Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trögt med rävvaket!

Featured Replies

Publicerat

Är det flera än jag som tycker att det går trögt med vakandet på räv just nu? Rävarna går där men ej i *överflöd* som det verkar. Har upplevt liknande perioder fast då i februari/mars när parningen är som mest intensiv men i december brukar det ju gå lätt att skjuta räv på åtel.

Snö finns det och skare med så dom bör ju ha lite problem med att hitta mat tycker jag. Har suttit säkert 6 kvällar utan en enda obs och normalt sett borde jag skjutit minst 3 rävar. -_-

Det har iofs blåst lite tokig vind men på bästa vakplatsen ligger det hus bara 300 meter från åteln och där brukar jag skjuta fast det ligger vind ut på åteln.

• Svar 109
  • Visningar 11,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Håller med till 100%, funkar skitdåligt i år.

Även rävlocken har jag kammat noll på hittills...fan, man börjar tvivla på sig själv.... -_-

Publicerat

håller med till 100% men dom gångerna man har varit ute så går det trökt..

har skjutit en räv i år på vak :D

var och kollade nya marken och där fanns det spår av räv :D kan inte vara en utan det måste vara ett par styckna då det är en hel del med spår :D

så det ska nog bli en koja där till nästa sesång :P

Publicerat

Satt i onsdagnatt tror jag det var, två obsar och bomm på den ena :wacko: ca 70-80 m bredsida :ph34r::wub:

Publicerat

Ja, någonting är fel?? Har inte haft en enda räv på mina åtlar under dom senaste 2 veckorna. Va grymt bra drag förra året men i år har jag endast skjutit en på åteln B) !

//Jocke

Publicerat
  • Författare

Jäkla knepigt. B)

Pratade med Kent Andersson som är något av en legend när det gäller rävskytte på åtel (över 600 rävar skjutna) och han har tvärdåligt med rävbesök på åtlarna. Vi funderade om en bidragande orsak kan vara att rådjursstammen har ökat rätt markant de senaste åren och därmed blir fler rådjur skjutna vilket medför ett stort antal *fria* åtlar i skogen där räven kan äta lugnt och ostört?

Sitter och funderar på att ta ett vakpass ändå ikväll/natt. Regnade här förut men nu har det slutat, molnen ligger lågt och sikten är makalös ikväll.

Publicerat

Det kan inte stämma nå bra på mina marker där det sågs ett rådjur senast i oktober B) ! Men skönt å höra att man inte är ensam om att ha dåligt med räv iaf! Men jag tycker absolut att du ska sätta dig inatt Mickel. Sitt mellan 22-07 så kommer du vara min idol resten av december :huh: !

//Jocke ( som funderar på att bli rådjursjägare)

Publicerat

Som stövarägare så sitter man bara och leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer .... B) .................................................... :huh:

Publicerat
  • Författare

Det är inte säkert att det stämmer alls, bara en idé som dök upp när vi diskuterade. Märker att jag har inte ork att sitta knappt 5 timmar iår. Blir så satans trött efter 4 timmar och tack vare att det ej händer något så blir det segt.

Det bästa är om man får skjuta efter en par timmar, då vaknar man till liv och sitter ett tag igen och har man tur kommer räv nr två någon/några timmar senare och man blir pigg och vaken igen. B)

Publicerat
  • Författare
Som stövarägare så sitter man bara och leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer .... B) .................................................... ;)

Ja för några döda rävar lär ni väl inte se till. Blir väl mest harar antar jag.. :huh:

B)B)

Publicerat

Här hos mig känns det meningslöst att ens försöka vaka. Jag är nog ganska lat av mig när det gäller det med ingen snö dis o dimma gör att sikten är typ 10-15 meter.

Känns alltså tämligen meningslöst. Ska prova att locka när snön har kommit.

/Lasse

Publicerat

Har du tid nån dag så kan du kolla om mina Peltor-kåpor ligger kvar i Fors B)

Publicerat
  • Författare
Har du tid nån dag så kan du kolla om mina Peltor-kåpor ligger kvar i Fors B)

Ahh glömde ju totalt bort det. Ska kolla imorgon!

Publicerat

Här hemma har 3 rävar sprungit runt på kvällarna och skrikigt som bara den. :o

Gummans schäfer tik har motionerat en av dom iaf. (hon hatar verkligen rävar och grävlingar)

Har försökt att komma åt dom men det vill sig inte.

Ska nog till att åtla nu till helgen.

Publicerat

Beror lite var man är kanske.

Två seriösa kompisar har en åtel.

Pass nr1: såg 7 rävar, sköt 3 av dessa.

Pass nr 2: såg 3 rävar, sköt 2 av dessa

Pass nr 3: såg 3 rävar osv, osv..

De är uppe i 10 st i år och har just börjat.

En foderautomat som sprider hundmat någongång per dygn gör susen.. <_<

Fyller på en gång i månaden, eller nå´t...

Publicerat
Här hos mig känns det meningslöst att ens försöka vaka. Jag är nog ganska lat av mig när det gäller det med ingen snö dis o dimma gör att sikten är typ 10-15 meter.

Känns alltså tämligen meningslöst. Ska prova att locka när snön har kommit.

Samma här,finns det snö överhuvudtaget här så kan jag räkna dom dagarna på ena handens fingrar.

Har mycket svårt att sitta och vaka på kvällar och nätter oavsett viltslag då jag blir uttråkad ganska snabbt om inget händer ....dessutom ser man ju inte ett skit i mörkret :lol:

Har dock på önskelistan en ny snödräkt för den handfull med dagar snön ligger och lockpipor för räv :rolleyes: tror att detta kan vara något för mig istället på kvällar och nätter.

Hoppas tomten läser detta!

/Micke

Publicerat
En foderautomat som sprider hundmat någongång per dygn gör susen.. :rolleyes:

Fyller på en gång i månaden, eller nå´t...

Kör också med det, men det hjälper inte i år tydligen... :lol:

Publicerat
  • Författare

Har varit ut med två rådjur på åtlarna idag och lagt ett blodspår runt åteln fram till djuren. Nu snöar det lätt, är riktigt mulet så ikväll blir det vak!

Publicerat
Har varit ut med två rådjur på åtlarna idag och lagt ett blodspår runt åteln fram till djuren. Nu snöar det lätt, är riktigt mulet så ikväll blir det vak!

Skitjakt på dej då. :rolleyes:

Publicerat

skit jakt på dej i kväll :)

Publicerat

Skitjakt på dig.

Var ut själv idag på åteln med lite slamsor, så i morgon ska det vakas.

Publicerat

Även här går det segt med rävåteln. Har inte alls det drag som jag hade förra vintern, då vakade man för fullt och såg ofta räv. Nu känns inte besöken lika regelbundna sen har vi ingen snö heller så det känns rätt meningslöst att ge sig ut.

Publicerat

Hmm det där med en foderspridare som slänger ut hundfoder var en ganska bra idé.

Ska se om ja gkan spinna vidare på den.

Det bästa vore att ha åteln så man kommer åt den från ett fönster hemma. Väcker nog hela huset men vad gör det :lol::lol:

Båda mina spridare ligger ju o vilar just nu bara ändå.

/Lasse

Publicerat

Går trögt för mig med. Men jag ser ju räv ibland , fast utan snö och skotthåll bakom 100m sträket är det svårt att komma till skott.

Och det är så jävla mörkt att jag måste sitta och svepa med kikaren hela tiden.

Bara det blir ner mot -10 grader eller snö ! då går de fram.

Månljus nu = bättre sikt bara det är kalt å klart på himlen.

Ska kanske ta en komp dag på fredagkväll.

Publicerat
  • Författare

Nu är det något som ej stämmer för min del. Har suttit 7 kvällar nu och inte ens sett en räv ute på gärdena framför gluggen! Jag misstänker att det kan ligga en påskjuten eller påkörd älg eller gris inne i skogen som rävarna går på istället för att komma på åteln. En liknande grej hände mig för 3 år sedan när åtelbesöken helt avstannade på en annan plats jag satt på då. Jag gick och ringade runt åteln en dag och hittade bla 2 lorivna rådjur och där rävspåren vittnade om en febril aktivitet nattetid. Rådjuren släpades fram på åteln och nog tyckte jag att det rävarna gick lite bättre sen.

Nu ska vi få mera snö och sen blir det kallt till veckan så vi får se om det blir skillnad på besöken då.

En annan orsak kan vara att något ljushuvud lagt ut mat och fått för sig att glugga själv i närheten av min åtel. Har även varit med om det och där man matat som sjutton framför ett vanligt jakttorn och sedan lessnat på att sitta efter 2 ggr då ingen räv visar sig, då tar det naturligtvis ett tag innan räven/rävarna kommer tillbaks till ens egen åtel. :)