Publicerat Januari 23, 200917 yr Tjena Mitt första inlägg på detta forum, som för övrigt verkar förträffligt. Nu till min fråga till er är: Hur jagar man bäver på bästa sätt? Vi har fått bäver på våra jaktmarker och jag har ingen som helst erfarenhet på detta. När är bästa tiden att jaga på året? När på dygnet? Vaka eller smyga? Vaka på nära håll eller långt håll? osv osv med alla dess frågor som finns om bäverjakt. Hoppas ni vill dela med er med er erfarenhet till mig som vill lära mig mer om detta med bäverjakt. Tjapp så länge
Publicerat Januari 23, 200917 yr Tja på våren anser jag då blir dagarna längre och bäverns födosök längre. Då har man större skottschans i närheten av hyddorna.
Publicerat Januari 23, 200917 yr våren tycker jag själv är bäst,sätt dej å vaka vid nån hydda eller matplats.det där med tider kan vara väldigt olika allt ifån tidig eftermiddag till sista ljuset.
Publicerat Januari 24, 200917 yr TjenaMitt första inlägg på detta forum, som för övrigt verkar förträffligt. Nu till min fråga till er är: Hur jagar man bäver på bästa sätt? Vi har fått bäver på våra jaktmarker och jag har ingen som helst erfarenhet på detta. När är bästa tiden att jaga på året? När på dygnet? Vaka eller smyga? Vaka på nära håll eller långt håll? osv osv med alla dess frågor som finns om bäverjakt. Hoppas ni vill dela med er med er erfarenhet till mig som vill lära mig mer om detta med bäverjakt. Tjapp så länge Välkommen till jaktsnack. Du kommer att trivas här Vårjakt är nog det bästa. Gryning samt skymningsjakt. Vaka eller smyga är nog individuellt. Tänk på vindriktningen. De har en fin näsa. Bäverjakten är rätt mysig då man kan komma nära och upplevelsen kan ibland vara stor. Rekomenderas varmt. Mvh
Publicerat Januari 24, 200917 yr Bra camouflage och skydda ansiktet med typ en rånarhuva så bara ögon och mun syns. Bakom/jämte någon gran t. ex. Sitta stilla el. smygjakt! Det beror på hur terrängen ser ut jämte bäcken! Bävern har bra syn! Lycka till från en som sköt sin första bäver förra våren på jaktens sista dag!
Publicerat Januari 24, 200917 yr Bäverjakt bedrivs med fördel från kanot. Bävrarna verkar inte bry sig så mycket av det som kommer i vattnet så länge dom inte får vind av dig. Jag har en å som jag brukar paddla uppströms för att sedan bara driva sakta neråt. Här är en bild då det jagas från eka.
Publicerat Januari 24, 200917 yr av mina erfarenheter så är jakt med båt(utan motor förstås) mest effektivt. Jag har brukar komma riktigt nära bävrarna då. De beror såklart hur van dom är båtar osv, men jag har kommit 3-4 meter ifrån bävrarna.
Publicerat Januari 24, 200917 yr Bäverjakt bedrivs med fördel från kanot.Bävrarna verkar inte bry sig så mycket av det som kommer i vattnet så länge dom inte får vind av dig. Jag har en å som jag brukar paddla uppströms för att sedan bara driva sakta neråt. Här är en bild då det jagas från eka. Det beror på hur bred vattendraget är också! Min bäck är inte mer än 4-5 m.
Publicerat Januari 24, 200917 yr Bävern har bra syn! FEL Bävern ser absolut inte bra o överkammoflage är ej nödvändigt!!! Jag har suttit metrar ifrån bävrar som inte sett ett smack men så fort de fått vittring e de kört. Men att läsa vinden är A o O. Minsta vittring så kan du va säker på att de far iväg åt annat håll ELLER tom kryper in och inväntar natten. Bäverjakt är en mkt Naturnära upplevelse som fler borde ta del av. Lycka till!! //Jimmy
Publicerat Januari 24, 200917 yr Bäverjakten är en trivsam jaktform och skött på rätt sätt viktig för att populationen inte ska braka ihop. Jag rekommenderar att Du studerar var bävern äter och var den har hydda och eventuella dammar. Se också till att det är en population som håller för jakt och inrikta dig på yngre djur. Det kräver att du använder några kvällar för att se hur många dom är. Skjut inte vuxna djur om Du vill fortsätta jaga bäver på din mark. Vapenmässigt fungerar allt som är godkänt att använda. Själv har jag skjutit med 6,5-06,6,5x55 och 6ppc och jag föredrar de två sista laddade med så lätta och explosiva kulor som möjligt. Skjut när bävern sitter med ryggen mot vattnet och skjut ett högt skott långt fram mot bogbladet eller huvudet. Ta vara på bävern, köttet är gott rökt och skinnet för fint att låta förfaras. Skippa gället om Du inte håller på med fällor för då går det att använda som doftmedel. Lycka till med jakten och se till att ha vassa flåknivar för det är efter skottet som jobbet börjar men det märker du.
Publicerat Januari 24, 200917 yr kan inteheller påstå att bävern har bra syn...jag har fotat dom på ca 5-10 m utan den var spec rädd för rörelserna. men det kan nog bero på att jag hade just kamera och inte bössa=) så fort bössan är med blir viltet genast lite jävligare mot en haha....men så det ska vara mvh jonas
Publicerat Januari 24, 200917 yr Författare Har pratat med en jaktkollega som påstod att de kunde känna vibrationer i marken / vattnet. Er erfarenhet av detta? Är de aktiva på vintern i någon omfattning? Har temperatuen någon betydelse? Snömängden? Is på vattnet? Får tacka för svaren. Vi kan dra lite snabba slutsatser för en någorlunda framgångsrik jakt. De hör dåligt, ser dåligt men har en bra näsa. Man kan sitta nära viltet om vinden är den rätta. Jaga från någon form av "tyst" båt går också utmärkt. Gärna vårjakt på morgonen eller kvällen.
Publicerat Januari 24, 200917 yr Ja de verkar känna vibrationer i marken, men det tror jag är främst omkring hyddan då ligger där och softar. Annar verkar du fått med allt, vinden är som sagt A och O.
Publicerat Januari 24, 200917 yr Har de bara öppet vatten "Rinnande" så kan de mycket väl vara vinteraktiva. Har själv jagat från kanot. Upplevelsen är stor. Bäver är nog en klar favorit...
Publicerat Januari 24, 200917 yr FELBävern ser absolut inte bra o överkammoflage är ej nödvändigt!!! Jag har suttit metrar ifrån bävrar som inte sett ett smack men så fort de fått vittring e de kört. Men att läsa vinden är A o O. Minsta vittring så kan du va säker på att de far iväg åt annat håll ELLER tom kryper in och inväntar natten. Bäverjakt är en mkt Naturnära upplevelse som fler borde ta del av. Lycka till!! //Jimmy Jaha! Konstigt! Jag har skrämt bäver en gång genom att röra mig, men förra våren när jag sköt min på ca. 3-4 m satt jag med bössan när den kom framför mig och då small det direkt. Nu satt jag jämte en gran och där satt jag bra. Jag såg bävern när den kom uppifrån bäcken och gled neråt med strömmen och då var det var det bara att göra sig färdig.
Publicerat Januari 24, 200917 yr Jaha! Konstigt! Jag har skrämt bäver en gång genom att röra mig... Ja det är ju inte heller någon som påstått att de är blinda
Publicerat Januari 24, 200917 yr Har skjutit bäver på 2m och ja dom ser inget vidare men det kompenserar dom med ett otroligt luktsinne och möjligheten att känna vibrationer när den ligger i vattnet. Flitigt användande av rök för att kolla vinden rekommenderas. Bäverjakten är lika med beväpnad korvgrillning och kan utövas med småbarn med om man vill bara man dresserat dessa att vara någorlunda tysta och stilla. Jag håller med om att kanotjakt är ett av de bästa sätten att lyckas och kanske det mest trivsamma. Att sjösätta kanoten uppströms och sakta driva med strömmen en natt i början av maj är en höjdare.
Publicerat Januari 24, 200917 yr Ja det är ju inte heller någon som påstått att de är blinda Nej, det är det inte!
Publicerat Januari 25, 200917 yr FELBävern ser absolut inte bra o överkammoflage är ej nödvändigt!!! Lycka till!! //Jimmy +1 på den, i våras hade jag också bävrar som simmade framför mig trotts att jag i stort sett satt och dinglade med benen efter älvkanten =) Ville ej skjuta i vattnet dock och när de fick vind av mig försvann de som kanonskott.
Publicerat Januari 25, 200917 yr TjenaMitt första inlägg på detta forum, som för övrigt verkar förträffligt. Nu till min fråga till er är: Hur jagar man bäver på bästa sätt? Vi har fått bäver på våra jaktmarker och jag har ingen som helst erfarenhet på detta. När är bästa tiden att jaga på året? När på dygnet? Vaka eller smyga? Vaka på nära håll eller långt håll? osv osv med alla dess frågor som finns om bäverjakt. Hoppas ni vill dela med er med er erfarenhet till mig som vill lära mig mer om detta med bäverjakt. Tjapp så länge Välkommen! Det mesta är sagt tror jag, men som jag skrev i någon tidigare tråd tycker jag att vakjakt vid matplatser är det bästa sättet att jaga bäver på. Jag har aldrig jagat med kanot pga att de åar/bäckar jag jagar i är för små så mina erfarenheter utgår från vak och smygjakt. Sitt så du har matplatsen på 20-30 m och invänta bävern därifrån. Jag upplever det som att bävern är som mest aktiv de första veckorna i maj. Beror såklart på var i landet du bor men perioden då vintern släpper taget och våren träder in på riktigt tycker jag är bäst. Då är naturen i övrigt också grymt vacker! Skjut i bössan som vanligt men testa även att skjuta på 10 m och se hur det tar. Ibland kan det bli mycket nära håll, beror såklart på hur det ser ut där du jagar men jag tycker att du bör testa skjuta på nära håll för att känna dig trygg om det skulle bli close combat. Har pratat med en jaktkollega som påstod att de kunde känna vibrationer i marken / vattnet. Er erfarenhet av detta?Är de aktiva på vintern i någon omfattning? Har temperatuen någon betydelse? Snömängden? Is på vattnet? Vibrationer, tja, håller nog med mbbohman. Ligger dem och softar är det möjligt (sitt därför inte i direkt anslutning till hyddan) men i övrigt upplever jag inte att dom är jättekänsliga mot vibrationer. Lukten är A och O som många tidigare skrivit. Synen är mindre bra upplever jag det som, men det är såklart ändå vikttigt att inte röra sig för mycket om det har bävern nära. Vintern går det säkert att jaga på, men det är inte optimalt. De är mindre aktiva då i jämförelse med våren. Skitjakt på dig!
Publicerat Januari 25, 200917 yr +1 på den, i våras hade jag också bävrar som simmade framför mig trotts att jag i stort sett satt och dinglade med benen efter älvkanten =) Ville ej skjuta i vattnet dock och när de fick vind av mig försvann de som kanonskott. Dom har väl synfel söder ut!
Publicerat Januari 25, 200917 yr http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/d.../baver.273.html Citerat ur en text från Naturhistoriska riksmuseet: "Sinnesorgan Bäverns syn är dålig och utvecklad för nattsyn. Synnerven är ganska liten i förhållande till ögats storlek. Synen är begränsad under vattnet och först och främst till för att se i luften. Den kan skilja mellan olika färger, och man antar att den är närsynt. Bäverns öga har inte de reflekterande kristallerna, tapetum lucidum, som nattseende djur vanligtvis har, exempelvis det reflekterande kattögat. Denna avsaknad av tapetum lucidum och förmågan att skilja på färger är något som karakteriserar dagsaktiva djur." Så nu vidare till jakten
Publicerat Januari 25, 200917 yr Dom har väl synfel söder ut! Jag ser väl ut som en medlem i hyddan kanske, eller så luktar jag som en?
Publicerat Januari 25, 200917 yr http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/d.../baver.273.htmlCiterat ur en text från Naturhistoriska riksmuseet: "Sinnesorgan Bäverns syn är dålig och utvecklad för nattsyn. Synnerven är ganska liten i förhållande till ögats storlek. Synen är begränsad under vattnet och först och främst till för att se i luften. Den kan skilja mellan olika färger, och man antar att den är närsynt. Bäverns öga har inte de reflekterande kristallerna, tapetum lucidum, som nattseende djur vanligtvis har, exempelvis det reflekterande kattögat. Denna avsaknad av tapetum lucidum och förmågan att skilja på färger är något som karakteriserar dagsaktiva djur." Så nu vidare till jakten Ja,du har väl rätt men det bryr jag mig inte om, och sedan har vi kanske renare miljö här i norr också, om det nu spelar någon roll.
Publicerat Januari 25, 200917 yr Jag ser väl ut som en medlem i hyddan kanske, eller så luktar jag som en? Ja, det gör du säkert!