Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Griseknoen

Featured Replies

Publicerat

Har jag föreslagit parkerizering som ytbehandling?

Ett alternativ som man kan göra hemma är Duracoat, de har en silver färg som lämnar pangen fin och glänsande så att du slipper skjuta mot vilt med den ;)

/C

• Svar 287
  • Visningar 58,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

/C

Eller fosfatering som man säger i sverige. Ganska onödigt hård behandling på ett vapen, om än med snyggt resultat.

Publicerat
  • Författare

Ett alternativ som man kan göra hemma är Duracoat, de har en silver färg som lämnar pangen fin och glänsande så att du slipper skjuta mot vilt med den ;)

/C

Det har varit uppe tidigare i tråden, ja.

Publicerat

/C

Kom på en sak, vet du vart man får tag på duracoat? De som säljer den i USA vägrar skicka utomlands =o/

Publicerat
  • Författare
Kom på en sak, vet du vart man får tag på duracoat? De som säljer den i USA vägrar skicka utomlands =o/

Är det nåt fel på Biltemas hammarlack?

;):(-_-

Publicerat

Kolla med en bläster firma om fosfatprimer

Publicerat
  • Författare

post-2426-1236629813_thumb.jpg

Griseknoens nya lekkamrater kom idag :D

Jag spår många lyckliga timmar för dem tillsammans ;)

Är det någon som vet varför denna fruktansvärda prisskillnad? Är verkligen RCBS mer än 440% bättre än Hornady :huh:

Publicerat
post-2426-1236629813_thumb.jpg

Griseknoens nya lekkamrater kom idag :D

Jag spår många lyckliga timmar för dem tillsammans ;)

Är det någon som vet varför denna fruktansvärda prisskillnad? Är verkligen RCBS mer än 440% bättre än Hornady :huh:

Ja det är klart de är, hur ska man annars kunna motivera den enorma skillnaden i pris B)

Ska bli intresant att få klämma på den goa knoen..

/Lasse

Publicerat
Kornet är pålött igen, det blev inte lika snygg lödning denna gång pga den lite ojämna anliggningen mot pipan <_<

post-2426-1236177299_thumb.jpgpost-2426-1236177323_thumb.jpg

Passade på att blästra lådan också, bara för att KaptenKrok och Skurebo ska sluta tjata :lol:

Måste säga att bössan ser fan så läcker ut! de e så det börjar klia i fingrarna ;)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu är kornet avlött, filat och pålött för tredje gången. Entusiasmen börjar falna lite nu när jag vill bli färdig :wub:

Nu ska jag i alla fall provskjuta innan jag blästrar och vaxar igen, det känns som att risken är stor att jag kommer att behöva göra det igen :wub:

Rapport kommer.

Publicerat

Sabla Markus var du tvungen att ha med dig Griseknoen till Skurebo nu har det börjat klia i fingrarna på mig också :rolleyes:

Publicerat
Sabla Markus var du tvungen att ha med dig Griseknoen till Skurebo nu har det börjat klia i fingrarna på mig också :rolleyes:

Haha =) Go for it Daddyo!! =)

Publicerat
  • Författare

Nu har jag luftat Griseknoen på banan, en mycket kort sväng på 15minuter hann jag med :)

post-2426-1237496782_thumb.jpg

De tre stora hålen mitt i bild är en prydlig treskottare, ca 25mm c-c, tycker jag är riktigt bra med öppna riktmedel på 80 m.

Överslag 4cm är ganska lagom tycker jag, nu ska jag bara knacka siktbladet lite i sidled så träffbilden centreras så är jag i mål <_<

Detta är jag MYCKET nöjd med ;):D

Publicerat

Härligt Markus, nära mål nu.

Det var ju ingen rekyl i det vapnet, jag rälnade ju med att hämta axeln i nästa socken men icke då.

imonerad av ditt ork att löda korn fram och tillbaka. jag hade slängt skiten i en soptunna o kört med rödpnkt eller liknande.

/Lasse

Publicerat
Nu har jag luftat Griseknoen på banan, en mycket kort sväng på 15minuter hann jag med ;)

post-2426-1237496782_thumb.jpg

De tre stora hålen mitt i bild är en prydlig treskottare, ca 25mm c-c, tycker jag är riktigt bra med öppna riktmedel på 80 m.

Överslag 4cm är ganska lagom tycker jag, nu ska jag bara knacka siktbladet lite i sidled så träffbilden centreras så är jag i mål :D

Detta är jag MYCKET nöjd med :D:D

Lysande Markus nu vet jag var jag ska lämmna in min älskling när jag ska ha korn på den. :D

Har plockat igenom ca1000 hittat 25 så jag har 4000 kvar så 25 på varje 1000 så är det hundra men det bör vara fler för jag står för hundra. Kryptiskt för dom som inte vet vad vi pratar om. :D;)

Publicerat

Snyggt! Imponerad av ditt tålamod och handlag med modifieringen.

Det blir en riktigt mysig bössa det där...

Publicerat
  • Författare
Måste säga att bössan ser fan så läcker ut! de e så det börjar klia i fingrarna ;)
Sabla Markus var du tvungen att ha med dig Griseknoen till Skurebo nu har det börjat klia i fingrarna på mig också ;)

Det är väl ingenting att vänta med, ni måste ju vara klara till älgjakten :D

jag hade slängt skiten i en soptunna o kört med rödpnkt eller liknande.

/Lasse

Hmmm.... om du bara visste hur många gånger jag tänkt den tanken :D

Publicerat

Ser ju bra ut det dära. En del bössor klarar inte det med optik. Vad har du använt för lod?

Publicerat
  • Författare
Ser ju bra ut det dära. En del bössor klarar inte det med optik. Vad har du använt för lod?

Tack, ja det är faktiskt tätare än vad min 30-06a gör med 4x kikaren på ;)

Vanligt tennlod, lödtråd med flussmedel i + lödvatten. En gammal vapenhandlare här utanför stan sa att det i original är vanligt tennlod och att det inte finns någon anledning att krångla med annat, han menade också att det är bättre att man är försiktig med värmen på pipan så att det därför faktiskt är bättre med tennlod.

Publicerat

25mm är riktigt bra och öppna riktmedel klarar du dig länge på, bättre överblick under jakt och snabbare på nära håll ;)

Publicerat

Imponerande skytte, det är ju vad jag presterar med kikarsikte ;)

Publicerat

Gudars en sån intressant tråd! Jag har suttit och streckläst alla inlägg nu på morgonen och jag måste säga: Way to go Markus!!! Vilket jävla arbete och vilket tålamod. Du är värd allt beröm.

Griseknoen är ju underbart vacker och skottserien är som sagt mer än godkänd. Det är samma som min husqvarna 8x57 gör med kikare... så inte har du försämrat bössan i ditt arbete inte!

Man bugar och bockar för vapensmeden B)

Publicerat

Det är bara att grattulera till det goda resultatet men väl förtjänt efter så mycket arbete.

Kul läsning! B)

Publicerat

Nu går jag och ett par öl ut i garaget och letar hylsor till griseknoen har ca 2500 kvar och gå igenom. :mellow:

Lasse

Publicerat
Nu går jag och ett par öl ut i garaget och letar hylsor till griseknoen har ca 2500 kvar och gå igenom. :mellow:

Lasse

Klar har ca 100 st hylsor gick åt 3 öl så du kom undan billigt Markus men vad gör man inte för en 9,3x57. B)

Hoppas på en laddnings utbildning senare. :D

Lasse