Publicerat Januari 16, 200917 yr Jakten på den optimala långhållsbössan Som vissa av er har observerat har jag på senaste tiden funderat på att skaffa mig en liten kipplauf. För några dagar sedan fick jag emellertid ett samtal från min gode vän John och när vi då kom in på mina planer fick han ett ”spel” och började gorma och gå på i sedvanligt sergeantstil. Han ifrågasatte det sluga i att skaffa ytterligare en liten lätt smygjaktsbössa när jag redan har en liten lätt 6x45:a och en nästan lika smidig 308:a på väg in. Nu använde han ett betydligt mer färgstarkt språk än vad jag kan återge här men kontentan var i vart fall att om jag inte tog mitt förnuft till fånga skulle han sätta sig på nästa flyg till Sverige för lite fysisk feedback. Jag funderar i mitt stilla sinne på om det överhuvudtaget är möjligt att ”placera kängan så långt upp i pastejköket att jag kan använda skosnörena som mustach”. Nåväl, efter samtalet med John och några andra samtal så kom jag till insikt att det kanske inte är dags för kipplaufen ännu utan att jag istället borde prioritera att skaffa mig en långhållsrigg. Som lök på laxen så pratade jag med Håkan om det tilltagande intresset för långhållsskytte i allmänhet och att FSR numera accepterat en friklass för fältskyttet i synnerhet. Tidigare har jag varit lite tveksam till ett dylikt projekt eftersom tränings och tävlingsmöjligheterna varit ganska begränsade men numera verkar det som att vi kan börja se ljuset i slutet av tunneln när det gäller ett mer praktiskt långhållsskytte vilket känns riktigt roligt. Helt plötsligt känns det också lite enklare att motivera en lite tyngre långhållsbössa för kombinerad jakt och långhållsskytte på bana. Detta var bakgrunden till att jag beslutade mig för att damma av mina gamla planer på en lite tyngre rigg där precision, skottfasthet och praktisk skjutbarhet är ledstjärnor. Vilket är då användningsområdet för denna skapelse? När man funderar på vilken bössa man skall ha känns det rimligt att först fundera på användningsområdet eftersom det är detta som talar om vilka krav vi skall ställa på bössan och hur de olika kraven skall prioriteras. Jag ser i huvudsak två användningsområden för bössan, dels skall den kunna tjänstgöra som ”hyggesbössa” vid jakt, med detta menar jag att den skall kunna användas de gånger då man hamnar på pass där skotthållen kan bli långa samtidigt som jakten blir ganska stationär. Här vill jag kunna använda den till allt svenskt vilt vilket innebär att ett av kraven på bössan är att den skall kunna skjuta en godkänd klass 1 laddning. Det andra användningsområdet är banskjutning i olika former, hittills har dessa skjutningar varit informella och det har dessutom varit glest emellan dem men nu verkar utvecklingen gå mot både ökad frekvens och mer organiserade tävlingar. I dagsläget är maxavståndet på de tävlingar jag känner till dryga 600m men det arrangeras även en del andra skyttetillställningar där avstånden drar iväg lite längre. Låt oss för begränsningens skull sätta ett längsta avstånd på 1000m, jag menar med det att vi måste finna en laddning som fortfarande är supersonisk på 1000m. Givetvis gäller det att utifrån dessa krav som i viss mån dessutom är motsägelsefulla, göra en vettig avvägning. Kravet på klass 1 och att kulan skall vara supersonisk på 1000m innebär att de mest lättskjutna alternativen faktiskt går bort, jag tänker t ex på olika 6mm skapelser men också på 6.5x47 som annars kanske hade varit den vettigaste kalibern. Kravet på att kulan skall vara supersonisk på 1000m gör att även 308 win hänger löst (dessutom har jag snart 2 st 308 win i vapengarderoben och en tredje hade kanske varit lite väl mycket av det goda). Å andra sidan innebär för mycket rekyl att bössan blir mer svårskjuten än vad som är önskvärt, dessutom innebär kraftiga kalibrar med automatik en sämre ekonomi. Jag tänker då både på att de är dyrare att ladda men också på att vissa av dem sliter pipa ganska fort. Utan att gå händelserna i förväg så tror jag att svaret finns bland 6.5, eller 7 mm kulorna. Frågan blir då vilken patron som är den lämpligaste för att ge lagom fart till de ballistiskt välformade kulorna som finns i dessa båda kalibrar, de kulvikter som känns mest aktuella är 140 grains kulor i 6.5 eller kulorna med +160 grain i 7mm. Jag är öppen för förslag på vilka patroner som bäst uppfyller mina krav. De som jag har funderat på är bl a 260/260 imp, 6.5x284, 7-08, 284 win, 7mm R SAUM och 7mm WSM. Säkert finns det andra tankar kring detta men i mina ögon är faktiskt inte patronvalet det viktigaste, alla konstruktionerna har sina för- respektive nackdelar men i slutändan är de allihop förmodligen helt acceptabla för uppgiften. Precisionskrav? Jag har uppfattningen att det är många andra saker än den rena precisionen som spelar in när man skall sätta ihop en långhållsbössa men givetvis skall inte precisionen underskattas. Jag har en målsättning att kunna skjuta 5 skottsträffbilder på under 5cm på 300m med det här ekipaget, vi får väl se om det visar vara en realistisk förhoppning. Det innebär att jag bör klara av träffbilder på under 15mm på 100m. Det viktigaste är kanske inte den tekniska precisionen utan att bössan utformas och utrustas så att jag som skytt kan utnyttja så mycket av den tekniska precisionen som möjligt. Skottfasthet Det här är den allra viktigaste egenskapen för en bössa som skall träffa med det första skottet även på lite längre håll. Var bössan sätter det första skottet måste vara fullständigt förutsägbart om man skall kunna hoppas på träffar på längre håll under praktiska förhållanden. Handlar det om jakt måste du veta om du kan avge ett omedelbart dödande skott eller inte, handlar det om skytte så gäller det att inte förlora dyrbara poäng, oavsett vilket är det så att det första skottet är jätteviktigt. Om en bössa är skottfast eller inte beror främst på bäddningen och på stockens kvalité. Givetvis kan andra saker som kikarsikte och kikarmontage samt hur pipan ser ut påverka men enligt min egen uppfattning så är det otroligt viktigt att systemet ligger helt still i stocken men också att stocken är tillräckligt styv för att inte flexa eller påverkas av yttre faktorer som snö, regn eller för den delen solsken. Anpassningsbar Det är viktigt att vapnet stämmer för dig och att det är anpassat för din kroppskonstitution med avseende på kolvens längd, kolvhöjd, avtryckarens placering, kolvgreppets utformning etc.. Det är en stor fördel om så många av dessa parametrar som möjligt går att anpassa och förändra på stocken eller med hjälp av diverse tillbehör. Att höja kolvkammen med hjälp av en Stockpack och lite liggunderlag funkar i o f s riktigt bra men givetvis är ett justerbart kindstöd en elegantare lösning. När det sedan gäller kolvens längd så gillar jag den typen av bakkappor där man kan lägga på extra mellanlägg vid behov men givetvis finns det ännu mer anpassningsbara bakkappor där både längd, höjd och vinkel går att anpassa. Det är viktigt att förstå hur otroligt betydelsefullt en väl anpassad kolv är för ett bra och konsekvent långhållskytte, skall du hålla på att anpassa dig själv till vapnet så kommer du att få problem. Variationerna i din skjutställning blir då större än vad de behöver vara vilket ofelbart leder till att resultatet inte blir så bra som det kunde vara när hållen blir dryga. För att få en riktigt konsekvent och avslappnad skjutställning måste vapnet passa dig som handen i handsken. Optimalt skulle följaktligen vara att förse kolven med både justerbar kolvkam och en fullt justerbar bakkappa, problemet är bara att detta innebär en viktökning på 7-800 gram om det skall vara grejer som håller. Givetvis måste nyttan vägas mot vikten och så klart även mot priset. Om man vill ta ut svängarna kan man så klart tänka sig en McRee stock eller liknande Det finns också en hel del färdiga bössor som har liknande lösningar, då pratar jag om sådana bössor som Sako TRG, Blaser LRS m fl. Samtidigt så är jag en varm anhängare av ”less is more” och vet av erfarenhet att det som kan gå sönder, det går också sönder. Konsumentupplysning Faktum är att ett av motiven bakom detta projekt är att jag är lite nyfiken på en del ”nya” lösningar, med det menar jag sådant som är nytt för mig men jag tror utan att förhäva mig att det nog också är nytt för de flesta av de som läser detta. Som i allt annat går det trender i långhållsskytte och här hemma i Sverige så finns det en del tydliga tendenser att det byggs en hel del 6.5x47:or och 6mm BR. De allra flesta projekten är också baserade på rem 700 lådor och utrustas med McMillankolvar. Det vore kul att göra ett lite annorlunda projekt med komponenter som skiljer sig lite grann från mittfåran. Faktum är att en av drivkrafterna bakom projektet är att jag får en del pm och mail från människor runt om i landet som har frågor kring utrustning och då vore det kul att genomföra och lite annorlunda projekt för att inspirera folk att tänka utanför boxen . Fabriksbössa eller Custom? Visst finns det ett antal dugliga fabriksbössor som med inga eller få modifieringar skulle kunna funka i den rollen jag har tänkt mig för bössan men jag är ändå rätt säker på att det blir ett customprojekt. Dessutom så finns det rätt få bössor som kamras i de kalibrar som är mest intressanta och hela tanken med att testa nya lösningar faller såklart om man väljer en fabriksbössa. Komponentval Det finns såklart en massa olika saker att fundera kring när det gäller komponentval och det får vi ta allt eftersom. Val av optik Pipfabrikat, profil och räffelstigning Kikarsiktesmontage Magasinslösning Trycke Kaliberfunderingar Mynningsbroms Ljuddämpare Övriga tillbehör Nu känns det som att detta inlägg blivit tillräckligt långt för tillfället Det vore kul om ni ville komma med lite tankar kring detta, hur ser ni på ämnet och vilka erfarenheter har ni gjort?
Publicerat Januari 16, 200917 yr Okay, jag börjar väl svara då ! Valet av optik föll för mig ganska enkelt på Nightforce, inte för att dom är bäst utan för att dom tål mycket! Zeiss, S&B, Swarre är säkert bättre rent optiskt. Sen tycker jag inte Leupolds mark4 är ett dåligt val heller. Vilken förstoring har du tänkt dig då? Profil valet på pipan är väl mycket beroende på hur tung bössan får vara? Patronvalet tycker jag du borde lägga på någon av 7mm patronerna som finns så du får lite mer punch på just älgen, va har du satt som längsta skotthåll på vilt? Magasin, enkelt! AICS, Badger, Vbull eller gör de lätt och ta ett Hs Precision.
Publicerat Januari 16, 200917 yr Författare Little Georges, kul att du tog mod till dig och svarade Om vi börjar med magasinsfrågan så ser jag egentligen ingen fördel med löst magasin för jakt utan där funkar det fint med ett fast underbeslag. När det sedan gäller banskjutning och den nya friklassen så är det en fördel med ett löst magasin eftersom man där skjuter 6 skott med tidskrav. Om jag väljer löst magasin så blir det utan tvekan AICS magasinen eftersom de dels är enkla att få tag på och dessutom har en mycket bra funktion. Min erfarenhet av HS magasinen är inte odelat positiv När det gäller Vbull och Badger så gör de såvitt jag känner till bara själva underbeslagen som sedan använder AICS magasinen. Nackdelen blir då att dessa måste skeppas från USA och det tar både tid och kostar extra pengar, jag har en tanke på att låta Pete Lincoln på Roedale fixa till bössan och han gör ju egna underbeslag av minst lika bra kvalité som Badger och Vbull. När det gäller patronvalet så är jag just nu inne på att det blir en 7mm RSAUM av en massa olika anledningar, alternativet är nog en 260 AI. Jag har inte satt något längsta skotthåll på vilt utan det avgörs från fall till fall, för mig är det längsta skotthållet jag kan tänka mig det håll på vilket jag VET att jag kan sätta ett omedelbart dödande skott i den aktuella situationen. Visst är det så att en 7mm patron har lite mer punch vilket kommer väl till pass under jakt. Jag har inte heller satt något direkt maxvikt för bössan men den bör inte bli väga över 6-6.5 kg komplett med kikare, dämpare och benstöd. Jag tänker mig en pipprofil i trakterna av en rem varmint profil eller möjligen något större om de är flutad. Jag är inte bestämt mig för optik ännu men det blir troligen någon av "the usual suspects" d v s S&B, Hensoldt, Nightforce eller Premier (den sistnämda har jag av naturliga skäl ingen egen erfarenhet av men eftersom det är samma utvecklingsteam bakom den som bakom S&B PMII så är jag inte orolig för kvalitén). De tre förstnämda har jag provat allihop och det är i mångt och mycket en fråga om tycke och smak, jag är van vid att använda medförstorande riktmedel varför det troligen blir ett sådant även i denna bössa. Mitt favoritriktmedel för skytte på långa håll är Premiers Gen2 Mildot och det pekar mot att det kanske blir en Premier Heritage men vi får väl se vart vi hamnar i slutändan. Den högsta förstoringen bör ligga på minst 15 ggr eftersom det kommer att blli en del banskytte. Leupold är inte aktuellt eftersom det finns väsentligt bättre alternativ för de pengar som en Mk 4 idag betingar både med avseende på optik och mekanik. Jag är som ni märker inte helt klar över alla aspekter av detta projekt ännu men det kommer allt eftersom Henrik
Publicerat Januari 16, 200917 yr Det här ska bli spännande och mycket intressant att följa! Jag känner ju dig tillräckligt väl Henrik, för att inse att du har en nästan sjukligt god och väldefinierad bild av bössan du vill bygga. Därför kommer jag inte haspla ur mig en massa förslag på vad du ska göra, utan jag åker hellre med i funderingarna och njuter av åkturen. Du har ju ett kunnande om detta som antagligen överstiger de flestas, så jag är rätt säker på att jag inte har mycket att bidra med. Istället för att direkt kasta mig över tangentbordet så lät jag denna tråd bero i ett par timmar, och under tiden kom några tankar/frågor upp i mitt stilla sinne: 1. En fråga som egentligen inte är relevant: om du istället valt en klass 2-patron, hade 6XC varit på shortlisten då? Jag tycker den verkar enormt intressant för long distance paper punching. 2. Hur tror du att du kommer använda bössan? Blir det som med 6x45:an, dvs att det är mestadels jakt på tapeten, men att jaktladdningen inte skäms för sig på banan, eller tror du att banskyttet kommer ta överhanden? 3. Ser du några utmaningar när det gäller denna bit, dvs går det att finna en laddning/kula för jakt som dessutom står sig bra vid t.ex. 1000-metersskytte, eller tror du att du kommer utarbeta en jakt- och en skytteladdning? 4. Har du någon ungefärlig tidsram för projektet? 5. Är 7mm-08 supersonisk vid 1000 meter? Förväntar mig sedvanligt grundliga utredningar kring punkterna du listade, men jag vill gärna tjuvstarta med frågorna ovan. Du skriver själv att kalibervalet inte är direkt blodigt, men jag får tillstå att jag med glädje ser fram emot hur du resonerar dig fram till ett beslut i den frågan. Till slut vill jag inflika att jag är helt övertygad om att du kommer klara 5 cm på 300 meter
Publicerat Januari 16, 200917 yr Vilken kovändning "me like" iaf, då jag aldrig förstått vitsen med en Kipplauf. Har ju precis investerat i 5,5 kg tysk kvalité själv efter för många år med viftiga och piplätta skapelser. Men tyvärr, att personligen ge sig in och coacha dina val vore för att använda ett uttryck värdigt min gamla maskinlärare, "lär du farsan och knulla också?" Kommer emellertid att följa detta noga, lycka till kompis
Publicerat Januari 16, 200917 yr jag kan berätta om en plan jag har om det visar sig att jag fastnar för fältskyttet. en sauer str låda kostar ca 3200 kr ett slutstycke 2200kr en 74cm pipa i 6,5x55 3600 kr och en macmillan sig 3000 kolv ca 8000 kr hemma us optics har en picatinny skena med 20 moa lutning minns inte vad den kostar nu men runt 1500 hemma. samt en ljuddämpare eller trg broms då jag redan äger en sauer str har har jagat med den i ur och skur vet jag att den är tillförlitlig samt skjutit några tusen skott på bana. precisionen är 30-50mm på 300m har plockat ur systemet och monterat det inte utan att träffbilden förändrats på 300m dock har jag bara gjort detta test en gång och det kräver såklart momentnyckel.
Publicerat Januari 16, 200917 yr Kul med nya projekt! I mitt fall blev det enkel historia projektmässigt som långhållsbössa - min gamla Fiberclass i .30-06... Bara och sätta på kikaren och skjuta in! Du som fastnat med ett par sako-projekt skulle väl då ta och bygga på en Sako AIII/AV eller varför inte en TRG-S eller rent utav en TRG i en annan kaliber än de levereras i. Annars hade jag ju funderingar på en TRG .300 om du ända fastnar för en fabrikare - finns på Torsbo för dryga 30 papp. Jag måste onekligen tillstå att 7mm förmodligen är optimal om man vill ha mer kraft i grejerna. I Metallsilhuett så är det klenaste som funkar 6,5x55 och vanligast är 7-08. Tillräcklig men ej för mkt rekyl. Varför inte en 7-08 Imp... eller .284Win som är en trevlig sak. Jag nöjer mej ju annars med 7x57 som funkat bra som långhållsbössa ett tag nu.
Publicerat Januari 16, 200917 yr Författare Exabit, kul med lite konkreta frågor Jag har försökt besvara frågorna efter bästa förmåga även om det blir lite kortfattat så här på fredag em.. Istället för att direkt kasta mig över tangentbordet så lät jag denna tråd bero i ett par timmar, och under tiden kom några tankar/frågor upp i mitt stilla sinne:1. En fråga som egentligen inte är relevant: om du istället valt en klass 2-patron, hade 6XC varit på shortlisten då? Jag tycker den verkar enormt intressant för long distance paper punching. Nja, om jag hade valt en klass 2 patron så känner jag nog att 6.5x47 är ganska svårslagen. Visst kan en 6XC vara ett alternativ men för att det skall vara någon vits med den skall man skjuta kulor på över 110 grains och med ganska höga tryck. Om man skall hårdra det så är det mer eller mindre samma hylsa i 6.5x47 som det är i 6XC (visst finns det skillnader men de är minimala). Faktiskt så funderar jag lite grann på en 6.5x47 eftersom den torde vara ganska optimal för banskjutningen även om den inte är en klass 1 skapelse. 2. Hur tror du att du kommer använda bössan? Blir det som med 6x45:an, dvs att det är mestadels jakt på tapeten, men att jaktladdningen inte skäms för sig på banan, eller tror du att banskyttet kommer ta överhanden? Prioriteten kommer att ligga på banskyttet men jag vill kunna jaga med bössan, den typen av långhållskytte som kan bli aktuell under jakt klarar jag av med befintlig arsenal. Dock kommer jag förmodligen att använda "långhållsriggen" för den lite mer stationära jakten. 3. Ser du några utmaningar när det gäller denna bit, dvs går det att finna en laddning/kula för jakt som dessutom står sig bra vid t.ex. 1000-metersskytte, eller tror du att du kommer utarbeta en jakt- och en skytteladdning? Det som kommer att vara dimensionerande är som sagt banskyttet och om det blir en 7mm patron så ligger Hornadys 162 grains Amax bra till som skyttekula på grund av dess b.c. på 0.625. Nu har jag i o f s förstått att den kan funka även till jakt men det får framtida prover utvisa, att hitta en lämplig jakkula i 7mm med kulvikt runt 160 grain torde inte bli speciellt svårt så där förutser jag inga problem 4. Har du någon ungefärlig tidsram för projektet? Det troligaste är att det blir ett customprojekt och då tror jag på en leverans tid på 6-9månader från beställning men osvuret är bäst. 5. Är 7mm-08 supersonisk vid 1000 meter? Visst är den det med rätt kula, med 162 grains Amax och ett Vo på 815m/s (fullt möjligt ur en 24" pipa och med nya reloader 17 så är ännu högre hastigheter möjliga) så håller kulan en hastighet på 418 m/s vid "normala yttre förhållanden". Förväntar mig sedvanligt grundliga utredningar kring punkterna du listade, men jag vill gärna tjuvstarta med frågorna ovan. Du skriver själv att kalibervalet inte är direkt blodigt, men jag får tillstå att jag med glädje ser fram emot hur du resonerar dig fram till ett beslut i den frågan. Till slut vill jag inflika att jag är helt övertygad om att du kommer klara 5 cm på 300 meter Vi får väl se, det är inte omöjligt men det kräver både rätt prylar och en större träningsdos än vad jag för tillfället hinner med om man skall vara stabil på de nivåerna. Magnus, ytterligare en av anledningarna till projektet är att jag vill undvika att bli förnedrad av dig och Micke vid de årligen återkommande skytteövningarna. Nu när Micke blivit ordentligt inskjuten med sin utrustning och du skaffat dig vettiga långhållsgrejor är den risken annars överhängande Ola, visst är en TRG en stark kandidat om det skall vara en fabriksrigg men jag känner nog för att göra ett riktigt projekt av detta. Dessutom kan jag sätta ihop en custom bössa som passar mig bättre en vad TRG gör för samma pengar, som lök på laxen får jag då göra mina egna val när det gäller kaliber etc och är inte bunden av vad Sako tycker att jag skall hitta på. När det gäller låset så är den hetaste kandidaten för tillfället ett lås som i princip är en "rip off" på de gamla AIII låsen, du kan ju fundera på vad det innebär 7-08Imp har jag som du kanske vet erfarenhet av sedan tidigare och ombyte förnöjer så det är kanske dags att hitta på något annat. 284win är egentligen optimal men den är några mm för lång för att riktigt trivas i magasin med en längsta patronlängd på 2.85" och ett sådant blir det nog. Vänligen, Henrik
Publicerat Januari 16, 200917 yr Äntligen! Detta kommer att följas slaviskt .... Nu har jag tyvärr inga genomtänkta frågor som övriga i tråden , är extremt nollad i huvvet nu när det gäller vapen och dylikt, men ska vi snacka om hur man plockar herrejösses mycket effekt ur en Audi 5:a (motor) så kan jag skriva oändligt Angående kalibervalet, ser att Ljuddämpare och/eller mynningsbroms verkar bli aktuellt på bössan. Du har inte funderat på någon av de lite kraftigare kalibrarna i.o.m att dessa "dödar" rekyl på ett påtagligt sätt. De kalibrar jag tänkte närmast på är t.ex 338LM eller varför inte nån .30 magnum/short magnum? Lite dyrt med ammo javisst...men rätt manligt Skrattar gott än f.ö när jag tänker på din engelske väns reaktion Mvh!
Publicerat Januari 16, 200917 yr Visst var kipplauf projektet intressant men detta är super intressant för mig så även jag kommer att följa denna tråd slaviskt. Dina projekt är alltid så väl upplagda att det mest känns fånigt att försöka komma med idéer Som du vet har jag själv ett mini projekt med liknade inriktning dock är mitt endast tänkt att bli en lämplig bössa för toppjakt som även skall fungera hjälpligt till banskytte. Givetvis skulle det vara trevligt att testa fältskyttets kikar klass och blir jag biten av det så är risken stor att jag genast vill skaffa bästa tänkbara bössa för just detta skytte. Ännu ligger prio1 på jakten och allt vad tävlingar som kan tänkas skjutas ses bara som träning för att bli så kompis med bössan som möjligt för jakten skull. Du överväger inte något pipbytessystem för att kunna mängd träna med en lämplig klassII för skytte ut till 600 då jag gissar att skytte 600+ inte kommer att uppta mesta tiden?
Publicerat Januari 16, 200917 yr Magnus, ytterligare en av anledningarna till projektet är att jag vill undvika att bli förnedrad av dig och Micke vid de årligen återkommande skytteövningarna. Nu när Micke blivit ordentligt inskjuten med sin utrustning och du skaffat dig vettiga långhållsgrejor är den risken annars överhängande Hua, efter dagens genomgång tror jag inte du behöver oroa dig för detta. F.ö. svider det rätt bra på bägge skinkorna från förra årets smisk fortfarande.
Publicerat Januari 16, 200917 yr Kommer åxå följa denna tråd med spänning! 7 mm är nog inget dumt val med ljuddämpare/rekylbroms. Har en rivare i 7mm WSM imp som jag tänkt prova nån gång. En 260 improved är nog ingen dum ide heller då du i stort sett har 6,5-284 fart med mindre krut. Och att det finns bra 6,5 kulor vet väl alla Hade fundering på att göra min 260 improved men vart lite lat med hylsformningen. Fast nu när du fått mig fast i 6x45 träsket är det lite annorlunda, snackade med stigge och han pratade sig varm om TCU. En 6x45 fast i en Ackley variant
Publicerat Januari 16, 200917 yr Här tar vi ut rejäla vändningar Henrik! Jag som låg vid middagstid och sköt med min 6mmBR och tänkte: "nu så fungerar bössan + siktet så nu ska jag ringa till Henrik och avtala tid så han får prova kikarsiktet innan han skaffar sig en kipplauf" Men det sprack radikalt när jag kom hem och slog upp jaktsnack Dock är detta ett väldigt trevligt och intresant ämne. Även jag är dock helt ren från både frågor och in-put Tänkte dock på ifall du funderat något på 280rem? En 7mm med skapligt med fart ju och mycket hylsor, billiga laddverktyg m.m. Ska följa denna tråden med spänning och nu vet man vad tankegångarna denna natten kommer gå i för tema. Det blir nog "långhållsskyttetemat" så får vi se ifall jag har något vettigt att tillföra till i morgon. MVH/Jocke
Publicerat Januari 17, 200917 yr Författare Kaliberfunderingar Lars, det här med pipbytesmöjlighet hade jag inte tänkt ta upp förrän om ett tag men faktum är att det är ett skäl till att välja löst magasin.Om du gör ett pipbytessystem i en bössa med fast magasin så gäller det att de båda patronerna har väldigt lika "grundhylsor " för att matningen skall fungera tillfredställande. När du använder lösa magasin så behöver du inte tänka på det över huvud taget utan det blir då bara lådans längd som blir dimensionerande. Givetvis måste man passa in ytterligare ett slutstycke om man tänker sig att kombinera två patroner med olika hylsbottenmått men det är "bara" ett ekonomiskt problem. Det innebär att det är fullt möjligt att kombinera en renodlad banpatron typ 6.5x47 med en jaktptron typ 300 wsm eller i stort sett alla andra kombinationer med för den delen. För egen del så kommer det utan tvekan att bli en bössa med "kort låda" vilket innebär att de hylsor med mest volym som är aktuella är WSM hylsorna. När man väljer patroner för precisionskytte så tycker jag att man först skall titta på komponenterna och först sedan börja fundera på vilken patron som känns bäst. Med det menar jag att man bör börja med att bestämma sig för vilken kula man vill skjuta, i mitt fall så är ju syftet med projektet att skjuta på långa håll och då blir det precision och ballistiska egenskaper som är mest intressanta. För renodlade jaktvapen så handlar det om att hitta en kula som uppför sig på önskvärt sett i viltet men i detta fall har sådana överväganden sekundär betydelse. Alltså är det ett krav att den valda kulan har en ballistisk koefficient på över .500 och allt över .600 är att betrakta som bonus. När det gäller fart kontra b.c. så är det en intressant frågeställning eftersom man ofta kan få en bättre b.c. genom att gå upp i kulviklt och därmed tappa i fart. Generellt kan man säga att på korta håll är det en fördel med hög utgångshastighet medan det ju längre hållen blir kommer att få avgörande betydelse vilken b.c. kulan har. Dessutom vill vi att den valda kulan skall ha ett bra rykte ur precisionssynpunkt och gärna vara skapligt billig eftersom nyckeln till ett bra skytte är att man tränar flitigt och då har ekonomin stor betydelse (i vart fall för mig). I det här projektet tittar jag huvudsakligen på patroner i kalibrarna 6.5, 7mm och kanske .308. För en eventuell extrapipa är även kalibrar som .224 och 6mm intressanta och eftersom jag vet att det finns ett stort intresse runt 338 Lapua så tog jag faktiskt med den också i min lilla subjektiva kaliberjämförelse. När jag har suttit på kammaren och teoretiserat runt kalibervalet har jag gjort vissa antaganden, bland annat har jag antagit att alla bössorna får en 24 tums pipa. Nu skulle jag aldrig skaffa en 338 Lapua med 24" pipa men för att jämförelse skall bli någorlunda rättvis så har jag räknat med samma piplängd för alla patroner. Även skottställning (mitt i på 100m) och kikarsikteshöjd är identiskt för alla patroner, även det för att få rättvisande fakta. När jag kommer in på rekyltabellen så har jag utgått från en vapenvikt på 6 kg för alla patroner. Jag har dessutom räknat på vad en normal mynningsbroms skulle innebära med avseende på rekyldämpningen, 30% reduktion av sekundärrekylen är ett ganska realistiskt värde. Den vakne läsaren ser direkt att det inte är några 30% av dem totala rekylen som försvinner med rekylbroms utan det är bara sekundär rekylen som påverkas. Jag vet att vi har pratat om rekylen och primär respektive sekundärrekyl tidigare så det känns spontant onödigt att ta upp den diskussionen igen En ljuddämpare dämpar som de flesta känner till även en hel del rekyl och för dessa borde kanske reduktionen ligga på uppemot 40% men det får vi fördjupa oss i vid ett annat tillfälle. Nåväl, det är kanske dags att titta på några olika patroner och de antaganden jag gjort för dessa, nu gör jag inget anspråk på att det jag presenterar är den objektiva sanningen utan det speglar helt enkelt ett antal patroner som jag kan tänka mig för den här typen av projekt. Givetvis finns det en massa andra kandidater som rent objektivt kan synas vara vettigare men nu är det här min lista och det är sålunda mina favoriter som finns med några av patronerna är också med som referens. Som ni ser så har jag i bara med tre olika kulor, Berger VLD, Lapua Scenar och Hornady Amax. De ställer lite olika krav på både laddning och patronläge eftersom VLD kulorna d v s både Lapua och Berger som regel trivs med bomkontakt om resultatet skall bli riktigt bra (visst finns det undantag, eller hur Micke?) medan Amax klarar av en lite större friflykt. Detta får så klart konsekvenser när det handlar om magasinslängd osv men det kan vi gå in på i detalj senare. Jag har rätt mycket erfarenhet av Lapua och Bergers kulor men på senare tid har jag blivit rätt imponerad även av Hornadys Amax, det är dessutom en väldigt lättexpandernde kula. Jag valde sedan att räkna på 300 och 600m med avseende på fältskytte, eftersom jag primärt gjorde övningen för mig själv så började jag med att räkna fram alla värden i Mil. Som framgår av tabellen nedan kan den som har ett kikarsikte med 1cm klick (på 100m) enkelt få fram antalet klick genom att multiplecera värdet i Mil med 10. 1.1 Mil motsvarar alltså 11 klick. När det gäller vinden valde jag att räkna på 5 m/s rak sidovind vilket är en ganska kraftig vind och inget som vi normalt skulle skjuta i, vare sig rådjur eller toppfågel torde exponera sig i de vindarna men däremot så är de såklart realistiska under en fältskyttetävling. Det som borde stå klart för var och en efter denna bilden är att det är inte på patronen det hänger i slutändan och att det finns många "rätt sätt". Visserligen har jag valt de som jag bedömmer som de lämpligaste laddningarna i varje kaliber men skillnaderna är inte precis fundamentala. Sista bilden behandlar rekylen och hur man bemästrar den är helt individuellt, en kraftig rekyl innebär att du blir trött betydligt snabbare. Under enstaka skott upplever jag inte rekylen av ett vettigt konstruerat vapen som så farlig men med en lättrekylerande bössa klarar i vart fall jag av betydligt längre träningpass. Kanske är det optimala en 7mm RSAUM för jakt/tävling och en 223 AI för mängdträningen...hmmm... Tackar för i kväll go vänner! Henrik
Publicerat Januari 17, 200917 yr Mycket intresant Henrik! RSAUM kalibrarna är klart intresanta. Ska bli kul att följa dina tankebanor och val inom detta ämnet. Här kommer man helt klart att bli mer än en lärdomrikare! MVH/Jocke
Publicerat Januari 17, 200917 yr Ja, SAUMen ser ju ut att ligga fint till. Mycket intressant rekyljämförelse oxå. Lapua har nu kommit med en 300 grains Scenar i 338 med en bc på icke föraktfulla .785
Publicerat Januari 17, 200917 yr Tja dina tabeller visar väl rätt tydligt att ingen kaliber gör några underverk. Väntar fortfarande på vilket lås du tänker välja för jag antar att det blir ett custom lås då det inte blir speciellt mycket dyrare än att hitta något Remington vrak att rikta. Är lite intresserad vad det finns för lås som man kan få hem utan större problem?
Publicerat Januari 17, 200917 yr Författare Lars, vet du inte att man skall akta sig för antaganden? Jag är faktiskt tveksam till hur mycket låset igentligen betyder för den rena precisionen, det allra viktigaste är att smeden vet vad han håller på med. Jag skulle tro att man på de allra flesta pushfeed mekanismer kan bygga bössor som klarar ½MOA eller bättre. Däremot har du rätt i att det inte blir ett rem 700 lås Att RSAUM patronen ser bra ut i jämförelsen beror bara på att den skjuter en bra kula i skaplig fart. En 7mm WSN som skjuter en 180 grains Berger VLD i 910 m/s är givetvis ännu bättre men den kombinationen fär det lite trångt i ett magasin på 2.85" Exabit, du har helt rätt i att både den nya Scenaren och den befintliga Sierra Matchkingen i 300 grains ger 338:an ännu bättre långhållsegenskaper och efter 1 km kommer dessa verkligen till sin rätt Vänligen, Henrik
Publicerat Januari 17, 200917 yr Författare Ärade Henrik!Med risk för att vara riktigt OT så måste jag bara infoga en liten passus! Om du någonsin tröttnar på att köra truck så tror jag du har en framtid som vapenskribent i landets främsta Vapentidning! De gillar ju också diagram! Nåväl! Nu drar jag mig tillbaka och ägnar mig åt MITT favoritskytte, nämligen korthållsskytte! Med hopp om bot och bättring!! Din snedseglande vän i öst! Jim Bäste broder, får jag måhända föreslå en hermodskurs i distinktionen mellan tabeller och diagram? Apropå korthållskytte kom jag osökt att tänka på när Kurt Ollson intervjuade Patrik Sjöberg och stäkllde den brilianta frågan "Vad är det lägsta du har hoppat?" Gokväll från Västkusten, Henrik
Publicerat Januari 18, 200917 yr Som finne så bara måste ja påpeka hur stolta vi är över "vårt" bidrag till långhållsskyttet, .338 Lapua Magnum. ...men om det inte är tillräckligt udda så kan man ju rekommendera den mer exotiska .300 LM som borde ge ganska bra kurvor. Ska bli intressant att följa tråden, även om det måste medges att jag nästan var på väg att köpa en Kipplauff halvvägs genom den förra tråden, så jag fasar för hur det kommer att gå efter två veckor med långhållstrådar. ...måste-ha-TRG...
Publicerat Januari 18, 200917 yr Men det var väl kort låda du skulle ha? Då faller ju alla långa magnumpatroner bort, även wsm är väl på repet. Fast nu pratar jag Remington, enda lådan jag har någorlunda koll på och en sån skulle du ju inte heller ha. Om Pete skruvar ihop den åt dig så gör väl han en låda själv om jag kommer ihåg rätt? Är det en sån på gång?
Publicerat Januari 18, 200917 yr Men det var väl kort låda du skulle ha? Då faller ju alla långa magnumpatroner bort, även wsm är väl på repet. Fast nu pratar jag Remington, enda lådan jag har någorlunda koll på och en sån skulle du ju inte heller ha. Om Pete skruvar ihop den åt dig så gör väl han en låda själv om jag kommer ihåg rätt? Är det en sån på gång? Problemet med WSM och RSAUM (för att inte tala om WSSM) så är att om man tänkt tävlingsskjuta med moment där tid ingår så är feta patroner en nackdel då de tar rejält med magasinutrymme. Sen så har jag hört en hel del tal om att "krutet inte förbränns jämnt då det blir för mycket utrymme i hylsan" osv. , men det är jag inte tillräckligt insatt i för att kommentera,