Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Enklare vapenarbeten

Featured Replies

Publicerat
Glömde en sak, kapa för guds skull inte med rondell eller annat som tillför värme på pipan. Har du otur ändrar du måttet på bommarna i pipan. Inte bra. Har en liten regel jag går efter då jag jobbar med en pipa, profilering eller vad det må vara. Det är att den får inte bli varmare än att man kan ta i den med handen.

OK, kapa med rondell hade jag aldrig gjort, men jag funderar på hur mycket man vågar värma en pipa, kan man löda tillbaka kornbasen efter kapningen? Det låter ju inte så, kan man limma på den? värmehärdat epoxi är ju grymt starkt, men är det tillräckligt?

• Svar 83
  • Visningar 12,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Ja det låter surt å jävligt. Och om det inte är vad du menar ska du inte skriva någonting förräns tankarna klarnat...

Okay, det gick uppenbarligen helt åt h..vete. :rolleyes:

Har svarat på ditt pm varav jag ber om ursäkt, mitt inlägg var lite väl långsökt och innehållande fel sorts ord.... My bad, hoppas dock att vi kan fortsätta i vänlig stämma, lovar att jag skall tänka igenom mina svar lite bättre. :lol:

Mvh. Robban

Publicerat
OK, kapa med rondell hade jag aldrig gjort, men jag funderar på hur mycket man vågar värma en pipa, kan man löda tillbaka kornbasen efter kapningen? Det låter ju inte så, kan man limma på den? värmehärdat epoxi är ju grymt starkt, men är det tillräckligt?

Kan uppenbarligen inte hålla mig härifrån så here goes....

Visst kan du löda tillbaks kornbasen. Med rätt sort silverlod (arbetstemp runt 220 grader celsius) från Castolin eller Meltolit (Castolin är nog bättre) så fixar du det med en värmepicka om du så skulle vilja. :rolleyes:

Har värmt av dom fasta riktmedlen på frugans vixen med just en värmepickadoll, likaså ett rekyldämp på polarns vapen som vart limmad med locktite 680 nånting...

EDIT: Se till att få med tillhörande lödvatten också....

Publicerat
Kan uppenbarligen inte hålla mig härifrån så here goes....

Visst kan du löda tillbaks kornbasen. Med rätt sort silverlod (arbetstemp runt 220 grader celsius) från Castolin eller Meltolit (Castolin är nog bättre) så fixar du det med en värmepicka om du så skulle vilja. :rolleyes:

Har värmt av dom fasta riktmedlen på frugans vixen med just en värmepickadoll, likaså ett rekyldämp på polarns vapen som vart limmad med locktite 680 nånting...

EDIT: Se till att få med tillhörande lödvatten också....

Det låter ju helt utmärkt :lol:

Publicerat
  • Författare

QUOTE (stadsbo @ Feb 10 2009, 10:02 )

Ja det låter surt å jävligt. Och om det inte är vad du menar ska du inte skriva någonting förräns tankarna klarnat...

Okay, det gick uppenbarligen helt åt h..vete. :rolleyes:

Har svarat på ditt pm varav jag ber om ursäkt, mitt inlägg var lite väl långsökt och innehållande fel sorts ord.... My bad, hoppas dock att vi kan fortsätta i vänlig stämma, lovar att jag skall tänka igenom mina svar lite bättre. :lol:

Mvh. Robban

Helt Ok, Robban. "No hard feelings". ;) (Mitt svar var ju också lite "vasst", sorry för det!).

Publicerat
QUOTE (stadsbo @ Feb 10 2009, 10:02 )

Helt Ok, Robban. "No hard feelings". :rolleyes: (Mitt svar var ju också lite "vasst", sorry för det!).

Du... Det är helt lugnt å tack för pm:et. <_<

Publicerat

Nu vart jag lite överkurs gällande jaktvapen kanske :rolleyes: Men som Robban sa så kan du givetvis löda med rätta grejer. Sen får svetsmeister gärna rätta mig men vid lödning med såna lod så värmer man väl mera på "ytan"?

Publicerat
Nu vart jag lite överkurs gällande jaktvapen kanske :D Men som Robban sa så kan du givetvis löda med rätta grejer. Sen får svetsmeister gärna rätta mig men vid lödning med såna lod så värmer man väl mera på "ytan"?

He he, du har så rätt... man värmer på ytan annars blir det hårdlödning eller mer extremt, svetsning å det vill man ju inte. ;)

Fördelen med dessa starka mjukloder är att man inte ändrar metallens struktur genom att få atomerna att röra på sig då man inte hettar upp metallen speciellt mycket eller enklare beskrivit... pipan slår sig inte. Är man osäker på hurpass mycket man skall värma så finns det värmekritor att köpa som smälter vid olika temperaturer, använde sådana mycket då det var tvunget att förvärma.

/Svetsmeister Robban :blush::blink:;)

Publicerat

Kul med kunnigt folk :lol: fast det får ju en själv att framstå dummare :rolleyes:

Publicerat

Nu har jag gjort det :lol: Pipan är kapad, skjuter den helsopigt får jag väl lämna in den till kröning.

Jag har kollat silverlod, det finns bara i paket med hela kg :rolleyes: Vet svetsmeister om det är någonting som svetsfirmor normalt har på lager så man kan tigga till sig en bit eller till och med få det gjort för några semlor till kafferasten på en vanlig svetsverkstad?

Publicerat
Nu har jag gjort det :rolleyes:

Nu kan du lägga till vapensmed i visitkortet :lol:

Publicerat
:rolleyes:

:D,

och till markus :P vi håller tummarna på

skit grupperingar :lol::D

Publicerat
Nu har jag gjort det :lol: Pipan är kapad, skjuter den helsopigt får jag väl lämna in den till kröning.

Jag har kollat silverlod, det finns bara i paket med hela kg :rolleyes: Vet svetsmeister om det är någonting som svetsfirmor normalt har på lager så man kan tigga till sig en bit eller till och med få det gjort för några semlor till kafferasten på en vanlig svetsverkstad?

Om jag inte missminner mig alldeles så behöver du flussmedel också till silverlod

Ändring:Ooops stod visst längre tebax i tråden

Publicerat

Skall kolla om det går att få tag på lite, isof skickar jag det till dig men jag kan inget lova. :D

Publicerat
Om jag inte missminner mig alldeles så behöver du flussmedel också till silverlod

Jo det är riktigt men i detta fallet så är det lödvatten som gäller... :rolleyes:

Publicerat

och till markus :P vi håller tummarna på

skit grupperingar :rolleyes::huh:

Ja du var faktiskt rätt rolig. :lol::D

Publicerat

och till markus :D vi håller tummarna på

skit grupperingar ;)B)

Vaddå? Klart att jag nu ska ställa upp i SM i bänkskytte ;)

En 9,3x57 med 47cm pipa skjuter säkert hål i hål på 300 meter , BARA KRÖNINGEN ÄR PERFEKT :D:D:D;)

Publicerat
Vaddå? Klart att jag nu ska ställa upp i SM i bänkskytte <_<

En 9,3x57 med 47cm pipa skjuter säkert hål i hål på 300 meter , BARA KRÖNINGEN ÄR PERFEKT ;):D:D:lol:

Kapade min 9,3x57 pipa i kallsågen på mitt dåvarande jobb under ett nattskift då vi hade lite att göra. :) Antingen hade jag tur eller så var det inte så svårt då kröningen gjordes medels en morakniv för att få bort ev grader.

Skjuter väl bilder runt en snusdosa på 80m. Kanske skulle få ihop dem mera med bättre optik än 4 ggr. :)

Blåneringen var ganska slut på den här, så vi fettade av den, sprayade med kallgalv och sen mattsvart färg. Sen på med en McMillan kolv på det. på med klackar och en Aimpoint Comp XD i främre klacken.

Det är nog onekligen en av landets fulast bössor, men en riktig myspang då man går med hund. Kör numera med Normas fabriksladdade Alaska och det är en trevlig kombination som funkar till rådjur, gris och älg utan några problem.

För jakt där jag vet att hållen blir mellan 0-80m är denna pang väldigt tillräcklig, robust och oöm.

Blir det en repa ngnstans, bara måla över. :)

Publicerat

Lite detaljer för den som skall löda men inte vet hur....

Ytorna som skall lödas skall vara väl avputsade och rena då oxiderna ställer till med jäkelskap. Flussmedel eller i detta fallet lödvatten skall användas, det finns lite olika så det vill till att få rätt. Handlar man hos en bra säljare har han/hon koll på vilket lödvatten som skall vara till lodet man ämnar använda. Ett hett tips är att ringa svetsteknik i Sisjön/GBG och fråga efter Lennart, hälsa ifrån Robban på Västsvenska... Dom säljer meltolits prylar vilka funkar bra men vill man ha första klass är det nog Castolin som gäller men där har jag ännu inga kontakter.

Skrev tidigare att man kan använda värmekritor, det är faktiskt skit i detta fallet så glöm det, var väl väck i skallen när jag skrev det. <_<:D Man ser väldigt snart när man kommit upp i rätt temp då lodet smälter rätt på ytan så klart. Det är bara att värma lite i taget. Tänk dock först på att ha spänt upp bössan så att kornfot, eller vad det nu är som skall lödas, kommer rakt.

Kort å gott....

1. Rena ytor

2. Värm försiktigt tills rätt temp uppstått

3. doppa lodet i lödvattnet och kör på

Hoppas detta är till någons hjälp.

/Robban

Publicerat

Silverlod har väl en rätt hög smältpunkt åtminstone dem jag använt så ett tennlod med låg smältpunkt skulle jag välja. Sedan tvätta med lödsyra och smid ut lodet till tunna bitar som folie och lägg dessa mellan pipan och kornfoten värm sedan kornfoten så den sjunker ned.

Sedan hade jag nog valt att vattra in kornfoten mot någon yta på lådan som tidigare överensstämt med kornfoten.

Så skulle jag göra blir det IG på det Robban? :rolleyes:

Publicerat
Silverlod har väl en rätt hög smältpunkt åtminstone dem jag använt så ett tennlod med låg smältpunkt skulle jag välja. Sedan tvätta med lödsyra och smid ut lodet till tunna bitar som folie och lägg dessa mellan pipan och kornfoten värm sedan kornfoten så den sjunker ned.

Sedan hade jag nog valt att vattra in kornfoten mot någon yta på lådan som tidigare överensstämt med kornfoten.

Så skulle jag göra blir det IG på det Robban? :huh:

Ha ha, nä inte IG, din variant funkar säkert skitbra. ;) Hade själv hoppat över "smidandet" av lodet då man riskerar att banka in skräp i det men har man rena ytor och en ren hammare så är det nog till och med en ypperlig idé.

Det räcker dock gott och väl att putsa av pipan så att den blir ren, värma lite på pipan för att sen doppa lodet i lödvattnet och testa sig fram genom att peta på lödområdet med lodet så ser man när det smälter och då stryker man lodet över ytan varav den blir belagd. (jobbig mening). :rolleyes:

Därefter petar man dit den bit som skall lödas fast varav man hettar upp komponenterna tills det fastnar... Det syns ganska väl när det är klart.

Här kan man titta på vettiga loder vilka är legerade med bla. silver. http://www.meltolit.se/Produkter/Tennleger...legeradlod.html

Som du skrev Lars, är det helt riktigt, silverlod kräver högre arbetstemp osv. Här kan man titta lite på dom om så önskas. http://www.meltolit.se/Produkter/Tennleger...legeradlod.html

Håller även med vad gäller vattringen dock hade jag nog tillverkat nån anordning så det blir lättare att flukta mot då det underlättar.

Publicerat

Ni får mig på en massa experimenterande med erat prat :rolleyes:

MEn det är skitkul att prova nya grejer, bara jag kan vara tämligen säker på att jag inte pajar nåt. Hur mår blåneringen? måste den göras om?

Publicerat
Ni får mig på en massa experimenterande med erat prat :rolleyes:

MEn det är skitkul att prova nya grejer, bara jag kan vara tämligen säker på att jag inte pajar nåt. Hur mår blåneringen? måste den göras om?

Jupp, dessvärre för den ryker väck när du först putsar rent pipan för att lodet skall fästa samt efteråt när överblivet lod som runnit utanför skall putsas ned.

Publicerat

OK men det räcker med att köpa en flaska med bättringsblånering?

Eller ska jag blästra hela pipan när jag ändå håller på :huh: och göra någon fräck lackering :rolleyes: