Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mårdhunden

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Jag kan inte riktigt se det löjliga med Mårdhundens spridning av sjukdomar. Det faktum att varken rabies eller dvärgbandmask finns i Finland idag innebär väl knappast att de inte kommer. Det räcker med att ta sig ner på kontinenten för att se vad dvärgbandmasken innebär för t ex den bär- och svampplockning vi är vana vid. Det är tyvärr alltför många biologiska snedsteg vi människor tagit eftersom det initialt inte är något problem och därför inget att oroa sig för... Som jag sa tidigare, det är bara en tidsfråga innan Finland får rabies och utan en fast mårdhundsstam runt Bottenviken lär vi kunna stoppa den. Finns mårdhunden etablerad är jag dock rädd att det är bara att ge upp. Man behöver inte vara raketforskare för att inse att det får rätt stora samhällsekonomiska följder. Enbart den svenska bärplockningen värderas till någon miljard / år.

En annan viktig aspekt på jämföreslen mellan Sverige och Finland är den att Finland slutar i höjd med Uppsala. Söder om Uppsala lär vi således få tätheter som man inte kan se i Finland idag. Med tanke på att Mårdhunden är en utpräglad akvatisk art kan vi bara drömma om resultatet för kända fågelsjöar som Tåkern och Hornborgarsjön.

Studerar man Mårdhundens käkar och tanduppsättning så hamnar den mitt emellan räv och grävling. Jag har själv på film sett mårdhundar ta såväl rådjurskid som vuxna tjädrar och orrar.

Mårdhunden är i mina ögon mer ett folkhälsoproblem än ett jakligt problem. De arter som drabbas hårdast av en mårdhundsetablering är främst de som häckar i vassrika sjöområden, t ex rördrom, kärrhök m fl. Visst ser man effekter på såväl and- som skogsfågelpopulationerna, men de är inte så stora som man initialt kan tro...

Vill man läsa mer om mårdhunden finns en del bra publikationer, bland annat här:

http://www.jagareforbundet.se/news/documen...venskny_04B.pdf

Vad gäller skrämselpropaganda och bristande jaktetik kan jag bara säga att det som vanligt i dylika sammanhang krävs en del krafttag för att få myndigheter att vakna. I just detta fall så har vi dock i mina ögon inte gått till överdrift. Det är också en smula omtumlande att se blodtörsten hos t ex ornitologer och naturvårdare när mink och mårdhund diskuteras. Vi har faktiskt fläckvis svårt att argumentera för en hållbar etik i jakten och det är t ex ingen slump att just jägarna driver frågan om en jakttid på mink och inte total fredlöshet.

• Svar 135
  • Visningar 14,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

alltså klar göra vars jag står,jag är själv från och med idag med faktiskt sjf kamp mot mårdhunden i inlandet norrbotten,

men jag undrar bara hur bären blir smittade? av masken,får inte björnar den? varför inte? tänker mig björnar från ryssland lär inte vara heller orimligt,ska vi skjuta dom i idet? vilka djur utom mårdhunden kan ha dvrägbandmasK???

nu har ni 147 000 mårdhundar att se att finland inte fick ett kaos, sen tror jag länder som tyskland,danmark kan få det värre pga andra andledningar,sverige har väl ca 100 mårdhundar och redan skapat mindre hysteri,känn lunget och över jul iaf ;)

Publicerat
  • Författare

Alltså dvärgbandmasken är farlig för människor (tror den ger leverskador som kan vara dödliga) och sprids med spillningen från hunddjur. Dvs en räv eller mårdhund bajsar på ett blåbär eller en svamp och äter vi dem så får vi i oss dvärgbandmasken.

Något totaltkaos tror jag inte det blir. Problemet är bara att det finns bara ett läge att kunna stoppa den och det kanske var igår. Lyckas vi inte hejda mårdhunden vid Bottenvikens spets så är det kört. Den invaderade t ex hela Polen på mindre än 15 år...

Personligen så har jag jagat en hel del mårdhund och den är onekligen att mycket spännande och speciellt jaktvilt. Det är lite intressant att vi denna höst också skjutit den första Vitsvanshjorten i norrbotten. Jag är inte lika säker på att jägarna går man ur huset för att utrota den...

Så jag är helt lugn över julen. Träffade dock en dansk kollega i förra veckan och hon hade både tvättbjörn och mårdhund som knackade på dörren samtidigt. Hon känner nog ingen julefrid i år...

Publicerat

>Linkis

Tror inte ni behöver gissa vilka effekter mårdhunden får söder om Uppsala bara för att Finland slutar där. Baltikum och Tyskland är fullt av mårdhund.

Finns det många rabiesfall orsakade av mårdhund där? Hur stora är bandmaskproblemen? känner Tyskland rätt väl och nog ser man mårdhunden där som ett betydligt större ekologiskt snarare än folkhälsligt problem? Men kanske ni sitter på annan info?

Intressant är hur man klarar det i Polen med kanske det tätaste viltpopulationerna i Europa. Förutsättningarna torde vara enorma för mårdhunden. Men hörde en siffra på 2000 heltidsanställda (av staten) viltvårdare, lite positvt är det med lite gammalt kommunisttänk i mellanåt.

Tycker denna satsning i norr är osvensk och positiv, någon har lyckats tagit ett beslut och vi försöker faktiskt leva efter det med tilldelade resurser t.o.m. Men jag tror personligen inte att argumenten som förts fram är helt kompletta för att få till detta projekt. Men det är nog kanske klokt då även mårdhundar, precis som vargar kan anses som gulliga och berika den svenska faunan i mångas ögon, sånt är oerhört farligt.

SJF är kanske visa av tidigare debatter där man slogs enbart för jägarnas intressen. Slåss man för hela samhällets bästa är det lite lättare att få gehör? Skrämselpropaganda är oerhört effektivt historiskt.

Vi behöver inte mårdhunden som vilt i Sverige med skenande rovdjursstammar i övrigt, de som promt vill ha djuren är grytnissar som inte vill riskera att behöva gå mellan två gryt utan att hitta nåt. ;)B)

Publicerat
  • Författare

Jag säger inte att Mårdhunden inte kan vara ett större ekologiskt problem än folkhälsoproblem, det blir onekligen svårt att jämföra även om vi kan sätta kronor och ören på såväl utrotad rördrom som minskade möjligheter till bärplockning. Jag säger dock att det finns vissa fördelar med att påtala de risker som är förknippade med en etablering av mårdhund i vårt land, inte minst ur ett ekonomiskt perspektiv. Ska man utrota en art krävs yrkesjägare, det visar all historia. Så här krävs helt enkelt en hög avlönade dödspatruller som återetablerar "kalixlinjen". Sånt kostar.

Visst finns många länder att jämföra med som har haft mårdhund längre än vi. Vi ska dock alltid minnas att mårdhunden är relativt ny i de flesta länder och just nu går det väldigt fort på många fronter. Troligtvis eftersom mårdhunden är ett vinterklent djur som helt klart gynnas av ett varmare klimat.

Vad jag vet är dvärgbandmasken idag endast ett stort problem i Schweiz och delar av Österrike. Nu har de länderna inte samma bärplockarkultur som vi men vid varje rastplats finns ganska aggresiva skyltar som förklarar det farliga med att äta bär och svamp. Vid samtal med tyska kollegor står det dock klart att de nu gett upp att försöka mota infektionen. Det går genrellt väldigt fort nu med globaliseringen. Vi har de senaste 10 åren fått in lika mycket nya arter som under all tid före det i Sverige. Tyvärr är nya arter i detta fall ofta parasiter eller virus. Vad vi nu börjar lära oss är att i den moderna viltförvaltningen måste vi agera istället för reagera. Att vänta på att dvärgbandmasken kommer duger inte, då är det försent. Samma sak med rabiesen, den är redan här hos fladdermöss. En liten snabb mutation så har vi den bland hunddjuren och att då ha en mårdhundspopulation som är 10 - 100 gånger tätare än dagens rävstammar kommer att bli fatalt.

Publicerat

ang vitsvans hjorten finns bevis att den sköts 5 mil väster om pajala redan för 6 år sedan,2001....

jag tror det finns för många duktiga jägare efter kusten för att mårdhunden ska sprida sig faktiskt,,tänk hur många som jagar mårdhund idag utan att säga det, ;)

Publicerat
  • Författare

Intressant! Vi har verkligen sökt info om vitsvansen och mig veterligen inte hittat den från 2001. Finns den på kort eller har du något namn på skytt eller jaktlag?

Vad gäller våra möjligheter att stoppa mårdhunden längs kusten så tror jag tyvärr att vi får det jobbigt. Jag har jagat såväl i Finland som Baltikum, Polen och Tyskland. I många av de länderna är man i mina ögon rätt mycket duktigare än oss på predatorjakt och ändå har man inte ens lyckats sakta ned spridningen. Det år fortare än någonsin idag. Tyskland är ännu inte fullt invaderat och Italien har sina första fall nu tror jag...

Vad man kan vara säker på är dock att mårdhunden är grytjaktens räddning. Jag är personligen övertygad om att grytjakten hade varit ett minne blott inom en ganska snar framtid om vi inte kunnat argumentera med mårdhund och rabies.

Publicerat

jag tror jaktlaget även skyttens namn kommer vara okänt men ska kolla fotot..tror även isjanne (is johnsson) har nått i sin jaktdagbok från förra året om en vitsvans hjort,,som sagt alla är inte med en tidning eller internet när det skjuts nått ;)

edit: isjanne och dom hade nerlagt nån kronhjort.....kalix trakten

Publicerat
okej nu ska jag förklara lite närmare vad jag mena, tror inte finland har mer rötägg snare tvärtom, utan ni har bra mycket längre tid jakt tid på era småvilt,men tänker främst grytjakten så äre luddigt visst.. sorry om det blev kansigt

Okej, jag får be om ursäkt! Missförstod ditt första inlägg.

Att börja ge sig på gryten med ungar i är definitivt inget som har med jakt att göra, det är den sorts slaktande som djuraktivister anklagar oss för. I mina ögon så är det på nivå med att klibba sälkutar ;)

Livsmedelssäkerhetsverket publicerade den här artikeln 2007: http://www.evira.fi/portal/en/research_on_..._issues/?id=628

Där slås fast vilka åtgärder som vidtas för att hindra dvärgbandmasken Echinococcus multilocularis från att ta sig in i landet. Mårdhunden nämns över huvudtaget inte i artikeln ;)

I en mer omfattande rapport (på finska: www.evira.fi/attachments/elaintauti_ja_elintarviketutkimus/riskinarviointi/eelajulkaisu2001_ekinokokki.pdf ) med några år på nacken, så konstateras att räven är den huvudsakliga smittobäraren. Katter, hundar mårdhundar och vargar kan också fungerar som bärare.

"Loisen pääisäntinä toimivat erityisesti ketut (myös napaketut eli naalit), mutta myös koirat, kissat, supikoirat ja sudet voivat olla pääisäntiä."

I artikeln konstateras att den ökade tätheten av rävar i Ryssland innebär att det finns en stor risk att parasiten ska ta sig över gränsen med rävar eller mårdhund (här är igen räven den huvudsakliga smittokällan), och att det sedan finns en verklig risk att den börjar breda ut sig.

Vad gäller rabies så upplevs situation som varande under kontroll, http://www.evira.fi/portal/se/djursjukdoms...rskning/rabies/ .

"Förekomsten av rabies och vaccinbetenas effekt uppföljs med hjälp av undersökningar av små rovdjur särskilt inom vaccineringsområdet. Rävar och mårdhundar och andra små rovdjur som fällts eller annars avlidit i vaccineringsområdet eller dess omedelbara närhet är särskilt värdefulla i uppföljningen av läget. Proverna sänds till Eviras forskningsenhet Fisk- och vilthälsa i Uleåborg."

Också här nämns räven först.

Nu vet jag inte hur rävstammarna i nordvästra Ryssland eller Karelen ser ut jämfört med stammarna i Norrbotten, men är det någon annan än jag som tycker att denna besatthet av mårdhunden som smittobärare verkar totalt ur proportion? Om man faktiskt är oroad för risken att rabies och E. multilocularis ska spridas (och jag vidhåller fortfarande att den senare är klart troligare än den första) så är rävjakten precis lika motiverad som mårdhundsjakten (och vargjakten är inte heller långsökt...).

Att mårdhunden kan uppvisa mycket högre populationstätheter än räven är jag inte helt säker på, det skulle vara intressant att se hur djuren skulle klara sig om de hade motsvarande jakttryck. Har någon några siffror?

Publicerat
Att mårdhunden kan uppvisa mycket högre populationstätheter än räven är jag inte helt säker på, det skulle vara intressant att se hur djuren skulle klara sig om de hade motsvarande jakttryck. Har någon några siffror?

På finska, ett projekt på ett visst område i finland..

http://www.rktl.fi/riista/kannanvaihtelut/..._pienpedot.html

Publicerat
  • Författare

Nu är min finska en smula knackig så jag kan inte uttala mig om särskilt mycket alls. Vi har dock mycket flitig kontakt med finska forskare och kollegor och det är enligt dem en mycket snabb utveckling av mårdhunden i landet just nu. Det är vad jag förstått endast i den sydöstra delen av landet som mårdhunden funnits tillräckligt länge för att anses fullt etablerad. Lägg sedan till klimatförändringen så tror jag att vi kommer att se en snabb ökning av mårdhunden även i mittersta och norra finland.

Rävstammarna på den ryska sidan har knappt existerat så länge taigan var ohuggen. Nu huggs den och att tro att vaccineringsprogrammet ska hindra rabies eller Ecchionococcerna är i mina ögon en smula blåögt och godtroget. Självklart kommer såväl rabies som dvärgbandmasken till Finland. Den kommer säkert med varg eller räv, men återigen, det finns massor av forskning som visar att de rävtätheter vi har i norra finland och sverige inte klarar av att sprida rabies.

Vi behöver inte orda mer om detta, jag är fast i min övertygelse vilket såväl Naturvårdsverk som SVA också är. Det är det viktiga. Vad vi som lekmän tycker och tänker väger rätt lätt i detta sammanhang. Den som lever får se...

Att mårdhunden bildar väsentligt högre tätheter än räv torde stå bortom allt rimligt tvivel. Mårdhunden är tillsammans med Fjällvräven världens mest produktiva hunddjur. Det finns gott om forskning som uppvisar tätheter på flera hundra mårdhundar / 1000 ha. Jag tror aldrig jag sett någon siffra på räv som överstiger 15 / 1000 ha. Finska rekordet ligger på 900 mårdhundar / 1000 ha. I och för sig en extrem på en liten yta (vassjö) men det visar ändock på potentialen.

Publicerat

Detta är en av de intressantaste trådarna hår i forumet just nu. När man sitter & läser så ser man att åsikter & syn på detta går isär ganska mycket.

Jag tror inte heller att vi har kapaciteten här i norr att stanna av utvecklingen av mårdhunden. Nu är inte jag den med största insikten i vad folk jagar, men har den uppfattningen att grytjakten inte är så stor här som i södra delen av detta land, detta med orsak att vi inte heller har lika stort antal av grytvilt. Så kommer detta djur att öka fort så ligger vi för långt bak i utvecklingen för att hinna stoppa den.

Här går ju även åsikterna isär, en del vill inte ens att vi ska stoppa den... I mina ögon så bör den stoppas till varje pris, kanske pga en hel del okunskap. Men jag vet at jag har fasta åsikten i att jag inte vill fundera 2 ggr innan jag stoppar ett bär eller en svamp till munnen.

Som småviltsjägare välkomnar jag inte fler predatorer, då jag anser dem för många redan.

Varför ska man dra paralleller till andra predatorer & vilt i denna fråga? Finns ingen anledning! Om det skulle vara så att björnar kommer från ryssland hit med denna smittsamma bandmask så är det ändå väldigt få kreatur (Om denna utveckling fortsätter iaf) jämfört med mårdhunden. Sen att vi dessutom skulle få en art till som bär på den är väl inte välkommet. Nej, jag tycker inte om argumentet.

Om vi bara sitter här på våra arslen & tänker; -Vi får vänta & se vad som händer. Så kommer vi troligen att ångra oss. Är det värt att chansa, om så skulle vara fallet att det går åt pipan? Att attackera är vårt bästa försvar just nu!

Publicerat
  • Författare

Jag tycker din diskussion är sund Kung Cocos. Jag är av samma uppfattning.Betänk återigen att vi nu får in fler arter i landet på ett år än vad som tidigare kommit på några tusen. Det går hiskeligt fort och se bara på de senaste sjukdomarna. Blåtunga på älg, svinpesten kommer, de där rävmaskarna på koster som dödar hundar, fågelinfluensan, fästingfeber på ölands älgar, trutdöden... Listan kan göras rätt lång och jag tror ärligt talat att det kan vara fatalt att luta sig tillbaka och observera. Vi kan nog slå fast att sjukdomarna kommer snabbare och tätare nu, om det kommer att gälla även mårdhunden och dess sjukdomar får vi se. Man behöver inte ha särskilt livlig fantasi, enligt mig, för att misstänka att mårdhunden kan sprida sjukdomar så då är det inget att fundera på. Utrota den till varje pris.

Jag var härom veckan på ett mycket intressant seminarium. Med den uppvärmning vi sett hittills hävdade man (FN´s klimatpanel) att vi kommer att se nordgränsen för de flesta arter flytta sig cirka 55 mil nordost ut. Vi står alltså inför ganska stora omvälvningar och ett varmare, och fuktigare, klimat gör underverk för parasiter, bakterier och virus.

Jag må låta som en domedagsprofet men i detta fall är jag faktiskt oroad.

Publicerat
Nu är min finska en smula knackig så jag kan inte uttala mig om särskilt mycket alls. Vi har dock mycket flitig kontakt med finska forskare och kollegor och det är enligt dem en mycket snabb utveckling av mårdhunden i landet just nu. Det är vad jag förstått endast i den sydöstra delen av landet som mårdhunden funnits tillräckligt länge för att anses fullt etablerad. Lägg sedan till klimatförändringen så tror jag att vi kommer att se en snabb ökning av mårdhunden även i mittersta och norra finland.

Rävstammarna på den ryska sidan har knappt existerat så länge taigan var ohuggen. Nu huggs den och att tro att vaccineringsprogrammet ska hindra rabies eller Ecchionococcerna är i mina ögon en smula blåögt och godtroget. Självklart kommer såväl rabies som dvärgbandmasken till Finland. Den kommer säkert med varg eller räv, men återigen, det finns massor av forskning som visar att de rävtätheter vi har i norra finland och sverige inte klarar av att sprida rabies.

Vi behöver inte orda mer om detta, jag är fast i min övertygelse vilket såväl Naturvårdsverk som SVA också är. Det är det viktiga. Vad vi som lekmän tycker och tänker väger rätt lätt i detta sammanhang. Den som lever får se...

Att mårdhunden bildar väsentligt högre tätheter än räv torde stå bortom allt rimligt tvivel. Mårdhunden är tillsammans med Fjällvräven världens mest produktiva hunddjur. Det finns gott om forskning som uppvisar tätheter på flera hundra mårdhundar / 1000 ha. Jag tror aldrig jag sett någon siffra på räv som överstiger 15 / 1000 ha. Finska rekordet ligger på 900 mårdhundar / 1000 ha. I och för sig en extrem på en liten yta (vassjö) men det visar ändock på potentialen.

Tänker inte debatera smittoriskerna iom mårdhundens invasion i sverige.

Men undrar vad det är förslags forskare och kolleger som gett dig intrycket att mårdhunden bara har etablerat sig i sydöstra finland. Undrar att hur mycket mera mårdhundar det behövs för att man kan säga att dom etablerat sig i västranyland och egentliga finland alltså sydvästra finland ;)

Det du berättar om etableringen tar liksom lite bort av trovärdigheten av annat du säger om mårdhunden ;)

Publicerat
visst borde det finnas nån statestik att tillgå från finland hur mycket det drabbar skogsfågeln,skulle tänka mig sjöfågel är det riktigt illa för, tänker mer skogs fågel är bättre överlevare än tex en bullanka, för låter som att all skogs fågel skulle försvinna och när till och med finhunter lyckas ta bild på en fullt levande tjäder på sin hemma mark,och tänker man att folk drömmer att få komma till han för jaga mårdhund pga beståndet känns det rätt krokigt att säga dom rensar rent,men på holmar osv tror jag nog dom kan göra rent hus likaså minken...

Den finska utdikningen av mossar är flera gånger värre än mårdhunden mot skogsfåglarna...

Publicerat

kul diskussion! vi har minst 2st vad jag kallar proffs hära.(en kanske man kan läsa om i nr2 i trapper <_< )..

att vi går mot att behöva jaga lite mer rovdjur ser jag som älskar det framemot,även om jag inte heller vill få dvärgband mask,men vad jag läst mig till och frågat så har ingen av dom finska,estniska jägare/arragörer vetat av nått som man läser om i sverige,visst finns väl chansen att det kan smittas, men ena stunden låter det som huvudorsaken till man ska få jaga dom hej vilt, jag tror sverige ligger 20år för långt bak i tiden för uttala sig så kraftigt, sverige vet jag då ingen som jagat mårdhund i den utsträckningen som hector eller finhunter,foxkiller,slaktar,RR med flera,ingen av dom tror jag har fått rabies,dvarägbandmask,eller dylikt..

till att man helt enkelt inte vill ha mårdhunden som andra inte vill ha ett nytt vilt att skjuta bort för inte hunden ska jaga sånna ser jag som en godtagbar andledning,men jaga dom under yngeltid i gryt är känsligt,då det händer att mårdhund och grävling delar gryt,(den pyttelilla erfarenheten jag har under jakt),då helt plötsligt tappar jag ett vilt som jag jagar likaså nån tappar mindre fågel,jakt är rätt egosentriskt ibland,men dubbel moralen finns hos alla,läser man tråden om vitsvans hjort så tycker vissa att man inte ska skjuta dom för spridningen,lika så kanske finns nån som tycker likadant om mårdhunden...

sen att partys och sjulis får bli betalda jägare tycker jag är skit bra, kul som fan att det händer...

Nu är inte jag den med största insikten i vad folk jagar, men har den uppfattningen att grytjakten inte är så stor här som i södra delen av detta land, detta med orsak att vi inte heller har lika stort antal av grytvilt. Så kommer detta djur att öka fort så ligger vi för långt bak i utvecklingen för att hinna stoppa den.

tur att finns folk som flyttar upp för kunna jaga mer gryt från söder då :rolleyes:

Publicerat
Den finska utdikningen av mossar är flera gånger värre än mårdhunden mot skogsfåglarna...
Helt rätt !!!! Håller med till 110 % :rolleyes: .....men mårdhundarna verkar få rå för allt dumt...tyvärr.
Publicerat
  • Författare

Hector: Du läser mitt inlägg som fan läser bibeln. Du glömde ordet FULLT. Att vara etablerad och FULLT etablerad är en väsentlig skillnad i biologiska sammanhang. Kaarina Kauhala är den finska mårdhundsforskare som gett det mest kunniga intrycket på mig. Möjligtvis har hon fel men hennes åsikt var solklar, mårdhunden finns visserligen i nästan hela landet men tätheterna ökar stadigt och fortfarande utom i just de sydöstra delarna där den först invaderade. Jag satte mig just och läste mina anteckningar från ett möte med henne. Uppenbarligen var mårdhunden den huvudsakliga agenten vid rabiesepidemin i Finland 1988-89, så att den inte skulle spela en roll i rabiessammanhang håller jag för föga troligt...

Att sedan ingen beryktad grytjägare i Finland fått rabies eller dvärgbandmask beror med stor sannolikhet på att varken rabies eller dvärgbandmask finns i Finland just nu. Betyder det också då att de aldrig kommer att finnas? Dylika diskussioner gör mig mörkrädd. Att envist hålla emot åtgärder bara för att något aldrig inträffat förr är det vanligaste misstaget historiskt sett i viltförvaltningen. Jag skulle antagligen kunna räkna upp ett hundratal misslyckade inplateringar eller "onaturliga" spridningar av arter som varit förkastliga, jag kommer nog bara på ett par som faktiskt varit lyckade...

Det känns faktiskt mycket annorlunda att vara den oroade domedagsprofeten i en diskussion. 99 gånger av hundra får jag försöka lugna uppskrämda jägare eller allmänhet...

Publicerat

hur långt söderut i sverige finns det verkligen dokumenterad förekomst eller observation av mårdhund? talade med en bonde idag som har sett vad han bestämst säger är mårdhund, han har sett den två ggr nu det sista. och detta är i borås... tycker det låter långt söderut....

Publicerat
Helt rätt !!!! Håller med till 110 % :rolleyes: .....men mårdhundarna verkar få rå för allt dumt...tyvärr.

Inte fasen rår mårdhunden för mina hälsprickor eller den ekonomiska krisen i världen, men ingen kan säga att Mårdhunden påverkar vårt övriga vilt positivt. om så vill jag höra det!Åter igen ett lite skrämmande uttalande. Man rår inte för allt, bara för att man för dåliga saker med sig. Om jag kommer på en arbetsplat, har dåliga egenskaper så blir jag illa omtyckt, men tror ju inte att man får bära hundhuvudet för allt bara därför, iaf inte på en liiite vettig arb. plats.

Publicerat
  • Författare

Som jag skrev tidigare så håller jag med om att de rent jaktliga påverkningarna på t ex skogsfågeln nog är rätt begränsade. De studier som finns visar på rätt marginella effekter. Så skogsdikningen är antagligen en större bov i dramat.

Problemet är väl bara att det är lite svårt att börja lägga igen diken, jag tror skogsbruket protesterar. Så det kan vi inte påverka, men vi kan kanske påverka mårdhundens spridning in i Sverige. Återigen ett mycket vanligt misstag i viltförvaltningen. Bara för att vi inte kan göra något åt en påverkande faktor så skiter vi i alltihop...

Publicerat
  • Författare

wille: Vi har säkrade fall någon mil norr om Umeå. de mårdhundarna har säkert kommit över isen via Holmön... I övrigt lär det finnas belagd mårdhund från Örebro för 40 år sedan (förrymd farmhund). Vi har sedan tusentals fall av rapporter som samtliga visat sig falska vid kontroll. P-A Åhlén vid SLU gjorde en mycket intressant studie bland svenska yrkesjägare som väl är de som skjuter mest predatorer per arealenhet. De har skjutit tvättbjörn och näsbjörn men aldrig mårdhund. Jag är således rätt säker på att mårdhunden aldrig funnits i södra sverige annat än kanske ett par förrymda farmhundar.

Nu är detta extremt känsligt och varje gång mårdhunden syns i media får vi in massor av nya observationer som vi omöjligt kan kolla upp. Tyvärr gjorde man från Grimsö någon gång på 70-talet en skrift som gav intrycket att mårdhunden redan fanns i mellersta sverige. Jag tror det var fatalt. Först när vi för ett par år sedan började gräva i det där upptäckte vi att observationerna i den skriften sannolikt var falska...

Publicerat

tänker främst dom som skriver alla rapporter hur länge dom varit forskare i ämnet mårdhund eller tagit examen eller dylikt??

Publicerat
Inte fasen rår mårdhunden för mina hälsprickor eller den ekonomiska krisen i världen, men ingen kan säga att Mårdhunden påverkar vårt övriga vilt positivt. om så vill jag höra det!Åter igen ett lite skrämmande uttalande. Man rår inte för allt, bara för att man för dåliga saker med sig. Om jag kommer på en arbetsplat, har dåliga egenskaper så blir jag illa omtyckt, men tror ju inte att man får bära hundhuvudet för allt bara därför, iaf inte på en liiite vettig arb. plats.
Om man ser till hur rädda ni Svenska tycks vara över att ha en elle två mårdhundar på era marker så....visst kan du skylla på mårdhunden att då har en hälspricka och att det är ekonomisk kris i världen! :).................................. :wub:
Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.