Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakten på den optimala långhållsbössan

Featured Replies

Publicerat
indata.jpg

Som ni ser så har jag i bara med tre olika kulor, Berger VLD, Lapua Scenar och Hornady Amax. De ställer lite olika krav på både laddning och patronläge eftersom VLD kulorna d v s både Lapua och Berger som regel trivs med bomkontakt om resultatet skall bli riktigt bra (visst finns det undantag, eller hur Micke?) medan Amax klarar av en lite större friflykt. Detta får så klart konsekvenser när det handlar om magasinslängd osv men det kan vi gå in på i detalj senare. Jag har rätt mycket erfarenhet av Lapua och Bergers kulor men på senare tid har jag blivit rätt imponerad även av Hornadys Amax, det är dessutom en väldigt lättexpandernde kula.

Jag valde sedan att räkna på 300 och 600m med avseende på fältskytte, eftersom jag primärt gjorde övningen för mig själv så började jag med att räkna fram alla värden i Mil. Som framgår av tabellen nedan kan den som har ett kikarsikte med 1cm klick (på 100m) enkelt få fram antalet klick genom att multiplecera värdet i Mil med 10. 1.1 Mil motsvarar alltså 11 klick.

När det gäller vinden valde jag att räkna på 5 m/s rak sidovind vilket är en ganska kraftig vind och inget som vi normalt skulle skjuta i, vare sig rådjur eller toppfågel torde exponera sig i de vindarna men däremot så är de såklart realistiska under en fältskyttetävling.

ballistik.jpg

Det som borde stå klart för var och en efter denna bilden är att det är inte på patronen det hänger i slutändan och att det finns många "rätt sätt". Visserligen har jag valt de som jag bedömmer som de lämpligaste laddningarna i varje kaliber men skillnaderna är inte precis fundamentala.

Sista bilden behandlar rekylen och hur man bemästrar den är helt individuellt, en kraftig rekyl innebär att du blir trött betydligt snabbare. Under enstaka skott upplever jag inte rekylen av ett vettigt konstruerat vapen som så farlig men med en lättrekylerande bössa klarar i vart fall jag av betydligt längre träningpass. Kanske är det optimala en 7mm RSAUM för jakt/tävling och en 223 AI för mängdträningen...hmmm...

rekyl.jpg

Tackar för i kväll go vänner!

Henrik

För att citera en känd president: "oooh my gaaawd!" Om jag hade varit lika noga som dig i mina bössval hade jag aldrig behövt åtrå till min nästa <_<

• Svar 84
  • Visningar 25,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag hade precis läst om 6XC och DTAC 117 MJPT i ett äldre nummer av RifleShooter. Tubb skriver att han får iväg kulan i 3050 fps och att den har en bc på nästan exakt .600. Skulle precis be herrn i tråden att om möjligt komplettera tabellerna med detta, då jag såg att detta redan finns i dina exempel. Jag måste vara blind <_<

För egen del tycker jag att 6XC är snäppet intressantare/vettigare än 6,5x47. Tänk så lite vindavdrift och rekyl. Mumma... :)

Publicerat
  • Författare
Jag hade precis läst om 6XC och DTAC 117 MJPT i ett äldre nummer av RifleShooter. Tubb skriver att han får iväg kulan i 3050 fps och att den har en bc på nästan exakt .600. Skulle precis be herrn i tråden att om möjligt komplettera tabellerna med detta, då jag såg att detta redan finns i dina exempel. Jag måste vara blind :huh:

För egen del tycker jag att 6XC är snäppet intressantare/vettigare än 6,5x47. Tänk så lite vindavdrift och rekyl. Mumma... :P

Exabit,

Det blir ett kort inlägg eftersom tre familjemedlemmar av fyra ligger däckade i vinterkräksjukan :huh:

Som du såg i artikeln så får hr Tubb de aktuella hastigheterna dels med hjälp av 30" pipor, något som de flesta av oss förknippar med hagelbössor och inte kulgevär. Dessutom så är hans DTAC kulor belagda men Boron Nitrid, den processen har jag väldigt lite kunskap om men för den intresserade så klistrar jag in en länk nedan:

David Tubb Boron Nitrid

Jag har därför backat laddningens Vo till en hastighet som känns mer realistisk för oss vanliga dödliga.

Men om du känner att ditt liv skulle vara fulländat med en 6XC så skall du givetvis göra slag i saken, du byter en marginell fördel i ballistik och rekyl mot en ungeför lika liten försämring av pipans livslängd.

Over and out från sjukstugan,

//Henrik

Publicerat

Hoppas det löser sig på sjukstugan för er :huh:

Publicerat
  • Författare

Klart att det gör men det är sådana här gånger som man inser hur lugn tillvaron är på jobbet ;)

Henrik

Publicerat
Jag hade precis läst om 6XC och DTAC 117 MJPT i ett äldre nummer av RifleShooter. Tubb skriver att han får iväg kulan i 3050 fps och att den har en bc på nästan exakt .600. Skulle precis be herrn i tråden att om möjligt komplettera tabellerna med detta, då jag såg att detta redan finns i dina exempel. Jag måste vara blind ;)

För egen del tycker jag att 6XC är snäppet intressantare/vettigare än 6,5x47. Tänk så lite vindavdrift och rekyl. Mumma... :)

Eller varför inte en 6mmx47 lapua?

Publicerat

Hur klarar sig 8 mm rem. mag. i detta gäng? ;) Jag skjuter med 220 gr Swift A-frame och TSX 200 gr. Org.laddningen är Core-lokt 220 gr. 882 m/s & 200 gr. 952? m/s tror jag att det var.

Jag har haft den inskjuten på 250 m och på 300 m så föll den ca. 9 cm och på 100 m så slog den över ca 13 cm.

Nyfiken!

:)

Publicerat
Hur klarar sig 8 mm rem. mag. i detta gäng? <_< Jag skjuter med 220 gr Swift A-frame och TSX 200 gr. Org.laddningen är Core-lokt 220 gr. 882 m/s & 200 gr. 952? m/s tror jag att det var.

Jag har haft den inskjuten på 250 m och på 300 m så föll den ca. 9 cm och på 100 m så slog den över ca 13 cm.

Nyfiken!

:lol:

Jag måste corrigera/citera mig själv ang. detta inlägg ifrån den 19/1.

Org.ammon var 185 gr Core-Lokt som gjorde 3080 fps=ca. 940 m/s och 220 gr 2830 fps=ca. 863 m/s. :P

Tack Exabit för artikeln om 8 mm remington magnum i www.handloadermagazine.com . :D

Artikeln finns inte med på webben om man inte prenumerar på tidning via internet.

http://www.riflemagazine.com/magazine/PDF/hl258partial.pdf

Det blir trevlig läsning ikväll! Jag har läst en del tidigare här idag!

:D

Publicerat

Hej,

Lite OT, men på samma spår iaf.

Här min kusins rigg, finns för avhämtning i Weimar för den som har en slant över <_< Bössbytardjävulen har slagit klorna i honom med. Dåliga bilder men jag tog dom från hans hemsida. 6,5x47 Lapua, MC millan stock, SWS system, Lothar Walter flutad pipa + NF 5,5-22x.

5 skott serie på 100m

post-1031-1232550971_thumb.jpg

post-1031-1232550999_thumb.jpg

Publicerat

Utan att vara en grin-Pelle så tror jag inte att Henrik är ute efter en nyckelfärdig lösning (vilket torde framgå om man läser första inlägget), ej heller en 8mm Rem Mag eller 338 Lapua för den delen.

Nä, det här är nåt man kan dra ut på och njuta av att fundera kring och speca varje liten detalj :lol:

Henrik, du får rätta mig om jag är helt ute och cyklar... <_<

Publicerat
Utan att vara en grin-Pelle så tror jag inte att Henrik är ute efter en nyckelfärdig lösning (vilket torde framgå om man läser första inlägget), ej heller en 8mm Rem Mag eller 338 Lapua för den delen.

Nä, det här är nåt man kan dra ut på och njuta av att fundera kring och speca varje liten detalj :D

Henrik, du får rätta mig om jag är helt ute och cyklar... :blush:

Ok! Tack för svaret! :D

Publicerat

Nä, det här är nåt man kan dra ut på och njuta av att fundera kring och speca varje liten detalj :D

Henrik, du får rätta mig om jag är helt ute och cyklar... :blush:

Nej jag vet detta, men vi har diskuterat denna idag, en bild säger mer än 1000 ord. :D

Publicerat
  • Författare

Det blir ytterligare ett kort inlägg (även om jag hoppas svara på en del utestående frågor i morgon).

Exabit, visst har du helt rätt i att jag inte är ute efter en färdig bössa men jag pratade med MKJ i ett annat ärende idag och då kom vi in på det aktuella vapnet som har ett SWS 2000 lås, det är ett lås som varit föremål för en massa immaterialrättsliga dispyter och dessutom haft lite otur med att hamna hos en del tvivelaktiga producenter. Det finns emellertid en hel del välproducerade varianter av detta lås och de är riktigt trevliga, det är också det lås som ligger till grund för Pete Lincolns egna Avengerlås. Dessa kan väldigt enkelt sägas vara en symbios av lite äldre Tikkalås (595/695) och SWS 2000.

Dessutom är det intressant att se andras byggen, även om jag inte kommer att sträcka mig efter plånboken för att berika den germanska delen av MKJ's släktträd :) .

Go Kväll!

Henrik

Publicerat
  • Författare

Skall försöka beta av lite av de frågeställningar och funderingar som har dykt upp i tråden.

Om vi börjar med 338 Lapua så är det en patron som är på tydlig frammarsch inom det militära prickskyttet, anledningen till det är att den fyller ut gapet mellan 308 win och 50 BMG på ett bra sätt med den fördelen att bössorna är klart mer hanterbara än vad 50 BMG bössorna är. Det verkar t o m som att den kommer att antas här i Sverige ;) I mina ögon är den "kung" på avstånd från 800m till drygt 1500m, självklart funkar den på kortare håll också men då finns det andra patroner som klarar av dessa håll på ett lika bra sätt utan de nackdelar som finns med 338 Lapua (jag tänker på rekyl och kostnaderna).

Rent generellt kan man säga att alla magnumkalibrar antingen kommer till sin rätt vid riktigt långa skotthåll, eftersom de kan leverera kulor med bra b.c. i tillräckligt höga hastigheter. Om man tar kaliber .30 som exempel så är det först när vi kommer över 200 grain i kulvikt som det finns riktigt välformade kulor att tillgå d v s med b.c. på över .600 skall man kunna skicka iväg den i lite högre hastigheter så behövs det så klart en ordentlig hylsvolym. Problemet med kombinationen tunga kulor och hög hastighet är givetvis en kraftig rekyl, skall man skjuta på LÅNGA håll eller om man har tänkt sig att jaga med bössan kan det vara ett pris som man är beredd att betala men för mig känns det inte aktuellt den här gången.

Dessutom är det som en del av er har uppmärksammat så att jag har bestämt mig för att satsa på en bössa med "kort låda" d v s en låda som klarar av patroner med en totallängd på ca 72 mm. Det innebär att den övre gränsen för vilka patroner jag får ned i lådan går vid WSM patronerna. "Problemet" med dessa är att om man laddar dessa med ballistiskt gynnsamma kulor så blir de också ganska långa, eftersom de har en rätt ordentlig hylsvolym kan man utan större olägenheter sätta kulan lite djupare för att på det sättet få plats i magasinet. Givetvis kräver det att man anpassar patronläget därefter men det är inga större svårigheter. Remingtons SAUM patroner har fördelen av att vara lite kortare, när det gäller 7mm varianten har den dessutom en lite längre hylshals än vad motsvarande wsmhylsa har.

Problemet med begränsad magasinskapicitet är jag medveten om och det är utan tvekan något som man får ta med i beräkningen, nu finns det i o f s en lösningar även på detta problem och den stavas lösa magasin från AICS. Det går att få ned 4 st wsm/rsaum i ett magsin avsett för 5 st 308 :or, nu finns även dessa magasin i en storlek som är avsedd för att få ned 10 st 308:or vilket torde kunna översättas med i runda slängar 8 st wsm/rsaum bulor vilket borde vara tillfyllest.

En annan fråga som har varit uppe till diskussion är val av låda, jag har sett tillräckligt många customiserade standardlådor skjuta träffbilder på under 15mm för att inse att de utan tvekan är "good enough". Precis som bänkskyttarna brukar predika så är nyckeln till precision de tre B:na Bullet, Barrel och Bedding. Låda väljer man efter applikation och visst har jag funderat på ett customlås, mest eftersom det ända blir en hel del slantar som skall hystas upp och då kan det kanske vara vettigt att gå "all in". Samtidigt så är jag säker på att jag kan få bättre nytta av de extra kronorna på andra delar i projektet, så just nu känns det som att det blir ett standardlås och då förmodligen antingen ett Tikka- eller ett Howalås. Det förstnämda har jag rätt bra egen erfarenhet av och Howalåsen har jag hört så mycket gott om nu att det kanske är dags att prova dem?

Pete på Roedale har tagit fram en "basmodell" som han kallar för R40, vilken han gjort en hel del av vid det här laget med mycket gott resultat.

Denna baseras på en Howa 1500 med en LW pipa som kallas #2300 Benchrest light varmint (det är en rätt saftig profil så förmodligen får han fluta den). Han hävdar att han utan problem får ned trycket på denna till 5-600 gram och jag har faktiskt provat en av dessa bössor och trycket var utan tvekan "good enough" B) Förmodligen så blir det en Manners T2 stock som skall användas, jag lurar på om jag vill ha en ställbar kolvkam men det troligaste är att jag skippar den med tanke på vikten.

Däremot så kommer det utan tvekan att monteras en EBI broms och en Atec dämpare på bössan, givetvis kan inte dessa användas samtidigt men eftersom det är lite stökigt med en dämpare på skjutbanan på grund av den mirage den alstrar så känns det bra att då kunna växla till en broms.

Kikaren kommer att monteras på en MIL 1913skena med lämpliga ringar men vilken kikare som kommer att kröna ekipaget tänker jag inte avslöja riktigt ännu.

När det sedan gäller patronvalet så står det för tillfället mellan 260 rem (eller dess improved variant) och 7mm RSAUM men jag har int riktigt beslutat mig ännu...

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Det var länge sedan jag skrev något på forumet men eftersom jag just nu låter bygga ett varmint/viltmål/vakjakt hopkok så blandar jag väl mig i lite.

Ska det tränas och tävlas med bössan där inte skjutbänkar är tillåtna tycker jag magnumkalibrar ska undvikas. Fördelarna med flack kulbana äts upp direkt av diverse nackdelar som rekyl, rekylupptagning, pipslitage, ljudnivå, mynningstryck, osv...

Det krävs ett TUNGT vapen för att minimera risken för träfflägesändring i fältmässiga skjutställningar. En mynningsbroms är ett måste och då kommer vi till ett par av nackdelarna nämnda ovan.

Här ska det ju skjutas hundratals skott i olika skjutställningar och inte ett par smällar med 375:an på banan inför älgjakten...

Faktum är att gamla dammiga tråkmånsar som .308W, 6,5X55 är bland de bästa.

Det finns ju en anledning att .308W fortfarande är en populär matchpatron även på längre distanser.

Egenprecision, mild rekyl, gott om bra kulor och färdiga tävlingspatroner m.m.

6,5mm med 7-9 grams torpedkulor har dock klart bätttre långhållsegenskaper än kaliber .30 om man inte skjuter tunga kulor fort. Fördelen med 6,5 torpeder är hög BC som ger hög slutfart även om inte man laddar för fullt.

Och det brukar ju inte vara något fel på precisionen hos 6,5X55 heller...

7mm-08 och 6,5-284 är ju andra kandidater och den förstnämnda är definitvt aktuell för min egen del.

6mm patronerna har jag för lite erfarenhet av ännu, men visst - 6XC är ju klart intressant eftersom den kan skicka iväg 6,5-6,8 grams kulor i bra fart. En 243W har jag haft men den var för strulig för att jag skulle våga satsa på ett custombygge.

270-280 och diverse AI varianter av dessa kanske skulle fungera men de är ju inte "competition" som de ovan nämnda.

Tråkigt kanske, men någon av de etablerade tävlingspatronerna är nog det säkraste valet.

Sen är det ju en fråga om man VILL vara säker. Sitta vid laddbänken och trixa och fixa kan ju vara en tjusning det också för vissa. Själv är jag lite för bekväm för det och gillar därför "åka tryggt" patroner som .308W och 6,5X55 m.fl.

mvh Danne

Publicerat
Sitta vid laddbänken och trixa och fixa kan ju vara en tjusning det också för vissa. Själv är jag lite för bekväm för det och gillar därför "åka tryggt" patroner som .308W och 6,5X55 m.fl.

Tja, jag byggde en bössa på 6,5x47 i fjol och jag kan säga att laddningsutvecklingen jag gjorde till den hade sett precis likadan ut för både 308 och 6,5x55. Tror t.o.m. att jag gör mindre jobb med 6,5x47:an än med de andra två eftersom jag inte behöver längdtrimma eller röra de högklassiga Lapuahylsorna överhuvud taget B);)

Däremot kanske man bör hålla sig borta från patroner som kräver fireforming och halssvarvning, om huvudsaklig fokus är att skjuta.

Publicerat

Färdiga Lapuahylsor brukar det sällan vara några problem med. Inte deras färdiga matchammo heller för den delen, när man väl hittar den i Sverige.

Har än så länge bara läst om denna patron på diverse sajter.

Vilka kulor använder du och vilka farter får du med 6,5X47?

Publicerat
Vilka kulor använder du och vilka farter får du med 6,5X47?

Jag kör med Scenar 123:or i 891 m/s. Du får kolla min projekttråd så vi inte skriver sönder den här ;)

Publicerat

Tror du är rätt ute med 260 Henrik :lol: min var väldigt lätt att få att skjuta och ändå har jag inte labbat nåt än. Skulle vilja be dig om hjälp med en grej, du hade ju det däringa laddprogrammet, hur mycket krut kan man spilla i en 260 hylsa innan trycket skenar? Skjuter 123 gr Lapua. Fast du har väl redan kollat antar jag :D

Publicerat

Henrik!

Har du sett detta i Midwaysverige´s fyndshop?

379182 RCBS 2-Die Set 7mm Remington Short Action Ultra Magnum SEK 278kr

Pris exkl. moms SEK 222 Antal 1st Ord pris 481kr

278kr för ett set med två RCBS verktyg måste vara ett godkänd pris tycker jag.

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Jocke,

ända problemet är att jag lovat mig själv att aldrig köpa ett RCBS verktyg igen ^_^

Henrik

Publicerat

Jag vet en norrman som säljer Redding S-verktyg till 260 Rem, men det kanske var AI som var på tapeten?

Publicerat
Jocke,

ända problemet är att jag lovat mig själv att aldrig köpa ett RCBS verktyg igen :lol:

Henrik

Låter som ett ganska så stort problem då :rolleyes:

Hafft några problem med RCBS över lag? Jag tycker att RCBS och Redding fungerar bäst. Sämst är helt klart LEE och Hornady. Det mest pinsamma är att i min laddbod består 70% av alla laddverktyg av LEE verktyg framförallt därför att priserna på dessa är såpass bra. Köper en del verktg bara för att ha liggande om- ifall- att man skulle köpa en sådan kaliber någon gång :P

MVH/Jocke

Publicerat
Jag hade precis läst om 6XC och DTAC 117 MJPT i ett äldre nummer av RifleShooter. Tubb skriver att han får iväg kulan i 3050 fps och att den har en bc på nästan exakt .600. Skulle precis be herrn i tråden att om möjligt komplettera tabellerna med detta, då jag såg att detta redan finns i dina exempel. Jag måste vara blind ;)

För egen del tycker jag att 6XC är snäppet intressantare/vettigare än 6,5x47. Tänk så lite vindavdrift och rekyl. Mumma... ^_^

Jag måste bara få fråga, 117gr dtac görs väl inte längre?

Publicerat

Hallå gossar, försök att respektera ämnet i tråden, tipset är att skapa nya trådar så behöver denna inte rinna iväg så våldsamt ;)

Henrik!

Gillar dina utläggningar, asspännande att läsa! Dock dök det upp en fråga som du säkert har benkoll på men du skrev inget om det så då måste jag fråga.

Du skriver att du kommer att växla mellan rekylbroms och dämpare, broms för bana och intensivt skytte samt dämpare för jakt förmodar jag. Hur tror du att skiftena där mellan dessa verktyg påverkar träffbilden? Min lilla Kvadd sticker i höjdled när jag växlar mellan dämpat och odämpat och det ganska påtagligt på 50 meter, samma senario med ditt bygge torde ju ge en våldsam effekt på säg.. 500 meter?

Mvh!