Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mårdhunden

Featured Replies

Publicerat

Mycket bra debatt att följa från läktaren så här långt. Debatt kommer från forngrekiskan och betyder oense (bullshit) :P Lite imponerad av konsulentens förmåga att tålmodigt argumentera, tror du kommer att få rätt mycket datortid framöver.

Det finns frågor jag vill ställa till jägareförbundet också, tycker att vissa saker sköts bra (läs mårdhunden) medans andra saker sköts rätt dåligt. Ser man inte hela bilden är det lätt att haka upp sig på just sin kärnfråga. Mina frågor har jag emellertid placerat längre bak i kön.

Vi måste vara realistiska och förstå att SJF har sina resurser man lever efter. SJFs största och viktigaste uppdrag är att politiskt lobba för nya lösningar kanaliserade från jägarleden och andra intresse organisationer i samhället. Beslut på topppolitiker nivå kräver mycket föranledande byrokrati = tid. Om det kan man tycka vad som helst, men så fungerar det. Just nu lever vi en tid med många nya viltarter i landet. Vargen och andra rovdjur är ett problem som slukar mycket sådana resurser, vildsvinen löper amok i jordbruket m.m m.m.

Just det faktumet som jag just beskrev gör att jägarförbundet upplevs som längre bort från den enskilde jägaren idag jmf med för 10 år sedan. Där upplevs riksjägarna som betydligt mer lokalt förankrade och engagerade, därav också deras medlems framgångar. Men dom har inte så mycket av byrokratin att sköta heller.

Hur jägarförbundet skall närma sig jägarna igen vet jag inte men tror inte det kommer att ske genom de trötta kretsarnas nuvarande samansättning iaf. Om detta kommer jag tillbaka en annan gång om förslag, men att möta vissa av dom på ett forum som vårat är iaf en början.

Keep up the good work Linkis, medlemmarna här är inga dunungar direkt, men debatt är ju rätt skoj å andra sidan. B)

För att tillföra något i just denna debatt är jag intresserad av förlängningen av detta projekt. Nuvarande jägartrojka i norr lär sig mycket nu om "förvaltning", men mårdhunden kommer att simma/vandra vidare från Finland. Hur ser framtiden ut, kan vi tro att på polskt maner får stadsanställda jägare som bara jagar mårdhund?

• Svar 135
  • Visningar 14,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Eftersom jag är inge höjdare på smittspridning så vill jag fråga... på vilket sätt som ni är så rädda att bli smittade av mårdhund ???

Om man sett hur länge mårdhunden varit i Finland och ännu inte fått fotfäste i Sverige...så kan man ju inte heller tro att det innom överskådlig tid kan vara sannolikt att just en smittad mårdhund ska kunna passera gränsen i norr...och för in smittan den vägen.

Iom att gränsen där uppe ser ut som det gör och klimatet inte riktigt passar mårdhund så är väl risken rätt obefintligt i nutid att smittan ska komma in den vägen.

En annan sak som jag oxå undrar över är att det pratas väldigt mycket om hur stor skada mårdhundar kommer och göra i södra Sverige och ingen talar om vilken skada dom gör i norra delen....där dom redan finns ???........ B)

Publicerat
En annan sak som jag oxå undrar över är att det pratas väldigt mycket om hur stor skada mårdhundar kommer och göra i södra Sverige och ingen talar om vilken skada dom gör i norra delen....där dom redan finns ???........ B)

Skadeomfånget kan jag inte uttala mej om men du kan inte jämföra norra och södra sverige. Det finns helt andra biotoper i södra sverige som inte finns i norra (och vice versa). Dessa biotoper kanske inte klarar ytterligare tryck från nya predatorer och det sättet dom predatorerna jagar på. Finns risken så är min åsikt att man skall begränsa och minimera det potensiella skadeomfånget om möjligt. Det är ju lite för sent att ropa varg om skadan redan är skedd, eller hur?

När det gäller nya invandrade och införda predatorer/djurarter så finns det över hela världen (och genom historien) massvis av exempel på att dom i väldigt många fall tränger ut och utrotar inhemska djurarter och förändrar den miljö dom invandrar till och väldigt sällan fyller ut någon tom nisch.

Publicerat
En annan sak som jag oxå undrar över är att det pratas väldigt mycket om hur stor skada mårdhundar kommer och göra i södra Sverige och ingen talar om vilken skada dom gör i norra delen....där dom redan finns ???........ ;)

Därför att tillgången till födoresurserna är oändligt mycket större här nere, samtidigt som klimatet är mer gynnsamt. Vi kan följaktligen räkna med en betydligt snabbare populationstillväxt här nere, och därmed en större inverkan på vår inhemska fauna. Hur stor skada mårdhunden gör är ett typexempel på en sådan fråga som forskare ägnar sig åt, och ingen sysslar vad jag vet med denna fråga (ännu i alla fall)

Jägarkåren tillbringar mycket tid i skog och mark och är tveklöst bra på att se förändringar. Däremot är det synnerligen få jägare som på ett objektivt försöker att kritiskt utvärdera olika förklaringar till VARFÖR förändringar sker; det är sådant som vi forskare ägnar oss åt. Forskare är den som är utbildad till forskare, dvs har doktorerat, och arbetar med forskning. Att kritiskt granska, utvärdera och experimentellt testa olika hypotser är ett hantverk, som man lär sig under sin forskarutbildning (medan man doktorerar) och sedan blir allt duktigare på desto längre man arbetar inom forskningen. Precis som man blir duktigare på vad man gör desto längre man håller på inom andra yrken. Vi har långt ifrån alltid rätt, men hela grundbulten i vår yrkesgärning är att kritiskt och objektivt försöka uppnå större förståelse genom att ifrågasätta tidigare resultat.

Alla viltforskare blir ifrågasatta av jägarkåren, och även av andra naturintresserade. Det är helt OK, så länge kritiken är saklig. Det kan också mycket väl föra forskningen framåt, genom att man som forskare kan få nya uppslag. Attityden "jag har jagat arten x i y år och vet därför mer än någon annan"/"jag är i skogen 3-4 dagar i veckan, och ingen skrivbordsforksare skall komma här och tro att de vet mer än jag" för dock varken debatten eller förståelsen av naturen framåt, om vi säger så...

Som kollega till Linkis och fågelforskare sedan gammalt delar jag fullt ut hans farhågor när det gäller effekterna av mårdhunden på vår inhemska fauna. Sjukdomsbitarna ligger utanför mitt direkta kompetensområde, men är väl inte några direkta plus. Ur mitt perspektiv skall mårdhunden bort om det finns någon möjlighet att uppnå detta; vi behöver verkligen inte ännu en art som ytterligare belastar den redan usla häckningsframgången för vadare och änder längs kuster och i våtmarksområden.

Publicerat
Därför att tillgången till födoresurserna är oändligt mycket större här nere, samtidigt som klimatet är mer gynnsamt. Vi kan följaktligen räkna med en betydligt snabbare populationstillväxt här nere, och därmed en större inverkan på vår inhemska fauna. Hur stor skada mårdhunden gör är ett typexempel på en sådan fråga som forskare ägnar sig åt, och ingen sysslar vad jag vet med denna fråga (ännu i alla fall)

Jägarkåren tillbringar mycket tid i skog och mark och är tveklöst bra på att se förändringar. Däremot är det synnerligen få jägare som på ett objektivt försöker att kritiskt utvärdera olika förklaringar till VARFÖR förändringar sker; det är sådant som vi forskare ägnar oss åt. Forskare är den som är utbildad till forskare, dvs har doktorerat, och arbetar med forskning. Att kritiskt granska, utvärdera och experimentellt testa olika hypotser är ett hantverk, som man lär sig under sin forskarutbildning (medan man doktorerar) och sedan blir allt duktigare på desto längre man arbetar inom forskningen. Precis som man blir duktigare på vad man gör desto längre man håller på inom andra yrken. Vi har långt ifrån alltid rätt, men hela grundbulten i vår yrkesgärning är att kritiskt och objektivt försöka uppnå större förståelse genom att ifrågasätta tidigare resultat.

Alla viltforskare blir ifrågasatta av jägarkåren, och även av andra naturintresserade. Det är helt OK, så länge kritiken är saklig. Det kan också mycket väl föra forskningen framåt, genom att man som forskare kan få nya uppslag. Attityden "jag har jagat arten x i y år och vet därför mer än någon annan"/"jag är i skogen 3-4 dagar i veckan, och ingen skrivbordsforksare skall komma här och tro att de vet mer än jag" för dock varken debatten eller förståelsen av naturen framåt, om vi säger så...

Som kollega till Linkis och fågelforskare sedan gammalt delar jag fullt ut hans farhågor när det gäller effekterna av mårdhunden på vår inhemska fauna. Sjukdomsbitarna ligger utanför mitt direkta kompetensområde, men är väl inte några direkta plus. Ur mitt perspektiv skall mårdhunden bort om det finns någon möjlighet att uppnå detta; vi behöver verkligen inte ännu en art som ytterligare belastar den redan usla häckningsframgången för vadare och änder längs kuster och i våtmarksområden.

Då måste jag än en gång undra varför Linkis håller Kauhala för en person som vill att man går hårt åt mårdhunden, fastän hon har synpunkter på att den mest äter mask och annat som vi människor inte jagar eller bryr oss om ;)

Vet att jag e' sas offtopic, men Linkis tog själv fram henne idenna debatt som den bästa vetaren. Och när man backaruppsig med saker som går sas ikors, så kan man inte låta bli att ifrågasätta.

Publicerat
Då måste jag än en gång undra varför Linkis håller Kauhala för en person som vill att man går hårt åt mårdhunden, fastän hon har synpunkter på att den mest äter mask och annat som vi människor inte jagar eller bryr oss om ;)

Vet att jag e' sas offtopic, men Linkis tog själv fram henne idenna debatt som den bästa vetaren. Och när man backaruppsig med saker som går sas ikors, så kan man inte låta bli att ifrågasätta.

vart har Linkis skrivit det? Det enda stället där jag ser att han nämner Kauhala är här:

"Kaarina Kauhala är den finska mårdhundsforskare som gett det mest kunniga intrycket på mig. Möjligtvis har hon fel men hennes åsikt var solklar, mårdhunden finns visserligen i nästan hela landet men tätheterna ökar stadigt och fortfarande utom i just de sydöstra delarna där den först invaderade. Jag satte mig just och läste mina anteckningar från ett möte med henne. Uppenbarligen var mårdhunden den huvudsakliga agenten vid rabiesepidemin i Finland 1988-89, så att den inte skulle spela en roll i rabiessammanhang håller jag för föga troligt...

"

Jag har läst ett antal artiklar av Kauhala, som långt ifrån bara har skrivit om mårdhund, och hon har publicerat en hel del studier om predation och predatorkontroll. Jag har dock inte läst vad hon skrivit om mårdhund, så jag kan inte kommentera det. Däremot förstår jag inte riktigt uttalandet "...varför Linkis håller Kauhala för en person som vill att man går hårt åt mårdhunden..." En forskare kan som privatperson tycka att man skall bedriva hård kontroll av mårdhund, men knappast i sin forskarroll. Möjligen om man diskuterar förvaltning, då man självfallet kan hävda exempelvis "Om man vill minska de negativa effekterna av predation, så måste man/bör man...". Vi skall inte vilja olika saker i vår forskarroll, utan tala om vilka konsekvenser vi tror att olika åtgärder får, och vilka processer som kan förklara ett visst mönster.

Sedan kan man självfallet i egenskap av forskare, jägare och naturvårdare tycka att man skall bekämpa mårdhunden. Det får dock aldrig påverka mig i den kritiskt granskande forskarrollen, när jag (hypotetiskt) studerar effekterna av mårdhunden.

Nu känner jag att det blev mycket hårklyverier... men jag anser att det är viktigt att vi anstränger oss mer för att jägarna skall förstå vad forskarna gör, och varför de gör saker på ett visst sätt, samtidigt som de ickejagande forskarna skall få mer inblick i jägarkårens kunskap och erfarenheter.

Publicerat
  • Författare

Nevermind: Visst, vi behöver alla resurser som finns och en av våra ledande personer från SJF i detta projekt är gammal lärare på Naturbruksgymnasium. Jag ska tipsa honom om man inte redan tänkt på det.

MKJ: Jag uppskattar väldeliga att du bidar din tid. Debatt tar tid, särskilt om man bemödar sig om att lära sig något på egen hand och hålla diskussionen levande. Men jag ser fram emot den dag du tar klivet ut i ljuset. Jag är rätt nyfiken på bland annat din syn på den i dagsläget mer eller mindre skenande utvecklingen i vildsvinsfrågan... Nu skall jag inte sticka under stol med att jag har mer tid för debatt när jag har feber och inte jobbar, så ni får nog plåga mig hårt under julhelgen innan vardagen tar vid. Vad gäller din fråga om statsanställda proffsjägare så har vi faktiskt ungefär 3 stycken sådana som jobbar där uppe nu. Jag ser det som omöjligt att komma upp i Polens 2000 men det är ändå en viktig markering från statens sida som känns rätt bra. Kanske det ultimata legitimerandet av jakt som naturvård?

Foxkiller: Vad jag, och de "experter" jag talat med, tror är inte att smittan sprids från dagens område med just mårdhundar. Jag kan t ex se vargen som en betydligt effektivare spridare då den helt enkelt rör sig över enormt mycket större ytor. Därför kan man också fråga sig varför man inte tar rabies- och dvärgbandmaskprov på de vargar man söver? Det farliga med mårdhunden är alltså att den sedan befäster och massprider sjukdomar. När det gäller skadorna så kommer mårdhunden med stor sannolikhet inte att finnas i särskilt täta populationer norr om Dalälven, dvs det område som motsvaras av Finland. Ser vi dock till södra Sverige så kommer vi, om mårdhunden kommer, att se sådana tätheter att om varje mårdhund mumsar endast 10 fågelägg / år så blir det katastrof. Betänk nu att vi inte har alls samma tradition av predatorjakt, eller ens samma förutsättningar för en framgångsrik predatorjakt, som ni eller jägarna i norra sverige har.

Hector: Du har uppenbarligen ett horn i sidan till den där kvinnan och jag lovar att aldrig nämna henne vid namn igen. Det finns dock en intressant aspekt i just maskätandet. Mårdhunden är när man tittar i litteraturen den mest extrema omnivor, allätare, jag stött på. Vi har i de mårdhundar som skjutits på Haparanda Sandskär och skickats till SVA för analys hittat en hel del sand i magen. Veterinärerna på SVA var länge rätt förbryllade av detta fynd och hade svårt att förklara sanden men frågan löstes då man fann en ilandfluten död säl. Sälens späck hade kläckt i solen och runnit ut i sanden varpå mårdhundarna mumsade sand... Det är alltså detta som gör mårdhunden så farlig ur ett biologiskt mångfaldsperspektiv. Hade den som järven varit extremt beroende av en föda, ren, hade den aldrig utrotat renen. Men är man som mårdhunden inte beroende av något specifikt utrotar man lätt sällsynta arter som tidigare nämnda rördrom och kärrhök. Så att mårdhunden lever mest på maskar och bär innebär ingalunda att den inte är "farlig", snarare tvärtom. Jämför t ex grävling och ekoxe. Vi har tydliga indikationer på att vår maskätande grävling lokalt mer eller mindre utrotar ekoxarna. Tittar man i magar på grävlingar så hittar man inga ekoxar men massor av maskar. Därmed inte sagt att inte grävlingen lokalt mumsar ekoxar några dagar och då har den nästan utrotat ekoxen lokalt.

Publicerat
?

Foxkiller: Vad jag, och de "experter" jag talat med, tror är inte att smittan sprids från dagens område med just mårdhundar. Jag kan t ex se vargen som en betydligt effektivare spridare då den helt enkelt rör sig över enormt mycket större ytor. Därför kan man också fråga sig varför man inte tar rabies- och dvärgbandmaskprov på de vargar man söver? Det farliga med mårdhunden är alltså att den sedan befäster och massprider sjukdomar. När det gäller skadorna så kommer mårdhunden med stor sannolikhet inte att finnas i särskilt täta populationer norr om Dalälven, dvs det område som motsvaras av Finland. Ser vi dock till södra Sverige så kommer vi, om mårdhunden kommer, att se sådana tätheter att om varje mårdhund mumsar endast 10 fågelägg / år så blir det katastrof. Betänk nu att vi inte har alls samma tradition av predatorjakt, eller ens samma förutsättningar för en framgångsrik predatorjakt, som ni eller jägarna i norra sverige har.

Okej ! <_<
  • 1 month later...
Publicerat

Vad menar du med att vi har bättre förutsättningar til predatorjakt i norra sverige? Snö eller? Och varför har jägarna i finland lättare? de har väl inte så mycket snö dom heller? Föresten så är väl det effektivaste sätten att jaga mårdhund i gryt eller fälla? I vilket av dessa fall tjänar man på att ha tjälad mark och 1m snö??

Publicerat

Har en fråga till jägarförbundet, har ni ihjäl mårdhunden under ynglingsperioden?

Publicerat
Har en fråga till jägarförbundet, har ni ihjäl mårdhunden under ynglingsperioden?

Förstår inte varför vi inte ska vara glada för ett nytt vilt i markerna.

Eftersom vi nu ska hålla liv i en randpopulation av vargar från öst så borde ju mårdhund också få leva och föröka sig...

Mårdhund är ju dessutom ett fint jaktobjekt...

Publicerat
Förstår inte varför vi inte ska vara glada för ett nytt vilt i markerna.

Eftersom vi nu ska hålla liv i en randpopulation av vargar från öst så borde ju mårdhund också få leva och föröka sig...

Mårdhund är ju dessutom ett fint jaktobjekt...

Instämmer helt å hållet..

Publicerat
Instämmer helt å hållet..

Håller absolut inte med! Jag vill då inte ha en predator till som äter upp fågelägg, Tycker det finns förlite sjö och skogsfågel som det är och om det kommer en predator till så tror jag inte viltrikedomen kommer att öka direkt! :P

Publicerat
Håller absolut inte med! Jag vill då inte ha en predator till som äter upp fågelägg, Tycker det finns förlite sjö och skogsfågel som det är och om det kommer en predator till så tror jag inte viltrikedomen kommer att öka direkt! :P

Vill fortfarande ha mårdhunden som ett nytt jaktbart vilt, den kommer att inte att minska iaf.. :P

Publicerat
Vill fortfarande ha mårdhunden som ett nytt jaktbart vilt, den kommer att inte att minska iaf.. :D

Vi ska sätta upp en ny Kalixlinja så att vi är beredda när mårdhunden kommer i en större samling. :D:P

Vi vill inte ha den här iaf! :P

Publicerat
Vi ska sätta upp en ny Kalixlinja så att vi är beredda när mårdhunden kommer i en större samling. :D:P

Vi vill inte ha den här iaf! B)

Du å vilken arme........ :P:D:o

Publicerat
Du å vilken arme........ :lol::P:D

Jag får väl värva ett gäng till en ny Kalixlinje! Det var ju den viktigaste linjen här uppe förut har jag lärt mig. B):D

Publicerat

Jo men den la dom ned.. och vad hände? :D Jo Mårdhunden kommer med dragna vapen! :D Så visst ska vi ha en ny Kalixlinje men vi får nog börja vid Umeå och gå drevkedja upp till Kalix först! :lol:

Publicerat

Mårdhunden kan man väl knappast säga att den tillför mer positivt än negativt och då har den inget här å göra, jag sluter upp i drevkedjan :D

Publicerat
Jo men den la dom ned.. och vad hände? :rolleyes: Jo Mårdhunden kommer med dragna vapen! ^_^ Så visst ska vi ha en ny Kalixlinje men vi får nog börja vid Umeå och gå drevkedja upp till Kalix först! ^_^

Jepp! Blir du sammankallande då och drar ihop folket där nere så börjar vi omg. :huh::huh: Befälhavare BoJo! ;) Fin titel! ;)

Xillo Postat Igår, 22:31 Mårdhunden kan man väl knappast säga att den tillför mer positivt än negativt och då har den inget här å göra, jag sluter upp i drevkedjan B)

Tack för din medverkan! B)

Publicerat

NORRLAND UNITE :rolleyes::huh:

Publicerat

Vad jag inte riktigt förstår är hur man kan tro att vi ska kunna stoppa den då obsarna sträcker sig från Pajala och ner till mitt i landet nästan? Tänk vilken yta det handlar om... Pajala, arjeplog och så söderut och ner mot kusten.... Sen finns det inte vägar likt kusten i inlandet och inte så mycket folk som kan observera och rapportera in var dom håller hus...

Jag säger inte att det är omöjligt men väldigt orealistiskt att en mårdhundsutrotning kommer att lyckas... Vi hade spår efter dom redan för 5-10 år sen där jag jagar och Boden är väl bortanför kalix (sett från finland) om jag inte är helt tappad bakom en vagn :) !

Föresten så var Kalixlinjen bara en plats man ställde upp folk på för att skydda BODEN!!! :):D

Publicerat

Jag vågar nog sticka ut hakan å säga att det är OMÖJLIGT att utrota mårdhunden.

Publicerat
Jag vågar nog sticka ut hakan å säga att det är OMÖJLIGT att utrota mårdhunden.

+1 Me too :)

Publicerat

Då är det bara att vässa spadarna o spetten, ladda revolvrarna åsså ut å spåra o gräv!

/Micke

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.