Publicerat December 10, 200817 yr Nu är det något som ej stämmer för min del. Har suttit 7 kvällar nu och inte ens sett en räv ute på gärdena framför gluggen! Jag misstänker att det kan ligga en påskjuten eller påkörd älg eller gris inne i skogen som rävarna går på istället för att komma på åteln. En liknande grej hände mig för 3 år sedan när åtelbesöken helt avstannade på en annan plats jag satt på då. Jag gick och ringade runt åteln en dag och hittade bla 2 lorivna rådjur och där rävspåren vittnade om en febril aktivitet nattetid. Rådjuren släpades fram på åteln och nog tyckte jag att det rävarna gick lite bättre sen.Nu ska vi få mera snö och sen blir det kallt till veckan så vi får se om det blir skillnad på besöken då. En annan orsak kan vara att något ljushuvud lagt ut mat och fått för sig att glugga själv i närheten av min åtel. Har även varit med om det och där man matat som sjutton framför ett vanligt jakttorn och sedan lessnat på att sitta efter 2 ggr då ingen räv visar sig, då tar det naturligtvis ett tag innan räven/rävarna kommer tillbaks till ens egen åtel. Visst är det tråkigt med sånt! Helt plötsligt blir någon ( ikke intresserad ) sugen på att "mata" räv ja MATA, det har hänt mig oxå.... Dock missunnar jag ingen att skjuta räv, ( i mitt fall var det en kille som tyckte han skulle skjuta 1 räv på åtel. ) Ja och alla vi som åtlar/vakar räv vet ju hur (LÄTT) det är att skjuta en mickel på åteln..... Grabben i frågan satt vid åteln 1 eller 2 ggr (på hela vintern) som pricken över i såg han en räv framme vid åteln och sköt INTE!! Ja sa han tyckte det skulle bli för mycket jobb med att flå osv..... Visst är det kul att få hjälp av sina jaktkamrater?? mvh//Risto
Publicerat December 10, 200817 yr Tycker ni att rävar är söta..?? Även fast ni jagar dem.. är nyfiken då rävar är lika vissa hundraser o jägare brukar ju tycka att deras hundar är söta såklart. Så.. tycker ngn av er att rävar är söta/gulliga/vackra djur? Tack för svar, Mvh Fox
Publicerat December 11, 200817 yr Tycker ni att rävar är söta..?? Även fast ni jagar dem.. är nyfiken då rävar är lika vissa hundraser o jägare brukar ju tycka att deras hundar är söta såklart. Så.. tycker ngn av er att rävar är söta/gulliga/vackra djur? Tack för svar,Mvh Fox jag tycker rävar är en av dom vackraste djuren i nordiska djuriket. men en tjuv och dräpare och smittobärare som bara den .
Publicerat December 11, 200817 yr jag tycker rävar är en av dom vackraste djuren i nordiska djuriket. men en tjuv och dräpare och smittobärare som bara den . +1 på det.
Publicerat December 11, 200817 yr Författare Tycker ni att rävar är söta..?? Även fast ni jagar dem.. är nyfiken då rävar är lika vissa hundraser o jägare brukar ju tycka att deras hundar är söta såklart. Så.. tycker ngn av er att rävar är söta/gulliga/vackra djur? Tack för svar,Mvh Fox Jag tycker att räven är skogens vackraste vilt och allra helst nu när den har sin vinterpäls. Jag jagar den med en oerhörd respekt och kommer så alltid att göra. Jag vill ha räv och avskyr snacket om att man ska spara skabbrävar så att dom smittar de friska individerna, sådana sk jägare som uttalar sig så är inga jägare, lyckas man aldrig skjuta en räv så kanske man måste ta till sådana oetiska metoder. Till ämnet. Jag provade att vaka från ett ställe jag ej suttit på i år igår kväll trots ymningt snöfall. Hade suttit i bara 15 min när jag ser en räv på långt håll komma i full fart över gärdena, när den är inne på 100-130 meter visslar jag utan reaktion, blir även ett jamande men räven brydde sig inte ett dugg om det. Troligen var den stött/skrämd av något och skulle bara upp i skogen så fort den kunde. Nåja kul att få se en räv vilket jag inte gjort de senaste 14 dagarna. Det skrämmande är att när jag pratat med folk som bor runt den ena åteln där jag haft bra trafik de senaste åren så har dom sett väldigt lite rävspår men däremot en del skabbrävar. Jag bävar för att skabben är på väg tillbaks igen och hoppas att detta bara är en slump att besöken avstannat.
Publicerat December 11, 200817 yr Jag tycker att räven är skogens vackraste vilt och allra helst nu när den har sin vinterpäls. Jag jagar den med en oerhörd respekt och kommer så alltid att göra. Jag vill ha räv och avskyr snacket om att man ska spara skabbrävar så att dom smittar de friska individerna, sådana sk jägare som uttalar sig så är inga jägare, lyckas man aldrig skjuta en räv så kanske man måste ta till sådana oetiska metoder. Till ämnet. Jag provade att vaka från ett ställe jag ej suttit på i år igår kväll trots ymningt snöfall. Hade suttit i bara 15 min när jag ser en räv på långt håll komma i full fart över gärdena, när den är inne på 100-130 meter visslar jag utan reaktion, blir även ett jamande men räven brydde sig inte ett dugg om det. Troligen var den stött/skrämd av något och skulle bara upp i skogen så fort den kunde. Nåja kul att få se en räv vilket jag inte gjort de senaste 14 dagarna. Det skrämmande är att när jag pratat med folk som bor runt den ena åteln där jag haft bra trafik de senaste åren så har dom sett väldigt lite rävspår men däremot en del skabbrävar. Jag bävar för att skabben är på väg tillbaks igen och hoppas att detta bara är en slump att besöken avstannat. När jag kom hem efter jobbet i går kväll lös jag över gärdet med bilen och såg en räv där. Tänkte bara åka hem och käka för att sen vaka en timme eller två. Men där hemma väntade sambon och hon hade andra planer ibland får jakten vänta Mvh...
Publicerat December 11, 200817 yr Författare När jag kom hem efter jobbet i går kväll lös jag över gärdet med bilen och såg en räv där. Tänkte bara åka hem och käka för att sen vaka en timme eller två. Men där hemma väntade sambon och hon hade andra planer ibland får jakten vänta Mvh... He he så kan det gå. Nu har jag tagit ett break i vakandet, när det går trögt brukar det vara bra med en vecka eller så som är lugn på åteln. Då brukar det kunna släppa sen när man bestämmer sig för att sitta igen. Var upp med lite slaktrens idag och det hade faktiskt gått minst en räv på åteln inatt vilket var riktigt skoj att se! Är även en ensam gris som går där och stökar och inte kan väl det skrämma räven tycker jag?
Publicerat December 11, 200817 yr jag tycker rävar är en av dom vackraste djuren i nordiska djuriket. men en tjuv och dräpare och smittobärare som bara den . Kan bara skriva under på detta. Ett vackert djur men har en förmåga att ta för mycket av småviltet.
Publicerat December 12, 200817 yr Ha ! Nu har det släppt , vart 2 st rävar nu i natt ! Storry och bild i dagboken. Men jag som la in om komp i morgon kväll , vad ska jag vaka på då Det finns säkert fler ! Kom igen nu grabbar ! dom finns där.
Publicerat December 12, 200817 yr jag tycker rävar är en av dom vackraste djuren i nordiska djuriket. men en tjuv och dräpare och smittobärare som bara den . Instämmer el. iaf bland de vackraste! En ståtlig Kron- el. Dovhjort med snygga horn är också ett vackert djur. vakjägaren. Postat Idag, 02:28 Ha ! Nu har det släppt , vart 2 st rävar nu i natt ! Storry och bild i dagboken. Men jag som la in om komp i morgon kväll , vad ska jag vaka på då Det finns säkert fler ! Kom igen nu grabbar ! dom finns där. Grattis på Dig!
Publicerat December 12, 200817 yr Nu har jag äntligen snö på backen. men just nu småregnar det ute. någon som tror det är någon ide att vaka när det småregnar då ?? mvh
Publicerat December 12, 200817 yr Författare Nu har jag äntligen snö på backen. men just nu småregnar det ute. någon som tror det är någon ide att vaka när det småregnar då ??mvh Jag sitter aldrig när det regnar, tycker att rävarna går otroligt dåligt vid regn men däremot om det småsnöar kan det vara en grym fart på rödpälsarna.
Publicerat December 12, 200817 yr Nu har jag äntligen snö på backen. men just nu småregnar det ute. någon som tror det är någon ide att vaka när det småregnar då ??mvh Självklart!! Den som vakar......Segrar, förr eller senare Sköt förra veckan en räv på åteln ( mitt på dagen 11.30 ) mitt i kraftigt snöfall Så prova på...... mvh//Risto
Publicerat December 12, 200817 yr Självklart!! Den som vakar......Segrar, förr eller senare mvh//Risto Japp...........
Publicerat December 12, 200817 yr jag tycker rävar är en av dom vackraste djuren i nordiska djuriket. men en tjuv och dräpare och smittobärare som bara den . +2 på den Nu har jag äntligen snö på backen. men just nu småregnar det ute. någon som tror det är någon ide att vaka när det småregnar då ??mvh samma väder här hemma så jag struntar nog i att gå ut då man inte har nån koja att sitta i.
Publicerat Januari 29, 200917 yr Det va värst vad tyst det blev i den här tråden ! Har det släppt så pass för er !?
Publicerat Januari 29, 200917 yr Mickel, kom hit å sitt i min vakkoja, rävarna springer mest varje natt där !
Publicerat Januari 29, 200917 yr Har varit lite si o så med vakandet, ingen snö och när det för en gång skull är månljust så är det så dimmigt att man inte ser handen framför sig Men det kommer ju en dag efter denna så visst ska det kunna bli någon räv i år med. Slänger ut en eller två gäddor upphuggna i bitar mellan varven, har ingen jätte fart på matandet, men det ligger ett rådjur på åteln som ännu inte har gått åt så jag ser ingen mening med att häva ut en massa annan mat, bara lite som luktar o drar . /Lasse
Publicerat Januari 29, 200917 yr Här har det tagit till iår att få någon riktig fart på åteln, tredje året den finns. Brukar de ta så länge?
Publicerat Januari 29, 200917 yr Har haft EN räv som passerat åteln utan att stanna och äta nåt på TVÅ veckor, om inte längre Vad kan detta bero på?? Har en döfödd kalv på åteln, helt orörd. Slängde ut 20-25 fiskar häromdan som fåglarna festar på om dagarna. Spårade av igår med skoter en radie på ca 1 km och det är mer harspår än rävspår. Det är skjutet 2 st där i år, totalt 27 st på 3 år. Förvisso bara byarävar men jag tycker det borde komma in hela tiden o fylla på med nya rävar.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Du har väl lyckats jävligt bra med ditt viltvårdande, skulle jag skjuta 3rävar på min åtel, då vore de nog ganska tomt för vi har mycket skabbräv !
Publicerat Januari 30, 200917 yr Författare Har inte vakat på evigheter då jag drabbats av någon slags klövviltssyndrom känns det som På ena åteln går det iaf räv nu men på bästa åteln jag har är det tvärlugnt. Nåja imorgon är det sista dagen med mulisarna så sen får man ta tag i rödpälsarna.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Du har väl lyckats jävligt bra med ditt viltvårdande, skulle jag skjuta 3rävar på min åtel, då vore de nog ganska tomt för vi har mycket skabbräv ! 1 av 27 rävar har haft skabb så det är inget problem direkt. Däremöt så ligger det en död älg 1,5 km från våran åtel. Kan det kanske ha med saken att göra Letade efter den häromdan men hittade den inte.
Publicerat Januari 30, 200917 yr Har inte vakat på evigheter då jag drabbats av någon slags klövviltssyndrom känns det som Jo, jag har märkt det.