Jump to content

Inplantering av varg

Recommended Posts

Daniel Ligne

Jag vet att detta är ett mycket kontroversiellt område men jag tänkte ändå göra ett försök att skapa mig en bild av vad ni tycker och tänker i frågan. Carlgren gav i slutet på förra veckan ett uppdrag till NV att titta på omflyttning eller rentav inplantering av varg för att förbättra den genetiska statusen i vargstammen. I samma andetag sa Carlgren också att en inplantering eller omflyttning antagligen skulle kunna innebära färre vargar totalt.

Jag har förstått att Riksjägarna sagt konsekvent nej till såväl inplantering som omflyttning även om jag inte sett någon motivering. SJF har ännu inte tagit ställning. Vi vill nog gärna se förslaget från NV först, kommer i februari. Tiden är dock knapp och det blir som vanligt svårt att höra alla medlemmars åsikter innan vi ska agera. Detta är dock ett sätt att höra era åsikter.

Personligen tycker jag nog att om en inplantering eller omflyttning kan minska och sprida bördan av varg som idag är stor och koncentrerad i en liten del av landet så kan jag acceptera den. Dvs förutsatt att vi kan sänka vargstammen med en inplantering eller omflyttning så kan jag tänka mig det. Rent principiellt så gör vi samma sak med en mängd arter redan idag, myskoxe, fjällräv, fjällgås...

• Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Daniel Ligne

20

• orjant

15

• Outdoorsman

12

• Edsvalla

10

Jag säger nej till inplantering av Varg. Tycker att det är tillräckligt med vargar i landet som det är nu. Jag hoppas verkligen att SJF inte börjar jobba för en inplantering av Varg.

Jag tycker att ni ska gå ut bland oss medlemmar och fråga vad vi anser om detta skicka ut enkät till oss medlemmer där vi får tycka till i denna fråga.

Att flytta om Vargen tja flytta den till Stockholm o Göteborg, med det kommer nog aldrig att komma på förslag.

Den stora fråga är ju vart dom nya ska planteras in då? Vi i Värmland har så vi klarar oss gott och väl, är tämligen säker på att dalmasarna säger lika dant. Men visst NVV är välkommna hit och hämta om dom vill flytta på dom.

Nej det ska inte planteras in några nya vargar eller flyttas på. För jag vill inte att någon annan ska ha denna ohyra på skogen.

Tror att förslaget har mer med genetik än med kvantitet att göra. Svår fråga. Personligen tror jag vargen skulle sprida ut sig per automatik om man införde licensjakt. Så jag tror att införa jakt på varg är svaret, åtminstone på "omförflyttnings problemet".

Daniel Ligne

Foffe: En förutsättning för just inplanteringen är väl att den ger mindre varg, annars är det väl ingen finess med den. Någon enkät hinns omöjligen med innan februari. Dessutom skulle en enkät till våra medlemmar kosta i storleksordningen 2 miljoner, de pengarna finns inte.

Edsvalla: Det är i och för sig storsint av dig att tänka som du gör men du måste väl ändå hålla med om att det i längden är orimligt att 90% av vargarna ska hållas på 25% av Sveriges yta? Nu tror jag iofs att Kapten Kroks förslag är ett väl så gott alternativ för att få dem att sprida sig...

mbbohman

Inplantering? Nej.

Omflyttning? Nej.

Klarar sig inte arten som den är har den i mina ögon inget här att göra. Låt de som har mycket varg jaga på licens. Då får de en naturlig fiende i människan och på så sätt kanske de sprider sig mer, dvs de sprider sig själva.

Ska vargen finnas ska den också jagas, den kostar mer än den tillför i vår fauna.

Exempel, Af von Vinkelspräth drar in säg, 2.5 mille om året på jakten och så kommer gråben indrällande och härjar runt i viltstammarna som håller god klass. Då blir nog herr blåblod lika sur som staten så båda går miste om pengar som vargen ätit upp, skrämt bort.

Vet hur vår mark som håller relativt gott om dovhjort ser ut när det passerat en eller två lokissar... ;) En varg lär ju inte göra det snyggare :angry:

Så efter allt pladder så står jag på NEJ-sidan i vargfrågan -_-

Edsvalla: Det är i och för sig storsint av dig att tänka som du gör men du måste väl ändå hålla med om att det i längden är orimligt att 90% av vargarna ska hållas på 25% av Sveriges yta? Nu tror jag iofs att Kapten Kroks förslag är ett väl så gott alternativ för att få dem att sprida sig...

Jo det kan kanske kallas storsint men jag håller också med om att jakt på dom är det mest naturliga sätt att få ner stammen på inte bara att dom skjuts, även att dom flyttar på sig. Nej det skulle till jakt på minst 50 vargar i Värmland så skulle vi även få till att dom spred sig. Och då har vi en mera "rättvist" vargstam.

Är ju inte en helt enkel fråga heller...

Om man räknar det som ett nollsummespel. Dvs planterar vi in en varg i halland så mulas det en varg i värmland osv, då kanske kan jag se tanken med det hela. Men frågan är ju vem som välkomnar vargen? Samerna får ju iaf betalt för att ha sina varagar.. kanske borde man ta lite av de 60 miljonerna och fördela på övriga som drabbas?

mbbohman
Foffe: Dessutom skulle en enkät till våra medlemmar kosta i storleksordningen 2 miljoner, de pengarna finns inte.

Skjut två vargar, de kostar ju enligt vad jag sett nånstans 1 mille/st och år. ;););)

Skämt åsido, tyvärr kostar det som du säger och du ska ha cred för att du åtminstone luftar frågan här på nätet.

Skjut två vargar, de kostar ju enligt vad jag sett nånstans 1 mille/st och år. ;););)

Dom kostade ca 100 000kr/st för några år sedan enligt NVV siffror :o

Foffe: En förutsättning för just inplanteringen är väl att den ger mindre varg, annars är det väl ingen finess med den. Någon enkät hinns omöjligen med innan februari. Dessutom skulle en enkät till våra medlemmar kosta i storleksordningen 2 miljoner, de pengarna finns inte.

Oki det kan bli en hög kostnad att skicka ut en Enkät till alla medlemmar, det har du rätt i. Men det är ju bra att frågan kommer upp här på jaktsnack det är ju rätt så många som är in här o läser o skriver. Har ni satt ut denna fråga på melems sidan? KAn ju vara en bra idé att ställa frågan där oxå.

KAn även hålla med om att införs det licensjakt på vargen kan den nog börja flytta på sig. Jakt på Varg ja inplantering Nej. Detta säger jag som inte har Varg på mina Jaktmarker än.

Daniel Ligne

Njaä, jag ser det nog inte riktigt som ett nollsummespel. Min tanke var närmast att ta in en varg med nytt blod och då sänka ett maxtak med t ex 50 vargar. Nu har vi ju fått in en rysk varg som för övrigt bosatt sig på en av mina egna jaktmarker men det stora problemet när man pratar med politiker och forskare är just inaveln. Räknar man på det långsiktigt så krävs det kusliga mängder varg utan invandring. Om alternativet är 500 vargar utan flyttning eller 150 med så tror jag att jag själv är för en flyttning.

Det hela faller dock säkert på problemet med var vargen ska släppas. Nu lär väl en släppt varg fara runt i rätt vida cirklar, men ändå. Blir lite en parallell till kärnbränsleavfallsproblematiken.

Är ju inte en helt enkel fråga heller...

Men frågan är ju vem som välkomnar vargen? Samerna får ju iaf betalt för att ha sina varagar.. kanske borde man ta lite av de 60 miljonerna och fördela på övriga som drabbas?

Tanken är ju god Men att ta bort deras stöd kan nog bli mycket svårt. Sen får det visst inte finnas Varg i renbetesområden, det betyder automatisk skyddsjakt. Men personligen tycker jag att detta ska fördelas över hela landet så att de som förlorar sin tamdjur oxå får en del av kakan.

Ehm.. hört talas om e-post? =) Vill minnas att jag fick fylla i min adress när jag gick med i SJF.. men jag har inte fått något mail än. Ett litet nyhetsbrev kanske vore något att satsa? Snabbt, enkelt och billigt. Nu är jag medveten om att samla in e-postadresser av medlemmar är nog något som ni börjat med på senare tid, och saknar adress till majoriteten av medlemmar. Men nu är väl en tid så god som någon att börja? =) Lägg in ett litet formulär på er webb där man kan anmäla sin e-postadress om man inte redan gjort det.

mbbohman
Dom kostade ca 100 000kr/st för några år sedan enligt NVV siffror ;)

Som sagt, har ingen direkt källa på det så jag har inte en susning, därav smileysarna. Nej nu ska ja inte skriva mer i tråden då jag redan meddelat min ställning i frågan.

Njaä, jag ser det nog inte riktigt som ett nollsummespel. Min tanke var närmast att ta in en varg med nytt blod och då sänka ett maxtak med t ex 50 vargar. Nu har vi ju fått in en rysk varg som för övrigt bosatt sig på en av mina egna jaktmarker men det stora problemet när man pratar med politiker och forskare är just inaveln. Räknar man på det långsiktigt så krävs det kusliga mängder varg utan invandring. Om alternativet är 500 vargar utan flyttning eller 150 med så tror jag att jag själv är för en flyttning.

Det hela faller dock säkert på problemet med var vargen ska släppas. Nu lär väl en släppt varg fara runt i rätt vida cirklar, men ändå. Blir lite en parallell till kärnbränsleavfallsproblematiken.

Låter ju som en än mer intressant lösning. Ett nollsummespel är ju i annat fall ett "worst case scanario"..

Men nu är jag nog lite mer med på hur tanken är..

Nya vargar=nytt genetiskt material=mindre antal vargar för att få en hållbar stam med tillräcklig genetisk variation för att tillgodo se regerings krav?

Detta borde i ett större perspektiv vara att föredra, men som sagt... vem vill ha dessa nya vargar på sina marker?

Halle-Hunneberg är ju tämligen avgränsat och med hygglig födotillgång? ;)

Hipshot

Sagt det tidigare i någon annan tråd, hellre färre friska än fler inavlade. Såvitt jag fattat så kollar forskarna mer på genetiken än totala antalet varg och givet det så torde säg 100 kärnfriska individer vara att föredra framför siffran som Linkis högg till med.

Mvh!

Helt klart för jakt, jag är övertygad om att det måste till. Det kan inte vara meningen att en liten del av sveriges yta ska hålla hela varjstammen. Sen vill inte jag ha gråben hos mig, men om den kommer så vill jag ha möjligheten att jaga den. På vilket sett det sen ska ske får framtiden utvisa.

Jag har lite svårt att förstå varför samerna har automatisk skyddsjakt på varg när inte tex de stora godsen som säljer jakt har det.

Samma sak eller?

Detta med att inplantera varg är ju lite känsligt, ingen vill ha nya vargar även om det nog skulle vara bra rent genetiskt.

Så rent krasst,

Jakt på varg:: ja

Inplantera o flytta varg: Nej

/Lasse

Jag är emot! Är det upp till oss att göra moder naturs jobb? Jag tror inte att det är sunt att leka Gud på nått sätt. Individerna finns på sina platser utav olika orsaker. Kanske jag är konservatist, men jag tycker inte om genmodifiering heller.

Men jag är inte korkad, så jag förstår tanken i detta till fullo. Känns lite dubbelbottnat att jag är emor mårdhundens intågande i Sverige, men jag vill inte ha den här för den drabbar mig & min jakt negativt.

Har jag målat in mig själv i ett hörn & sitter med dumstruten nu? -Kanske, men det tar jag... B)

Självinsikt är nästan lika mycke värt som intelligens? :P

Jag är emot! Är det upp till oss att göra moder naturs jobb? Jag tror inte att det är sunt att leka Gud på nått sätt. Individerna finns på sina platser utav olika orsaker. Kanske jag är konservatist, men jag tycker inte om genmodifiering heller.

Men jag är inte korkad, så jag förstår tanken i detta till fullo. Känns lite dubbelbottnat att jag är emor mårdhundens intågande i Sverige, men jag vill inte ha den här för den drabbar mig & min jakt negativt.

Har jag målat in mig själv i ett hörn & sitter med dumstruten nu? -Kanske, men det tar jag... :P

Självinsikt är nästan lika mycke värt som intelligens? :D

Jag respekterar din ståndpunkt.. MEN B) Alltid ett men.. med all jakt vi bedriver tar vi hänsyn till viltvård, eller hur? När vi inventerar bestånden och bestämmer vad som ska skjutas av och inte. Iaf hoppas jag att du har viltvård i åtanke när du jagar =) Borde det inte vara på exakt samma sätt med vargen?

Jag respekterar din ståndpunkt.. MEN ;) Alltid ett men.. med all jakt vi bedriver tar vi hänsyn till viltvård, eller hur? När vi inventerar bestånden och bestämmer vad som ska skjutas av och inte. Iaf hoppas jag att du har viltvård i åtanke när du jagar =) Borde det inte vara på exakt samma sätt med vargen?

Haha, troligen... Men är man efterklok som en Kabanoss så är man. ;)

Haha, troligen... Men är man efterklok som en Kabanoss så är man. ;)

Hahahaha ;) Jag fattar vad du menade ändå ;)

De områden som håller varg idag kommer nog att hålla en vargstam åtminstånde i överskådlig tid, om de kan plantera in säg en varg och plocka bort 10 i samma område så minskar stammen och där borde oxå problemen mindre.

på svar att "vi inte ska hålla en art som inte klarar sig själv" så kan vi inte sticka under stol att det faktist tjuvjagas varg, förmodligen inte i närhet av vad vargkramarna säger, men vargar försvinner!

det går även bort en del i trafik/tåg-olyckor, laglig skyddsjakt.

jag har hellre utplantering av varg och en låg stam (150 djur) än en naturlig stam på kanske 500 djur då det finns ett regeringsbeslut att vi ska ha en livskraftig stam av vargar i sverige.

Sen är jag frågande hur vargen ska lyckas sprida sig då den skjuts så snabbt den närmar sig en storstad (tänk ABC-vargen)

jag är dock positiv till en licensbaserad jakt på varg för att öka skyggheten samt att minska beståndet yttligare, men även för att öka acceptansen hos lokalbefolkningen.

vargen har kommit för att stanna i sverige, varesig vi vill eller inte, om vi kan miska stammen genom utplantering av varg så måste det vara bra!

Jag är för inplantering!

Daniel Ligne

Tyvärr ser jag att jag tagit mig lite vatten över huvudet och inte riktigt hinner med att vara delaktig direkt i alla diskussioner. Just denna tråd verkar dock sköta sig rätt bra själv och jag ser ett enormt värde i de sakargument som framförs. Fortsätt!

Mad Mike

Den svenska bäverstammen har en extremt liten genetisk bas,sannolikt mindre än vargens.

Den lever och frodas som aldrig förr....

Om SJF stödjer ett utplanteringsbeslut så kan ni räkna med massflykt av medlemmar till Riksjägarna! Oavsett hur mycket välgrundade forskarrapporter det läggs fram.

Denna frågan har enormt mycket med känslor att göra! tror inte någon fakta i världen kan få de som drabbats av varg att ändra åsikt.

Nästa fråga är vad som händer vid ett regeringsskifte nästa val...appropå utplantering ;) kanske vi skapar en situation som blir totalt fel?

/Micke

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE

• Create New...