Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mårdhunden

Featured Replies

Publicerat
:huh:<_<
  • Svar 135
  • Visningar 14,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
FC: Jag förstår inte riktigt vad du menar med de 3 v:na men jag tror jag förstår vad du menar i stort. För det första finns det mig veterligen ingen huvudperson i detta projekt, som för övrigt är flera projekt. Naturvårdsverket har delat ut en del pengar och uppdrag och jag förstår ärligt talat inte vem du menar.

Nu har jag nog skrivit det 3 gånger men jag gör det ännu en gång. Mårdhunden kommer inte att utrota småviltet, men den påverkar helt klart. Särskilt då de söderut bildar riktigt täta populationer. Mårdhunden har idag ingen smitta med sig i Finland, men jag är övertygad om att den kommer att kunna få och därmed sprida. Jag ser inte vad 20 års erfarenhet säger emot mig här? Om du väljer att tro mer på en jägare med erfarenhet från en begränsad del av landet så ska inte jag dömma dig. Men ta dig en funderare på om du suttit i samma situation för 10, 20 eller 30 år sedan. Visst har det hänt en hel del i vår fauna? Det enda vi kan vara säkra på är att världen förändrar sig och jag tror att mårdhunden kan vara en ganska allvarlig spridare av sjukdomar i framtiden, där är vi möjligtvis oense med den 20-åriga erfarenheten men jag stöder mig på betydligt mer erfarenhet än så, därmed inte sagt att jag har den själv. eta bättre än forskare och myndigheter, vilket de ibland gör. Det kommer dock aldrig att hända att en myndighet eller ett verk eller någon annan i maktposition lyssnar mer på en enskild jägare än en etablerad jägare. Som du ser så är inte ens våra finska jägare helt överens i frågan vilket jag märkt vid samtliga fall då jag besökt finland eller träffat finska jägare. I det läget måste vi tro på forskarna, annars blir det helt absurt. Visst kan vi gräva ner oss i en grop och envist hävda att vi vet bäst men ingen kommer att lyssna på oss i slutet av veckan...

Jag stöter dagligen på massor av jägare som anser sig v

Dina anklagelser mot mig är ganska allvarliga och vi kanske ska lägga ned den här diskussionen om du inte vill specifiera var jag har fel eller var jag vilselett dig eller någon annan...

Just det, man lyssnar hellre på enstaka forskare än enstaka individer som vet kanske tom mera men har inte en status via skolning.

Hur mycket och många gånger har inte olika forskares ageranden styrts av fel motiv för att få ett visst resultat och ställt till med helvete för en stor del mänskligheten, så lika bra kan man säga att det skulle vara absurt att bara ty sig till enstaka forskares åsikter.

Edit:

Säger engång till, har inget emot att ni satsar på att mota mårdhunden, men hysterisera inte med sjukdomar och använd inte fakta från forskare som inte erkänns av många finska jägare, det tar trobarheten från er mission. För det finns alltid såna som jag som inte kan hålla truten utan måste blanda sig i.

Publicerat
Just det, man lyssnar hellre på enstaka forskare än enstaka individer som vet kanske tom mera men har inte en status via skolning.

Hur mycket och många gånger har inte olika forskares ageranden styrts av fel motiv för att få ett visst resultat och ställt till med helvete för en stor del mänskligheten, så lika bra kan man säga att det skulle vara absurt att bara ty sig till enstaka forskares åsikter.

Tycker att detta är mer ett påhopp, än ett inlägg som rör mårdhunden. <_< Åsikter går isär, antingen fortsätter man ämnet som diskuteras eller så hoppar man över. Man behöver inte diskutera professorer vs erfarenhet. Det är ett vågspel som vi alla amatörer får smaka av & bilda egen uppfattning utav?

Publicerat

Nu är jag ingen expert på mårdhund, så jag baserar mina åsikter i första hand på forskarutlåtanden och diskussioner med mer erfarna predatorjägare.

Först så är det klart att som det påpekats innebär förekomst av mårdhund i ett område att där finns fler predatorer än om det inte fanns det, det är ganska självklart. Beroende på vad man jagar så kan man sen diskutera om det är positivt eller negativt.

Här i Finland har jägarkåren av tradition ett rätt gott samarbete med många forskare, vi sänder in viltuppgifter, triangelinventerar, postar älgflugor åt dem, etc. etc. Utan att gå in på specifika fall (då jag inte har tillräckliga detaljer om den nämnda forskaren) så vågar jag påstå att om en forskare anses oseriös av flertalet geografiskt skilda jägare så vittnar det om nånting.

Echinococcus finns det inget vaccin mot, och det är antagligen fullt möjligt att den sprider sig till Finland. Däremot så kan jag meddela att forskarna/läkarna som undervisar i Infektionssjukdomar och deras kollegor som undervisar i Mikrobiologi på Universitetssjukhuset i Uleåborg verkar hysa stort förtroende för rabiesvaccinbeten, och de är inte oroade för att rabies ska etableras här i landet. Visserligen är det långt från Karelen, men det handlar trots allt om experterna på ett av fem universitetssjukhus i Finland...

I de finska läkarnas handböcker står det, uppdaterat förra hösten, att det är "mycket osannolikt att smittas av rabies i Finland".

Nyetableringar av arter är ofta problematiska, så visst är det bra att försöka stoppa mårdhunden vid gränsen (möjligheterna till det är ju klart bättre för Sveriges än vad de var för Finlands del). Samtidigt så tar jag bestämt avstånd från jakt under den tid mårdhunden har ungar som är beroende av sina föräldrar! Det är inte förenligt med god jaktetik, och folk som sysslar med sånt borde inte få betecknas "jägare"! <_<:huh:

Publicerat
Tycker att detta är mer ett påhopp, än ett inlägg som rör mårdhunden. <_< Åsikter går isär, antingen fortsätter man ämnet som diskuteras eller så hoppar man över. Man behöver inte diskutera professorer vs erfarenhet. Det är ett vågspel som vi alla amatörer får smaka av & bilda egen uppfattning utav?

hela ämnet handlar väl om rena rama aftonbladet journalistik eller... :huh:

Publicerat
  • Författare

FC: Jag är nog genuint intresserad av vem du anser vara huvudpersonen i detta fall eftersom jag själv har varit med i styrgruppen för projektet och jag kan omöjligt se vem du menar. Jag tror helt enkelt du har felaktig information...

Jag betvivlar inte någons kompetens. Men man kan inte lägga alla ägg i en korg och bilda sig en uppfattning från några få personers egna utsagor. Det är livsfarligt. Och återigen, det finns inget som säger att man kan en massa om t ex veterinärmedicin eller sjukdomars spridning - epizooti bara för att man är en duktig jägare. Det gäller att skilja på äpplen och päron. Jag har också rätt mycket tid i skogen varje höst, gör det mig mer intressant att lyssna på än någon som inte har det?

Vetenskapsföraktet är mycket utbrett, kanske särskilt i jägarkretsar. Jag kan se att det finns visst fog i enstaka mycket speciella fall men vi måste komma ihåg att viltforskningen lärt oss massor genom åren och nästan alltid haft rätt. Du väljer att tro på en version och jag en annan, jag tycker inte att du är en sämre person för det och kastar heller ingen skit på dig som person för det. Jag hoppas du kan agera på samma sätt gentemot mig.

Hector: Problöemet i detta fall är nog att forskarna i denna fråga är mer eniga än vad vi är vana vid. Det är ingalunda så att vi drar våra slutsatser enbart från Kaarina eller finska forskare. Vi har verkligen sökt världen över och som sagt, bilden är rätt samlad. Om vi ska återvända till sakfrågan, vad är det du är så skeptisk mot? Täthetssiffrorna? Predationsförmågan? Sjukdomsspridarpotentialen?

Publicerat
  • Författare

Teekari: När det gäller dina sista rader är jag helt enig. Vi ska dock vara medvetna om att vår omvärld inte är det. Dessutom är ju mårdhunden under den tiden beroende av såväl honan som hanen så det kan aldrig bli aktuellt med jakt under yngeltiden i mina ögon. Dock kan man väl döda ungarna och sändarförse föräldrarna?

Som tidigare skrivits. Hade vi lyssnat på endast en forskare så hade man kunnat vara sur för enbart det. Nu är så inte fallet och jag har lärt mig att aldrig namnge någon igen då diskussionen uppenbart handlar om personen istället för fakta direkt.

Publicerat

Det jag sett och hört på olika jaktillfällen och dylikt är att dom som jagar minst vet mest...och väljer man att tro på dom så vet man ju vart åt det pekar.

Och dessa forskare så ger jag inte mycket för....detta har vi sett allt för mycket hur fel dom kan ha.

Som tex då en kompis (sjöbevakare) ringde åt sälforskarna för över 10 år sen och berättade att dom sett över 300 gråsälar som låg på ett stort isflak i kvarken . Och forskarna sade bara att Nej,NEJ ,NEJ !!!.... det är inte möjligt att det skulle kunna finnas så mycket sälar där. Och med "Facit i hand" så veta alla idag hur det gick med sälarna.

Så bara för att man är forskare så betyder det inte att dom vet bäst och kan allt... <_<

Men inte är vi väl dummare än så att vi inte vet att mårdhundar tar en del fågelägg och även ungar...men om man håller efter dom normalt utan utrotningspolitik så är det knappas något större bekymmer...så inte behöver ni vara särskilt oroliga. :huh:

Publicerat
  • Författare

Foxkiller: Jag förstår faktiskt inte riktigt vad jakt har med kunnighet att göra. Visst har forskare fel ibland, men betydligt oftare rätt. När det sedan gäller inventeringar av säl eller vilket annat djur som helst så tror jag jägarna är underutnyttjade, de som tillbringar mest tid i skogen ser oftast förändringar först.

Att du sedan inte tycker mårdhunden är ett problem har jag inga problem med. Vi har nog rätt många i Sverige som skulle tycka att detta gulliga djur skulle vara ett verkligt tillskott i faunan. Jag tycker dock inte som du, trots att jag antagligen aldrig kommer att se eller skjuta så många mårdhundar som du.

Vad jag tror är dock att du har ett helt annat läge än vad vi kommer att ha i sydsverige om mårdhunden får sprida sig hit ner. Där du bor är mycket mycket kärva trakter för en mårdhund och ni kommer aldrig att få särskilt täta stammar. Om ni sedan dessutom jagar den flitigt så blir den inget stort problem, varken ur smittspridningssynpunkt eller för småviltet. Jag tror dock det är lite vanskligt att uttala sig om ett helt lands framtid med en viltart utifrån enbart sin egen erfarenhet. Bara för att vi inte svälter, får malaria eller har torka så innebär det väl inte att inte andra människor kan drabbas?

Jag har själv varit forskare så jag är den förste att erkänna att forskare långt ifrån alltid har rätt. Men du måste väl ändå erkänna att de oftast faktiskt har just rätt? Hela vårt samhälle är väl byggt på just rön från forskningen och jag tror faktiskt inte att viltforskare är klantigare än andra forskare.

Publicerat

...kan ännu infoga den medicinska delen: www3.ktl.fi

Databasen beskriver situationen i nuläget i Finland, och är den källa som läkare använder. Det är klart att den inte ger en bild av hur saker ser ut om tio år, men en fingervisning ger det nog.

Problemet som jag ser det är inte att man försöker hindra mårdhunden från att komma in i landet, det är en okej sak.

Däremot så ger uttalanden som "dvärgbandmask och rabies lär komma som ett brev på posten" samt diskussioner om hur bärplockningen kommer att kollapsa en smått hysterisk bild av läget. Själv har jag alltid ansett att folk tar en på allvar om man håller sig till krassa fakta och inte överdriver.

Schweiz med sina varningsskyltar och 6,6 miljoner invånare hade 2002 7-9 inrapporterade fall per år av E. m. bandmasken. Datan är tyvärr föråldrad, jag vet, men jag hittade inte nyare.

I Finland har vi haft ett fal av E. i södra Finland i januari i år, ett fall i fjol, och inga 2006. Notera att åtminstone det ena fallet handlade om en invandrare, så det är högst troligt att mannen blev smittad utomlands.

...och innan någon hinner klaga över att rabies siffrorna inte finns med på den ovannämnda länken så kan jag meddela att det beror på att mängden fall av rabies i Finland är för litet.

För att ge ett seriöst intryck och bli tagen på allvar är det nog så illa att man bör specifisera vilka källor man baserar sina resultat på (källkritik). Fraser som "forskarna är rätt eniga" tas inte på allvar av personer med akademisk utbildning, utan man bör precisera: forskarna x och y har i ett projekt (länk?) kommit fram till resultatet z. Från ett sådant utgångsläge kan man sedan diskutera sakfrågor.

I annat fall är jag rädd att den här tråden bara urartar till ett pajkastande med personliga påhopp och "mina erfarenheter är bättre än dina forskare" och vice versa.

Då den här frågan engagerar folk och dessutom verkar dela även jägarkåren så skulle det vara synd, vi kan säkert alla bidra och/eller få ut något ur den här diskussionen. Som Linkis konstaterat så utvecklas vår flora och fauna snabbt i dagens läge, och mårdhunden är varken det första eller sista djur som breder ut sig till nya områden.

Publicerat
Foxkiller: Jag förstår faktiskt inte riktigt vad jakt har med kunnighet att göra. Visst har forskare fel ibland, men betydligt oftare rätt. När det sedan gäller inventeringar av säl eller vilket annat djur som helst så tror jag jägarna är underutnyttjade, de som tillbringar mest tid i skogen ser oftast förändringar först.

Att du sedan inte tycker mårdhunden är ett problem har jag inga problem med. Vi har nog rätt många i Sverige som skulle tycka att detta gulliga djur skulle vara ett verkligt tillskott i faunan. Jag tycker dock inte som du, trots att jag antagligen aldrig kommer att se eller skjuta så många mårdhundar som du.

Vad jag tror är dock att du har ett helt annat läge än vad vi kommer att ha i sydsverige om mårdhunden får sprida sig hit ner. Där du bor är mycket mycket kärva trakter för en mårdhund och ni kommer aldrig att få särskilt täta stammar. Om ni sedan dessutom jagar den flitigt så blir den inget stort problem, varken ur smittspridningssynpunkt eller för småviltet. Jag tror dock det är lite vanskligt att uttala sig om ett helt lands framtid med en viltart utifrån enbart sin egen erfarenhet. Bara för att vi inte svälter, får malaria eller har torka så innebär det väl inte att inte andra människor kan drabbas?

Jag har själv varit forskare så jag är den förste att erkänna att forskare långt ifrån alltid har rätt. Men du måste väl ändå erkänna att de oftast faktiskt har just rätt? Hela vårt samhälle är väl byggt på just rön från forskningen och jag tror faktiskt inte att viltforskare är klantigare än andra forskare.

Jakt har väl vad jag tycker med kunnighet och göra...och man lär sig (iaf om man är intresserad) rätt mycket med och jaga. Och om man som jag gjort spårat ,inventerat,sökt gryt och lagg ner åtsilligt med timmar bara för och följa mårdhundspår och dessutom både under jakt och under uppfödningssäsong så då är man verkligen dum om man inte lärt sig något om dessa djur...som beteenden ,deras föda och allt som hör till. Så där tycker iaf jag du har helt fel. :huh:

Där jag bor så är det det mycket vattenrikt mark och där trivs ju mårdhund som allra bäst så visst har vi bra mårdhundsmarker...men då jag med flera håller hårt efter dom så är det för oss inga problem....snarare så önska vi att vi hade mera och jaga då denna typ av jakt är det vi gillar nästan mest. <_<

Då det gäller forskning så visst har dom ibland rätt...men lika mycket fel...detta är min personliga åsikt.

Men jag är på inget sätt emot att ni bekämpar mårdhundar så missförstå mig inte där...men det vi får ett gott skratt av är hur media överreagerar i fallet mårdhund....som om det vore värsta skräcken :D

Men ge skottpeng på mårdhund åt predatorjägarna så ska du se att detta lösers sig för både dig och hela Sverige.

Publicerat
  • Författare

Teekari: Du verkar vara en klok person och jag är enig med mycket av det du skriver, men också oeni i ett par delar. För det första har jag inga problem med att föra en diskussion på hög vetenskaplig nivå med källhänvisningar och högsta saklighet, det finns dock ett par nackdelar med detta.

- Jag inbillar mig att forumets medlemmar kanske inte är så sugna på den typen av diskussioner.

- Det tar enormt med tid att föra den typen av diskussioner och den tiden har jag inte. Således blir alternativet nog att vara tyst.

- När det gäller mårdhunden så finns ganska lite kunskap att luta sig emot. Vi vet framför allt ingenting om hur det kommer att se ut i sverige i framtiden av naturliga skäl.

- Jag kan heller inte av integritetsskäl hänga ut enkilda personer på en sådan här sida. Jag har diskuterat denna fråga med några av världens främsta experter på epidemiologi och epizootologi men jag kan inte garantera att jag förstått dem rätt. Jag kan bara ge er min tolkning av våra samtal och ni får ta det för vad det är...

Vi tycker olika i detta fall och jag har inte sett ett enda fakta som fått mig att ändra uppfattning. Jag är övertygad om att mårdhunden kan bli en mycket allvarlig smittspridare i framtiden om den tillåts etablera sig. Det är återigen bara min personliga åsikt och den kan vara fel. Varken du eller jag lär kunna pressa fram fakta som säkert slår fast att det är på det ena eller andra viset. Endast den som lever får se...

Jag är fullt medveten om att situationen inte är särskilt alarmerande i Finland idag eller i Schweiz 2002, allting är relativt. Jag är dock orolig inför framtiden och som du själv skriver. Det kommer att gå fort oavsett hur det går. För mig räcker det med dessa fåtal fall i Schweiz för att jag ska tycka att detta kan bli ett enormt problem i Sverige. Vi har en helt annan kultur och det medför andra konsekvenser. Men vi kommer säkert att kunna leva med det, världen går inte under...

Jag håller helt enkelt inte med dig och t ex FC när ni hävdar att jag bedriver oseriös propaganda med skrämselinslag eller kvällstidningsjournalistik. Jag har försökt beskriva ett inte helt otänkbart scenario, retar det er så förstår jag ärligt talat inte varför.

Avslutningsvis, igen, varken du, jag eller någon annan lär kunna presentera en kassaskåpssäker bild av framtiden och vi kommer säkert inte heller någonsin att bli helt eniga om varken mårdhundar, väldspolitiken eller klimatfrågan. Vi får leva i ovisshet och när det gäller mårdhunden är jag orolig, men jag tvingar inte dig eller någon annan att vara det.

Publicerat
  • Författare

Foxkiller: Vi pratar om äpplen och päron här. Givetvis lär man sig mycket om sina vilt genom att jaga och leva med dem. Men inte kan du väl hävda att du kan dra en massa slutsatser om mårdhundens smittspridningspotential eller påverkan på fältfågeln i södra sverige utifrån att t ex gräva i gryt i mellersta Finland?

När det gäller hur ofta forskarna har rätt så kommer vi nog aldrig överens, men det beror nog på att jag är gammal viltforskare själv...

Media kan jag givetvis inte styra över men jag har inte sett några domedagsprofetior här. Jag kan dock ha missat en massa... Jag har faktiskt knappt sett en rad om mårdhund i riksmedia så för min del kunde media gärna få bli lite mer intresserade eller hysteriska... Det här är i mina ögon ett av de få fall då jägarna faktiskt kan framstå som "the good guys" i samhällets ögon, så varför inte synas lite...

När det gäller skottpengar så är jag personligen övertygad om att det mest skulle gynna finska grytjägare.

Publicerat
Foxkiller: Vi pratar om äpplen och päron här. Givetvis lär man sig mycket om sina vilt genom att jaga och leva med dem. Men inte kan du väl hävda att du kan dra en massa slutsatser om mårdhundens smittspridningspotential eller påverkan på fältfågeln i södra sverige utifrån att t ex gräva i gryt i mellersta Finland?

När det gäller hur ofta forskarna har rätt så kommer vi nog aldrig överens, men det beror nog på att jag är gammal viltforskare själv...

Media kan jag givetvis inte styra över men jag har inte sett några domedagsprofetior här. Jag kan dock ha missat en massa... Jag har faktiskt knappt sett en rad om mårdhund i riksmedia så för min del kunde media gärna få bli lite mer intresserade eller hysteriska... Det här är i mina ögon ett av de få fall då jägarna faktiskt kan framstå som "the good guys" i samhällets ögon, så varför inte synas lite...

När det gäller skottpengar så är jag personligen övertygad om att det mest skulle gynna finska grytjägare.

Okej ! Då bevisade du där att du rätt lite vet om mårdhundsjakt och hur den bedrivs effektivas...att gräv i gryt är bar en del av jakten. Och jag kan hålla med om att man inte lär sig mycket annat än och gräva då. ;) Ska man vara effektiv på mårdhund så krävs nog ännu mera än och bara gräva.

Vad det gäller smittspridning så håller jag med om att man inte lär sig genom jakt....så det är för mig inga problem.

Men som forskare som du så tycker iaf jag du har fel inställnig till vårat kunnande då det gäller jakten på mårdhund ...jag kan försökra dig om att den vore guld värd för dig i kampen . B)

Och om fälthönsen i Södra Sverige kan jag heller inte uttala mig om...är ju inte helt säker att mårdhunden hinner så långt ner så jag får uppleve den betydelsen .

Och varför skulle skottpeng gynna oss...inte tror du väl folk vill luras !!!! :P

Publicerat
  • Författare

Det första vi gjorde i projektet när det startade var att ta över några finska erfarna jägare för att lära oss om jakten. Jag tror också att fler är på väg. Dessutom har vi skickat över folk i rätt många omgångar. Givetvis är er erfarenhet helt ovärderlig, har jag någonsin skrivit att den inte är det? Det enda jag vänt mig emot är att vi inte kan plocka ett fåtal finska jägare, hur duktiga de än må vara, och dra alla våra slutsatser utifrån deras erfarenheter. Det enda vi kan vara säkra på är att en hel del kommer att vara annorlunda när eller om mårdhunden kommer till södern i svedala.

Jag har aldrig hävdat att jag vet en massa om varken mårdhundar eller jakten på den men att leta fel i mina inlägg och envist hacka på varenda ord kommer inte att leda oss framåt. Jag har jagat mårdhund på åtel, med hund, i gryt, med fälla och faktiskt sprungit ikapp några stycken. Men återigen, beroende på vem du frågar och varifrån så får du olika svar på vad som är effektivast. Jag har aldrig hävdat att gryt skulle vara det effektivaste och jag tror aldrig vi hittar en metod som funkar bäst överallt, alltid.

Jag föraktar definitivt inte din eller andra erfarna jägares kunskap, måste ha skrivit det 5 gånger nu, men jag tror att vi måste vara ödmjuka och nyttja forskningen. Där tycker vi säkert olika.

Avslutningsvis vet jag bara hur flitig jag själv var i mitt mink- och mårdfångande under en period i barndomen då grannjaktområdet införde skottpengar... Genom sig själv känner man andra.

Publicerat
Det första vi gjorde i projektet när det startade var att ta över några finska erfarna jägare för att lära oss om jakten. Jag tror också att fler är på väg. Dessutom har vi skickat över folk i rätt många omgångar. Givetvis är er erfarenhet helt ovärderlig, har jag någonsin skrivit att den inte är det? Det enda jag vänt mig emot är att vi inte kan plocka ett fåtal finska jägare, hur duktiga de än må vara, och dra alla våra slutsatser utifrån deras erfarenheter. Det enda vi kan vara säkra på är att en hel del kommer att vara annorlunda när eller om mårdhunden kommer till södern i svedala.

Jag har aldrig hävdat att jag vet en massa om varken mårdhundar eller jakten på den men att leta fel i mina inlägg och envist hacka på varenda ord kommer inte att leda oss framåt. Jag har jagat mårdhund på åtel, med hund, i gryt, med fälla och faktiskt sprungit ikapp några stycken. Men återigen, beroende på vem du frågar och varifrån så får du olika svar på vad som är effektivast. Jag har aldrig hävdat att gryt skulle vara det effektivaste och jag tror aldrig vi hittar en metod som funkar bäst överallt, alltid.

Jag föraktar definitivt inte din eller andra erfarna jägares kunskap, måste ha skrivit det 5 gånger nu, men jag tror att vi måste vara ödmjuka och nyttja forskningen. Där tycker vi säkert olika.

Avslutningsvis vet jag bara hur flitig jag själv var i mitt mink- och mårdfångande under en period i barndomen då grannjaktområdet införde skottpengar... Genom sig själv känner man andra.

Jamen då så..då får man ju bara säga lycka till då i bekämpningen !!! Vi får väl återkomma om några år eller så... så får vi se hur det blev !!!! B)
Publicerat

eftersom jag ställde en fråga till våran krets hur många cm det är mellan ett mårdhundspår visste ingen det,men vilka sjukdomar den kunde ha visste dom flesta i salen...då har man lyckats bra tycker jag!! B)

...DOM SOM GÅR UT MED INFORMATIONEN HAR BITIT SIG I SVANSEN ANSER JAG....

Publicerat
  • Författare

FC: Den enda info vi gått ut med är:

http://www.jagareforbundet.se/news/documen...venskny_04B.pdf

Där kan du nog hitta en hel del om spår...

Vad sedan media skriver kan vi inte råda över men jag tror att vi kan vara överens om att det blir svårt att få lokaltidningarna att skriva en förstasidesartikel om bredden på ett mårdhundsspår. Jag tror också det hade varit betydligt färre deltagare i salen du var om mötet endast handlat om mårdhundsspårning. För att engagera folk så måste de beröras personligen. Inga andra än en mycket liten klick passionerade jägare berörs av mårdhundens spårbredd eller biologi. Denna lilla klick har inte en chans att stoppa mårdhunden. Lyckas vi däremot engagera så gott som alla jägare och en del andra som rör sig i naturen kanske vi har en chans.

Publicerat

Hur tror du att tex Kauhala skall kunna hjälpa dig med att ta livet av sjubbarna, när hon tycker att man inte egentligen borde jaga dom. Enligt hennes teorier så tolkar jag att ni borde ha ett skyddszon för en stark stam friska mårdhundar (ingen jakt) från norska gränsen till bottenviken, för att inte sjuka mårdhundar kunde sprida sig längre in i sverige från finland. Men då skulle ni såklart få mera friska sjubbar söderut. Välj sen...

Publicerat
  • Författare

Hector: Det måste finnas två Kaarina Kauhala eller så är kvinnan en delad personlighet. Jag har aldrig någonsin hört de där teorierna uttalas eller ens något liknande. Jag har däremot reflekterat över att den kvinnan ibland är en smula blodtörstig... Att hon inte tycker att man ska jaga dem måste vara en grav missuppfattning, hon har till oss aldrig ens antytt något sådant. Som sagt, jag uppfattar henne snarare som blodtörstig än anti-jakt. Dessutom har hon inget med jaktens bedrivande att göra, ska vi ta död på en massa mårdhundar så får vi nog lita till andra kompetenser.

Vad jag menade med mitt inlägg var helt enkelt att forskarna har en uppgift och jägarna en annan. Ett exempel som kan vara jägarnära är jaktens effektivitet. Beroende på vem du frågar så får du helt olika svar på vad som är effektivast. Grytjägare talar sig varma för grytjakt osv. Vi har antagligen också såväl geografiska som biotopbetingade variationer. Således måste vi nyttja forskare för att ta reda på vad som är effektivast. Vad ger mest döda mårdhundar per nedlagd jakttimme? Nu startar vi egna forskningsprojekt på den svenska sidan så om du är orolig för Kaarinas avsikter kanske du blev lugnare av det. Alla forskare i det projektet är mig veterligen drivna jägare...

Publicerat

Linkis:

Jag får tacka för diskussionen så här långt, har nu fått en bättre bild av orsakerna bakom det svenska mårdhundsprojektet.

Vi lär knappast komma överens i detaljfrågorna, men jag är inte så naiv att jag tror att någon av oss har 100% rätt.

Problemet med framtiden är som sagt att den per definition alltid innehåller en hel del osäkerhet, så jag är rädd att de slutliga svaren dröjer kanske tio år, kanske ännu längre. Den som lever får se.

Publicerat
  • Författare

Teekari: Jag får passa på att återgälda ditt tack. En mycket intressant diskussion och jag håller med dig om att vi båda antagligen har fel och kommer att fnissa åt en del av detta inom bara något decennium.

När jag undervisade på Universitetet sa jag en gång till mina elever att det enda ni kan vara säkra på är att ni kommer att skratta åt mycket av det jag lärt er innan ni blir pensionärer. Jag blev anmäld till någon ansvarsnämnd och höll på att få löneavdrag. Jag vidhåller dock själva andemeningen, världen förändras och vi med den.

Publicerat
Hector: Det måste finnas två Kaarina Kauhala eller så är kvinnan en delad personlighet. Jag har aldrig någonsin hört de där teorierna uttalas eller ens något liknande. Jag har däremot reflekterat över att den kvinnan ibland är en smula blodtörstig... Att hon inte tycker att man ska jaga dem måste vara en grav missuppfattning, hon har till oss aldrig ens antytt något sådant. Som sagt, jag uppfattar henne snarare som blodtörstig än anti-jakt. Dessutom har hon inget med jaktens bedrivande att göra, ska vi ta död på en massa mårdhundar så får vi nog lita till andra kompetenser.

Vad jag menade med mitt inlägg var helt enkelt att forskarna har en uppgift och jägarna en annan. Ett exempel som kan vara jägarnära är jaktens effektivitet. Beroende på vem du frågar så får du helt olika svar på vad som är effektivast. Grytjägare talar sig varma för grytjakt osv. Vi har antagligen också såväl geografiska som biotopbetingade variationer. Således måste vi nyttja forskare för att ta reda på vad som är effektivast. Vad ger mest döda mårdhundar per nedlagd jakttimme? Nu startar vi egna forskningsprojekt på den svenska sidan så om du är orolig för Kaarinas avsikter kanske du blev lugnare av det. Alla forskare i det projektet är mig veterligen drivna jägare...

Kan finnas men tror inte det, utan här ser vi hur olika vi människor uppfattar, förstår, tycker, låter andra förstå etc. om saker och andra människor.

Men skitsamma, ni har mårdhund i sverige och inom 10-15 år så har ni första kullen i skåne där jag e' född ;) . Kanske man hinner jaga mårdhund i "hemknutarna".

För att effektivt hålla efter mårdhund (e' dom sen sjuka eller inte) så behövs ivriga predatorjägare, med fällor, åtel, ställandehundar, spårning och grythundar. Med fällor får ni enheldel men mest unga, för en stor del av dom äldre sjubbarna behöver ni gryt-/ställandehundar. Dessa faktum ändras inte med forskning, vilket ni sätter pengar på. Fastän ni sätter sändare på dom så hittar ni inte alla mårdhundar eller gryt dom e' i.

Betala också tillräcklig skottpeng så får ni bättre motverkan på sjubbens spridning.

Publicerat

Linkis: Angående möjlig begränsning av mårdhunden, dess spridning och mobilisera resurser för detta, har jägarförbundet möjlighet att inleda nån form av samarbete med våra viltvårdsgymnasium runt om i landet?

För exempel: 1 veckas mårdhundsjakt uppe i vackra norrland på skolschemat. Kanske svårt att administrera (fast våra viltvårdsgymnasium har väl redan bra fungerande administration) och dyrt, fast jag vet ju att eleverna på dessa skolor reser runt ganska mycket per idag i förbindelse med sin utbildning.

Hade inte det varit en resurs att mobilisera för ändamålet? Ivriga ungdommar som genuint är intresserade av viltvård, skogsbruk ock jakt?

Vet inte hur realistiskt detta är, bara en liten tanke som slog mej.

Mycket intressanta inlägg och även debatten, fast det blev lite krabbgång och en hel del upprepning B)

Publicerat
Linkis: Angående möjlig begränsning av mårdhunden, dess spridning och mobilisera resurser för detta, har jägarförbundet möjlighet att inleda nån form av samarbete med våra viltvårdsgymnasium runt om i landet?

För exempel: 1 veckas mårdhundsjakt uppe i vackra norrland på skolschemat. Kanske svårt att administrera (fast våra viltvårdsgymnasium har väl redan bra fungerande administration) och dyrt, fast jag vet ju att eleverna på dessa skolor reser runt ganska mycket per idag i förbindelse med sin utbildning.

Hade inte det varit en resurs att mobilisera för ändamålet? Ivriga ungdommar som genuint är intresserade av viltvård, skogsbruk ock jakt?

Vet inte hur realistiskt detta är, bara en liten tanke som slog mej.

Mycket intressanta inlägg och även debatten, fast det blev lite krabbgång och en hel del upprepning B)

Tycker det där låter som ett mycket bra förslag. Det finns ju naturbruksgymnasium här uppe så det borde nog gå att samordna. Att de från söder kommer upp hit i Norr och bor på skolan o får jaga t:ex mårdhund.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.