Publicerat Juli 22, 200917 yr Kul Lasse Trevlig liten pang, vad har du för kikare på? Själv har jag lite svårt för 96mekanismen, men det är säkert bara en vanesak. Vi har 9st gamla renoverade grythyttestolar, kalasgoa att sitta i Här kommer kikaren har hängt med sen slutet av 70-talet på diverse vapen. Har inga problem med den mekanismen började använda 9,3 i höstas så det blev 2 älgar 2 rådjur och 2 dovhjortar så den är så go. Dom är goa att sitta i.
Publicerat Juli 27, 200916 yr Här kommer kikaren har hängt med sen slutet av 70-talet på diverse vapen. Har inga problem med den mekanismen började använda 9,3 i höstas så det blev 2 älgar 2 rådjur och 2 dovhjortar så den är så go. Dom är goa att sitta i. Den såg ju himla snipsen ut och ny kolv Hur har du gjort med säkringen?
Publicerat Juli 30, 200916 yr Här kommer kikaren har hängt med sen slutet av 70-talet på diverse vapen. Har inga problem med den mekanismen började använda 9,3 i höstas så det blev 2 älgar 2 rådjur och 2 dovhjortar så den är så go. Dom är goa att sitta i. go kikare till jakt, har en själva även om den för tillfället ligger i skåpet och är ersatt av en lämpligare för grispurhs.Trots 20mm tub otrolig vidvinkel. Satt på bössan från jag köpte den i slutet av 70 talet fram till för 2 år sedan, har ramlat en del älgar för den under årens lopp. Härligt att se att det finns flera kvar ännu. Satte den på 22an men tyckte riktmedlet var för grovt, lämpar sig bättre för större vilt.
Publicerat Oktober 15, 200916 yr Tjenare MarcusR! Vill bara förmedla att jag lever och altanen är färdig så nu ska det väl hinnas med lite jaktsnack i fortsättningen. Hur går det med "Griseknoen"?? Själv har jag just bytt trycke med ny sidosäkring på min. Blev en helt "ny" bössa att skjuta med. Rekommenderas varmt. Min nyinköpta 8mm funkar kalas med de öppna så jag kommer att ha den så under året iallafall och är fin att skjuta med. När tillfälle ges kommer jag applicera lite bilder! MVH Mollskinnaren!
Publicerat November 5, 200916 yr Det var min premiär att läsa på forumet Pågående projekt och gissa vad kul läsning!!! Det var verkligen ett fint jobb du gjort med 9,3x57 an Marcus R helt enkelt SNYGGT JOBBAT
Publicerat November 5, 200916 yr Författare Kul att ni lyfter denna tråden pojkar Jag hade ju hoppats att få uppdatera med rapport om premiärälgen men älgjakten i år har inte utfallit som jag hoppats Men jag har i alla fall burit runt bössan en hel massa i skogen, eftersom vi i mitt lag jagar rätt mycket med folkdrev sa har jag verkligen släpat på den en hel del. Precis som avsikten från början var så är det rätt najs att ha en så brutalt oöm bössa, det finns liksom inget som kan gå sönder om man tappar den i backen Det har ju blivit rätt mycket pangande på bana med den i alla fall, den är ju så otroligt kul att skjuta med Jag har ju redan börjat fundera på fortsättningen, ska jag lämna in den för blånering? Ska jag låta montera moderna öppna riktmedel? Jag måste nog köpa en kronograf så jag kan prova ut fler laddningar och se hur den korta pipan svara på olika krutsorter. Nåväl, kul att ni gillar bössan, kanske kan jag uppmuntra någon annan som vill testa lite själv
Publicerat November 5, 200916 yr Hmmm min står ju fortfarande orörd i skåpet. Har endast monterat bakkappa på den, vilket underlättade skyttet en del /Lasse
Publicerat November 5, 200916 yr Författare Kåmmigennurrå Lasse En så himla fin bössa ska inte stå och samla damm, sälj den till mig om du inte har tid med den
Publicerat November 5, 200916 yr det som tilltalar är att bössan ser så fräsch ut, man vill verkligen använda den då. jag sitter och laddar 45/70 nu, eller gjuter kulorna till de 50 första bulorna iaf.
Publicerat November 5, 200916 yr Författare Det vore ju grymmans kul att komma ner och klämma på dina prylar Kalle 45/70 är en rätt sexig kaliber, det är ju förbannat med den trånga vapengarderoben här i landet
Publicerat November 5, 200916 yr Det vore ju grymmans kul att komma ner och klämma på dina prylar Kalle 45/70 är en rätt sexig kaliber, det är ju förbannat med den trånga vapengarderoben här i landet du får gärna komma ner och ta familj med dig. vi kan åka till danmark på tivolis julmarknad om ni vill?
Publicerat November 5, 200916 yr Kåmmigennurrå Lasse En så himla fin bössa ska inte stå och samla damm, sälj den till mig om du inte har tid med den Klart jag putsar på den varje dag Ligger lite lågt med projektet 9,3 just nu, men jag väntar på laddverktygen och då ska det skjutas. /Lasse
Publicerat November 5, 200916 yr Klart jag putsar på den varje dag Ligger lite lågt med projektet 9,3 just nu, men jag väntar på laddverktygen och då ska det skjutas. /Lasse Hallå Lasse har du skjutit upp alla skott du fick med bössan jag hade tingat 200 . Men när du har ladd utrustningen så får jag göra ett studie besök på Skurebo för lite laddning har ju en hel del tom hylsor plus dina som ligger här hemma. Kul att tåden har lyfts upp igen fick skjuta en kalv för ett par veckor sedan med min gammla 9,3 från 1936. Tdreje älgen för bössan sen förra hösten. Lasse
Publicerat November 5, 200916 yr Författare Nu blev det många Lassar här L-B, Jag har kroniskt dåligt samvete för att jag inte varit neråt erat håll och hjälp dig med laddningen som jag lovade, men jag hade ju tingat en gris hos Skuris innan alla grisarna försvann därifrån När jag vinner på lotto ska jag banne mig köpa mig några hundra hektar gristät mark i Småland
Publicerat November 5, 200916 yr Hallå Lasse har du skjutit upp alla skott du fick med bössan jag hade tingat 200 . Men när du har ladd utrustningen så får jag göra ett studie besök på Skurebo för lite laddning har ju en hel del tom hylsor plus dina som ligger här hemma. Kul att tåden har lyfts upp igen fick skjuta en kalv för ett par veckor sedan med min gammla 9,3 från 1936. Tdreje älgen för bössan sen förra hösten. Lasse Nejdå jag har dina säkert inlåsta i ett vapenskåp, annars kanske Vore trevligt med lite besök, mina hylsor börjar snart att tryta. /Lasse
Publicerat November 5, 200916 yr Nu blev det många Lassar här L-B, Jag har kroniskt dåligt samvete för att jag inte varit neråt erat håll och hjälp dig med laddningen som jag lovade, men jag hade ju tingat en gris hos Skuris innan alla grisarna försvann därifrån När jag vinner på lotto ska jag banne mig köpa mig några hundra hektar gristät mark i Småland Den grisen du tingade finns kvar, tror jag såg en liknande i fredags. Som du kanske läst så bommade jag men det var inte på den. Det tycker jag låter som en bra idé det finns två gårdar på ca 300 st brevid min så handla bägge så kan vi jaga på riktigt sen /Lasse
Publicerat April 22, 201016 yr hej.måste bara ge dig ett tips.vill du ha en bössa som inte rostar så glasblästra den och fosfatera den.mangan fosfatering ger en mörk grå färg som inte är helt olik husqvarnas blånering.zink fosfatering ger en ljusgrå yta om man vill ha det. i allafall är fosfatering ovh glasblästring något som binder olja och fett väldigt bra därav blir bössan väldigt tålig. blästra det verkar du ju vara en klippa på och fosfatering är rätt billigt,jag fick ge 500kr för att få min fosfaterad. du kan ju även passa på att fila ner rampen till laddramen före blästring,blir lite lättare med baser eller klackar då. passa på att blästra och fosfatera klackar (stål) och ringar,de måste dock vara i stål för att kunna behandlas. kul att se folk som vågar göra lite med sina bössor. lite tipps från Ardbeg
Publicerat April 22, 201016 yr Författare Hej Ardbeg, välkommen till forumet Lite annorlunda första inlägg som ny här, skriv gärna en presentation i medlemsarean så har du klarat av formalian och alla blir nöjda och glada Tack för input, jag har inte skrivit här på att tag då bössan varit oförändrad länge. Jag har dock bestämt mig för att fixa slutstycket så att jag kan montera kikare. När det gäller ytskikt så har jag tänk lägga på Duracoat. Det kan jag ju göra själv, och jag är mycket för att göra själv
Publicerat April 22, 201016 yr att göra själv är både kul och lärorikt men ibland är inte själv bäste dräng,det har jag själv erfarit i några böss projekt och på sådana här forum finns många som gör misstagen åt en så man själv slipper göra dem.det kan ju både bli dyrt och jobbigt när det är bössor det handlar om. jag kunde inte låta bli att svara på ditt inlägg när jag såg en blästrad obehandlad pipa på en hva 146...väl menat alltså. jag har själv några hva både i 9,3 och 8x57 och jag gillar skarpt m98 genialitet. mvh ardbeg
Publicerat Maj 6, 201016 yr Författare Nu har jag hämtat min kära Grisekno på vapenaffärn. Jag kan inte låta bli att känna mig lite lurad Jag ringde för ett par veckor sedan och frågade om han kunde hjälpa mig att bocka slutstycket för att kunna montera kikare. Jodå, det skulle nog gå, han kände en som gjort det tidigare åt honom, men han hade flyttat. Han skulle undersöka saken. Jag ringde igen efter ett par dagar. Han kunde fortfarande ordna det, denne kontakt var visst väldigt duktig och gjorde det som de gjorde det på Husqvarnafabriken sa min vapenhandlare. Bra så långt. En tusenlapp skulle det kosta, ok det var väl acceptabelt, om det blev så snyggt gjort. När jag väl dök upp med bössan och det Aimpoint 7000L 2X som jag tänkt montera, börjar gubben att humma och brumma, vänder och vrider på bössan och mumlar någonting om att det är synt att lägga så mycket pengar på en gammal bössa och att det behövs nog inte bockas, det är bara att skruva på extended fästen så går slutstycket fritt. Det slutade med att jag åkte hem och han skulle montera nya fästen och klackar. Idag hämtade jag bössan, Aimpointen sitter väääldigt långt fram, så långt att det är svårt att få av och på linsskyddet, helt omöjligt utan att skrapa sönder det på siktbladet, men tillräckligt långt bak för att man ska vara tvungen ta av lisnkyddet för att fälla upp och ner slutstycket. Det ser helt knäppt ut med tuben så långt fram, en Aimpoint med 2X har dessutom ganska litet synfält och när det sitter så långt fram blir det ÄNNU mindre. Detta till den nätta kostnaden av drygt 800 spänn Nu var det ju lite sent att backa tyckte jag så jag betalade och gick, feg som jag är . Det hade ju varit bättre att bocka slutstycket pch montera Aimpointen med de fästen jag redan hade. Visst, det hade kostat 200 spänn till men då hade jag ju dessutom kunnat byta till en kikare och prova bössan lite mer när det gäller precisionen. Jaja, jag får väl ta det som en lärdom, ingenting är ju förstört, det känns bara som att jag inte fick särskilt mycket för pengarna. Det är helt säkert stabilt monterat och det går ju att skjuta med bössan. Jag skjuter alltid med båda ögonen öppna oavsett sikte så det är inget jätteproblem att det är lite trångt i kikaren. En 2moa punkt gör att det går att skjuta med betydligt bättre precision är de öppna i alla fall så det ska bli spännande att se hur täta grupper jag och Griseknoen kan prestera med olika laddningar.
Publicerat Juli 16, 201016 yr Författare Jag har visst varit på skjutbanan utan att uppdatera tråden, precisionen funkar helt klart till den jakt bössan är ämnad för. Nu har jag funderat färdigt på det med ytbehandling av de blästrade metalldelarna, det blir Duracoat. Nu måste jag bara göra grundarbetet och köpa en airbrush. Detta ska bli spännande
Publicerat Juli 16, 201016 yr Alla skall visst Duracoata nu, vad är det som händer egentligen? Nu skall väl inte jag säga något ty även jag har en del tankar om att leka med sprejfärger igen på ett sätt som kanske andra uppfattar som udda... Kom igen nu, berätta vilka färger det är frågan om? /Christian
Publicerat Juli 16, 201016 yr Kom igen nu, berätta vilka färger det är frågan om?/Christian Jag tror på gul och blå. Tänk dig annonsen från Normark. Nya M98 Team Sweden från Svedala, NU ENDAST 347200:- Slå till, innan priserna går upp (ännu mer). Inga fåniga pipbyten eller snap-offästen, bara ett rekordeligt spett som fabriken nu spottar ut. Finstilt: Allt går att sälja med mördande reklam