Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga bäver. Hur...

Featured Replies

Publicerat

nu djävlar ska jag kolla efter bäver på lörda hoppas att man får se något i alla fall

• Svar 116
  • Visningar 44,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
nu djävlar ska jag kolla efter bäver på lörda hoppas att man får se något i alla fall

Hm! Det är inget att tänka på ännu. Dels för mycket snö och sedan är jag operead sedan några veckor tillbaka i knäet. :angry:

Publicerat

ja det är en del snö här med men jag tänker kolla lite ändå =p man vet ju aldrig

Publicerat
ja det är en del snö här med men jag tänker kolla lite ändå =p man vet ju aldrig

Ok! Nej, det vet man ju aldrig förstås. <_< Det kan ju bli en överraskning och en överraskning är ju alltid trevlig. :D

Publicerat

min take var exakt så :lol:

Publicerat
min take var exakt så :lol:

Jag kunde tänka mig det. :D

Publicerat

va gör ni med bävern efter skott.

tar ni skinnet kött eller kastar hela ???

Publicerat

Skallen kan man sätta på en placket på väggen...

Rätt fina faktiskt.

Köttet lämnar man in på rökning eller gör en god gryta.

Väldigt smakfullt kött. :)

Pälsen beredar man.

Antingen själv eller lämnar in.

Kanonbra sittskydd till jaktryggsäcken.

Bävergällen kan man krydda sprit med.

Snälla säg inte att ni kastar00arge.gif

Mvh :P

Publicerat

Kokade loss gnagtänderna och mont. på en betessköld. Se på länk under älghornet! ;)

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=7483&st=320

Tog till vara på kött. Ätit en del av det som stekt, rökt en bit som var gott och just nu så torkar jag ett baklår för att se hur det blir. :D Man måste ju våga prova, annars lär man sig inget nytt. :)

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopi...mp;#entry287376

:D

Skinnet kastade jag.

Publicerat

kokar skallen

tar reda på lår och rygg för att äta upp

övriga småslattar fryses in i påsar för att ha i mårdfällor

skinn beredes

svansen blir till soppa (jättegott)

däremot gället hamnar nog på rävåteln tillsammans med tarmar

Publicerat
svansen blir till soppa (jättegott)

Det där sa min mormor att man kunde göra också men hon hade tyvärr inget recept.

Har du ett får du gärna lägga in det här eller skicka ett pm....

Publicerat
Det där sa min mormor att man kunde göra också men hon hade tyvärr inget recept.

Har du ett får du gärna lägga in det här eller skicka ett pm....

Bäversvanssoppa

Ingredienser

1 flådd bäversvans

3 morötter

1 purjolök

1 sellerirot

2 potatisar

1 äpple med skal

½ lök

ca 10 hela svartpepparkorn

6 hela nejlikor

2 lagerblad

1 tsk timjan

½ dl äppelcider vinäger

salt

Flå en bäversvans och dela av den köttiga biten från den späckiga. Dela sedan den köttiga svansbiten i 3 delar och den späckiga biten i 4 bitar. Bryn på dessa i olja i stekpanna. (vill man ha mer kött, så tärna upp från en bog och bryn på med svansbitarna)

Tvätta och tärna en morot, selleriroten, löken, potatisen, äpplet och blasten på purjolöken. Lägg detta i en panna tillsammans med kryddorna och vinägern. Lägg i bäversvansbitarna när de är brynta runt om. Fyll på med vatten i pannan, så att det täcker allt. Låt koka under lock på medelhög värme i några timmar tills köttet lätt lossnar från benet. Fyll på vatten i pannan vid behov!

När köttet är klart, så ska soppan silas och köttet och späcket tärnas upp i små bitar och läggas tillbaka i spadet. Skiva i de 2 morötter som är kvar, den ljusa delen av purjolöken och tärna i 1-2 ny potatis och låt det hela puttra på medelvärme tills potatisen och morötterna är mjuka.

Bryt ned tunnbröd i botten på en djuptallrik och häll den varma soppan över och servera

svanssoppa.jpg

Publicerat
Bäversvanssoppa

Inte illa! Detta måste ju provas.

Publicerat

soppan rekomenderas varmt !

snart dax för scott att ut och simma med bäver... har kollat ån och det börjar spricka upp så smått :lol:

Publicerat

Jamen det där med att skjuta rätt djur då, går det att på något sätt se om det är en bäverhöna som ännu har kalvar i magen? Såna bör man väl inte skjuta? Är det bara att lära sig storleken utantill, stor bäver - no no, liten bäver - ok?

eller?

Publicerat

Tack så mycket jämta! Ska jag nog testa om det blir nån bäver i vår....

Publicerat
Jamen det där med att skjuta rätt djur då, går det att på något sätt se om det är en bäverhöna som ännu har kalvar i magen? Såna bör man väl inte skjuta? Är det bara att lära sig storleken utantill, stor bäver - no no, liten bäver - ok?

eller?

stora djur ligger djupt i vattnet..bara huvve uppe

små djur (fjolårare) ser man även ryggen på..

skjut de små och spara de stora så blir det bra nästa år också

<_<

Publicerat

Har ni sett att det kommit ut en film om bäverjakt?Har man bara överseende med att killarna är från

dalarna å att deras dialekt då gör sig påmind <_< så är det nog en intressant film. Till och med en inbiten

rävjägare som jag kan tänka mig att jaga bäver efter att jag sett trailern på

www.swedishchasseur.se/ ...och det säger ju inte lite...

Publicerat

precis kollat trailern ....... <_< ........måste ha den filmen..nu blev jag toksugen att fara ut på bäverjakt. ska kolla om det spruckit upp nå mer efter ån...

Publicerat

090331-gnag-1.jpg

Gissa vem som inte kunde hålla sig, utan var tvunget ut och kolla om gnagarna kommit igång?? :rolleyes:

Och visst har de börjat komma ut, men än dröjer det nog någon vecka eller två innan de är riktigt läge att verkligen vaka!

Publicerat

Jag såg att dom börjat fälla träd i åarna efter E10 söder om gällivare så dom har börjat gå upp nu.

Publicerat

Synd att inte det blivit nån riktig vårvärme än...sketmysigt att sitta en kväll efter ån på våren :D

måste skotta fram röken idag så den är klar för några bäverstekar .

Tänk vad våren vore utan bäverjakt. :D

Publicerat
Synd att inte det blivit nån riktig vårvärme än...sketmysigt att sitta en kväll efter ån på våren :huh:

måste skotta fram röken idag så den är klar för några bäverstekar .

Tänk vad våren vore utan bäverjakt. :D

Jag åkte förbi vägen till min bäverbäck i torsdags och kikade men där var det då en plogkarm på ca. 100 cm snö och över trädan ner till bäcken var det ytterligare 60-70 cm tänker jag och det är fullt med gropar som ligger dolda av snön som man inte ser ännu. :D Skidor för min del är inget att tänka på ännu p g a knäet. :D

Publicerat

jag har varit och kollat min bäver område och jag bedömer att ca 1 vecka till så

Publicerat
Jag åkte förbi vägen till min bäverbäck i torsdags och kikade men där var det då en plogkarm på ca. 100 cm snö och över trädan ner till bäcken var det ytterligare 60-70 cm tänker jag och det är fullt med gropar som ligger dolda av snön som man inte ser ännu. :D Skidor för min del är inget att tänka på ännu p g a knäet. :(

en månad till så kan det väl inte vara så mycket snö kvar,kan man hoppas :P