Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Enklare vapenarbeten

Featured Replies

• Svar 83
  • Visningar 12,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Bönhaseri tycker jag det är :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Ja, det var också min första tanke.

Men tänk efter,det är ju många som mekar med sin bil. inte är det någon som kallar dem bönhasare. Tvärtom, de anses väl ofta händiga och får beröm.

Naturligtvis finns det många vapenarbeten man kan göra själv. Att hitta en vapensmed kanske inte alltid är vare sej lätt eller billigt.

Många av videosarna kan säkert inspirera, och var och en avgör ju själv om han/hon känner sig kompetent nog.

Publicerat
Bönhaseri tycker jag det är ;)

Och hur tror en ekspert som du att dett går till då ???

Jag har jobbat med mätinsturmen och som verktygsmakare vapenteckniker och riktig smed som kan sko hästar.

Publicerat

Kul, men hur mycket vågar man göra själv?

Det verkar ju inte helt omöjligt att kapa och kröna en pipa själv, det skulle vara kul att testa, blir det helfel får man väl lämna in och låta kröna den.

Men hur gör man med ändringen i vapenregistret?

Publicerat
Och hur tror en ekspert som du att dett går till då ???

Jag har jobbat med mätinsturmen och som verktygsmakare vapenteckniker och riktig smed som kan sko hästar.

Tja vad vet jag, det är då inga metoder jag skulle använda. Har inte sett alla klipp och orkar inte göra det heller. Såg kortningen av pipan och det räcker för mig. En del grejer kan säkert vara användbara om man inte har maskiner. Men tänk på varför dessa snuttar görs och av vem, just det, MidwayUsa för att kränga prylar.

"Jag har jobbat med mätinsturmen och som verktygsmakare vapenteckniker och riktig smed som kan sko hästar."

Kan du förklara vad du menar ;) Har lite svårt förstå vad vapensmide skulle ha gemensamt med att sko en häst ;)

Publicerat

Markus du kan göra allt ner till säkring och trycke. Låte ingen annan antyda annat. Jag har jobbat med det i för många år för att gå att luras .

Vapen smeder av i dag är bara klubben för märkliga handslag. I dag enligt mej finns det bara tre riktiga vapensmeder i sverige och dom är utbildade i norge och tyskland varav två är aktiva. De andra är bara tekninker enligt mej. Vist dom gör bra jobb inget snack om det. Det går att pm a om jag inte tittar in här så ofta.

Publicerat
Tja vad vet jag, det är då inga metoder jag skulle använda. Har inte sett alla klipp och orkar inte göra det heller. Såg kortningen av pipan och det räcker för mig. En del grejer kan säkert vara användbara om man inte har maskiner. Men tänk på varför dessa snuttar görs och av vem, just det, MidwayUsa för att kränga prylar.

"Jag har jobbat med mätinsturmen och som verktygsmakare vapenteckniker och riktig smed som kan sko hästar."

Kan du förklara vad du menar ;) Har lite svårt förstå vad vapensmide skulle ha gemensamt med att sko en häst ;)

För var det en del i ditt gesäll prov att sko en häst inte bara du skulle göra bara skon och sömmen du skulle få skiten på platts.

Och om du fortfarande undrar så kan jag bara säga ett ord Materialkännedom.

Publicerat
Och om du fortfarande undrar så kan jag bara säga ett ord Materialkännedom.

Va bra, då kan du säga om det går bra att göra ljuddämpare av ss 4212 ;)

Givetvis kan man göra jobb själv, inget snack om det. Gäller bara ta reda på hur grejerna funkar innan man gör det. Lämpligast att få svar på frågor är att vända sig till amerikanska forum för där får man svar.

Däremot håller jag inte med dig om att det bara finns 3 smeder. Förvisso ett tyvärr utdöende släkte men det finns ju en hel del avknoppningar från bössmakarskolan som verkar ha ruskig talang. Fortsätter dom inom yrket kommer vi ha riktigt duktiga smeder i svedala om 15-20 år.

Publicerat

Glömde säga att jag varit med o skott en häst så jag vet att det är ingen lek för en nybörjare ;)

Publicerat

Mja bössmakarskolan får stå för dej.

Men jag tror nog att både du och jag är överens om att korta en pipa är bara att såga av ett rör. men hur det blir i slutändan är mer intressant.

Om någon inte har någon som hällst koll på vad dom har i nävarna så ska dom fan inte ta i det. Så sa min mäster.

Och ljuddämpare kan du göra av en ölburk.

Publicerat
  • Författare

Eskimo, jag förstår inte varför du yttrar dej så föraktfullt och nedvärderande. Du erkänner att du inte tittat på många videosar men ändå har du en färdig åsikt.

Och att de kommer från Midway - än sen då? Det är väl inget fel med produktinformation, var och en avgör väl själv vad man köper?

Publicerat

Om man kortar pipan med ett stick stål eller bågfil är ointressant MAN ANVÄNDER LIK FÖRBANNAT EN KRÖNINGSBROTCH.

Publicerat
  • Författare
Om man kortar pipan med ett stick stål eller bågfil är ointressant MAN ANVÄNDER LIK FÖRBANNAT EN KRÖNINGSBROTCH.

Precis en sådan brotch visas i ett annat clip...

Publicerat
Eskimo, jag förstår inte varför du yttrar dej så föraktfullt och nedvärderande. Du erkänner att du inte tittat på många videosar men ändå har du en färdig åsikt.

Och att de kommer från Midway - än sen då? Det är väl inget fel med produktinformation, var och en avgör väl själv vad man köper?

Sa ju faktiskt att en del grejer kanske var användbara ^_^ Kom väl ut lite hårt kanske, var inte min mening att låta mästrande. Var trött som f-n när jag skrev inlägget.

Publicerat

JAG GÖR DET I SVARVEN. Precis som alla andra gör som har eller har tillgång till svarv.

Publicerat

Det brukade jag också men så visade det sej att jag har 0,005kast i svareven så då blev det bätter med en brotch i en bra vinkel. Så lita på svarvar skall man inte om man inte kan kröna med dubben i.

Publicerat

Pojkar pojkar sluta slåss :D

Nån som har en brotch i 9,3 att låna ut? ^_^

Publicerat

Midway har ;)

Publicerat
Det brukade jag också men så visade det sej att jag har 0,005kast i svareven så då blev det bätter med en brotch i en bra vinkel. Så lita på svarvar skall man inte om man inte kan kröna med dubben i.

Hur kröner man med dubben i? Du kommer ju inte åt mynningen. Hur kan man vara säker på att man inte får grader i loppet med brotschen? Har aldrig provat en, därför jag frågar.

Publicerat
Midway har :lol:

Hittar ingen i rätt kaliber, men jag får väl leta vidare på deras röriga hemsida ;)

Publicerat

Ett litet tipps som alltid lyckats för mej Efter brotchen så tar jag en glaskula från grannens ungdjävlar (har inga egna) Den får lite ventilslippasta mod fin sen gnuggar man hålet ved en vridande rörelse som om man slipar ventiler på en motor i ca fem min. Klart alla grader borta och mynningen perfeckt. Dra loppet en gång sen skjut utav bara h***te.

Publicerat
Hittar ingen i rätt kaliber, men jag får väl leta vidare på deras röriga hemsida ;)

9,3-366

Publicerat

Vad kostar en sån grej?

Publicerat

Ärligt talat så håller jag med Eskimo1 en hel del. har kollat igenom dessa filmsnuttar och jag vill påstå att det råder lite Martin Timell stuk över dom, alltså vem som helst kan göra detta så kör på... Vad som i slut änden är rätt och fel syns på arbetet som är gjort. :lol:

Jobben är väl för vissa enkla att förstå sig på men det är förarbetet som bestämmer kvalitén. Svarvproceduren är den lilla biten, samma sak gäller vid svetsning osv. En skarv går fort att svetsa ihop men förarbetet tar desto längre tid å lika dant är det som sagt vid svarvning. Pipan, lådan etc. etc. skall klockas in till förbannelse, inte bara att gör här inte.

Tycker att det är på gott och ont att det finns filmsnuttar från ett företag som Midway då deras enda anledning är att visa hur lätt det är att använda dom produkter som dom säljer. Tror inte för skit att dom bryr sig om kunden lyckas eller ej, endast hur lätt det ser ut så att dom säljer fler blaha blaha kit.

Stocken! Du skrev själv nått drastiskt i form av materialkännedom. Häv ur dig nu då om SS4212 lämpar sig för ljuddämpstillverkning. ;) Har själv ett EWS cert varav utbildningen innefattar en hel del materiallära, inte fan kommer jag ihåg hälften trots att jag svetsat i det mesta. Vad gäller din brotch så funkar det fin fint men vad den okunnige och ignoranta så kanske brotchen funkar lika bra i en skruvdragare.... Hänger du med hur jag menar. B) Vissa saker skall helt enkelt inte uppmuntras, vi snackar ju om vapen.

För att runda av... Ta det lugnt gubbar, låt inte så offensiva, vi är ju ett gott gäng eller hur. B)

Mvh. Robban