Publicerat Mars 10, 200917 yr jag har skrivit under paperna för mitt arende 2 mil utanför härnösand. dom som jag arenderar av har informerat mig att det fins mycket bäver så min fråga är när kan jag börja gå och kolla efter bäver når det har tinat mer eller kan jag ge mig ut nu ?
Publicerat Mars 10, 200917 yr De är ju aktiva även vintertid men ytterst sparsamt o med det snödjup vi har nu kan de väl vara si o så. Jag stötte på färska bävergnag och bäverspår just denna tid förra året i fjällen, Tossåsen. Så varför inte? Vart jagar du? Norr, söder eller väster om H-sand?
Publicerat Mars 11, 200917 yr jag har skrivit under paperna för mitt arende 2 mil utanför härnösand.dom som jag arenderar av har informerat mig att det fins mycket bäver så min fråga är när kan jag börja gå och kolla efter bäver når det har tinat mer eller kan jag ge mig ut nu ? Pratade med en mycket erfaren bäverjägare som menade att islossning och fyra fem efterföljande dygn är bästa tiden. Bävrarna är mycket aktiva då. Lagar och fixar dämmen och får enklare tillgång till färsk mat torde vara anledningen. Att tajma in islossningen kan alltså vara effektivt.
Publicerat Mars 11, 200917 yr Ovanstående stämmer säkert men vad gäller kulval så föredrar jag en lätt varmint kula som expanderar snabbt och som inte ger genomskott. Sierra hp är en bra kula till bäver.
Publicerat Mars 11, 200917 yr jimbolo . jag har marken i aspnäs ca 2 mil utanför stan AHA. Jagar du ilag med Hasse på besiktningen? E de runt sjön eller upp i skogarna. Har varit o jobbat som lägerledare där en hel del o känner till naturen där rätt så bra. Fiskade i området OFTA förr o då syns det till en hel del bäver. Satt o spana 5m ifrån en bäverfamilj längst ner i storjön förra året, tror ja de va. Men det var från kanot. Jo där finns en hel del bäver i området garanterat. Hör av dig om du vill ha tipps eller rent av en jaktkamrat Mvh: Jimmy
Publicerat Mars 11, 200917 yr Jagas bäver överhuvudtaget med hagel eller är det bara kula som gäller? Beror kulvalet på om man är ute efter köttet eller jagar den som pälsvilt? Bäverskallar mäts väl förresten nu för tiden, så att placera skottet i huvudet är kanske inte att rekomendera om trofér intresserar.
Publicerat Mars 11, 200917 yr jag har skrivit under paperna för mitt arende 2 mil utanför härnösand.dom som jag arenderar av har informerat mig att det fins mycket bäver så min fråga är när kan jag börja gå och kolla efter bäver når det har tinat mer eller kan jag ge mig ut nu ? Vi var ut i söndags, och min polare sköt en... det var vid en sjö, där en bäck rann in, en kvadratmeter öppet vatten... Om du hittar något sådant ställe, så kan du nog räkna med att det är aktivitet där... det var tre stycken uppe samtidigt där vi var
Publicerat Mars 11, 200917 yr Jagas bäver överhuvudtaget med hagel eller är det bara kula som gäller? Beror kulvalet på om man är ute efter köttet eller jagar den som pälsvilt? Bäverskallar mäts väl förresten nu för tiden, så att placera skottet i huvudet är kanske inte att rekomendera om trofér intresserar. Klass 2 expanderande kula är det som gäller
Publicerat Mars 11, 200917 yr jimbolo . jag jagar inte med hasse . jag arenderar 75 hektar och har jakträtt på 650 hektar storjö ligger i jagkt området samt 2 tjärnar till. jag har funderat om jag ska ut på premiär turen på "ny marken" på lörda. Man blir bara mera sugen när man läser sidor som denna
Publicerat Mars 11, 200917 yr Det smakar inte illa och doftar defenitivt inte terpentin. Nä,, för om det doftar terpentin så ska man nog sluta att koka skogs-saft.
Publicerat Mars 12, 200917 yr Hagel är visst förbjudet Känns lite udda, om man kan skjuta rådjur med hagel kan man väl skjuta bäver? Speciellt med allt prat om närstrid... Eller är det något i anatomin som jag missat? Här på sidan viken så är det hur som helst tillåtet, även om jag inte vet hur vanligt det är.
Publicerat Mars 14, 200917 yr Känns lite udda, om man kan skjuta rådjur med hagel kan man väl skjuta bäver? Speciellt med allt prat om närstrid... Eller är det något i anatomin som jag missat? Här på sidan viken så är det hur som helst tillåtet, även om jag inte vet hur vanligt det är. Bävern är hårdskjuten pga dess päls. Mycket tät bottenull som haglen ska trycka sig igenom. 10-15 meter ska vara längsta skotthåll på bäver för garanterat dödligt skott. Pga mycket skadeskjutningar och i princip hopplösa eftersök så förbjöds hagel i Sverige. Helt rätt tycker jag. Svårt med avståndsbedömning på vatten dessutom.
Publicerat Mars 15, 200917 yr Låter logiskt. Skulle vara intressant att försöka vaka bäver nån gång, men det hittas inte på mina jaktmarker. Här i landet kan vi dessutom skryta med två bäverarter, där den ena (europeisk bäver) är licensbelagd, medan den andra (kanadensisk) är "normalt" jaktbart småvilt. Hur man ska skilja dem vet jag inte riktigt, men den europeiska har ett väldigt begränsat utbredningsområde, så det är inte österbottningarnas problem
Publicerat Mars 15, 200917 yr Låter logiskt. Skulle vara intressant att försöka vaka bäver nån gång, men det hittas inte på mina jaktmarker. Här i landet kan vi dessutom skryta med två bäverarter, där den ena (europeisk bäver) är licensbelagd, medan den andra (kanadensisk) är "normalt" jaktbart småvilt. Hur man ska skilja dem vet jag inte riktigt, men den europeiska har ett väldigt begränsat utbredningsområde, så det är inte österbottningarnas problem http://sv.wikipedia.org/wiki/Europeisk_b%C3%A4ver http://sv.wikipedia.org/wiki/Amerikansk_b%C3%A4ver Det syns på skallen bl. a., men den måste vara flådd då. Jag har skjutit en europeisk bäver norr om Kalix. Jag ska fota den och lägg ut ett foto på skallen. Sedan fanns det ett reportage i S J- Nyheter för ett tag sedan med skillnaden på dessa bägge bäversorter.
Publicerat Mars 15, 200917 yr Låter logiskt. Skulle vara intressant att försöka vaka bäver nån gång, men det hittas inte på mina jaktmarker. Här i landet kan vi dessutom skryta med två bäverarter, där den ena (europeisk bäver) är licensbelagd, medan den andra (kanadensisk) är "normalt" jaktbart småvilt. Hur man ska skilja dem vet jag inte riktigt, men den europeiska har ett väldigt begränsat utbredningsområde, så det är inte österbottningarnas problem Svansen ser olika ut, den europeiska har mer avlång svans än den "kanadensiska". Castor fiber Castor canadensis
Publicerat Mars 15, 200917 yr Låter logiskt. Skulle vara intressant att försöka vaka bäver nån gång, men det hittas inte på mina jaktmarker. Här i landet kan vi dessutom skryta med två bäverarter, där den ena (europeisk bäver) är licensbelagd, medan den andra (kanadensisk) är "normalt" jaktbart småvilt. Hur man ska skilja dem vet jag inte riktigt, men den europeiska har ett väldigt begränsat utbredningsområde, så det är inte österbottningarnas problem Här är ett foto som är ifrån S J Nyheter nr 2 -09 och den v. är Europeisk och den t. h. är Nordamerikansk bäver. Om du ser pilarna och var dom pekar så ser du skillnaden på ovansidan av kraniet. Jag hoppas at du är nöjd med detta svar. Jag såg även att du fått ett annat svar.
Publicerat Mars 15, 200917 yr Svansen ser olika ut, den europeiska har mer avlång svans än den "kanadensiska". Här är ett foto som är ifrån S J Nyheter nr 2 -09 och den v. är Europeisk och den t. h. är Nordamerikansk bäver. Om du ser pilarna och var dom pekar så ser du skillnaden på ovansidan av kraniet. Jag hoppas at du är nöjd med detta svar. Jag såg även att du fått ett annat svar. Tack för bägge svaren! I jaktsituationer så är det nog att gå på svansen. Gällande skallen så är det är ju bra att få bekräftat i efterhand att man säkert skjutit rätt art.
Publicerat Mars 15, 200917 yr Tack för bägge svaren! I jaktsituationer så är det nog att gå på svansen. Gällande skallen så är det är ju bra att få bekräftat i efterhand att man säkert skjutit rätt art. Ja, så är det!
Publicerat Mars 15, 200917 yr Tjenare Ett bra sätt att jaga bäver är på våren då isen håller på att släppa, om du då jagar i en mindre å så kan du med fördel följa ån och hitta platser där bävern går upp ur vakar i isen för att äta, man hittar i regel matplatsen nära dessa uppstigningsplatser och då är det ett bra skäl till att sitta på pass just där. invänta bävern tills den har kommit upp på isen och kommit en bit från hålet, risken är annars att om du skulle skadeskjuta så tar sig bävern ner i hålet igen och då lovar jag att du har en skadad bäver du aldrig kommer åt. När isen sedan har släpt och du skall jaga i sjöar eller älvar så är båt att rekomendera, dock det du skall tänka på i det fallet du jagar med båt är att du låter bävern komma upp på land innan du skjuter. följ sakta efter bävern med båten, ha tålamod för hur det än är så kommer den att försöka ta sig upp på land vid något av sina matställen, risken är även här att om du skulle skjuta bävern i vattnet så har du en väldigt liten träffyta som lätt kan ge uppkomst till ett dåligt skott med skadeskjutning som följd. och skulle du skadeskjuta en bäver i vattnet så kommer den att dyka iväg för dig, och du skall ha en jädrans tur om du får tag på denne igen, i regel simmar dom fortast möjligt tillbaka till hyddan och kryper in där, och sedan dör i hyddan av sina skador, det är det värt att tänka på. ett tips är att du börjar antingen tidigt på morgonen eller relativt tidigt på eftermiddagen utanför bäverhyddan och sitter där i båten och vakar, tillslut kommer dom ut och du kan börja inleda jakten med att förfölja den mot sitt matställe. det du skall tänka på som även de andra har påtalat är vinden och vindriktningen, och speciellt då du jagar i båt då bävern ändrar håll hela tiden. sitter du och vakar rekomenderar jag dig att sitta så still som möjligt, kanske bakom en rotvälta eller dyl. vilket äver hjälper dig att dölja vittring och du eleminerar risken för att bli sedd Jag själv använder antingen 222 eller 6,5x55 och båda två fungerar lika bra. Gället kan användas att krydda sprit med så får man till en jaktsnaps, detta kan vara något att bjuda jaktkamraterna på
Publicerat Mars 16, 200917 yr Plusgrader och vetskapen att den lilla fåran i ån har blivit en kilometerlång vattenspegel, mer behövs inte för att bäversjukan ska slå till.På med vattentåliga kläder och iväg för att pulsa ut till bäverpasset. Hittade en fläck där solen smält bort all snö. Ett sakta porlande vatten och knipors visslande vingar när dom lågtflygande far förbi, en ståtlig uggla kommer ljudlöst patrullerande längs strandkanten. Där sitter jag och väntar på att vattenspegeln ska brytas av vågorna efter en simmande bäver, eller att på håll få höra dess gnagande. Helt plötsligt bryts tystnaden av knarrande is, och jag undrar om det är någon bäver som försiktigt testar isen eller om det bara är ett isflak som i den svaga strömmen gnids mot iskanten. Vad det är får jag inte veta den här kvällen, men vad gör det när jag i fantasin har sett både en och två bävrar. Och det bästa av allt är ändå att veta att detta bara var den första av alla vårens underbara kvällar. Taget ur min dagbok. Från en som också fick bäverlängtan. Så ni som inte jagat bäver vet inte vad ni missar.
Publicerat Mars 16, 200917 yr Författare Lägesrapport Sedan tråden startades har jag varit ute några gånger. Men jag har fortfarande inte sett någon bäver. De första gångerna kan vi skylla på orutin. Därav det första inlägget. Sedan kan vi efter det skylla på vintern och minskad aktivitet. Vilket visade sig på frånvaron av spår i snön runt bäverreviret. Men vi fortsätter nu när snön har släppt taget och var ute i Söndags, men fortfarande ingen bäver. Men nu med mer synliga tecken på bäveraktivitet. Tar nu nytt försök imorgon kväll. Hoppas på lite bättre tur. För nu börjar ursäkterna för att inte ens sett en bäver tryta.... Skam den som ger sig.
Publicerat Mars 16, 200917 yr Orkar inte läsa igenom allt här så jag kommer kanske med "gamla" nyheter. Prova vitt vin o reeeeeeeeekor