis som Hippen skrev. Man tackar ofta jaktgudinan för framgången och ber jägarna vara ödmjuka för sin jaktlycka vilket gör att många refflekterar över liv o död en stund. Totalt sett så tror jag att många jägare i sverige skulle må bra av att uppleva en parad... Sen är ju paraden en möjlighet för hundförarna att få cred för sitt slit alt en möjlighet för hundförarna att kolla in hur klåparna ser ut som skjutit som krattor hela dagen Mvh! Vi samlas ju efter jakten utan parad och tut i luren. Men väl för reflektioner och erfarenheter från dagen över en kopp kaffe. Oavsett om man skjutit något eller hur många man är. Det vill då inte jag vara utan. Hundar och hundförare får sitt kan jag lova Även krattorna. Visst kollas det träff och kulval mm och ett dåligt skott får man ju höra ett tag. Reflektionen över liv och död kommer direkt efter skottet för min del, det känns privat på något vis mellan mig och det som just fallit. Det är helt olika kulturer men jag tror att andemeningen och känslorna kring jakten är rätt lik varandra egentligen även om uttrycket ser annorlunda ut i olika delar av landet.
Publicerat November 19, 200817 yr För en som vuxit upp med och inskolats i s.k allmogejakt så ter sig viltparader som en tämligen abstrakt företeelse. (för att inte tala om knäbyxor och tweedkavajer) Respekt för mig är att alltid försöka ta reda på och använda det vilt som jag skjuter/fångar. Det innebär t.ex att jag inte skulle komma på tanken att slänga bort en räv bara för att skinnen är värdelösa. Denna filosofi innebär ochså att jag är helt emot så kallat catch and release-fiske, då har man tappat respekten för fisken och nergraderat den till en leksak.
Publicerat November 19, 200817 yr Hmm.. Kom på en sak med mig själv. Mårdhundar o rävar.. Jag jagar dom gärna men jag tar aldrig vara på dom.. inte ens skogsmårdarna! Varje gång jag fått en skogsmård så har jag typ sagt att "ääh jag stoppar upp nästa istället".. o rävarna o mårdhundarna .. har helt enkelt inget intresse av att ta vara på skinn osv. Kanske för att jag inte kan, o har ingen som kan lära mig.. då blir det istället "att man inte orkar" eller bryr sig.. Men jag gillar att jaga dom, och jag tycker faktiskt att det känns rätt jävligt att kasta en räv i ett dike före man far hem sen..
Publicerat November 20, 200817 yr Vi samlas ju efter jakten utan parad och tut i luren. Men väl för reflektioner och erfarenheter från dagen över en kopp kaffe. Oavsett om man skjutit något eller hur många man är. Det vill då inte jag vara utan. Hundar och hundförare får sitt kan jag lova Även krattorna. Visst kollas det träff och kulval mm och ett dåligt skott får man ju höra ett tag. Reflektionen över liv och död kommer direkt efter skottet för min del, det känns privat på något vis mellan mig och det som just fallit. Det är helt olika kulturer men jag tror att andemeningen och känslorna kring jakten är rätt lik varandra egentligen även om uttrycket ser annorlunda ut i olika delar av landet. Då har ni ju en form av viltparad även om den inte ser exakt ut som på jaktfilmerna.
Publicerat November 20, 200817 yr För en som vuxit upp med och inskolats i s.k allmogejakt så ter sig viltparader som en tämligen abstrakt företeelse. (för att inte tala om knäbyxor och tweedkavajer)Respekt för mig är att alltid försöka ta reda på och använda det vilt som jag skjuter/fångar. Det innebär t.ex att jag inte skulle komma på tanken att slänga bort en räv bara för att skinnen är värdelösa. Denna filosofi innebär ochså att jag är helt emot så kallat catch and release-fiske, då har man tappat respekten för fisken och nergraderat den till en leksak. Jag som jagat med en del män i Tweed kan ju säga nåt om hur de är och min uppfattning är att de är bättre skyttar än genomsnittet, ibland väldigt mycke bättre på främst hagel. Oftast är det väldigt seriösa jägare med hög moral och etik. En o annan nyrik Wannabe dyker upp då o då med de anpassar sig snabb eller försvinner. De sämsta jägarna i mina ögon är "bonnjägarna" som kommer på jakter i jeans o fleacjacka från lantmännen eller liknande utstyrsel. De jagar bara några få gånger om året och tränar aldrig skytte samt tror att studsaren man sköt in för 10 år sen med det då nyinköpta Weaversiktet träffar rätt än fastän man bytt ammo. De tror ofta att antingen träffas djuret så det faller eller så är det en bom så nått eftersök behöver man inte göra.
Publicerat November 20, 200817 yr För en som vuxit upp med och inskolats i s.k allmogejakt så ter sig viltparader som en tämligen abstrakt företeelse. (för att inte tala om knäbyxor och tweedkavajer)Respekt för mig är att alltid försöka ta reda på och använda det vilt som jag skjuter/fångar. Det innebär t.ex att jag inte skulle komma på tanken att slänga bort en räv bara för att skinnen är värdelösa. Denna filosofi innebär ochså att jag är helt emot så kallat catch and release-fiske, då har man tappat respekten för fisken och nergraderat den till en leksak. Eller uppgraderat fisken till en slug "motståndare" som man gärna kan vill ha chansen att få tampas med igen. Med respekt för fisken så går det att kroka och släppa dem utan att de tar någon skada av hanteringen. Precis som med så mycket annat handlar det om försiktighet och respekt för fångsten...
Publicerat November 20, 200817 yr Jag måste bara säga att det var en väldigt rolig tråd att läsa det här=) här finns folk från alla kategorier verkar det som...nybörjare ,erfarna, knickers och lågsko jägare, och även sånna som jag (ensamjägare i rökluktande smutsiga kläder som går i grå/grön färg av slitage =) det verkar oxå som att det går en osynlig gräns genom sverige som delar upp jägarna. Efter vad som är jakt tradition och hur man blivit invigd i jakten. Det är juh självklart man är lite patriotisk och anser att just sin åsikt är den enda rätta , även om det finns andra som är godtagbara. men det är bara så att finkläder går inte hem i norra sverige på samma sätt som i sydsvenska marker, här skulle dom inte vara praktiska (förutom solskensdagar , och utan myrpromenader) Tror inte att småviltsjakten är lika "fri" som här, då vi har stora marker att röra oss över och relativt lite jägare med tanke på ytan. och betydligt lättare att få tillgång til jakt Behöver inte kosta stjortaaan! för att jaga men åter till tråden med att visa respekt till viltet,,.som någon här sa att se till att skjuta när du VET att du sätter första skottet där det ska sitta! sen går det ju inte alltid så som man tänkt men om man strävar efter att skjuta 1 dödande. så blir inte skadskjutningarna så många.. Man undrar ibland över vissa som ständigt skadskjuter/bommar vilka lägen skjuter på igentligen! är dom jägare? som skjuter på jägarmässiga lägen eller räcker det med lite päls i siktet för att det ska smälla? och blir man så nervös att man inte kan hålla pipan stilla kanske man inte ska skjuta? Att kunna bedömma sin egen skjutförmåga är guld värt. sen att lägga upp i viltparader och sedan blåsa en trudilutt i jakthornet för att hedra djuren tycker jag personligen är "små töntigt" Ta bara värdigt hand om viltet och se till att göra en sjujäkla god middag på den istället. Djuret är skjutet och bryr nog sig inte märkvärt. tänk er själv om ni blev skjuten ,och skytten sätter en grankvist i munnen på dig och blåser en ton och bröstar upp sig med diverse kamrater. skulle du må bättre på din väg till himmlen? än om han bara sköt dig,flådde dig och åt upp dig?? tror inte du skulle bry dig om vilket! för då är du död. så jag tycker det är mest skryt om vilka bra jägare vi är som skjutit så hääääär många djur idag på 20 man nu har jag ordbajsat , gör inga personliga påhopp bara försvarar min "rätta åsikt" men jag godtar även er som tycker emot mig jonas
Publicerat November 20, 200817 yr Ta bara värdigt hand om viltet och se till att göra en sjujäkla god middag på den istället. Djuret är skjutet och bryr nog sig inte märkvärt.tänk er själv om ni blev skjuten ,och skytten sätter en grankvist i munnen på dig och blåser en ton och bröstar upp sig med diverse kamrater. skulle du må bättre på din väg till himmlen? än om han bara sköt dig,flådde dig och åt upp dig?? tror inte du skulle bry dig om vilket! för då är du död. så jag tycker det är mest skryt om vilka bra jägare vi är som skjutit så hääääär många djur idag på 20 man Ett djur som legat på parad smakar lika gott som ett som inte legat på parad. Själv skulle jag föredra att bli behandlad med vördnad innan jag slängs i grytan men troligen märker man ingen skillnad. Givetvis får man tycka vad man vill men som sagt, man ska helst inte uttala sig om saker som man inte vet så mycket om. Själv har jag upplevt många olika jaktkulturer under mina jakter från fjället i norr till slätterna i Skåne samt utomlands. Jag anser alla lika värda sålänge man håller etiken och moralen högt.
Publicerat November 20, 200817 yr Jag som jagat med en del män i Tweed kan ju säga nåt om hur de är och min uppfattning är att de är bättre skyttar än genomsnittet, ibland väldigt mycke bättre på främst hagel. Oftast är det väldigt seriösa jägare med hög moral och etik. En o annan nyrik Wannabe dyker upp då o då med de anpassar sig snabb eller försvinner.De sämsta jägarna i mina ögon är "bonnjägarna" som kommer på jakter i jeans o fleacjacka från lantmännen eller liknande utstyrsel. De jagar bara några få gånger om året och tränar aldrig skytte samt tror att studsaren man sköt in för 10 år sen med det då nyinköpta Weaversiktet träffar rätt än fastän man bytt ammo. De tror ofta att antingen träffas djuret så det faller eller så är det en bom så nått eftersök behöver man inte göra. Jag är en vanlig bonjägare , skjuter flera hundra skott om året och får ofta gå på eftersök åt dessa rika (och duktiga jägare) som ska bättre än bonnjägarna. Synd att jakten har blivit ett pryl paradis och socitets äventyr för rika jävlar som vi andra får städa upp åt
Publicerat November 20, 200817 yr Jag som jagat med en del män i Tweed kan ju säga nåt om hur de är och min uppfattning är att de är bättre skyttar än genomsnittet, ibland väldigt mycke bättre på främst hagel. Oftast är det väldigt seriösa jägare med hög moral och etik. En o annan nyrik Wannabe dyker upp då o då med de anpassar sig snabb eller försvinner. Jag har aldrig varit med som hjälpreda på några större hageljakter, däremot på många större kulvapenjakter för Tweedligan i mellansverige. Här är det ställt utom allt tvivel att det skjuts hellre än bra-läs den gången man hittar ett välskjutet klövvilt så undrar man vad som vart fel Kommentarerna som Tweedligan ofta häver ur sig under den obligatoriska jaktlunchen vittnar även om en allmänt skev uppfattning för moral och etik om det dom jagar överhuvudtaget Typ älgen som hade ett av flera skott rakt genom bägge fileerna "Skulle vi inte dela på fileerna" allmänt garv... /Micke
Publicerat November 20, 200817 yr Det blev ett evigt tjatande om viltparaden på denna tråd. Väcker tydligen heta känslor det där . Personlgen har jag lite svårt att fatta varför ? Den ursprungliga tanken med en viltparad är att hedra viltet, sen kan den säkert ha tappats bort på sina ställen. Men det förtar ju inte grundtanken, nämligen att visa respekt och vördnad för viltet. Om sedan enskilda utföranden felar är det ju inte själva paraden det är fel på utan snarare organisatören bakom. Utöver detta får jag lov att säga att fördomarna står som spön i backen här. Känns mer som en politisk diskussionsforum mellan "fattiga och rika". Detta är ju löjligt!!. Pissiga skyttar hittar man i alla de olika jägarkollektiven. Likaså en taskig syn på det vilda. Jag har själv mött det både på bonnjakter och bland "blazerdrillingarna". Så där är det absolut same, same.. Känns också konstigt att läsa att vissa deltar systematiskt i arrangemang där man föraktar deltagarna och vad de står för. Skulle själv aldrig sätta min fot i ett gäng som jag föraktar, det är ju hyckleri.
Publicerat November 20, 200817 yr För att återknyta till början av tråden. Var ute på rådjursjakt i går och bar över axeln som trådens skapare förespråkar. Jag kan inte påstå att det kändes mer vördnadsfullt, men så mycket mer praktiskt! Nu ser jag ingen anledning alls att släpa rådjur över huvudet taget, det går ju lättare att bära. mvh
Publicerat November 20, 200817 yr Känns också konstigt att läsa att vissa deltar systematiskt i arrangemang där man föraktar deltagarna och vad de står för. Skulle själv aldrig sätta min fot i ett gäng som jag föraktar, det är ju hyckleri. Visst är jag en dålig människa Just pga dina ovanstående rader så var det fram till för några veckor sedan flera år sedan jag deltog i en sådan här jakt. pga diverse omständigheter så ställde jag mig till förfogande i år och jobbade ganska hårt,trots mina iaktagelser så var min dag ändå ganska rolig med en del nya ganska krävande arbetsmoment. Som plåster på såren får jag en slyngeljakt som jag redan nu ser fram emot. Så trots att jag sålt min själ och trots att jag aldrig kommer att ha överseende med denna typen av skytte och kommentarer så är inte allt dåligt i slutänden Man får nog förlika sig med att man inte kan ändra på allt, utan emellanåt bara vara passiv åskådare på livets resa. /Micke
Publicerat November 20, 200817 yr Utöver detta får jag lov att säga att fördomarna står som spön i backen här. Känns mer som en politisk diskussionsforum mellan "fattiga och rika". Detta är ju löjligt!!. Pissiga skyttar hittar man i alla de olika jägarkollektiven. Likaså en taskig syn på det vilda. Jag har själv mött det både på bonnjakter och bland "blazerdrillingarna". Så där är det absolut same, same.. Här är jag övertygad att jag håller med. Folk är folk oavsett vilka lotter man fått i livet. Man får inte automatiskt god moral och en ödmjuk inställning till jakt varken av framgång, pengar eller av att födas i naturens närhet. De som hamnar "på minussidan" mår ju bra av att påverkas av gruppen man jagar i. Ingen, nästan, är oförbätterlig. Över huvud taget måste man tänka på respekt, ödmjukhet och etik i jakten, än mer aktuellt för var dag som går med den rätt starka frammarchen "bambiitis" har i de flesta sammhällsskikt. Ivrigt påhejade av kvällspressen som vinklar artiklar och webbfrågor något jaktfientligt, milt uttryckt.
Publicerat November 20, 200817 yr Jag tror att de jägare som några av er beskriver beter sig olika på olika platser! Gänget som Mr Mauser baxat vilt åt är i hög grad samma människor som jag ser i andra sammanhang och där jag ser dem där sköter de sig faktistk jävligt bra! På ett annat ställe bjuds det här klientelet in som gäster och där ställs det krav, viltet ska ned i ägarnas frysar och detta känner de bjudna givetvis till. På det stället är "fulskotten" inte speciellt vanliga även om det faktiskt förekommer. Missköter de sig så kanske de inte bjuds in till nästa år.. Sen finns det skitstövlar överallt i alla klasser. Mvh!
Publicerat November 28, 200817 yr jag håller med. nu är jag med i ett bra jaktlag, där viltet oftast respekteras, men jag har bevittnat det som du pratar om. jag har sett en person medvetet försöka köra på en tjäder, vilket gjorde mig upprörd, om än jag aldrig sa något, för personen som gjorde det är trots allt en god vän. speciellt eftersom att tjädern finns inte så många av på jaktmarkerna jag håller till på. jag har jagat tjäder i mången timmar och avstått dåliga skott, och allmänt försökt jaga tjäder med respekt, också gjorde min kompis sådär....... men viltet SKA visas respekt alltigenom. man ska jaga viltet på schysst sätt, man ska skjuta bra skott, inte släpa det på marken, och man ska se till att köttet/skinnet tas tillvara. jag tycker det är krav man ska uppfylla för att kallas jägare.
Publicerat November 28, 200817 yr Mkt av detta kan tänkas bero på Grupptryck och Macho dumheter.. Och för att inte glömma även rutiner, har man gjort si och så i förti år så vill man fortsätta göra si och så i förti år till..