Publicerat Februari 8, 200917 yr Ett litet tipps som alltid lyckats för mej Efter brotchen så tar jag en glaskula från grannens ungdjävlar (har inga egna) Den får lite ventilslippasta mod fin sen gnuggar man hålet ved en vridande rörelse som om man slipar ventiler på en motor i ca fem min. Klart alla grader borta och mynningen perfeckt. Dra loppet en gång sen skjut utav bara h***te. Funkar säkert det med, men inget som nån skulle använda sig av om man bygger bössor för långhåll. Jaktbössor, javisst men inte på ett precisionsvapen. Det är bara se hur en dubbelstudsare är krönt, ser ibland ut att vara gjort med en större borr. Men du får göra hur du vill så gör jag på mitt sätt
Publicerat Februari 8, 200917 yr Vad kostar en sån grej? http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=684575 Allt för mycket
Publicerat Februari 8, 200917 yr http://www.midwaysverige.com/apps/eproduct...leItemID=684575Allt för mycket Ja jävlar i min lilla låda du kanske inte får 3 men i alla fall 2 kröningar hos en smed för dom pengarna.
Publicerat Februari 8, 200917 yr Visst jag hänger med på vad du menar . 4212 är rostfritt som jag bara befattar mej med på reningsverket i vissa av deras aplikationer. Men sen kan man se det som sådant att den som är händig OCH kunig skall inte hållas tillbaka av nått hemlighetsmakeri som igentligen inte finns. Som när jag lärde till det jag är i dag. Jag skulle ha reda på hur man blånerade. Min Lärare sa till mej att prova ta reda på det själv. OMÖJLIGT. det gick inte att få svar från någon. Men jag fick naturligtvis reda på en metod av min lärare dock ej en vanlig metod .
Publicerat Februari 8, 200917 yr Visst jag hänger med på vad du menar . 4212 är rostfritt som jag bara befattar mej med på reningsverket i vissa av deras aplikationer. Trodde det var alu jag. http://ironbill.se/index.php/cPath/175_98_276 Gonatt säger jag nu, ny 12-timmarsdag imorrn.
Publicerat Februari 8, 200917 yr Visst jag hänger med på vad du menar . 4212 är rostfritt som jag bara befattar mej med på reningsverket i vissa av deras aplikationer. Men sen kan man se det som sådant att den som är händig OCH kunig skall inte hållas tillbaka av nått hemlighetsmakeri som igentligen inte finns. Som när jag lärde till det jag är i dag. Jag skulle ha reda på hur man blånerade. Min Lärare sa till mej att prova ta reda på det själv. OMÖJLIGT. det gick inte att få svar från någon. Men jag fick naturligtvis reda på en metod av min lärare dock ej en vanlig metod . 4212 är aluminium... Hemlighetsmakeriet kan jag till viss del hålla med dig om men om du tänker till en gång till så snackar vi fortfarande vapen och hemmapul. Det finns faktiskt dom som kan tänka sig att det är lika lätt att kolla på tv när det målas om i köket för att sedan göra likadant. Många ggr ser det ut som skit men å andra sidan finns det även dom som kan se en sak göras en gång och applicera det i verkligheten. När vi ändå talar om hemlighetsmakeri så framstår du lite som en hycklare nu. Du skrev om blånering men du hoppade över hur du gjorde. Mvh. Robban
Publicerat Februari 8, 200917 yr Trodde det var alu jag.http://ironbill.se/index.php/cPath/175_98_276 Gonatt säger jag nu, ny 12-timmarsdag imorrn. Hoppsan, jag var visst lite sen...
Publicerat Februari 8, 200917 yr Författare Folk har olika krav. Förakta inte den som har lägre krav, en del är faktiskt nöjda med "jägarprecision". Andra har "bänkskyttekrav" och då behövs kanske "mera verkstad". Men det är ju upp till var och en att avgöra... Beträffande brotchen från Midwaysverige: man kan antagligen köpa den direkt från USA till ett betydligt lägre pris. Midwaysverige är ökänt dyra. Och gör man det själv och är nöjd har man ju GJORT något. Och sluppit kanske frakt till och från en vapensmed, det finns ju inte en sådan i varje stad, gudbevars.
Publicerat Februari 9, 200917 yr Folk har olika krav. Förakta inte den som har lägre krav, en del är faktiskt nöjda med "jägarprecision". Andra har "bänkskyttekrav" och då behövs kanske "mera verkstad". Men det är ju upp till var och en att avgöra...Beträffande brotchen från Midwaysverige: man kan antagligen köpa den direkt från USA till ett betydligt lägre pris. Midwaysverige är ökänt dyra. Och gör man det själv och är nöjd har man ju GJORT något. Och sluppit kanske frakt till och från en vapensmed, det finns ju inte en sådan i varje stad, gudbevars. Det handlar inte om förakt för den som har lägre krav på precition. Märk väl att det finns ett utseende som räknas med och för att inte tala om säkerheten. Det finns alltid fler sätt än ett att göra en sak på men det finns samtidigt enkla och besvärliga lösningar. Mvh. Robban
Publicerat Februari 9, 200917 yr Det handlar inte om förakt för den som har lägre krav på precition. Märk väl att det finns ett utseende som räknas med och för att inte tala om säkerheten.Det finns alltid fler sätt än ett att göra en sak på men det finns samtidigt enkla och besvärliga lösningar. Mvh. Robban Får väl plussa en etta på det. Tycker bara det är lite skevt när stora företag prånglar ut grejer som kanske inte alltid gör jobbet som det ska, med hjälp av tex youtube-snuttar. Sen får alla göra precis som dom vill gällande vapenarbeten. Jag är då övertygad att mina metoder duger för det jag använder grejerna till. Sista bygget skjuter långt bättre än vad jag gör, tänkte försöka ändra på det till sommaren
Publicerat Februari 9, 200917 yr Författare Det handlar inte om förakt för den som har lägre krav på precition. Märk väl att det finns ett utseende som räknas med och för att inte tala om säkerheten.Det finns alltid fler sätt än ett att göra en sak på men det finns samtidigt enkla och besvärliga lösningar. Mvh. Robban "Som man bäddar får man ligga", blir det inte snyggt får man kanske inte ut lika mycket pengar vid en eventuell försäljning. Och givetvis får man inte kompromissa med säkerheten. Likadant som när man mekar med bromsarna på bilen. Får väl plussa en etta på det. Tycker bara det är lite skevt när stora företag prånglar ut grejer som kanske inte alltid gör jobbet som det ska, med hjälp av tex youtube-snuttar.Sen får alla göra precis som dom vill gällande vapenarbeten. Jag är då övertygad att mina metoder duger för det jag använder grejerna till. Sista bygget skjuter långt bättre än vad jag gör, tänkte försöka ändra på det till sommaren Det gäller att fånga upp nya kunder och då går man där kunderna finns, på nätet. Jag har hört att svenska politiska partier redan ligger ute på YouTube.
Publicerat Februari 10, 200917 yr "Som man bäddar får man ligga", blir det inte snyggt får man kanske inte ut lika mycket pengar vid en eventuell försäljning.Och givetvis får man inte kompromissa med säkerheten. Likadant som när man mekar med bromsarna på bilen. Det gäller att fånga upp nya kunder och då går man där kunderna finns, på nätet. Jag har hört att svenska politiska partier redan ligger ute på YouTube. Stadsbo! Jag tänker bryta mig ur den här tråden med ett sista inlägg.... Min tolkning av ditt resonemang och på det sätt du framför det är att du tycker det är rätt att det funkar som det funkar. Vad du sedan har "hört" av folk kan du behålla för dig själv, det är endast vad du vet i denna frågan som spelar någon roll. Vad gäller ditt "som man bäddar får man ligga" snack så tycker jag du är lite dum då i mina ögon handlar om lurendrejeri. Får du, genom enklare uppvisning på nätet, en okunnig och osäker människa att sätta upp sin bössa för diverse jobb, varvid skapelsen ser ut som skit när han är färdig, har du enligt min mening lurat på personen i fråga det hela. Nåväl, mitt inlägg låter surt å jävligt men det är absolut inte så det är menat även om klockan nu är 06.30 å jobbet väntar. Mvh. Robban
Publicerat Februari 10, 200917 yr Författare Stadsbo! Jag tänker bryta mig ur den här tråden med ett sista inlägg....Min tolkning av ditt resonemang och på det sätt du framför det är att du tycker det är rätt att det funkar som det funkar. Vad du sedan har "hört" av folk kan du behålla för dig själv, det är endast vad du vet i denna frågan som spelar någon roll. Vad gäller ditt "som man bäddar får man ligga" snack så tycker jag du är lite dum då i mina ögon handlar om lurendrejeri. Får du, genom enklare uppvisning på nätet, en okunnig och osäker människa att sätta upp sin bössa för diverse jobb, varvid skapelsen ser ut som skit när han är färdig, har du enligt min mening lurat på personen i fråga det hela. Nåväl, mitt inlägg låter surt å jävligt men det är absolut inte så det är menat även om klockan nu är 06.30 å jobbet väntar. Mvh. Robban Ja det låter surt å jävligt. Och om det inte är vad du menar ska du inte skriva någonting förräns tankarna klarnat...
Publicerat Februari 10, 200917 yr om flickorna skulle ta en liten breajk innan nån bryter en nagel eller börjar gråta
Publicerat Februari 10, 200917 yr Om jag får lov så drar jag gärna tillbaka diskussionen till där vi började Är det bara dumheter att försöka kapa och kröna en pipa själv? Jag är nämnligen en av dem som finner stor tillfredsställelse i att göra saker själv och är ganska händig. Och den gamla Husqvarnan ska inte användas till bänkskytte, får jag bra nog precision till drevjakt med rödpunkt så är jag nöjd.
Publicerat Februari 10, 200917 yr Författare Du ska nog inte försöka att ge dej på jobbet själv. Risken är tydligen att du kan misslyckas och då var det ju dumt att du blev lurad av några videos. Och tydligen är firman i fråga så oseriös att den bara är ute efter att sälja prylar utan att ta ansvar för om kunden är kompetent nog att använda dem. Jag ska be min vapenhandlare att låsa kassunen. För om jag skulle få se någon fin bössa finns ju risken att jag köper något jag egentligen inte har råd med eller inte förstår hur den ska användas, någon kan ju bli skjuten! Herregud vilket gnäll för en länk till några videosnuttar. Ursäkta alla som känner sig lurade att meka med sin bössa... Over and out.
Publicerat Februari 10, 200917 yr Har läst denna tråden och vill bara komma med en kommentar... Vi kommer alla från olika yrkesgrupper och delar av landet/länderna och den största gemensamma nämnaren vi har är att vi alla har ett intresse av jakt och/eller vapen i olika utsträckning. En möbelsnickare t ex är förmodligen mer lämpad att bygga eller modifiera trädetaljerna på sin bössa än vad t ex jag är, men visst går det. Samma sak för någon som är skolad inom t ex skärande bearbetning av stål kan sticka av en pipa med hjälp av en svarv osv... Om man tänker göra någonting själv så har jag inga problem med det! Om någon vill korta sin pipa för att de vill det så har de nog redan tänkt på att den bössan nog inte passar till VM i bänkskytte efter det, men det var nog aldrig meningen heller Jag tycker vidare att det är otroligt roligt att se alla kreativa skapelser här oavsett om det är trä, kompositfiber eller plexiglas, pipkortning, gängning eller vad man nu har för tanke, så länge man har lite koll på vad man pysslar med och inte fuskar med säkerheten! (jag har moddat mitt trycke på min GTi tre gånger nu!) Detta forumet är ju en guldgruva om man vill ha hjälp en sådan gång!!! Eller hur?!?!?! Om man aldrig testar kan man aldrig lära sig eller gå vidare! (och om man aldrig lyssnar på andra kan man aldrig utvärdera sina egna idéer heller...) Jag sköt en ganska viktig tävling i skeet för en herrans massa år sedan med xfull/xfull och fick fruktansvärt mycket skit för detta innan det var min tur... Gissa vilka som fick skämmas efteråt när dammolnen hade lagt sig från mina totalt krossade duvor... exakt. Mvh, Wizard p.s Ta 10 snickare och sätt dem i ett rum med ett snickeriproblem... Tror ni att de alla löser problemet på samma sätt? Vad är rätt och vad är fel... Tydligen är det fel att skjuta skeet med xfull men likförbannat funkar det
Publicerat Februari 10, 200917 yr TACK Wizard Styrkt av detta försvarstal för oss glada och ambitiösa hemmapysslare är jag nu trygg i min förvissning om att en pipa går att kapa hemma
Publicerat Februari 10, 200917 yr Har läst denna tråden och vill bara komma med en kommentar...Vi kommer alla från olika yrkesgrupper och delar av landet/länderna och den största gemensamma nämnaren vi har är att vi alla har ett intresse av jakt och/eller vapen i olika utsträckning. En möbelsnickare t ex är förmodligen mer lämpad att bygga eller modifiera trädetaljerna på sin bössa än vad t ex jag är, men visst går det. Samma sak för någon som är skolad inom t ex skärande bearbetning av stål kan sticka av en pipa med hjälp av en svarv osv... Om man tänker göra någonting själv så har jag inga problem med det! Om någon vill korta sin pipa för att de vill det så har de nog redan tänkt på att den bössan nog inte passar till VM i bänkskytte efter det, men det var nog aldrig meningen heller Jag tycker vidare att det är otroligt roligt att se alla kreativa skapelser här oavsett om det är trä, kompositfiber eller plexiglas, pipkortning, gängning eller vad man nu har för tanke, så länge man har lite koll på vad man pysslar med och inte fuskar med säkerheten! (jag har moddat mitt trycke på min GTi tre gånger nu!) Detta forumet är ju en guldgruva om man vill ha hjälp en sådan gång!!! Eller hur?!?!?! Om man aldrig testar kan man aldrig lära sig eller gå vidare! (och om man aldrig lyssnar på andra kan man aldrig utvärdera sina egna idéer heller...) Jag sköt en ganska viktig tävling i skeet för en herrans massa år sedan med xfull/xfull och fick fruktansvärt mycket skit för detta innan det var min tur... Gissa vilka som fick skämmas efteråt när dammolnen hade lagt sig från mina totalt krossade duvor... exakt. Mvh, Wizard p.s Ta 10 snickare och sätt dem i ett rum med ett snickeriproblem... Tror ni att de alla löser problemet på samma sätt? Vad är rätt och vad är fel... Tydligen är det fel att skjuta skeet med xfull men likförbannat funkar det Självklart är det dumt att skjuta skeet med x/full men i övrigt var ditt inlägg lika intelligent som Wizard är live
Publicerat Februari 10, 200917 yr TACK Wizard Styrkt av detta försvarstal för oss glada och ambitiösa hemmapysslare är jag nu trygg i min förvissning om att en pipa går att kapa hemma Att kapa en pipa är inte svårare än att kapa ett stål rör och visst är kröningen viktig men absolut inte så viktig som många tror. Förr var det mycket snack om 11graders match kröning och tydligen har något matte snille räknat ut att det ska vara bäst fast vid empiriska tester har ingen kunnat bevisa detta så nog kan en normalt teknisk person korta pipan utan special verktyg tänka bara på att om det står piplängd i licensen kan det behövas ny licens
Publicerat Februari 10, 200917 yr Det är ju precis så jag resonerar, men hur gör jag rent praktiskt med ändringen av piplängd i vapenregistret? visar jag upp bössan för licenstanten på polisstation eller måste en vapenhandlare skriva ett intyg och skicka in?
Publicerat Februari 10, 200917 yr Markus, självklart ska du prova att kapa pipan om du vill. Viktigt med en kröning är att du inte får material kvar inne i pipan, att kanterna in i loppet är rena. Som Lars sa så tvistar det lärda om hur en kröning ska göras. Själv gör jag försänkta 90 graders kröningar på mina bössor, mest av estetiska skäl då jag tycker det är snyggast. Rent krasst kan du ta och kapa pipan och ta ett gradningsverktyg och ta bort graderna och den kommer att funka. Om det är snyggt, ja det kan bara den som har den svara på Som jag sa så är det viktigaste att du får bort materialet från räfflorna. Därför skär jag dom inifrån loppet och ut mot kanterna. Det är den läran om materialbortfrånräfflornametoden ( långt ord) som gör att jag ryggar från diverse special grejer som kröningsbrotschar och glaskulor och allt vad det kan vara. Håller med vad Stocken sa om att det verkar vara nåt mytiskt över vapensmide, det är det inte! Lika lite som det är att regulera en dubbelstudsare. Säger inte att det är lätt men metoderna finns ju för det, inget magiskt över det. Sen uppmuntrar jag alla som tycker sig vara praktiskt lagd att prova meka lite själv. MEN, fråga först om ni är osäker på nåt. Annars kan det bli både otrevligt och kostsamt. Svara gärna på frågor gällande ompipningar och riktning av lådor då det är det jag håller på med och tycker är roligt. Är självlärd på det och kan säga att jag hade haft mycket lättare om man hade fått svar på sina frågor i början. Det mesta svaret man fick var, STOPP du kommer spränga dig i luften om du kortar stocken en cm. Kanske inte så extremt men ni fattar vad jag menar. Av den anledningen är jänkeforumen mycket bra därför att man får svar på sina frågor och dom hjälper till just för att man ska slippa gå på minor av olika sort och kanske skada sig själv eller andra. Kanske dom som besitter kunskaperna inte vill dela med sig pga att dom lever på det i viss mån, det kan jag förstå i så fall. Men att måla fan på väggen för att folk vill göra grejer själv tycker inte jag är rätt.
Publicerat Februari 10, 200917 yr Glömde en sak, kapa för guds skull inte med rondell eller annat som tillför värme på pipan. Har du otur ändrar du måttet på bommarna i pipan. Inte bra. Har en liten regel jag går efter då jag jobbar med en pipa, profilering eller vad det må vara. Det är att den får inte bli varmare än att man kan ta i den med handen.
Publicerat Februari 10, 200917 yr om flickorna skulle ta en liten breajk innan nån bryter en nagel eller börjar gråta