Publicerat Mars 20, 200917 yr Författare Klar har ca 100 st hylsor gick åt 3 öl så du kom undan billigt Markus men vad gör man inte för en 9,3x57. Hoppas på en laddnings utbildning senare. Lasse Det är ju alldeles lysande, jättesjysst
Publicerat Mars 24, 200917 yr Jävligt fin bössa det där. Skulle tänka mej o ha en själv men dock med plast stock o ett par fina öppna ricktmedel
Publicerat Mars 24, 200917 yr Oj, när jag kollade in den här tråden i början av ditt projekt visste jag inte vad jag skulle tro för att vara ärlig Men faktum är efter att ha läst hela tråden att jag beundrar din klurighet och tillhörande tålamod, resultatet är ju kanon
Publicerat Mars 24, 200917 yr Imponerande..Bra jobbat. Är riktigt avundsjuk på din fina bössa. Det har varit väldigt trevlig att följa ditt projekt.
Publicerat Mars 26, 200917 yr Har fixat så att hylsorna kommer på posten nästa vecka blev strax över hundra st. Lasse L-B
Publicerat Mars 26, 200917 yr Författare Har fixat så att hylsorna kommer på posten nästa vecka blev strax över hundra st. Lasse L-B Tackåbock Pma ett kontonummer så fixar vi detaljerna.
Publicerat Mars 26, 200917 yr Tackåbock Pma ett kontonummer så fixar vi detaljerna. Kostar dig några öl vid ett lämpligt tillfälle.
Publicerat April 2, 200917 yr Författare Vi får väl se till att ordna ett tillfälle i så fall Jag har en ny laddning biltong på G, jag skickar ner ett par rejäla bitar så har du någonting att tugga på till ölen Nu har jag kalibrerat och tvättat hylsorna, 106 st var det som var bra, efter att ha kasserat 2st. Nu måste jag bara fixa kulor, köpte en burk 202 i går Jag måste få till lite mer tid på skjutbanan inom en snar framtid.
Publicerat April 2, 200917 yr Vi får väl se till att ordna ett tillfälle i så fall Jag har en ny laddning biltong på G, jag skickar ner ett par rejäla bitar så har du någonting att tugga på till ölen Nu har jag kalibrerat och tvättat hylsorna, 106 st var det som var bra, efter att ha kasserat 2st. Nu måste jag bara fixa kulor, köpte en burk 202 i går Jag måste få till lite mer tid på skjutbanan inom en snar framtid. Kul att hör men man blir fundersam när man går igenom ca 5000 hysor och hittar 108 st och vet att man står för ca100 själv. Hur många som jagar med 9,3x57 och åker ner till älgbanan och lägger några smällar inte många. Lasse
Publicerat April 2, 200917 yr Författare Kul att hör men man blir fundersam när man går igenom ca 5000 hysor och hittar 108 st och vet att man står för ca100 själv.Hur många som jagar med 9,3x57 och åker ner till älgbanan och lägger några smällar inte många. Lasse Eller så är de få 9,3x57skyttarna laddare som plockar med sig hylsorna Kan också tänka mig att många har fler bössor i skåpet och tränar mer med exempelvis 6,5. Det är ju bra men man bör ju bli kompis med sin 9,3a också.
Publicerat April 2, 200917 yr Eller så är de få 9,3x57skyttarna laddare som plockar med sig hylsorna Kan också tänka mig att många har fler bössor i skåpet och tränar mer med exempelvis 6,5. Det är ju bra men man bör ju bli kompis med sin 9,3a också. Kan nog vara så men man träffar äldre jägare som har 9,3x57 som sitt enda kulvapen och jagar älg som inte åker ner till banan. Samtidig så är det inte så många som laddar själv har pratat lite med folk som sitter nere på bana och det är sällan någon som plockar hylsor. Med tanke att jag hittade en del hylsor av andra kalibrar också når jag letade efter 9,3 hylsorna ca 4500 var 6,5 ca 250 var 30-06 resterande upp till 5000 var div kalibrar. Sen är min åsikt även om du övar med en 6,5 så måste man även träna lite med övriga vapen som man har vid jakt för det är en viss skillnad på vapen till vapen kaliber spelar ingen roll.
Publicerat April 2, 200917 yr Författare Det jag är mest spänd på nu är hur träffläget blir med tyngre kulor, nu har jag ju (inte utan viss möda) justerat siktet efter jaktmatch. Hur blir det nu om jag laddar 18,5g? Det kanske slutar med att jag får hålla mig till 15g kulor, vilket i sig inte är något problem. Oryx 15g är väl en utmärkt kula till kalibern, det kanske rent av bara är dumt att börja laborera med tyngre kulor Någon som har synpunkter på det? Jag får väl starta en tråd om laddning så snart jag kommer i gång med det
Publicerat April 9, 200917 yr Kikarsikte Markus så slipper du löda om efter varje kulbyte Vi får hoppas det inte slår så mycket mellan kulorna. /Lasse
Publicerat April 9, 200917 yr Kikarsikte Markus så slipper du löda om efter varje kulbyte Vi får hoppas det inte slår så mycket mellan kulorna. /Lasse Jobbigt att behöva lödda om varje gång du byter kula.
Publicerat April 10, 200917 yr Författare Tja, tanken är ju att hitta en laddning som funkar och köra med den utan att byta kula. Exempelvis Oryx som alltid går att få tag på och är en bra jaktkula i kalibern. Om jag sedan laddar en billigare övningskula som inte slår helt exakt likadant så får det bara vara så. Nu går jag och väntar på paket från K9, med Oryx, Vulcan och S&Bkulor. Tanken nu är att jag hoppas Oryx 18,5g ska göra bra ifrån sig så kan jag ha det som standardladdning, alternativt 15g Oryx/Vulcan. I nuläget är kikarsikte inget alternativ. Jag vill verkligen försöka med öppna riktmedel och se hur det fungerar på löpande mål och fristående skytte. Eventuellt senare ett rödpunktssikte men inte kikare.
Publicerat April 16, 200917 yr Författare ÄNTLIGEN!!! I går hämtade jag kulorna på bussgods. Jag laddade 8 st Oryx 18,5g och 7 st S&B 18,5g, båda två med 44,5Gr Norma 202 bakom. I kväll hoppas jag att jag kan smita iväg en sväng till skjutbanan och se hur de slår jämfört med jaktmatchen.
Publicerat April 16, 200917 yr ÄNTLIGEN!!!I går hämtade jag kulorna på bussgods. Jag laddade 8 st Oryx 18,5g och 7 st S&B 18,5g, båda två med 44,5Gr Norma 202 bakom. I kväll hoppas jag att jag kan smita iväg en sväng till skjutbanan och se hur de slår jämfört med jaktmatchen. Var de inte framme förrän nu? Bussgods måste vara långsammare än posten - undrar om de skickar med SJ...... Håller tummarna för provskjutningen! MVH K9
Publicerat April 16, 200917 yr Författare Näää bussgods är inte snabbt, det är billigt Sen var det visst nån helg som kom i mellan... Första provskjutningen med "riktig" ammo avklarad, lite tidsbrist dessvärre. Det blev 20 minuter i det sista skjutljuset kl 20.30 på skjutbanan. Skymning, lätt närsynthet och öppna riktmedel är ingen bra kombination, det märkte jag snabbt De första skjutningarna under suboptimala förhållanden tyder på att laddningan jag provat med 286Gr kulor och 44,5Gr 202 håller förvånansvärt lik höjd som jaktmatchen på 80 meter. Men under rådande ljusförhållanden är det omöjligt att säga säkert. Jag kunde helt enkelt inte se säkert att jag siktade mitt i pricken Det stående intrycket dock är att det är en sabla trevlig bössa att skjuta med, mycket snäll rekyl och stockningen funkerar utmärkt med öppna riktmedel. 4 snabba skott fristående på ca 40 meter fick avsluta sessionen och träffarna samlade sig snällt inom ca 8cm. Det är för mig fullt acceptabelt. Men det ska naturligtvis bli en hel del träning innan älgjakten
Publicerat April 20, 200917 yr Författare Ny provskjutning men omlött korn. Kornet kom ganska snett på förra gången så att jag fick knacka siktbladet nästan 3 mm i sidled för att centrera. Det gör ju i sak ingenting mer är att det inte är snyggt Jag ville i alla fall löda om kornet för att få det mitt uppe på pipan. Vid denna omlödning fick också kornbasen bättre kontakt med pipan, inte lika tjockt med tenn mellan pipa och kornbas. Så långt allt väl. Problemet uppstod nu i går på skjutbanan då träffarna slår ca 12 cm högt på 80 meter och 5 cm på 30 meter. Detta stämmer ganska väl med normas ballistikprogram då det i så fall innebär att bössan är inskjuten på 190 meter. WOW Det låter väldigt mycket med ett överslag på 12 cm men faktum är att pärlan på kornet täcker nästan 20 cm på 80 meter. Träffarna ligger på precis i överkant av kornet på 80-100m och bakom pärlan på kortare (och längre) avstånd. Jag kommer troligtvis inte att löda om kornet i alla fall. Gör jag någonting åt bössan över huvud taget så filar jag ner siktbladet lite men vill egentligen inte det heller. Det jag kommer att göra är att ladda mindre krut bakom 18,5grammarna och förhoppningsvis sänka träffbilden en aning. Funkar det inte med 202 så provar jag väl 201 som ska ge lite lägre hastigheter enligt de laddata jag har. Det viktigaste är ju att jag får ta mig några rundor på skjutbanan på olika avstånd, och älgbanan. Synd bara att det inte går att skjuta på löpande älg på kortare än 80 meter. Det är som tur är en stund kvar till vecka 42 då älgarna bör stå skälvande av skräck i skogarna när Griseknoen kommer att vara redo
Publicerat April 22, 200917 yr Tjenare MarkusR! Vi mötas igen! Jo, har köpt en HVA 640 i dagarna, (dock ej hemma än). Då jag har en 146, precis som du, dock med ett omsmitt slutstyckshandtag, undrar jag, hur tycker du repeteringen funkar med det utåtböjda handtaget på din 146. Är ett likadant på min "nya" 640. Jag har tänkt att den ska förbli så, om det funkar för mej? Vill också medge att din 9,3:a får mej att vilja börja göra åverkan på en redan bra pang. Mycket snyggt!! Hoppas du blir nöjd och behåller den, en underbar kaliber. Jag kör med Oryxen i 15g, och de skjuter mycket tätt i min 57:a. (Handladdat) Har skjutit lite med samma riktpunkt, på samma avstånd med fab,ladd Alaska 18,5g, och de går ungefär lika på 80m. Men det är nog lite från bössa till bössa kan tänkas! MVH Mollskinnaren!
Publicerat April 22, 200917 yr Författare TACK Jag trivs mycket bra med kalibern och efter allt arbete och den kärlek jag lagt ned på att få den som den är så tvivlar jag på att den åker ut i första taget. Slutstycksgången är väldigt bra, jag har inte skjutit mer än 70-80 plugg med den än men den har ALDRIG fuskat med repeteringen, vilket min m98 i 30-06 kan göra enstaka gånger. Jag antar att det har med patronlängden att göra. När det gäller utformningen på slutstyckshandtaget ser jag inga som helst problem med det. Alla bössor känns olika att hålla i och repetera, tyngd, längd, längd på mekanismen, förstockens tjocklek, pistolgreppets vinkel etc etc etc och slutstyckshandtaget är ju bara en del av det som jag ser det. När man blivit kompis med bössan så funkar det oavsett hur det ser ut. Kulan på handtaget sitter ju ungefär likadant oavsett om handtaget är krokigt original eller omsmitt rakt, det är ingenting jag tänkt så mycket över, den repeterar mjukt och problemfritt, då är jag nöjd. Egentligen så tror jag nog att 15g kulor är ett bättre val än 18,5g. Skottverkan är fullt tillräcklig och rekylen blir ännu mjukare vilket jag tror i mitt fall leder till bättre skytte. Jag har en hög Vulcan 15 g som jag ännu inte provladdat. Men de kunde jag tänkt mig att prova på rådjur. Just nu har jag laddat upp en kartong billiga S&B kulor att ha på kulstig på söndag. Det ska bli riktigt skoj att testa bössan på mindre mål och olika avstånd.
Publicerat Maj 2, 200917 yr Författare Som jag redan nämnt i andra trådar så förlöp kulstigen alldeles utmärkt. Det var rätt kul att vara ensam om öppna riktmedel och STORA hål i pappen. Mycket bra träning oavsett. En bom på 24 skott och inte ett enda av de 24 hade varit fel på en älg. Nu var det iofs bara stillastående mål men bössan och jag kommer väl överens. Nu har jag laddat upp en laddstege med mindre krut för att se om jag kan sänka träffläget till ett överslag på ca 5 cm. Jag har också köpt en burk 201krut att prova. Nackdelen är att det går åt en del dyra jaktkulor för att hitta rätt laddning men det får jag väl tåla.
Publicerat Maj 2, 200917 yr Men Marcus!... Inte skall du väl ladda ner patronerna? Då förlorar du ju den extra "krämen". Är det inte bättre att dra ett par drag med filen? Trevligt med jaktstigen förresten.
Publicerat Juli 22, 200917 yr Markus här kommer lite bilder på min gamle ombyggda qvarna 9,3x57 till slut. Stolen har jag själv renoverat efter stått ca 30 år i skogen vid jakt stugan gamla Grythyttan 4 st har två kvar att göra i ordning. Lasse
Publicerat Juli 22, 200917 yr Författare Kul Lasse Trevlig liten pang, vad har du för kikare på? Själv har jag lite svårt för 96mekanismen, men det är säkert bara en vanesak. Vi har 9st gamla renoverade grythyttestolar, kalasgoa att sitta i