Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakten på den optimala långhållsbössan

Featured Replies

Publicerat
Jag är också säker på att det är så, har varit med om det massvis med gånger i olika sammanhang - men, bortser man från olika förutsättningar, olika bakgrunder och därmed olika "enda sanningar", så kan det bara finnas EN lösning som är optimal.

Det är den jag jagar, men jag förstår att om man har 4 vapen i skåpet så kan alla vara perfekta inom sitt gebit.

Det är likadant med fiskeutrusningen. Jag har strävar efter ett optimalt spö, och jag har ett.

Det går naturligtvis inte att kasta flugan med haspelspö, väl - men ett enda spö som fixar allt till 100% är en njutning. (med vissa förbehåll, trots allt - får jag en 20 kilos lax är det nog kört, dessvärre)

Om man bortser från verkligheten så är det så att i din uppfattning kan det finnas något som är optimalt.

Angående vapen/jaktvapen så är de bara verktyg och det är få som är så korkade att de påstår att man slår i spik lika bra med en hammare som med en tång och få som tycker att det går bra att nypa tråd med en hammare.

Fiskespön, att det skulle finns ett spö till allt är ju mest bara löjligt, har nog haft långt mer än 30 stycken vid någon tidpunkt och nu är det lite sållat i spöskåpet, har kanske 5 flygspön, från en 4 fots 1-2 till ett 10 fots 8-9, och 6 spinn/kastspön Ul-kustfiske varianter samt ett par metspön kvar.

Att tänka sig att de skulle kunna alternera tjänst med varandra är bara precis så dumt som det låter.

Nåja jag släpper detta härmed.

Du har fått en massa trevliga och nyttiga förslag här, välj att ta till dig dem eller skit i det men låt inte denna tråd spåra.

Jag hemställer om att en MODERATOR gör en Marjasin här och klipper och klistrar detta i en ny tråd. kalla den Longrangers tankar om 270 Win7 WSM eller något liknande.

/Christian

• Svar 84
  • Visningar 25,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Har en utrustning fler ändamål där specen för "optimal" ser olika ut kan det inte bli "optimalt" möjligen en bättre kopromiss..

/Petter

Publicerat
För egen del finns det inget som motiverar att man grejar runt med kalibrar som

1 inte har kvalitetshylsor, ie Lapua och kanske ev Norma/RWS

2 inte har tillgång till bra kulor, dvs bra BC, enkla att få att skjuta, med bra tillgång, som är prisvärda.

I detta har 270 Win, WSM inget att hämta över 6,5x55/308 Win eller 30-06/6,5-06.

Svårt att köpa raka råd från kunnniga blottlägger inte sällan en egen oförmåga att förstå, det är inte lätt att erkänna men bra för sakgfrågan.

/Christian

Fattar inte riktigt - hylsor och kulor är väl korsverkande ja. För övrigt så har du redan i sverige en hel radda med leverantörer som har ett ganska väl förspänt led av hylor, krut och alla de olika 270 kulorna från 80gr-180gr

Äh jag är måhända lite dopad, och fattar inte riktigt eventuella underliggande slutsatser :huh:

Publicerat
Har en utrustning fler ändamål där specen för "optimal" ser olika ut kan det inte bli "optimalt" möjligen en bättre kopromiss..

/Petter

Enklaste och smartaste jag läst på länge :huh:

Sedan är det givetvis inget fel att söka den optimala kompromissen för en bössa, för visst kan man fixa en bössa som klarar det mesta ganska bra och med mycket träning når man långt utan det optimala.

Publicerat

Christian N: Optimalt? - "det bästa som finns" inom ett visst område, är inte nödvändigtvis bra nog... är det ungefär så resonemanget går?

Nåja, det jag söker är isf bara "det bästa som finns" - med och av anledningar ni känner till.

Publicerat

jag har lillebror till 270w med 0,3mm mindre diameter på kulan och anledningen att den är mer passande är att kulorna har högre bc och i detta land billigare och mer tillgängligt.

dock krävs det enligt mig en jäkla bra kolv då rekylen är som den är.

ett stort minus är pipslitaget min har gått ner i precision en hel del nu efter ca 1300 skott så kalibern är inget man tränar mycket med.

Publicerat

Det låter lite som det jag läst, och bra att veta!

Publicerat
Det låter lite som det jag läst, och bra att veta!

tyvärr är bössan ganska meningslös för jakt säljakt undantaget, där funkar min 6mmbr eller 6,5x55 bättre, men för skytte till 1000m är den mycket svårslagen.

Publicerat

/Petter

Sant, ett mycket bättre ordval ! - den ultimata kompromissen då, således...

Hade det gällt ett haspelspö (för att slippa ha 400-11 olika grejjor att konka på, som Christian verkar ha <_<) så hade jag valt ett tunt och långt (Berkley) spö runt 9½-10 fot och en 2½-serie (Shimano) på rullen med fireline. Den kompromissen fiskar allt ifrån jigg och spinnare med känsla, även på liten fisk, till mellanstora vobblers och stora fiskar.

(jag har bland annat en 6.5a Amba och 10" spö också, mer specialicerat, mindre allround = sämre - andra utrustningar som fluga mm orkar jag inte gå in på. Exemplet känns förståeligt nog)

Hade det gällt en mc, och jag endast fick välja en - så hade det med tanke på att jag vill ha attityd, framkomlighet i terräng, bus, hastighet för sportig körning, budget = en 2002:a Honda 600 Hornet med 100 kusar- snorbillig att äga, varvvillig och busig, snygg och lätt. Går att köra någorlunda upprätt och är enligt mig en ultimat kompromiss.

Helt off-topic, men ändå i linje med vad jag vill få fram - och fortfarande skulle jag vilja ha just Henrics åsikt i frågan. Jag har väl egentligen övertygat mig själv med en dåres envishet, men jag funderade ju på varför .270n inte alls var med i listan över tilltänkta kalibrar, med dom mål och riktlinjer som han valt att ställa upp. Jag bugar inför den massiva kunskapen och hoppas på svar.

Publicerat
  • Författare

Hej,

jag har varit frånvarande från jaktsidan i några veckor och därför missat att denna gamla tråden fått nytt liv B) .

Till att börja med kan jag bara hålla med om att det vi många gånger överskattar kaliberns betydelse för det praktiska resultatet, för ett framgångsrikt långhållsskytte är det viktigaste en vettigt utformad bössa.

Visst kan det funka med en kompromiss i form av en allroundbössa, i varje fall så länge som vi pratar om skapligt modesta håll. På 300m funkar det rätt bra med vanliga standardbössor, skall man skjuta på väsentligt längre håll så kommer en bössa som är optimal för ändamålet absolut att föredra.

Visst funderade jag på en 270 win men i mina ögon är det en mer renodlad jaktpatron än vad t ex 6.5x55, 308 win eller diverse 6mm skapelser är. Visst funkar en 270 win riktigt bra även för långhållsskytte men jag har svårt att se att en 270 erbjuder något som de tidigare nämnda kalibrarna inte gör.

Att välja kaliber för långhållskyttet innebär per definition att man blir tvungen att kompromissa eftersom några av de egenskaper som vi söker står i motsatsförhållande till andra önskvärda egenskaper.

Hastighet är till exempel något som är positivt både för kulbana, vindavdrift och inte minst för de fall där man vill skjuta mot vilt på lite längre håll. Baksidan av detta myntet är dels en ökad rekyl,men också sämre ekonomi både avseende piplivslängd och aptit på krut.

Tillgång på bra kulor,vad innebär det då att en kula är "bra"? För det första vill du ha en kula med bra ballistiska egenskaper, gärna med en b.c. på över .6. Givetvis vill du ha en kula med dokumenterat välskjutande egenskaper. Nästa fråga handlar om pris, du kommer att vilja skjuta minst 1000-3000 kulor om året om du skall nå en god standard på ditt skytte. Ett par kronors skillnad i pris per kula spelar då en rätt stor roll. Numera har frågan om tillgänglighet blivit allt mer intressant, det börjar bli allt jobbigare och dyrare att beställa kulor från USA med exporttillstånd och dylikt. Eftersom olika vapen föredrar olika kulor är det dessutom ett klart plus om det finns flera lämpliga alternativ

Övriga komponenter, här gäller det att hitta bra hylsor (läs Lapua) och bra verktyg.

God egenprecision, det är bara att konstatera att vissa konstruktioner som t ex 6mm PPC, 6mm BR, 6.5x55 och 308 win m fl har bevisat sig vara mycket lyckade skapelser. 270 win har inte samma rykte även om en del 270 win givetvis skjuter väldigt bra.

Vänligen,

Henrik