Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trögt med rävvaket!

Featured Replies

Publicerat

RÄV PÅ ÅTELN!!! Inatt ska det vakas B)

• Svar 109
  • Visningar 11k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
RÄV PÅ ÅTELN!!! Inatt ska det vakas ^_^

Erkänn att du låg hemma och letade efter navelludd istället ! :lol:

Publicerat

ikväll blir det rävvak!

Publicerat
Erkänn att du låg hemma och letade efter navelludd istället ! ^_^

NÄ, var ut men orken tröt efter ca 3 timmar. Såg inte ett skit :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Utan att veta , men jag tror att det är hög-löp nu på rävarna här där jag bor.

De springer över allt när som helst.

Och det som är så fin måne nu , ut med er som kan. En annan jobbar denna vecka. 10timmar om dan. HOST host ,jag börjar nog bli sjuk eller om det är barnen som är sjuka måste nog va hemma ett par dagar. ^_^

(det har blivit ett par rävar till sen sist) :)

Publicerat

Kom ju in efter 1,5 tim i kojan, såg mycket men inget levande. Jag har nog inte riktigt ro att sitta stilla så o bara stirra ut i natten.

/Lasse

Publicerat
Kom ju in efter 1,5 tim i kojan, såg mycket men inget levande. Jag har nog inte riktigt ro att sitta stilla så o bara stirra ut i natten.

/Lasse

1½ timme ! Då har man ju inte ens öppnat termosen än ^_^

Bara du får skjuta en så blir du fast.

Publicerat
1½ timme ! Då har man ju inte ens öppnat termosen än ^_^

Bara du får skjuta en så blir du fast.

Jag har inte gett upp änn, nya tag i morgon

Mellan vilka tider sitter ni?

/Lasse

Publicerat

Har man inte skjutit den hemmarävarna än så kan man gå ut ganska tidigt.

Och när de parar springer de oxå när som på dyngnet.

Annars så går jag ut mellan 21-22:00 och sitter så länge jag orkar.

Och skjuter du en räv , så sitt kvar en timme då det ofta kommer en räv till osv.

Läs lite i min dagbok där har du 2 års vakjakter med.

Och tider när rävarna kom och lite annat smått å gott.

Publicerat
  • Författare
Jag har inte gett upp änn, nya tag i morgon

Mellan vilka tider sitter ni?

/Lasse

Helt beroende på väderleken och inte bara årstiden som många tror. Visst kan rävarna gå senare desto längre in på säsongen du kommer men om du tex har ett ihärdigt snöfall på natten och dagen då kan jag nästintill garantera att räven kommer mycket tidigt om det slutar att snöa på eftermiddagen och lugnar ned sig.

Generellt har jag lärt mig att tiden mellan 21-24.00 är den period som oftast ger mest utdelning dvs den tid då jag skjutit de flesta av rävarna.

Publicerat

Men hur ofta har du suttit mellan 02 och 05?

:blink::P

Tröttmössa!

Hade jag fått en vettig bild på räven igår så hade du fått ett mms ;)

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Brukar faktiskt ställa klockan på 24.00 i slutet av feb och början av mars och sen vaka från 01.00-05.00 vilket har gett lite utdelning. :)

Publicerat
Helt beroende på väderleken och inte bara årstiden som många tror. Visst kan rävarna gå senare desto längre in på säsongen du kommer men om du tex har ett ihärdigt snöfall på natten och dagen då kan jag nästintill garantera att räven kommer mycket tidigt om det slutar att snöa på eftermiddagen och lugnar ned sig.

Generellt har jag lärt mig att tiden mellan 21-24.00 är den period som oftast ger mest utdelning dvs den tid då jag skjutit de flesta av rävarna.

en kort fråga bara.. Har du samma utdelning på dessa tider, oavsett tid på året?

Jag har ju alltid tyckte att ju längre fram på säsongen, ju senare kommer de.. Eller tidigare, hur man nu ser det.. :)

Publicerat
  • Författare
en kort fråga bara.. Har du samma utdelning på dessa tider, oavsett tid på året?

Jag har ju alltid tyckte att ju längre fram på säsongen, ju senare kommer de.. Eller tidigare, hur man nu ser det.. :)

Kanske att det går lite lättare i november-december. De första rävarna man skjuter brukar ju vara ungrävar och sen på slutet av säsongen brukar det stryka med några gammelrävar. Kullarna verkar ha gått till sig knapert vilket förklarar den dåliga avskjutningen i år då jag av fem rävar endast skjutit en ungräv.

Men som sagt de gyllene timmarna mellan 21-24 är nog de hetaste oavsett tid på säsongen tycker jag.

Publicerat

Lurar på om jag ska fösöka sätta dessa timmar ikväll.. solo här så det förutsätter att Farmor assisterar.. Spanat in två potentiella ställen, tror stenhårt på ett av dem. Det ligger instängt mellan Rimbo och ett bostadsområde samt en gård och utgörs av ngr åkrar samt en strandäng med vass och sly. I området finns, på den här gården, en stark vildkaninstam som jag tror rävarna har ett gott öga till.. hmm sugen.. Vi får se!

Mvh!

Publicerat

Jag får väl ge det ett par försök till i kväll, de ringde från jobbet idag kl 07,03 :) Då sov jag visst fortfarande :angry:

/Lasse

• 1 month later...
Publicerat
Kanske att det går lite lättare i november-december. De första rävarna man skjuter brukar ju vara ungrävar och sen på slutet av säsongen brukar det stryka med några gammelrävar. Kullarna verkar ha gått till sig knapert vilket förklarar den dåliga avskjutningen i år då jag av fem rävar endast skjutit en ungräv.

Men som sagt de gyllene timmarna mellan 21-24 är nog de hetaste oavsett tid på säsongen tycker jag.

Och i år då köttjägaren :rolleyes:

Äter å mår bra förstår jag , mår som en prins och sover på natten ! <_<

Sluta att sladda rav4 och skjut ett på rävar nu. :blink:

Mvh..

Publicerat
  • Författare
Och i år då köttjägaren <_<

Äter å mår bra förstår jag , mår som en prins och sover på natten ! :blink:

Sluta att sladda rav4 och skjut ett på rävar nu. ;)

Mvh..

Jag kommer inte att ödsla en kväll till i år heller för att inte se ett dugg. Nu liknar det fan om jag ska vara uppriktig då rävspåren är allt annat än täta. Knappt ett spår på åteln hos mig och lika dåligt hos andra som vakar runt ikring.

Sladda Rav4 är skitskoj, allra helst sen jag fick hem dubbade Cooper Discoverer! :rolleyes:

Publicerat
Jag kommer inte att ödsla en kväll till i år heller för att inte se ett dugg. Nu liknar det fan om jag ska vara uppriktig då rävspåren är allt annat än täta. Knappt ett spår på åteln hos mig och lika dåligt hos andra som vakar runt ikring.

Sladda Rav4 är skitskoj, allra helst sen jag fick hem dubbade Cooper Discoverer! <_<

Konstigt att du inte har räv , du som brukar skjuta en del.

Kanske är alla lon ni har som tar dem eller skrämmer i väg dem?

Tråkigt :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Konstigt att du inte har räv , du som brukar skjuta en del.

Kanske är alla lon ni har som tar dem eller skrämmer i väg dem?

Tråkigt :rolleyes:

Nja att lon skulle decimera stammen så pass är jag tveksam till. Som jag nämt tidigare vet jag att rävkullarna gått väldigt dåligt till i år hos oss och att sorken oxå lyser med sin frånvaro och det kanske går hand i hand. Jag slog några ängar på marken i augusti och vi var flera st som satt 3 kvällar i rad och passade på nyslagen vall utan en enda rävobs och redan då ringde det en varningsklocka att något ej stämde.

Publicerat

En gammal släkting till mig som vakar räv ofta och skjutit många många rävar genom åren säger just så som du beskriver det. Han har nyår som en fast gräns. Före nyår kommer de tidigt, då brukar han sätta sig innan det mörknat för de kommer ofta direkt i skymningen. Efter nyår så är det midnatt som gäller och gärna fram på morgontimmarna om man orkar sitta. Hans erfarenhet vad det gäller vak är nog svårslagen. Dock sitter han i ett uthus i byn och skjuter "byarävar" vet ej om skogsrävar har andra rutiner.

Publicerat
En gammal släkting till mig som vakar räv ofta och skjutit många många rävar genom åren säger just så som du beskriver det. Han har nyår som en fast gräns. Före nyår kommer de tidigt, då brukar han sätta sig innan det mörknat för de kommer ofta direkt i skymningen. Efter nyår så är det midnatt som gäller och gärna fram på morgontimmarna om man orkar sitta. Hans erfarenhet vad det gäller vak är nog svårslagen. Dock sitter han i ett uthus i byn och skjuter "byarävar" vet ej om skogsrävar har andra rutiner.

Förstå mig rätt nu.

Att räven kommer efter midnatt efter nyår är en myt !

Vad gör då rävarna innan midnatt ?

Saken kan nog vara den , när natten går mot sitt slut och räven efter kvällens misslyckade födosök vill mätta sin mage tar en sväng förbi åteln innan den tar lega. Där av kommer den kanske efter midnatt.

Och om man har skjutit undan en del räv så att nya kommer in nya rävar i reviret och tar över det så borde ju de ha andra vanor än den räv som just ville komma till åteln 01.00 som man sköt sist tex .

Men att man kanske skjuter mer räv efter midnatt kanske jag kan hålla med om.

Olika jägare med olika vaktider ger olika tidsuppgifter när räven kommer !!!

De som sitter hela natten vet :)

Mvh.........

Publicerat
  • Författare
Förstå mig rätt nu.

Att räven kommer efter midnatt efter nyår är en myt !

Vad gör då rävarna innan midnatt ?

Saken kan nog vara den , när natten går mot sitt slut och räven efter kvällens misslyckade födosök vill mätta sin mage tar en sväng förbi åteln innan den tar lega. Där av kommer den kanske efter midnatt.

Och om man har skjutit undan en del räv så att nya kommer in nya rävar i reviret och tar över det så borde ju de ha andra vanor än den räv som just ville komma till åteln 01.00 som man sköt sist tex .

Men att man kanske skjuter mer räv efter midnatt kanske jag kan hålla med om.

Olika jägare med olika vaktider ger olika tidsuppgifter när räven kommer !!!

De som sitter hela natten vet :D

Mvh.........

Jag tyder det så att man ofta skjuter ungrävarna den första tiden på året och desto längre säsongen går desto senare kommer de äldre individerna.

Strömming; varför sitter gubben i uthuset när han bor 10 meter bredvid? :)

Publicerat
Jag tyder det så att man ofta skjuter ungrävarna den första tiden på året och desto längre säsongen går desto senare kommer de äldre individerna.

Fråga mig inte.... har funderat på det jag med! Ingen idé att säga det till han heller, det har funkat från uthuset förut så det kommer funka från uthuset i framtiden med brukar svaret bli. Vi Strömbergare har envisheten går i släkten :D

Publicerat

Jag kan inte komma med ett givet svar på vilka rävar man skjuter när eller var men unga borde ju av orutin och nyfikenhet

gå åt först.

Likaså när de vandrar lite utanför reviret under mars-månad och kommer till en ny mark med åtel och där blir skjutna.

Då håller inte före nyårs regeln längre :D .

Om jag ska säga nått , så upplever jag tikar oftare på åteln i slutet på sesången. Jag tror att det är för att de ska äta upp sig inför valpningen.

Mvh..