Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inplantering av varg

Featured Replies

Publicerat
intresant tråd!.. <_<

varg ja ni känsligt ämne!... men jag är kanske inte den mest possitiva till varg! tycker i och för sej att hela rovdjurspolitiken är skev!

men min åsikt är iaf visst vi kan ha varg men då ska de vara ett bra jakt tryck på dom! så dom håller sej undan från mäniskor och våra djur! vargen är ingen dumskalle! dom lär sej snabbt att de kostar på att vistas för nära mäniskor och på så sätt håller dom sej i dom djupa skogarna!..

tror SJF ska vara väldigt försiktiga med att stödja detta med inplantering! tror de finns en stor risk för att många av medlemarna kommer se de som ett svek och lämna förbundet, vilket kanske inte skulle vara allt för bra!

på frågan hur vi ska förvalta våra vargar vet jag inte riktigt hur jag ställer mej! men eftersom jag är för att vi ska ha en bred fauna på djur så måste väll även vargen ingå i den! men då ska de också vara jaktbart!

i grund och botten så är de största problemet att de finns andra som bestämmer hur vi ska leva våra liv! de gäller all rovdjurs politik, jag tror om dom som är drabbade av varg fick mer att säja till om skulle de öka förståelsen för den!

Mvh Mamre!..

jag är emot inplantering av varg!.holler med dej till 100% mamre. ska vi ha varg ska det vara jakt på dom... vi måste hålla efter dom lika som vi gör med alla våra andra rovdjur!!

• Svar 135
  • Visningar 17k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

har riksjägarna så fel?? inte enligt svj så sa dom på mötet i alfta i alla fall!

och dom ville att vi skulle spara på älgkalvarna till vargen (så att inte älgen vart utrotad)

och vid fråga om att skjuta bort älgen som finns kvar för att bli av med vargen så vart svaret att vargen stannar fast maten tar slut i skogen ,dom utökar reviert i stället stämmer det?

samme

Publicerat

Ni pratar om att det ska tillåtas att vi skjuter bort si och så många vargar för varje inplanterad varg, hur naiva är ni då, om ni för ett ögonblick tror på de löftena ?

Jakten på just varg verkar ju kunna förhalas hur länge som helst, det ska ju utredas in absurdum allt som har med vargen att göra, trots tidigare löften, vad skulle skillnaden vara denna gång i så fall ?

Glöm inte att vi med största sannolikhet kommer att få en rödgrön sallad serverad efter nästa val, och då kan vi se oss i stjärnorna efter vargjakt, oavsett alla fina ord och löften nu.

Den nuvarande regeringen har ju visat en patetisk flathet redan i frågan, trots att ljudet var ett annat vid valet.

Och tanken på den ev utplanteringen är ju absurd, jag tror inte för ett ögonblick på att det skulle, med mänsklig hjälp, utökas med några revir från Mälardalen och nedåt, ni har ju själva sagt att det, pga, den täta bebyggelsen och den myckna trafiken, skulle vara omöjligt för varg att etablera sig där nere, för dom skulle ju då ganska omgående bli en ny kylarprydnad på von Fhinkelsnorres nya Merca.

Det blir då istället vi som redan har vargen inpå knuten, som får ta dom nya vargarna också, allt för att våra fega politiker ska kunna stå och brösta sig nere i Bryssel, och säga att dom uppfyller kraven som är satta.

Sverige ska ha en frisk och spridd vargstam sägs det...märkligt...Sverige består tydligen helt plötsligt av en plätt mitt i den avlånga granitmassan eller ?

Om det nu räknas med att vargarna inte kan överleva nere i södra delen av landet, pga ditt och datt, så vadå ?

Låt dom bli ihjälkörda då, låt dom bli knäppta pga skyddsjakt, varför ska inte södra delarna dra sitt strå till stacken med den fina vargstam vi nu ska ha ?

Vad är skillnaden på en trafikdödad eller skyddsjaktsskjuten varg i Hälsingland eller i Stockholm ??

Norra delen av landet vet jag inte vad jag säga om, det är ju inte klokt det här, var har det sunda förnuftet tagit vägen ?

Vad är skillnaden mellan att en same i Lappland får djur dräpta av rovdjur, och att samma sak händer en fäbodbrukare i mellansverige ?

Om nu SJF ställer sig positiv till utsättning av varg, så förlorar dom då 3 st medlemmar i den här familjen.

Och nej..Riksjägarna är inget alternativ det heller, känns som att det är bättre att spara dom kronorna man lägger på medlemsavgift, och köpa sig nått vettigare för pengarna i stället i så fall.

/ Janne

Publicerat

xxxxxxxxxxxxxx

Publicerat

För dem som inte sett dokumenten, men är intresserade av att se dem, så styrs vårt arbete av den rovdjurspolicy som organisationen arbetat fram:

http://www.jagareforbundet.se/docs/rovdjurspolicy_ny08.pdf

och när det gäller varg även av handlingsplanen för den arten:

http://www.jagareforbundet.se/fran_sjf/skr...lingsplanfo.asp

Vi har sedan att försöka komma så långt som möjligt när det gäller att uppfylla våra mål, givet den politiska verklighet vi lever i.

Utplantering kan kanske komma att föreslås som en åtgärd inom vargförvaltningen, och kan kanske komma att åtföljas av någon form av garantier om att den inte sker förrän efter genomförd jakt. Om så sker, och åtgärden verkligen kopplas till en lägre populationsstorlek än som annars vore fallet, så skulle utplantering kunna vara ett sätt att komma närmare vår handlingsplan än som annars vore möjligt. Därmed är det något organisationen kan komma att behöva diskutera under våren, och då är det självfallet viktigt att även känna till medlemmarnas principiella syn på utplanteringar.

Vi har alltså inte tagit ställning, men kommer gissningsvis tvingas att göra det.

Publicerat
Om så sker, och åtgärden verkligen kopplas till en lägre populationsstorlek än som annars vore fallet, så skulle utplantering kunna vara ett sätt att komma närmare vår handlingsplan än som annars vore möjligt.

Vi har alltså inte tagit ställning, men kommer gissningsvis tvingas att göra det.

Uppkommen fråga måste då givetvis bli...

Vem ska då bedöma populationsstorleken?

Med björnstammens fördubbling efter dna-analysen i färskt minne så är frågan vem som har tillräckligt stort förtroende kapital.

// B

Publicerat
Uppkommen fråga måste då givetvis bli...

Vem ska då bedöma populationsstorleken?

Med björnstammens fördubbling efter dna-analysen i färskt minne så är frågan vem som har tillräckligt stort förtroende kapital.

// B

Det var det jag var in och nosade på i mitt förra, lite bitska inlägg.

Vem törs man lita på, i frågan om storlekarna på populationerna numera?

Det går inte att ständigt köra över lokalbefolkningen, med att kalla dom gaphalsar och foliehattar, och sen lite generat rycka på axlarna, när det visade sig att dom hade rätt.

/ Janne

Publicerat
Det var det jag var in och nosade på i mitt förra, lite bitska inlägg.

Vem törs man lita på, i frågan om storlekarna på populationerna numera?

Det går inte att ständigt köra över lokalbefolkningen, med att kalla dom gaphalsar och foliehattar, och sen lite generat rycka på axlarna, när det visade sig att dom hade rätt.

/ Janne

Befogad fråga Janne, vem törs man lita på?

Jag har valt att varken lita på riksdag, regering, myndigheter eller jägarförbunden när det är varg på tapeten, orsaken är att det är för mycket politik bakom denna fråga, (den enda som jag valt att lyssna på är Serena Cinque, hon var tidigt rätt ute).

Enda sättet att ta sig ur vargsörjan är att släppa politiken och greppa sakfrågan, detta velande kommer att ända i över 500 vargar innan man kommer till skott, både bildligt och bokstavligt. Over and out

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Samme: Jag vet inte exakt i vilken fråga du undrar om riksjägarna har så fel... Men generellt så tycker jag att de är ute och cyklar och i just rovdjursfrågan så är min åsikt solklar. De har tokfel och ställer till med betydligt mycket mer än vad de uppnår. Det krävs inte många minuter tillsammans med en politiker eller tjänstemän på NV för att förstå att dessa människor är endast människor och de uppfattar lögner och hot precis som de flesta av oss. På din fråga, ja, vargen tycker det är rätt gott om älg när vi uppfattar älgen som utrotad. Så att skjuta bort älgen för att få bort vargen är inget alternativ. Enda resultatet lär bli att ni får ställa in äljakten i 10 - 15 år och vargarna blir kvar.

Crowfear: Du ska veta att det går blixtsnabbt i denna fråga just nu. Statens kvarnar mal långsamt men i just denna fråga upplever jag det som att det går jättefort. Så att uppgivet bara konstatera att alla är naiva och att ingenting händer samtidigt som du hävdar att vi blir frånåkta och lurade får jag helt enkelt inte ihop. Jag har vidare inte sagt att det inte kan leva varg i södra Sverige. Småland är säkert utmärkta vargområden och idag skulle jag säga att vi har landets aggresivaste vargar i Uddevallatrakten. Jag är själv ifrån Hälsingland så jag vet attrovdjurstrycket där och i närheten är enormt, tro mig. Men att vara bitter och endast smutskasta politiker leder oss ingenvart. Vi måste komma med konstruktiva förslag på hur situationen kan förbättras, ingen annan lär göra det åt oss...

Frst: Det skulle vara mycket intressant att få en förklaring till din inställning...

Raggarö: Jag förstår inte riktigt din inställning till oss och Serena. Visst Serena slog fast vetenskapligt det vi till exempel har hävdat i minst 3 år, men att hon tidigt var rätt ute är enligt mig rent nys. Att greppa sakfrågan i en demokrati innebär ofelbart att man måste hamna i politik. I en fråga där folk inte har exakt samma uppfattning mangrannt så måste man tillgripa politik, annars får vi något som inte är en demokrati.

Publicerat

Plantera NU. Om vi får in nytt blod så finns ingen anledning till varför vi inte skjuta av i samma takt som reproduktionen, ja även mer än den. Det handlar inte om att kvitta planterad varg emot skjuta i samma antal... Tio inplanteringar skulle kunna öppna för avskjutningar uppemot 100st nästa år. Om vi inte planterar så kommer avskjutningen att vara betydligt blygsamare.

Mvh Tomas

Publicerat
Plantera NU. Om vi får in nytt blod så finns ingen anledning till varför vi inte skjuta av i samma takt som reproduktionen, ja även mer än den. Det handlar inte om att kvitta planterad varg emot skjuta i samma antal... Tio inplanteringar skulle kunna öppna för avskjutningar uppemot 100st nästa år. Om vi inte planterar så kommer avskjutningen att vara betydligt blygsamare.

Mvh Tomas

Ja det är ju det man vill tro, men inte vågar hoppas på.

Publicerat
Crowfear: Du ska veta att det går blixtsnabbt i denna fråga just nu. Statens kvarnar mal långsamt men i just denna fråga upplever jag det som att det går jättefort.

Det har vi i dagsläget tyvärr olika uppfattningar om, men förstår också att ni som jobbar med frågorna, ser vad som händer/ vad som diskuteras, på ett betydligt tidigare stadium, än vad jag gör.

Men jag utgår ifrån det jag ser idag, och då blir det inga pluspoäng till de som är involverade i vargutredningen.

Så att uppgivet bara konstatera att alla är naiva och att ingenting händer samtidigt som du hävdar att vi blir frånåkta och lurade får jag helt enkelt inte ihop.

I mina ögon är det naivt att tro, att vi skulle få till en stor avskjutning på vargen, om det nu skulle bli inplantering av den.

Det kommer att bli ett ramaskri från rovdjursförespråkarna om det skulle skjutas ex vis 50-60 vargar i landet under 1 år, då som "vanlig" jakt alltså, se bara på skriverierna som blir för varenda skyddsjaktsskjuten varg eller björn, visa mig den politiker som vågar stå upp och säga att det kommer att bli en årlig avskjutning på varg, den politikern finns inte.

Ingenting händer i frågan vargjakt, mycket snack och liten verkstad är det just nu, ser bara någon enstaka som skjuts pga skyddsjakt, men det jag däremot ser, är att människor får sin tillvaro förstörd pga rovdjur, människor som byggt upp en verksamhet baserat på ex fäbodbruk eller småskalig djurhållning, men som det omöjligen går att bedriva i dagsläget, med följden att den ekonomiska smällen för dessa är ganska kännbar, och att det innebär en nedläggning av verksamheten.

Men det är klart, fäbodbruk och småskalig djurhållning är ju bara pitoreska inslag som det kvittar om dom finns eller inte, till skillnad mot samer...

Negligering av problemen i rovdjursfrågan kan du inte neka till att det förekommer, se bara på antalet björnar i Sverige, människor som hävdade att björnantalet måste vara större än vad som var sagt, vart ju idiotförklarade, och anklagades att vara rovdjursfientliga, hur vart den nu efter insamlingen av spillning och DNA analys ?

Nu är ju förvisso björnjakten ett faktum, även om tilldelningen är för låg, men ingen verkar lyssna på de som dras med rovdjursproblematiken, alla är medveten om att den existerar, men förståelsen är noll från de styrande.

Jag har vidare inte sagt att det inte kan leva varg i södra Sverige. Småland är säkert utmärkta vargområden och idag skulle jag säga att vi har landets aggresivaste vargar i Uddevallatrakten. Jag är själv ifrån Hälsingland så jag vet attrovdjurstrycket där och i närheten är enormt, tro mig.

Tar mig friheten att saxa ett annat svar du skrivit, det är detta jag baserat mitt inlägg om ett vargfritt sydsverige på.

"Visst skulle ett vargrevir på södertörn vara pedagogiskt viktigt, men problemet är att de antagligen blir ihjälkörda innan de ylat sin första natt. Blir de inte det så kommer de ofelbart att döda en massa tamdjur vilket kommer att ge skyddsjakt. På så sätt har jag idag svårt att se hur vargen skulle kunna hålla till i hela södra halvan av landet. Stora delar blir i praktiken vargfria med dagens trafik och inställning till skyddsjakt."

Men att vara bitter och endast smutskasta politiker leder oss ingenvart. Vi måste komma med konstruktiva förslag på hur situationen kan förbättras, ingen annan lär göra det åt oss...

Jag har full förståelse för om jag uppfattas som bitter, fast jag egentligen inte är det.

Men jag är duktigt förbannad på våra styranden, det råder det ingen tvekan om.

Och jag kan ju som tillägg säga det, att jag har en ganska bra inblick i hur det fungerar inom ett politiskt parti, jag själv valde att lämna politiken när jag insåg att det är förbannat svårt att kombinera en rak rygg och politiskt arbete.

Men du har helt rätt i att det måste till konstruktivt tänkande för att komma till rätta med det här, men då ska det lyssnas även på de små människorna, både av förbunden och politikerna.

/ Janne

Publicerat
  • Författare

Visst kan man ha olika uppfattningar om vad som är snabbt och inte... Men jag vidhåller att det går fort just nu och med mina mått mätt så går det dessutom åt helt rätt håll. Jag tror inte vi ska underskatta den politiska laddningen i de incidenter som nu inträffar varje vecka och jag tror också att den svängning i jaktfrågan vi sett från traditionellt "vargkramarhåll" kommer att bli extremt viktig. Jag kan däremot ge dig rätt i att det historiskt sett inte gått ärskilt fort. Man behöver i mina ögon inte vara raketforskare för att ha kunnat räkna ut att vi skulle passera etappmålet i vinter. Att då envist sticka huvudet i sanden för att sedan vakna med ett ryck och toksnabbutreda en eventuell jakt är i mina ögon misshushållning med resurserna. Vargjakten hade nog mått bra av en rejälare genomlysning än den man nu hinner med på en månad...

Du kanske har rätt i att vi är naiva. Men jag tror att chanserna till en utbredd jakt med inplantering är realistiska. Sedan kan det finnas miljoner andra skäl till att vara emot inplanteringen. I dagsläget ser jag det dock som ett av de attraktivaste sätten att ha så lite varg som det bara går... Så länge vi jägare är enade i ett stort förbund och inte blir så många färre lär man aldrig våga blåsa oss på en dylik grej. Det ska också bli riktigt intressant att se hur naturvården ställer sig till en eventuell inplantering. Tidigare inplanteringar av fjällgäss, myskoxar och annat har diskuterats rätt flitigt i de kretsarna men inte alls i jägarkåren...

Vill man vara krass så måste man nog se till det politiska underlaget i form av fäbodbrukare. Man får inte många röster på att värna om denna rätt perifera verksamhet. Jag tycker i ärlighetens namn också att det i jämförelse med jakten är en rätt liten fråga. Ser vi till de ekonomiska konsekvenserna av rovdjuren så är försämrad jakt den absolut största "kostnaden". Såväl fäbodbruk som renskötsel är faktiskt rätt små problem i jämförelse. Så jag säger inte att vi inte ska tycka synd om fäbodbrukarna, men vi får inte glömma att påminna om hur dyrt det är med t ex varg för jägare och markägare.

När det gäller björnproblematiken så är det en allvarlig förtroendekris som kommer att ta lång tid att reparera. Nu är björnen extremt svårinventerad så jag tror inte att vi har samma felräkning när det gäller t ex varg. Vi måste dock också lyfta blicken en smula och ta oss en funderare på varför vi har så förtvivlat svårt att få folk och politiker att lyssna på oss. Kan det ha något att göra med hur vi för fram budskapet?

Mitt exempel var kanske klantigt valt. Vad jag menar är alltså att det i storstadsområden med mycket trafik som södertörn eller göteborg - malmö aldrig kommer att finnas fast etablering av varg. Däremot ser vi nu rätt bra exempel på att vargar kan trivas rätt bra i såväl Åkersberga som Uddevalla så jag kan mycket väl ha fel. Jagt tror dock att vi inte kommer att få en rejäl och saklig diskussion i rovdjursfrågan med konkreta beslut förrän södra delen av landet haft varg en stund. Så ju förr desto bättre i mina ögon.

Avslutningsvis vill jag nog påstå att vi lyssnar på de små människorna. Problemet är snarare att de små sällan, eller aldrig, är helt eniga. Det visar om inte annat just denna tråden... Vi får hela tiden kompromissa och när det nu går så fort som jag envist hävdar att det gör så får man ibland gena en smula och gissa...

Publicerat
"och idag skulle jag säga att vi har landets aggresivaste vargar i Uddevallatrakten."

joo, verkar som om vi har sveriges mediakåtaste vargar i våra revir här.

Publicerat

Tackar för svaren Linkis.

När jag återigen läser igenom det JAG skrivit, så känner jag, att jag bör kanske förtydliga att vi står faktiskt på samma sida i denna fråga, skillnaden är nog att jag är argare än du just nu, och vill ha ett resultat nu, helst i går.. :rolleyes:

/ Janne

Publicerat
  • Författare

Vi behöver inte debattera om vem som är argast men ett besök hemma i Hälsingland gör mig nu för tiden riktigt riktigt arg och ledsen. Att ha sin skog och sin ungdoms jaktmarker i Ovanåker kan vara smärtsamt.

Jag ska förresten delta i en rätt stor politikerövning om just rovdjuren i Ljusdal i slutet av januari. Är du tillräckligt arg för att åka dit så tror jag att det faktiskt kan bli en intressant diskussion. Finns rätt många högaktuella och intressanta frågor att dra med riksdagsmännen i just denna fråga nu.

Publicerat
Vi behöver inte debattera om vem som är argast men ett besök hemma i Hälsingland gör mig nu för tiden riktigt riktigt arg och ledsen. Att ha sin skog och sin ungdoms jaktmarker i Ovanåker kan vara smärtsamt.

Jag ska förresten delta i en rätt stor politikerövning om just rovdjuren i Ljusdal i slutet av januari. Är du tillräckligt arg för att åka dit så tror jag att det faktiskt kan bli en intressant diskussion. Finns rätt många högaktuella och intressanta frågor att dra med riksdagsmännen i just denna fråga nu.

Intressant, men är det öppet för kreti & pleti också då ?

Och vart och när i så fall?

Ovanåker ja...avundas dig inte den marken just nu. :rolleyes:

Publicerat

Linkis,

"Raggarö: Jag förstår inte riktigt din inställning till oss och Serena. Visst Serena slog fast vetenskapligt det vi till exempel har hävdat i minst 3 år, men att hon tidigt var rätt ute är enligt mig rent nys. Att greppa sakfrågan i en demokrati innebär ofelbart att man måste hamna i politik. I en fråga där folk inte har exakt samma uppfattning mangrannt så måste man tillgripa politik, annars får vi något som inte är en demokrati"

Som jag ser det så är det fullt möjligt att SJF hävdat något i 3 år och unga fröken Cinque sedan dragit nytta av SJF´s teser, men.....då tycker jag att det är konstigt att det var (åtminstone för mig) hennes arbete som presenterades först. Kan ju iofs vara så att jag bommat i min läsning av Svensk Jakt och er Hemsida.

Är medlem i SJF och kommer så att förbli, men tänker fortsätta att när det gäller varg hävda mitt "utanförskap".

Raggarö

Publicerat

jag tycker att alla medlemmar ska få rösta om vargfrågan innom svjf, då kommer jag att återkomma som medlem ( tror jag)

jag bor ju i ovanåker s kommun som du kanske förstår runemo närmare bestämt

och det var inte jag som sade att jägare förbundet - riksjägarna är lika i nästan alla fall

och jag måste få fråga om det så kallade ljuset i tunneln som dom berättade om på mötet, b.b sade att nu ska det bli max 20föryngringar om året i 3år så det blir inte många vargar till, så jag ställde frågan om hur många valpar som klarar sig ur en kull ( ca:3-5 valpar var svaret) alltså det borde bli minst 180vargar till om jag räknar rätt!? då börjar det att bli många tycker jag med tanke på nuvarande stam

samme

Publicerat
  • Författare

Crowfear: Jag vet inte om det är helöppet men du får väl komma som min special guest... Jag tror det finns info här:

http://www.jagareforbundet.se/gavleborg/farila-karbole/

Raggarö: Nu har Serena och vi helt olika uppgifter i debatten. Hon ska stå för fakta och vi ska få saker att hända. Att vi sedan båda funnit att Länsstyrelserna inte fungerar särskilt bra kommer kanske för många av oss inte som en överraskning. Det är i mina ögon väldigt svårt att få en enhetlig och rättvis viltförvaltning om man ska dela upp den på drygt 20 enskilda myndigheter med mycket varierande kompetens och kusnkap samt politiska åsikter bland tjänstemännen. Sedan ser jag inte riktigt varför du skulle vara så "utanför"? Du får för det första tycka vad du vill och för det andra har du alla möjligheter att påverka om du tycker vi arbetar fel.

Samme: En omröstning bland medlemmarna kan låta bra och enkelt men det kanske inte är så enkelt? Ska en skånsk jägare ha samma rösträtt som en från Runemo? Vad ska vi rösta om? Varg eller inte varg i Sverige? Hur många tror du skulle gå och rösta, de som berörs eller alla? Vi har en del medlemsundersökningar gjorda genom åren och våra medlemmar i stort är faktiskt inte så intresserade av rovdjur alla gånger. Givetvis är det en av de största frågorna i rovdjursområdena men utanför är intresset ganska svalt. Vad tror du händer om t ex stockholms 17000 medlemmar går och röstar? Demokrati är svårt...

Det förslag på 20 föryngringar du talar om kommer från den senaste rovdjursutredningen. Det är inte alls säkert att det blir så. Din beräkning faller också då vargvalpar dör som flugor. Det viktigaste av allt är dock att förslaget är en frysning på 20 föryngringar i 3 år. Detta kräver en rätt omfattande jakt, även om de många valpar dör under sitt första år. Vi skulle t ex kunna utrota hela revir som funnits under lång tid. Det är dock viktigt att komma ihåg att vårt förslag inte är just 20 föryngringar, det är max 15.

Publicerat

Ett väldigt snack om hur skyddsjakter tillåts på samma sätt över hela landet. Hur många nekade skyddsjakter har vi i olika delar av landet? Hur många rovdjurs stängsel sattes upp i Roslagen innan skyddsjakt beviljades?

Jag tror inte att svaren är dom samma över hela Sverige.

/ Per

Publicerat

Att man tillät skyddsjakt i Roslagen utan att säkra DNA tycker jag verkar rimma illa, tänk om det var en till Ryss... Skyddsjakt i mina hemtrakter lär nog vara uteslutet utan DNA.

Mvh Tomas

Publicerat
Ett väldigt snack om hur skyddsjakter tillåts på samma sätt över hela landet. Hur många nekade skyddsjakter har vi i olika delar av landet? Hur många rovdjurs stängsel sattes upp i Roslagen innan skyddsjakt beviljades?

Jag tror inte att svaren är dom samma över hela Sverige.

/ Per

Att man tillät skyddsjakt i Roslagen utan att säkra DNA tycker jag verkar rimma illa, tänk om det var en till Ryss... Skyddsjakt i mina hemtrakter lär nog vara uteslutet utan DNA.

Mvh Tomas

Jag skulle se det snabba beslutet om skyddsjakt på vargen i Roslagen som positivt för resten av landet. Lst i Sthlm agerade snabbt och tog ett beslut oavsett vad Grimsö, NVV, Rovdjursföreningen osv tyckte. Det blev inte särskilt mycket liv efter att jakten var klar heller. Lst i Sthlm visade att Lst kan och får ta egna regionala beslut och förhoppningsvis följer andra lst ute i landet efter. Oavsett vad man tycker i Jägarkretsar eller inom RJ så handlar det inte om rättvisa eller något annat utan en beslut om skyddsjakt på en enskild individ som orsakade problem i den trakten där den vargen vistades.

Någon måste ju vara först med självständiga regionala beslut och visa vägen för andra regionala beslutfattare, eller? :rolleyes:-_-

Om ni ska vara sura på några, vänd er till era egna politiker och tjänstemän på regional nivå. Det är dom som inte kan/vågar ta snabba regionala beslut om skyddsjakt på enstaka problemvargar.

Publicerat

Jasså, då måste jag vara fel underrättad. Som jag förstod det så var både Inga på viltskadecetrat och NVV med om att skyddsjakt var ok. Hur som så sänder det fel signaler. Vargen måste få samma möjligheter att etablera sig i hela Sverige, undantaget renbetes områdena. Annars mister man trovärdighet, vilket Carlgren verkar ha förstått. Det blir spännande att se vad NVV kommer fram till i sin nästa utredning som ändå får betraktas som ett beställnings jobb :lol:

Mvh Tomas

Publicerat
Jasså, då måste jag vara fel underrättad. Som jag förstod det så var både Inga på viltskadecetrat och NVV med om att skyddsjakt var ok. Hur som så sänder det fel signaler. Vargen måste få samma möjligheter att etablera sig i hela Sverige, undantaget renbetes områdena. Annars mister man trovärdighet, vilket Carlgren verkar ha förstått. Det blir spännande att se vad NVV kommer fram till i sin nästa utredning som ändå får betraktas som ett beställnings jobb ;)

Mvh Tomas

Man skulle kanske köpa sig ett renmärke med några renar och ha här uppe så kan man försvara sig mot gråben kanske på ett ärligt sätt. B):P Det finns icke samer som har köpt sig renmärken här vid kusten utan att vara av samiskt påbrå. :D

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.