Publicerat Augusti 27, 201213 yr Författare JAg trodde faktiskt på fullt allvar att jag skulle vara denna bössa trogen den första ambitionen att behålla originaldelarna, om är i lite förändrat skick. Nu blev det inte så. Bäddningen runt rekylklacken har spruckit, det är väldigt lite trä runt att fräsa i så jag tar det säkra före det osäkra och har köpt en laminatstock. Återigen en smula oortodoxt med tumhålskolv, men det fick det bli av den enkla anledningen att det är den lättaste stocken i Boyd´s sortiment. Nu ska ni inte tro att jag kan låta den vara som den är, klåfingriga jag kommer att montera upp den i fräsen och lätta den lite till Fortsättning lär följa
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Författare "Some minor fitting might be required"..... YOU BET IT DOES
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Tur att du är en händig karl som fixar sånt själv. För en annan med fler tummar än fingrar så blir det till att lämna bort och då blir det dyrt!!1
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Författare Det hade gått att bara lägga dit grejerna och skruva åt av bara satan, men då hade underbeslaget legat i spänn, pipan mot förstocken och det tror inte jag gagnar vare sig precision eller hållbarhet. Nu är detta inte någon precisionsrigg i alla fall men man ska väl inte slarva hur mycket som helst för det. Det får väl bli bäddning ganska omgående också.
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Du skulle ju ändå lätta lite på den och med mindre än att du låter Skuris gå lös på dem med sin "mejsel" så var väl det där ett bra alternativ, Markus för dem som inte är vana att leka med fräsar och kordinatbord kan du inte berätta lite mer vad du gjort och varför, dem såsom i form av bland annat mig. I övrigt verkar färgerna på riggen nu komplettera varandra. /Christian
Publicerat Augusti 28, 201213 yr Författare OK Det jag gör på bilden är att fraäsa av en mm eller nåt på ytan mellan varbygeln och magasinbrunnen. Den var inte i linje med ytorna runt lådskruvarna. Drog jag åt bakre skruven så fick jag tvinga med främre delen av underbeslaget ett par mm. Det kändes inte ok. Jag har kapat framstocken ca 8cm, den är då precis så lång att jag har ett bekvämt grepp när jag står och skjuter. Det är urfräsningar i sidorna på förstocken i originalutförande. Jag har gjort två liknande urfräsningar under förstocken. Bilder på detta kommer. Rembygelfästena försvann då (som är två i original). Det sitter rembygelfäste på pipan så jag har inget behov av att ha ytterligare ett som kan slå mig blodig på vänsterhanden. Jag har börjat fräsa ur stocken under "rollover cheekpiecen" Detta för att lätta bakänden så att jag får fram balanspunkten lite. Det kanske inte gör så stor skillnad men när pipan är så kort blir det fort lite vispigt och allt som kan hjälpa på det är önskvärt. Det blir kanske inte så snyggt, men kanske lite fräckt ändå, det finns ju en del rätt avancerade 22stockar som bara är en ram. Jag måste naturligtvis lämna så mycket material att den inte blir ömtålig, men stratabondlaminat är tokhårt så jag tror inte det är någon fara.
Publicerat Augusti 29, 201213 yr Författare Å jag som trodde en arkeolog var van vid att vänta på resultat .....
Publicerat Augusti 29, 201213 yr Författare Nu är fräsandet klart. Nu återstår en del filande och framför allt slipande innan det är klart.
Publicerat Augusti 29, 201213 yr Författare Nej, faktiskt inte. Stratabondlaminat är så hårt och tätt att det nästan inte suger någonting. Lite olja för slutfinishen så tror jag vet är klart. jag ska kolla lite vad Boyd´s rekommenderar för behandling av unfinished stocks, tror det finns nåt klipp på tuben.
Publicerat Augusti 29, 201213 yr Skitsnyggt Markus! Det är precis en liknande kolv jag är ute efter till den lille kvadden. Snyggt jobbat med kurvan kring kindstycket.
Publicerat Augusti 29, 201213 yr Författare Stora maskiner i all ära men en riktigt vass skölp är helt klart ett av mina favoritverktyg. Ambitionen är att insidan ska följa kurvaturen på utsidan av kindstödet. Lite svårt att göra ytan rättvisa med mobilkamera, men på sista bilden är det slipat med 800papper. Stocken väger nu in på 900g, från ursprungliga 1100g. Lättad med 200g, inte illa tycker jag själv
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Så skall det se ut! Å sådana verktyg skall man använda! Min favoritskölp har jag smidit själv. Den är hårt härdad och kan få en fenomenal skärpa! Om än med lite ojämn kurvatur....
Publicerat Augusti 30, 201213 yr Författare Just den här skölpen har jag ett lite speciellt förhållande till. För ca 34 år sedan stod en liten 6åring hemma i pappas verkstad, dvs jag själv, vid samma hyvelbänk med samma skölp. Det slutade med att skölpen ramladefrån hyvelbänken ner på min 6åriga lilla fot. Mina röda mockasiner var inte mycket till skydd, det var rätt nära att jag förlorade en tå. Det var en parentes. Bössan hel och hållen väger nu 3350g, jämförbart med en Sako85 eller Remmy700 med trästock. Jämvikten ligger lite bakom främre lådbryggan. Den känns aningen framtung men med vikten tydligt mellan händerna. Det kommer att bli en rangereport vad det lider. Nu ska jag ner i verkstan och ratta ihop 150 helmantelplugg i kaliber 9,3X57
Publicerat September 1, 201213 yr Författare Karvat ur förstocken pyttelite så att inte den lödda ringen med siktbladbasen ligger mot. Går runt hemma och torrklivkar en del. Hela bössan känns riktigt stabil i anläggningen, vikten lite närmare vänsterhanden utan att vara för framtung. Nu jämför jag iofs med Trashbössans 655mmpipa+broms, då snackar vi framtungt! JAg hare inte bäddat den än, det får bli ett projekt i veckan som kommer, jag tänkte skjuta lite med den som den är först, otälig som jag är. I morgon blir det älgbana, första skyttet med nystockad Grisekno. Jag har laddat upp 82 plugg, tändhattarna tog slut, men det lär räcka bland gubbarna som tycker att asken med jaktmatch borde räcka ett jägarliv.
Publicerat September 1, 201213 yr min 9,3a funkar bra.... visa dem var skåpet ska stå nu! bara ge dem...
Publicerat September 2, 201213 yr Författare Ditt joniserande lilla kryp, komma här och spamma min projekttråd Jag kommer ALDRIG att prestera dylika träffbilder på älgfan, oavsett vad jag skjuter med
Publicerat September 2, 201213 yr Författare Rangereport med nyastocken. Förbannat trevlig stock med de öppna riktmedlen. Bössan känns stabilare än med originalstocken, en del tror jag kan förklaras av den breda förstocken. Riktigt kul att skjuta med den. Den massiva gummibakkappan är klart mycket hårdare än den jag monterat på gammelstocken. Det kändes inte som att det hämmade mitt skytte, jag sköt fortfarande bättre med den nya stocken, dock känner min spinkiga stackars axel att den fått lite stryk, fast det bara var 36 smällar stående skytte.
Publicerat September 2, 201213 yr när man väl får till en serie så måste man ju kötta dig med den! Jag köpte Mikes kompis bössa ju, den var ju klar med nytt fint trycke och stock. Den är sååå jävla rolig den haubitzen så det liknar ingenting. så särpräglad korthållsbössa finns nog inte som denne. upp till 50 m skjuter den snuskigt bra och prylar mig på ett kvinnligt vänligt sätt lite spanking bara! du skulle ju proppa på ett sikte på den sen är det ju rocknroll bara!