Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga bäver. Hur...

Featured Replies

Publicerat
Ja,du har väl rätt men det bryr jag mig inte om....

De var ju en tråkig inställning MEN.... :rolleyes:

Jag skrev det mest för trådskaparens veto!!!

Vill ju inte att de ska faras med lögner för en nybörjare!! :huh::huh:

• Svar 116
  • Visningar 44,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
De var ju en tråkig inställning MEN.... :rolleyes:

Jag skrev det mest för trådskaparens veto!!!

Vill ju inte att de ska faras med lögner för en nybörjare!! :huh::huh:

Ta det med en klackspark!

Ok!

Nej, helt rätt!

Ha det så bra! ^_^

Publicerat
FEL

Bävern ser absolut inte bra o överkammoflage är ej nödvändigt!!!

Man ska nte underskatta synen heller. Har själv fått ofrivillig ögonkontakt med bäver då den anat en rörelse. Jag skulle ju bara sätta mig tillrätta... Jag kör överkammoflage för att det höjer upplevelsen vid bävervattnet. Spelande kniphane på 5 meter hade inte varit möjligt annars. Inte för att det behövs camo för bävern men det blir trevligare jakt när man smälter in tycker jag.

Publicerat

Gaaah vad man längtar till våren nu då! Jäkla tråd... :)

Publicerat
Gaaah vad man längtar till våren nu då! Jäkla tråd... :)

Och det tror du att du är ensam om20.gif

Publicerat

Jag använder också alltid cammo nästan, men inte för att det behövs vid bäverjakt.

Men precis som nämns så finns det massa andra djur som man kan komma mkt nära OM man cammoflerar sig.

Spelande orrar o.dyl.

Även blinda (vissa) kan se olika skiftningar i ljus o vissa rörelser :rolleyes:

Det är väl AochO för en jägare/fiskare att tänka på hur man exponerar sig mot horisonten.

Så även vid bäverjakt.

Jag skiftar från att kanota, smyga till att vaka.

Sistnämnda har för mig gett absolut minst utdelning.

Publicerat
Jag skiftar från att kanota, smyga till att vaka.

Sistnämnda har för mig gett absolut minst utdelning.

Man måste orka sitta mer än 10 min vettu! ^_^:D

Publicerat

att bävern inte ser så superbra stämmer nog men man får nog röra sig ganska smidigt ändå för dels så man inte hörs och så kan bävern känna vibbrationer om man är för klumpig annars e nog vinden det man behöver ha störst koll på.

Publicerat
  • Författare

Tja nu tror jag, jag vet hur jag ska gå tillväga för att jaga bäver på bästa sätt. Tack för alla råd.

Hur var det nu igen, hmm. De har bra näsa, kan kanske känna vibrationer, ser i vissa fall som falkar och i vissa fall som blinda hönor och då bör de camofleras....eller om det var tvärsom. Eller var det inga vibrationer men ett fruktansvärt smaksinne och ett bra camoflage på deras kanoter som står vid deras tipis/hyddor. :lol:B):lol:

Nä skämt åsido, tack för råden

Från en erfaren jägare men oerfaren bäverjägare, och då menar vi den riktige bävern, Castor, inte krog och pub-bävern.....

Publicerat

Jag brukar ta med mig en bunt fika, en god bok sen sätter jag mig i en solsluttning vid deras matplats och bara njuter av naturen och vårsolens strålar.

Publicerat
Från en erfaren jägare men oerfaren bäverjägare, och då menar vi den riktige bävern, Castor, inte krog och pub-bävern.....

Hmmmm, de blir alltså inge "gömma pinne" dådå :lol::lol:B)

Publicerat

Va??? <_< Är inte krog och pub-bävern den riktiga bävern!!!

Publicerat
  • Författare

Krog och pub-bäver ÄR en bäver, bara en annan bäverart. Ser bra, hör bra, känslig för vibrationer, luktar gott. Jagas med fördel ocamoflerad och bör jagas på skymning/kväll/natt. Ta inte med kanot bara = bökigt.Kaliberval är upp till varje jägare..... <_<

Publicerat

Jaha. Men man bör ju akta sig noga för exemplar med skabb och rabies. Synd att det brukar ju endast märkas i efterhand. <_<

Publicerat

Och skjuter du en bäver så får du göra bäverhojt till nästa jul.

Gör så här

Bäverhojt består av bävergäll och sprit. Man tillverkar det genom att låta könskörteln på bävern ligga o dra i brännvin minst en månad och sedan använder man detta som essens. Blanda ut det med mera brännvin och du har drickfärdig bäverhojt!

Smakar satan, luktar terpentin och du kommer att lukta bäver i en vecka efteråt... Bäverhojt, smaken du aldrig kommer ihåg!

OBS!! detta är inget skämt, detta är bäverhojt! Lycka till! <_<<_<:huh:

Publicerat

Jo du. Det är inte en smakupplevelse att minnas... <_<

Publicerat
Jo du. Det är inte en smakupplevelse att minnas... <_<

Vad menar du met det? Visst är det en höjdare! <_<:huh:

• 2 weeks later...
Publicerat

Gör så här

Bäverhojt består av bävergäll och sprit. Man tillverkar det genom att låta könskörteln på bävern ligga o dra i brännvin minst en månad och sedan använder man detta som essens. Blanda ut det med mera brännvin och du har drickfärdig bäverhojt!

Smakar satan, luktar terpentin och du kommer att lukta bäver i en vecka efteråt... Bäverhojt, smaken du aldrig kommer ihåg!

OBS!! detta är inget skämt, detta är bäverhojt! Lycka till! :lol:-_-:D

Det smakar inte illa och doftar defenitivt inte terpentin.

Blandar man lagom styrka så luktar det som en blandning av sågspån, tjära och något mer som är svårt att beskriva. Mysk kanske? Speciell lukt men inte obehaglig.

Smaken är ju som baken men återigen, speciell. Tjära, skog... Lång smak.

Det är jag dricker mycket av men jag tar gärna en rackare och skäms inte för att bjuda på det.

Publicerat

Gör så här

OBS!! detta är inget skämt, detta är bäverhojt! Lycka till! :D:(:)

Till detta kanske bör nämnas att det är i storleksordningen DROPPAR som ska användas för att krydda en 75:a.. =)

Publicerat

En kompis som tillverkade och sålde gällessens. Då blandade han typ ett kryddmått i en 5cl flaska och den var till 2? helrör. Längesedan nu, 10 år sedan och vi provsmakade en hel del också så det är lite suddigt ;) Dessutom känner man omedelbart när man är i ett bäverrevir numer... ;):D

Drickes INTE före jakt på krogvarianten.

Edit: En liten varning, det innehåller rätt stora mängder salicylsyra så är man känslig mage skall man passa sig lite. Funkar mot huvudvärk osv kan man tro

• 2 weeks later...
Publicerat

Åter till jakten. Är inte ens novis när det gäller bäver, har inte ens sett nån, endast sett spår och lämningar efter dom (nu pratar vi inte om krogbävern här). Jag har sett ganska mycket fällda träd längs en bäck där jag har jagat tjäder i höstas. Men jag har ingen aning om var dom har sin hydda. Är det nån ide´ att ta sig dit och blindjaga i vår när man inte alls vet om det finns nån hydda i närheten?

Publicerat
Åter till jakten. Är inte ens novis när det gäller bäver, har inte ens sett nån, endast sett spår och lämningar efter dom (nu pratar vi inte om krogbävern här). Jag har sett ganska mycket fällda träd längs en bäck där jag har jagat tjäder i höstas. Men jag har ingen aning om var dom har sin hydda. Är det nån ide´ att ta sig dit och blindjaga i vår när man inte alls vet om det finns nån hydda i närheten?

Du ser ju tydligt var dom har födosök för tillfället där det är färskt gnag etc.

Ge dig ut dit i gryning och skymning så får du säkert se någon bäver och studerar du dom några dar så lär du dig rutterna och kan säkert lista ut var hyddorna är :P

Publicerat

Inte säkert att det finns hydda, det beror helt på stränderna, finns det branta sandbankar så gräver de ut hålor i strandbanken under vattenytan, man vara riktigt marigt att hitta dem.

Publicerat

Det besvuschliga är att jag nog måste åka skidor en halvmil innan jag kommer fram till själva vattendraget, men återigen, som min morfar alltid brukade säga: "bättre en svintung jaktdag utan att ha fått se nånting och ösregn och bli spöad av ett gäng förbannade albaner", än ingen jaktdag alls. Så jag får väl åka dit och tjäna ihop lite tur, man brukar ju vara ganska nöjd efteråt iallafall.

• 2 weeks later...
Publicerat

Tänkte passa på att kroka på en annan fråga; vilken kula använder ni? tung? lätt? bondad? varmint? - och varför?

Har hittills skjutit mina med oryx 11,3 gram och fått rel. lite köttskador och väldigt lite skinnskador och framförallt direktdöd.

post-2070-1236694998_thumb.jpg