Publicerat Januari 28, 200917 yr Författare Hippen, du har en väldigt välmotiverad fråga och svaret är att jag hanterar avvikelser mellan olika träffläge på samma sätt oavsett vad det är som orsakar dessa. I princip är det genom ett utdrag ur min loggbok där jag kontrollerar vilka avikelser i träffläge jag får baserat på ett antal olika faktorer, det är givetvis inte bara när man byter från rekylbroms till ljuddämpare som dessa skillnader kan uppstå utan även baserat på bland annat: Temperatur Skjutställning Benstöd Remstöd Stöd av ryggsäck Vinterklädsel/sommarklädsel etc I samtliga dessa fall handlar det om att kontrollera skillnaden i träffläge jämfört med den ordinarie inskjutningen och sedan kompensera för att få rätt träffläge på 100m. Ett exempel på detta kort som gäller min egen 6x45:a ser ni nedan Eftersom jag ännu inte använt ljuddämpare på denna bössa finns det inga sådana noteringar med men jag är säker på att ni fattar metodiken. (Det finns mer om denna metod i min tråd om Lathund för långhållskytte. Jocke, när det gäller min motvilja mot RCBS verktyg så baseras den dels på den allmänna kvalitén som jag har synpunkter på men också på utformningen av verktygen som sådan. Jag har sprungit på ett par riktigt undermåliga verktyg från RCBS varför jag inte längre chansar med dessa. Henrik
Publicerat December 3, 200916 yr Hejsan. Jag är också en prick som har fastnat för tjusningen med prickskytte på långt håll, och jag söker också med ljus & lykta, öppet sinne samt sunt förnuft efter en ultimat all-round-super-long-range-&-jakt-shooter... easy enough! Det jag har kommit fram till är... *trumvirvel* 270 Win som mest allround och 270 WSM för kort låda och tillgång till ännu lite bättre prestanda på långt håll. I princip alla andra kalibrar är kompromisser. Jag tror inte att någon annan kaliber är så användbar från allt ifrån sopråtta till älg och långhålls-skytte! (om man betänker att man klarar älg med 140-150gr och spännvidden på kulvikter mm) Du verkar ha lika mycket (som de större kalibrarna) eller mer pulver i 270 Win och framförallt 270 WSM på 300 meter än de flesta andra jag sett data på. Tikka T3 Varmint (270 WSM) eller Howa M 1500 (supreme varmint för tunga?) i 270 Win och custom-stock eller en Weatherby ur Vanguard-serien (också Howa) för att eventuellt komma åt den sista prestandan i 270 WSM* som Howa inte verkar föra under eget namn. Det säljs ju Howa i lösa delar också så det kanske inte är omöjligt att komma åt en Weatherby 270 WSM kort låda tillsammans med en Howa Varmint-pipa? bara en tanke... *med vissa minus då man betänker mag-kapacitet, pris ammo, fumligare pga knubbigheten?, rekyl? Länk till Weatherby exempel (fundera lite på hur löjligt dyra svenska diton är, tänk på att butiken i staterna också har lokaler, taxes, anställda och vinstmarginaler!) > http://www.ableammo.com/catalog/product_in...oducts_id=87642 Hur har du tänkt, eller just varför har du valt att inte överväga just .270? (fel formulering) Du har utan tvekan en större kunskapsbas att luta dig emot, men vi verkar resonera ungefär likadant i skallen =) Så det vore roligt att höra. mvh - LongRanger EDIt: Något förtydligande och stavfel tillrättat.
Publicerat December 8, 200916 yr Hej igen. Min förra fråga var resultatet av min dåliga syn, och frånvaron av svar kanske beror på det faktum att tråden var något gammal och avslagen. Men jag vill lyfta den i hopp om svar... Jag googlade ämnet och fick upp tråden som resultat, och det verkade vara ett "work in progress"... så jag kände inte till de andra trådarna från trådskaparen som är mer up-to-date och följer topic någorlunda. Nu har jag läst nån tråd om instruktioner i long-range-skytte (bra, lärorik!) och nån tråd som behandlar val av "bra-long-range-bössa". Men, eftersom det var här jag skrev så är det alltså här jag skulle vilja ha svar. Hur och varför är inte kalibern .270 win och .270 WSM övervägd alls? och om det helt enkelt inte finns någon anledning annat än att det är en ovanlig kaliber i Svitjod, och den därför fallit bort? - är den något att ha om man ser till jakt på runt 300m och lång-distans-prickskytte? I min hjärna har kalibern fallit ut som den främsta kompromissen för allround-bruk med dom målen och avstånd från 0-? och för vilt uppemot klass 1 ut emot 300m. Vilket ju vore bekvämt isf även för räv, rådjur och liknande på långa avstånd, förutom prickskytte... Vänligen - LongRanger
Publicerat December 8, 200916 yr Inte helt säker men jag vågar mej på en gissning.. Kulutbudet för långhållsskytte är bättre i kaliber .30.. Tror dock att kalibern varit med in någon diskussion inför ett projekt, minns inte om det var exabit eller Henrik eller någon annan. Men som sagt, få tag på bra kula med bra bc som ffa har kraft kvar på långt håll är lättare i kaliber 30 då den förmår att hissa iväg tyngre kulor. Mvh!
Publicerat December 9, 200916 yr möjligen sant, har inte ingående jämfört och kollat utbudet på kulor för 308, mer än i spannet 100-150gr - men rekylen i, i första hand, 270 win borde ge en klar fördel, och ett spann mellan 80gr > vad är det, 180gr? med såpass bra fart på kulorna, och valfrihet att anpassa efter givet tillfälle samt den anslagskraft på 300m som fås, det borde tala för .270 före 308... om man tänker fritt och utanför ramverket. Att .270 WSM i fårhållande till "vanliga" .270 ger lite mer (eller annorlunda) rekyl (mer långsamtbrinnande krut samt hylsan sägs ge samma eller snarlik rekyl enligt vissa) och samma spännvidd på kulor, samt mer fart, borde göra den dyrare men än bättre för långdistans-skytte?
Publicerat December 9, 200916 yr Lirar lite på bortaplan här men.. Rekylen vet jag inte om det är en faktor direkt.. Dels snackar vi ruskigt tunga vapen och sedan dämpare/rekylbroms.. De är i princip som en 22wm att skjuta med möjligen 22 Hornet. Valfrihet att anpassa vet jag inte, ofta skjuter man in sig med en enda kula med bra bc och anpassar rangecard efter den. Att prova ut fler kulor fungerar givetvis men jag misstänker att det är ett gruvligt jobb att få fram ETT vettigt rangecard så man stannar nog där tror jag. Sen slår det mej, med longrange.. vad menar du då? På 300 skjuter de flesta bättre jaktstudsare med vettigt sikte acceptablet bara skytten gör sitt...vilket inte är lite i sammanhanget. Vinsterna med en bra kula finns nog på avstånd från 300 och uppåt. Sen finns ju begrepp som "inneboende" precision, har för mej att tex .308 är överjävlig där då hylsvolym harmoniserar med kuldiamter på något ljuvligt sätt som jag inte begriper och ännu mindre kan förklara Missförstå mej nu inte, är en varm entusiast av just .270 win! Haft en som jag trivdes väl med men den fick respass då jag sällan satt på pass utan knallade mest runt med jyckar och då är en lättare bössa att föredra. Men jag tror just den kalibern lider lite av den långa lådan, finns inga fördelar alls med det såvitt jag fattat. WSM har jag noll koll på. Mvh!
Publicerat December 9, 200916 yr Jag är - kanske till skillnad mot trådskaparen? - ute efter att få en allt-i-ett kaliber, dvs en bössa för all jakt OCH lång-skytte. Så, med long-range prickskytte är det sisådär 800-1000m jag tänker på, men då är det ju mest en faktor om att justera med siktet. Men, att jaga älg på 300m plus (teoretiskt) är det inte alla kalibrar som fixar. (samtidigt som de andra positiva egenskaperna, förtydligande) ps: mindre rekyl är ju bättre, och en ljuddämpare på 270WSM med dennes fartfördel ger ett mindre handikapp fartmässigt, och rekylen blir då också ändå mindre än för en dämpad 308. Noll rekyl är ju absolut bäst, och om det går vill man ju säkert kunna hålla målet i sikte medans man skjuter, men man kanske inte kan få allt? =)
Publicerat December 9, 200916 yr Jag är - kanske till skillnad mot trådskaparen? - ute efter att få en allt-i-ett kaliber, dvs en bössa för all jakt OCH lång-skytte.Så, med long-range prickskytte är det sisådär 800-1000m jag tänker på, men då är det ju mest en faktor om att justera med siktet. Men, att jaga älg på 300m plus (teoretiskt) är det inte alla kalibrar som fixar. (samtidigt som de andra positiva egenskaperna, förtydligande) ska du ha en kaliber som slår bra 1000+ även slår bra i en älg på 300+ så är ju en .338 laupa som gäller
Publicerat December 9, 200916 yr ja, men om man vill hålla sig på andra sidan av .30 kalibern och nå samma resultat, varför inte? Du skjuter knappast toppfågel med lapuan, gissar jag... Och att kunna använda ett enda vapen till all sorts jakt och nöje, vore väl det optimala, om det är optimalt, vill säga =)
Publicerat December 9, 200916 yr ja, men om man vill hålla sig på andra sidan av .30 kalibern och nå samma resultat, varför inte?Du skjuter knappast toppfågel med lapuan, gissar jag... Och att kunna använda ett enda vapen till all sorts jakt och nöje, vore väl det optimala, om det är optimalt, vill säga =) det är väl bättre att ha flera bössor ändå, har svårt att se en bössa till 1000m skytte som även används på vinterjakt på ripa.
Publicerat December 9, 200916 yr För att ta en jämförelse, för dom som inte känner till detta - med Normas utbud då: En Barnes Triple 130gr i 270WSM har en anslagsenergi på 2707 J på 300 meter, en 308 kommer på samma avstånd med den "bästa" kulan upp i 2253 J med en 180gr kula. Bara som ett litet exempel så kommer man med en .338 Win Mag 230gr på 300m upp i en anslagsenergi på 2790 J och för en .358 Norma Magnum och 250gr upp i 2856 J på 300 meter... Så, med hastighet kan man kompensera för vikten, och frågan är då, hur beter sig en .270 vid avståndet 800m plus?
Publicerat December 9, 200916 yr det är väl bättre att ha flera bössor ändå, har svårt att se en bössa till 1000m skytte som även används på vinterjakt på ripa. Men det är ju det jag är ute efter, om möjligt Möjligen har jag hittat heliga Graal, eller så inte - jag vänder mig till expertisen för att få mina luftslott nedskjutna obarmhärtigt...
Publicerat December 9, 200916 yr Jag är - kanske till skillnad mot trådskaparen? - ute efter att få en allt-i-ett kaliber, dvs en bössa för all jakt OCH lång-skytte.Så, med long-range prickskytte är det sisådär 800-1000m jag tänker på, men då är det ju mest en faktor om att justera med siktet. Men, att jaga älg på 300m plus (teoretiskt) är det inte alla kalibrar som fixar. (samtidigt som de andra positiva egenskaperna, förtydligande) ps: mindre rekyl är ju bättre, och en ljuddämpare på 270WSM med dennes fartfördel ger ett mindre handikapp fartmässigt, och rekylen blir då också ändå mindre än för en dämpad 308. Noll rekyl är ju absolut bäst, och om det går vill man ju säkert kunna hålla målet i sikte medans man skjuter, men man kanske inte kan få allt? =) Lirar vidare på bortaplan De som skjutit ett tag, såvitt jag fattat det, överger rätt snabbt konceptet med en bössa för två ändamål. Banskytte på lååångt håll kräver egenskaper hos bössan avseende vikt och framför allt stock som gör bössan värdelös i princip som jaktvapen. Sen är det ett fibbel med kulor, den utvalda jaktkulan funkar inte alltid bra på banan och långa håll. Sen, såvitt jag fattat det,...återigen.. så går långhålls kulorna sällan speciellt fort. Farten i sig är en i sammanhanget obetydlig fråga då det går att lära sig att skruva rätt på höjdinställningen. Även om du har en snabb kula/kaliber så är kulbanan iaf krokig som fan ute på säg 800 tex. Mvh!
Publicerat December 9, 200916 yr Angående fart kontra vikt - Jag tror att det går att göra på endera vis, faktiskt. Och för MITT ändamål så tror jag sammantaget att 270 standard är det smartare valet, faktiskt. Den motsvarar en 308 och är snällare förutom på träff runt 300m strecket. Finns att bestycka och ladda i stort urval för olika jakt så man kan ha flera mag med för syftet avsedd verkan. Och för längre håll är det som sagt marginellt och mest "bara" (jag underdriver förstås) en skruv-fråga. Jämfört med WSM modellen - och man behöver ju egentligen ingenting utöver vad standard 270 erbjuder... kort sagt. Nä, 270 standard (då med lång låda men what-the-hell) i ett Weatherby Vanguard (Howa) tror jag det får bli för min del för ultra-all-round och låg rekyl (eller obefintlig med dämpare?). Man kan ju gå igenom alla bössors låddor i butiken tills man hittar en skjuten fabriks-tavla med en treklöver eller ett enda hål =) (dom skickar med måltavlor som är skjutna för att garantera en viss precision från Howa) EDIT: jag förtydligade och lade till.
Publicerat December 9, 200916 yr Men det är ju det jag är ute efter, om möjligt Möjligen har jag hittat heliga Graal, eller så inte - jag vänder mig till expertisen för att få mina luftslott nedskjutna obarmhärtigt... enligt mig så är kalibern långt ner på skalan viktiga saker vid långhållsskytte, du kan använda en 9,3x62 men det ställer stora krav på skytten och materialet. ska du ha något som är tävlingsbart på långa avstånd så blir det en annan femma om du inte gillar att komma sist dvs. man kan säga så här, du kan ha ett par skor som går att gå på stan med samt spela fotboll med grabbarna och jogga runt elljusspåret. men tävlar du i maraton eller spelar fotboll i allsvenskan då måste du nog ha olika skor för aktiviteterna. vill du skjuta lite långhåll någon gång per år skaffa 270w, vill du träna långhåll seriöst och bli bättre än andra som också tränar använd inte 270w.
Publicerat December 9, 200916 yr Jag har alltid svårt att köpa "så-här-är-det"-resonemang utan någon bra förklaring till varför det är så... ta det inte personligt, det är mig det är fel på ps: och dessutom, är en sån kaliber för enbart långdistans inte målet. Jag tänker även åt andra med samma ambitioner eller mål som mig här. De flesta kanske inte ens tror det är möjligt att jaga på 300m effektivt med så "klena" kalibrar som just .270, men det är bevisligen inte sant. Men - funkar den för det andra ändamålet, det är nog det som är frågan. EDIT: Förtydligade - och: Jag konsulterade nyss google i frågan ".270 for long range" och fick upp nån länk från en guru som heter Chuck Hawke eller nåt, han verkar iaf gilla kalibern, tycks det (eller "gilla" - jag vill försöka vara objektiv snarare än subjektiv, men ni fattar) > http://www.chuckhawks.com/ultra-long-range.htm
Publicerat December 9, 200916 yr Nu skulle det vara intressant att veta hur, om eller isf vilka som efter dessa inlägg fått upp ögonen för kalibern, eller eventuellt ändrat ståndpunkt eller åsikt i fråga om .270 (jaaa vi gör en "poll"!) - och kan det vara rätt väg att gå, undrar jag stilla, jag tror det för egen personlig del, så jag ska inte älta saken mera
Publicerat December 9, 200916 yr Du långoranglig, Inledningvis kan det konstateras att det finns inga kalibrar/vapenlösningar/kulor som gör allt. Din heliga Graalh finns bara inom dig själv. Så som Hippen så vackert uttrycker det så är detta med att skjuta på håll, dvs förbi 500 meter ungefär inte helt lätt, ty kortare än det är det mest att skruva och peka även om jag själv är långt från felfri där så är det först efter 500 meter som det blir svårt. Det är inget fel på en 270, det är inte heller något fel på en 30-06/308/6,5x55/7mm-08/7x57 med många fler kalibrar, allt handlar om rätt kula, dvs en med bra och högt BC, lågt pris, så att man har råd att skjuta många av dem och att den går bra i din pang. Därefter är allt arbete klart, det teoretiska runkandet som vi så lätt hamnar i är avklarat, därefter är det bara att tänka, träna och sedan skjuta, utvärdera, justera och skjuta igen, upprepa tills dess att du är nöjd. Det går bra att på bana använda nästan vilket system som helst som bara skjuter väl nog, en Howa fungera säkert fint, dämpare är roliga som tusan, har ingen själv men vill ha en, att tänka på att är att en dämpare blir varm och genenerar Mirage som utesluter vidare skytte, för bana kan en rekylbroms vara minst lika motiverat. En annan sak som du förfaller har kört in på är att man kan använda parallella laddningar i praktiskt använding, jag säger inte att det är omöjligt men det är ytterst opraktiskt, det vilt som står kvar under det att man växlar laddningar är inte sådant som jag känner igen. En banladdning eller kanske två, en för jakt det är min försiktiga rekommendation. /Christian
Publicerat December 9, 200916 yr Jag har alltid svårt att köpa "så-här-är-det"-resonemang utan någon bra förklaring till varför det är så... ta det inte personligt, det är mig det är fel på ps: och dessutom, är en sån kaliber för enbart långdistans inte målet. Jag tänker även åt andra med samma ambitioner eller mål som mig här. De flesta kanske inte ens tror det är möjligt att jaga på 300m effektivt med så "klena" kalibrar som just .270, men det är bevisligen inte sant. Men - funkar den för det andra ändamålet, det är nog det som är frågan. EDIT: Förtydligade - och: Jag konsulterade nyss google i frågan ".270 for long range" och fick upp nån länk från en guru som heter Chuck Hawke eller nåt, han verkar iaf gilla kalibern, tycks det (eller "gilla" - jag vill försöka vara objektiv snarare än subjektiv, men ni fattar) > http://www.chuckhawks.com/ultra-long-range.htm som sagt funkar kalibern jättebra för långhåll men hänger resten av bössan med. jag kan ta mig själv som exempel har en 6mm br i en vanlig rem 700 som skjuter mycket tätare än min sauer str rent tekniskt men när man lägger sig ner på 300m och över så vinner sauern överlägset pga stocken och allt annat på bössan som är utformat för en anledning, vinna tävlingar på långa avstånd. skulle jag pipa om sauern till 270 skulle den fortfarande vinna över jaktbössan i 6mmbr men om jag skulle sätta 6mmbr pipan i sauern så skulle den vara otroligt giftig och både 6,5 pipan och 270 pipan skulle samla damm om man säger så. jag har två specifika bössor för långhåll som bara används med en kula och så jaktbössan med två pipor.
Publicerat December 9, 200916 yr För egen del finns det inget som motiverar att man grejar runt med kalibrar som 1 inte har kvalitetshylsor, ie Lapua och kanske ev Norma/RWS 2 inte har tillgång till bra kulor, dvs bra BC, enkla att få att skjuta, med bra tillgång, som är prisvärda. I detta har 270 Win, WSM inget att hämta över 6,5x55/308 Win eller 30-06/6,5-06. Svårt att köpa raka råd från kunnniga blottlägger inte sällan en egen oförmåga att förstå, det är inte lätt att erkänna men bra för sakgfrågan. /Christian
Publicerat December 9, 200916 yr Kloka ord, men utgå ifrån att det endast ska finnas ett vapen i skåpet, ett - till all användning =) Då blir det bökigare. Dämparen har jag byggt själv, i CAD:en iaf =) Jag gillar att fundera utanför fyrkanten, det märks säkert. --- ps: Raka råd utan förklaring, är för mig värdelösa råd - hårt och brutalt, men uppriktigt - det kan döljas vilka knepiga källor som helst bakom dessa "fakta", om man spårar ursprunget till "visdomen", så därför är det bra om man säger: såhär är det, därför att... Det har ingenting med min oförmåga att tolerera auktoriteter att göra alls... Men du har rätt, det är okunskap som gör att jag söker kunskap, jag tänker efter - före...
Publicerat December 9, 200916 yr det finns nog nog många fler som talar sej varma och kallar just sin kaliber "den ultimata långhållskalibern" att putta omkull en älg på 300+ meter fixar till och med 222/223 med rätt kulplacering lagligt? nej möljigt? ja
Publicerat December 9, 200916 yr Jag är också säker på att det är så, har varit med om det massvis med gånger i olika sammanhang - men, bortser man från olika förutsättningar, olika bakgrunder och därmed olika "enda sanningar", så kan det bara finnas EN lösning som är optimal. Det är den jag jagar, men jag förstår att om man har 4 vapen i skåpet så kan alla vara perfekta inom sitt gebit. Det är likadant med fiskeutrusningen. Jag har strävar efter ett optimalt spö, och jag har ett. Det går naturligtvis inte att kasta flugan med haspelspö, väl - men ett enda spö som fixar allt till 100% är en njutning. (med vissa förbehåll, trots allt - får jag en 20 kilos lax är det nog kört, dessvärre)
Publicerat December 9, 200916 yr Jag är också säker på att det är så, har varit med om det massvis med gånger i olika sammanhang - men, bortser man från olika förutsättningar, olika bakgrunder och därmed olika "enda sanningar", så kan det bara finnas EN lösning som är optimal.Det är den jag jagar, men jag förstår att om man har 4 vapen i skåpet så kan alla vara perfekta inom sitt gebit. Det är likadant med fiskeutrusningen. Jag har strävar efter ett optimalt spö, och jag har ett. Det går naturligtvis inte att kasta flugan med haspelspö, väl - men ett enda spö som fixar allt till 100% är en njutning. (med vissa förbehåll, trots allt - får jag en 20 kilos lax är det nog kört, dessvärre) finns ingen lösning som är "optimal" för det finns för många variabler som det kan skita sej på å det gäller både jakt som fiske utan allting är kompremisser vissa är bättre på en del saker å vissa är bättre på andra
Publicerat December 9, 200916 yr Jag är också säker på att det är så, har varit med om det massvis med gånger i olika sammanhang - men, bortser man från olika förutsättningar, olika bakgrunder och därmed olika "enda sanningar", så kan det bara finnas EN lösning som är optimal.Det är den jag jagar, men jag förstår att om man har 4 vapen i skåpet så kan alla vara perfekta inom sitt gebit. Det är likadant med fiskeutrusningen. Jag har strävar efter ett optimalt spö, och jag har ett. Det går naturligtvis inte att kasta flugan med haspelspö, väl - men ett enda spö som fixar allt till 100% är en njutning. (med vissa förbehåll, trots allt - får jag en 20 kilos lax är det nog kört, dessvärre) Jag tycker du skall köpa en Remington LTR i 308 win. En lätt, lågförstorande kikare typ 1,5-6, 2-7 eller så till all rörlig jakt och en högförstorande till banan. Eller så köper du en kikare som är en lika stor kompromiss som bössan, en Bushnell Elite 6500 2,5-16x42, den funkar helt ok till både jakt och skytte på långa håll. Jag har en LTR och hur jag letar kommer jag inte längre om kravet är att det skall vara en bössa med så brett användningsområde som möjligt och samtidigt slår min bössa på fingrarna när det gäller praktisk precision och skjutbarhet, alltså liggande i spenaten med ryggsäck som stöd osv.