Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Billigt = skrot ?

Featured Replies

Publicerat

Näää vi är på samma plan, det är så att säga O OT,

Jag blir glad av sånt, så låt mig glädjas....

:D

/C

• Svar 86
  • Visningar 24,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Det som irriterar mig är egentligen ett antal fenomen med kinajunket:

Säg att de tillverkar siktet för 300 kronor i Kina - efter ett antal led når det Sverige och kostar då 2500 spänn.

Vad är egentligen värdet på ett sådant sikte med halvmåneformat belysningsfundament, oavsett märke?

Hur tillverkar man ett belyst sikte för 300 kronor? Fnns det någonting man kan snåla in på förutom personalkostnader?

Jo, t.ex. råvaror, reklam och tillverkningskontroll.

Är ett kikarsikte med linser från Japan, resten från Kina, sammansatt i England (Falcon), bättre än ett sikte tillverkat i Kanada, fast egentligen i Kina (Olivon), eller är egentligen Mueller bäst ? (kvalitetskontroll i Kina)

Är ett sikte med tyskklingande namn såsom Eberstark, Luger, Bauer osv bättre än sikten som Jahtijakt, OXO, VisionKing?

Vad är det för mening med att piratkopiera ett Bushnell (med röd/grön belysning), det vore väl "vettigare" att kopiera ett Leupold Mark 4? Jovisstja det hade man oxå gjort, liksom Aimpoint.

Jag måste erkänna (mitt i irritationen) att denna OEM-tillverkning fascinerar mig, till slut kommer man att lära sig, liksom Japan en gång gjorde. Fram tills dess får vi försöka hitta guldkornen i vaskpannan, eller undvika produkterna.

Raggarö

Publicerat

Nr1 Detta är ett forum. Off topic är lika självklart som naturlagar likt gravitationen. :( Men visst är det kul att vara överens. Vi är egentligen mera överens än vad du tror.

Nr2

Jag är övertygad om att Kinajunkkikarna faktiskt kommer till Sverige med en prislapp som är jäkligt bra i förhållande till vad man får. Priset är då helt passande för ett sikte till en airsoftbössa.

Men sedan händer följande. Man ger sig in på en marknad där kikarsikten tidigare kostat minst 10ggr mer i pris. Vad gör man, jo man lägger på typ 1000% på priset och går ut med mördande reklam om hur bra dom är.

Jägarna istället har häcken full med att klösa ögonen ur varandra i frågan om Bushnell eller Swarre så de halkar med i samma gruppering som mellanpris Bushnell som prisvärda genom att ligga i samma prisgrupp.

Sedan när jag ifrågasätter behovet av en formel1 bil för att åka i grusgropen med så antar man rakt av att jag rekomenderar sämsta skiten. Kinajunket alltså. Så är det absolut inte utan ett antagande man gör.

När jag kan ta hem en Elite 3200 3-9x40 för ca 2000kr ett par hundra till så får jag 50mm obektiv eller en Elite 4200 för 2500, inte fan anser jag att Jahti Jakt siktena eller OXO är så mycket att ens tänka på.

Man får ett Bushnell Trophy eller Legend i 3-9x40 för 1000-1400kr för den som är på riktigt tajt budget.

Jag har ett Hawke ProStalk på 22'an som fick lånas från Cutlasen där den fungerat okej. Den ska bytas när ekonomin tillåter till en mer pålitlig kikare. Skulle inte tveka en sekund för att använda det till att skjuta kråka på sommaren men skulle aldrig använda den på älgpangen.

I korgarna hos många av de stora vapenhandlarna kan man ibland finna begagnad enklare kvalitetsoptik som många nämner för inte så många kronor. Jag skulle alla dagar i veckan välja en blanksliten Pecar, Helia i 4x32, 6x40 före en kinajunk som blivit saltad 1000%

Att jag skriker högljutt är det blivit en materialsport där unga killar tar banklån för att köpa en Swarowski eller Zeiss 6-24x56 som de inte behöver. Så intressant är det inte att se pitten på en ekorre på 300m. :P Hela tiden kan man läsa i materialtrådarna att "det billiga skiten ska du inte ha", "inte de billiga byxorna", "inte den laddpressen, den spricker när du ska forma om en 50BMG till 222R. "

När jag började handladda så sade man att Lee's challengerpress är skit, den spricker efter 3månader. Min har gått 3000skott i 30-06 och 8x57. Men man sa att Lee's smörja var bra. Det tog mig 1 minut att skrota smörjan då det var den som var usel och pressen ganska okej, nä kanske på gränsen till okej men den duger och mina smällar i 30-06 skjuter submoa grupper. Nej det skall vara en hylskrossar press i gjutjärn som kalibrerar allt från Bofors 57mm kanon till 22lr. :P

För att inte prata vågar krutmått laddbrätten ultraljudstvättar tänhattslägesbrotchar tändhålsbrottschar tändhattsisättarverktyg trumlare helkalibreringsverktyg halskalibreringsverktyg kulisättare kulhammare hylssvarv ammoaskar jaktkulor i alla 32 sorter och 3 olika vikter övningskulor i 54 sorter krut kronografer ballistikprogramvara

Och sedan har vi vapen vapenskåp radio kängor stövlar jacka mössa hattband tröja byxor långkallingar ryggsäck handkikare teleskopiskgrillpinne vapenfodral.

Har man sedan inte rätt kontakter och bor på fel håll så kostar arrendet 300kr/ha och man kan skjuta 2 rådjur 5st kråkor 1 älg för prislappen av 90 000kr/år

Jag undrar varför det är så vanligt att folk tar jägarexamen för att köpa vapen och aldrig sedan jaga?

Publicerat

Visst är det så, det är rätt så få tillfällen då en storzeiss skapar möjligheter som inte en Leupold VX2 kan erbjuda, men det beror naturligtvis på jaktformen. Men tillfällena då en OXO/Shirestone/Jahti/Eberstark/whatever sabbar en jakt är många....

Så återigen, detta är en helt sammanblandad diksussion. Det går att jaga i blåställ, inget snack om det. Man kan tälja en grillpinne av trä. Man behöver inte en laseravståndsmätare som första sak. Djur dör när man skjuter på dem med en Baikal (men inte nödvändigtvis med en Sabatti - tro mig :( ) Jag ser ingen som håller emot detta. .

Däremot är det alltid en rätt dålig idé att köpa en Jahti/Oxo/whatever för 4000 spänn när det finns betydligt bättre - begagnade - kikare för halva priset. Ingen är så fattig att de inte har råd med kvalitet. Och vill man tvunget ha nytt ÄR det ett vettigt råd att lägga på ett par tusenlappar och köpa en Helia eller vad man nu kan få för de pengarna. Det är ingen personlig kränkning att göra så.

Sedan kommer det alltid att finnas de som är nöjda med sina kinagluggar och man kan ju förvisso ha haft tur. Men ingen som är van vid kvalitetsoptikverkar ha sett en sådan glugg, så jag undrar faktiskt rent personligen om de verkligen finns på riktigt. Nåja.

Att säga att "jag köpte en kinaglugg och den visade sig vara av bra kvalitet" är för mig som att säga "jag sprang över motorvägen mitt i natten, iklädd mörka kläder och utan reflexer".

Självklart är jag glad för att det gick bra, för personens egen skull, men det behöver inte betyda att jag ens med facit i hand tycker att det var en bra idé.

Publicerat
Att säga att "jag köpte en kinaglugg och den visade sig vara av bra kvalitet" är för mig som att säga "jag sprang över motorvägen mitt i natten, iklädd mörka kläder och utan reflexer".

Självklart är jag glad för att det gick bra, för personens egen skull, men det behöver inte betyda att jag ens med facit i hand tycker att det var en bra idé.

Jag kan inte annat än att känna mig träffad, och erkänna att jag gillar liknelsen skarpt.

Det är ju helt ok att springa över motorvägen på natten i svarta kläder utan reflex bara man vet att det är vad man har.

Ska du springa över vägen så titta åt båda hållen. Har du optik som du hört massa skit om så provskjut. Vet att om du tappar den i backen eller slår mot ett träd så bör den kontrolleras innan fortsatt jakt, men å andra sidan ska man kanske göra det oavsätt vad det är för kikare?

En trygghet i att köpa begagnat är ju att mondagsexen troligen har vikit ner sig redan, ett sikte som tagit ett par tusen skott och överlevt hundra jaktdagar utan att ändras eller visat anndra svagheter borde inte göra det på det 1001a skottet eller 101a jakten. Rätta mig om jag har fel, men läs att det står BORDE och inte garanterat först.

Publicerat
Jag kan inte annat än att känna mig träffad, och erkänna att jag gillar liknelsen skarpt.

Det är ju helt ok att springa över motorvägen på natten i svarta kläder utan reflex bara man vet att det är vad man har.

Ska du springa över vägen så titta åt båda hållen. Har du optik som du hört massa skit om så provskjut. Vet att om du tappar den i backen eller slår mot ett träd så bör den kontrolleras innan fortsatt jakt, men å andra sidan ska man kanske göra det oavsätt vad det är för kikare?

En trygghet i att köpa begagnat är ju att mondagsexen troligen har vikit ner sig redan, ett sikte som tagit ett par tusen skott och överlevt hundra jaktdagar utan att ändras eller visat anndra svagheter borde inte göra det på det 1001a skottet eller 101a jakten. Rätta mig om jag har fel, men läs att det står BORDE och inte garanterat först.

bra skrivet.

när man åker på jakt och missar ska man inte bli orolig för:

funkar grejerna?

slog jag i dörren på bilen för hårt?

hade grenen som jag hakade i någon betydelse?

utan kunna lita på dem och avfärda det med:

- att det håller dom för!

Publicerat

Sedan har vi "faktabladsbögeriet" där många ska ha så feta linser som det bara går, PA justering, en zoom från 6-24gånger och belysta riktmedel men vill betala max 2000kr för det.

Klart som korvspad att zoom, belysningen, PA justeringen är källor som kan läcka, flytta träffläget. Det kräver mekanisk precision och bra tätningar. Sånt är inte gratis.

En sådan kikare blir dyr om det ska vara något att ha.

Ska man hålla tajt budget så kan man börja med o välja bort det belysta riktmedlet, PA justering behöver oftast inte man på en älgpang, ingen zoom är bättre än en usel sådan.

Kvar har vi då kanske en 6x40 eller en 4x32 och det är mycket större chans att en sådan för 1000-1500kr kommer o fungera i alla väder än junket i 6-24x50 PA IR för 2000kr i jakttidningarnas annonser.

Jag har suttit på skjutbana och skjutit 30mm grupper på 100m med kikare som har 2.5x. Jag skulle inte vara ett dugg orolig att plocka ner en tjäder på 200m med den om övriga förutsättningar är de rätta.

Det är då i mina ögon bättre att köpa enkel robust kvalitet än komplicerat skräp som man inte kan lita på.

Mikael

Publicerat
Men att lägg en billig kikare på en dyr bössa - det begriper jag bara inte. Jag tar mig ofta för pannan när jag ser begagnatannonser, en Krieghoff Dural med en hakmonterad Tasco typ.

Jag hittade en gång en riktigt fin helstockad Krico 222 Rem. på Blocket i Tidaholm som jag for och kikade på. Helgraverat superlyxutförande i äkta joddlarstil med sniderier i kolven..Toppat med ett Fontaine 3-9X40.. :wub: Vad säger man? Begärt pris var 4000(!) Det får du sade jag men då började säljaren skruva på sig och sade: "Fast farsgubben gav ju 18 000 -84..." Blev ingen affär kan jag säga..Hade ju annars varit ett fynd, optiken tilltrots..Jag började annars min jaktliga bana med enbart low end-optik. En Leupold ansågs som ren lyx i min jaktliga omgivning, en Zeiss hade jag knappt sett på vykort. Dock skulle jag aldrig lägga 15 000-20 000 på ett sikte, inte med min ekonomi som är pantsatt hos CSN. Dock så kan man ibland hitta kvalitetsoptik för en spottstyver. Själv så köpte jag en kanske 10 år gammal Karl Kaps 6X36 för 700 på internetauktion förra julen..Varför då köpa ett OXO eller Jahti Jakt när man kan få tysk kvalité långt billigare?

• 6 months later...
Publicerat

Hur pass värdelöst är ett olivon-sikte? Torsbo försökte nämligen truga på mig ett sådant samtidigt som jag köpte min 22:a. Är ute efter ett billigt sikte (under 1000-lappen) som jag kan använda till övning. Är det någon idé att slå till på ovanstående fabrikat?

Publicerat
Hur pass värdelöst är ett olivon-sikte? Torsbo försökte nämligen truga på mig ett sådant samtidigt som jag köpte min 22:a. Är ute efter ett billigt sikte (under 1000-lappen) som jag kan använda till övning. Är det någon idé att slå till på ovanstående fabrikat?

Ett Olivon är värt kanske 25 kr eller om man tar i sär det, en eftermiddags nöje för en dagis grupp, lite linser och delar att leka med.

22 LR pangar skall gärna ha lite speciella sikten med fast parallax på kanske 45-50 meter alt justerbar sådan, med en parallax på 100 meter kommer det att göra mycket lustigt vid användning.

skjut över de öppna riktmedlen fram till det att du känner att du har råd med en lagomt litet Bushnell eller hittar en beg Leupold Vx1 eller så, de kommer inte att kosta mycket.

jag vet med mig en kille som spenderade ammo för långt över 600 kr under det att försökte skjuta in sitt Ollesikte.

/Christian

Publicerat
Ett Olivon är värt kanske 25 kr eller om man tar i sär det, en eftermiddags nöje för en dagis grupp, lite linser och delar att leka med.

22 LR pangar skall gärna ha lite speciella sikten med fast parallax på kanske 45-50 meter alt justerbar sådan, med en parallax på 100 meter kommer det att göra mycket lustigt vid användning.

skjut över de öppna riktmedlen fram till det att du känner att du har råd med en lagomt litet Bushnell eller hittar en beg Leupold Vx1 eller så, de kommer inte att kosta mycket.

jag vet med mig en kille som spenderade ammo för långt över 600 kr under det att försökte skjuta in sitt Ollesikte.

/Christian

Tack!

Herregud, tur att jag kollade här innan jag gjorde något förhastat.

Publicerat

Förvisso bra mycket dyrare än vad du tänkt,

men å andra sidan en optik som du skulle kunna ha kvar om 20 år,

denna och liknande fyller dina krav på fin 22 optik,

http://www.blocket.se/varmland/Leupold_4_1...m?ca=11&w=3

/Christian