Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3 varmint 6.5x55

Featured Replies

Publicerat
Inga problem. Är på jobb till nästa fredag, kan kolla då om du är intresserad. Köpte själv 700 kulor och då fanns det ett 2000 pack kvar.

jag är också intresserad av några hundra om det blir några över.

• Svar 204
  • Visningar 78,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det känns skönt att ni tonar ned förväntningarna och lägger ribban så lågt! Henrik

• Här pratar vi alltså om den s.k. Choate-effekten, eller på latin: Trampolinus Irritatus Maximus.

• Var upp på SH för ett tag sen. http://www.snipershide.com/forum/ubbthread...;Number=1104276 även denna på SC http://www.snipercentral.com/forums/viewto...ghlight=#184959

Posted Images

Publicerat

Är det nåra kvar så har väl Henrik första tjing, annars får ni bryta arm om dom :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Hej,

jag har lämnat in bössan för att låta gänga pipan så att jag kan använda min CMM dämpare även till denna. Konsekvensen blir att det inte blir några skjutbanebesök innan tidigast nästa vecka.

I och med detta fick jag möjlighet till lite reflektion över de initiala resultaten när det gäller val av komponenter etc.

Jag har dessutom sparkat igång Quickload vilket ger mig möjligheter till lite simuleringar och funderingar, för att kunna presentera underlaget på ett vettigt sätt så la jag in resultaten av dessa simuleringar i några exceldiagram. Jag har främst tittat på de teoretiska hastigheterna med lite olika krut och vilka tryck detta skulle innebära.

Om jag börjar med 123 grains Scenar så ger QL följande resultat, där jag har lagt tryckgränsen på de 380 MPa som CIP föreskriver.

123Vo.gif

och trycken ser då ut som följer

123tryck.gif

Det verkar med andra ord som att jag borde kunna nå ganska nära 900 m/s utan större problem...hmm...

Nästa kula är Normas 130 grains VLD som ger följande hastigheter och tryck (även här är trycket i det första diagrammet begränsat till 380 MPa)

img002.gif

img008.gif

Den sista kulan där jag har riktiga data att verifera med är Lapuas 139 grains Scenar som med samma förutsättningar ger följande utseende.

img005.gif

img009.gif

En relevant fråga är givetvis hur väl dessa simuleringar stämmer med verkligheten? Mina erfarenheter pekar mot att de trycken som QL förutspår för en viss hastighet brukar stämma ganska väl. Däremot är det inte alltid så att laddningens storlek överensstämmer fullt ut.

Det brukar också vara så att Vihtavouris krut stämmer rätt bra medan variationerna med Normakrut kan bli lite högre, främst är det MRP som brukar variera rätt mycket men att detta är ett temeramentsfullt krut är ganska väl kännt.

Jag roade mig med att titta på hur väl QL's estimeringar stämt med de uppmätta resultaten för VV 160, Norma 204 och Norma MRP (med avseende på hastigheterna).

För VV 160 så har de genomsnittliga hastigheterna varit 0.77% högre än vad QL förutspått, För Norma 204 har hastigheterna varit 1% lägre och för MRP var de 2.7% lägre.

Mina tryck har enligt QL legat på mellan 310-340 MPa vilket ger en rätt betryggande marginal.

Kontentan av dessa simuleringar blev att jag kommer att testa Vihtavouris N560, mest för att verifiera att smuleringarna men också för att kanske kunna hitta ett alternativ som ger lite högre hastighet.

Jag är väl medveten om att det var just detta som Exabit mfl föreslog tidigare vilket jag då inte riktigt lyssnade på eftersom jag trodde mig kunna nå lite högre hastigheter än vad min kronograf talat om för mig att jag i verkligheten lyckades med när jag använde 160, 204 och MRP.

Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig :P

Henrik

Publicerat
Hej,

En relevant fråga är givetvis hur väl dessa simuleringar stämmer med verkligheten? Mina erfarenheter pekar mot att de trycken som QL förutspår för en viss hastighet brukar stämma ganska väl. Däremot är det inte alltid så att laddningens storlek överensstämmer fullt ut.

Det brukar också vara så att Vihtavouris krut stämmer rätt bra medan variationerna med Normakrut kan bli lite högre, främst är det MRP som brukar variera rätt mycket men att detta är ett temeramentsfullt krut är ganska väl kännt.

Jag roade mig med att titta på hur väl QL's estimeringar stämt med de uppmätta resultaten för VV 160, Norma 204 och Norma MRP (med avseende på hastigheterna).

För VV 160 så har de genomsnittliga hastigheterna varit 0.77% högre än vad QL förutspått, För Norma 204 har hastigheterna varit 1% lägre och för MRP var de 2.7% lägre.

Mina tryck har enligt QL legat på mellan 310-340 MPa vilket ger en rätt betryggande marginal.

Kontentan av dessa simuleringar blev att jag kommer att testa Vihtavouris N560, mest för att verifiera att smuleringarna men också för att kanske kunna hitta ett alternativ som ger lite högre hastighet.

Jag är väl medveten om att det var just detta som Exabit mfl föreslog tidigare vilket jag då inte riktigt lyssnade på eftersom jag trodde mig kunna nå lite högre hastigheter än vad min kronograf talat om för mig att jag i verkligheten lyckades med när jag använde 160, 204 och MRP.

Man är väl inte sämre än att man kan ändra sig <_<

Henrik

Jag håller med, jätteviktigt att kolla hur bra programmet stämmer, och tack för att du gjorde det. Även med 1% fel så tycker jag det får fullt godkänt =) 2,7% går nog att svälja det med när det är åt rätt håll.

Publicerat
  • Författare
Jag håller med, jätteviktigt att kolla hur bra programmet stämmer, och tack för att du gjorde det. Även med 1% fel så tycker jag det får fullt godkänt =) 2,7% går nog att svälja det med när det är åt rätt håll.

Jag kommer att följa upp även en del andra krut framöver men erfarenhetsmässigt så varierar just MRP en hel del mellan "lotterna". Dessutom har jag upplevt det som besvärligt att få riktigt jämna hastigheter med MRP, trots detta så har träffbilderna med MRP ofta varit riktigt bra.

Henrik

Publicerat
  • Författare

Projektet fortlöper så smått, igår fick jag ett nytt slutstyckshandtag på posten ;)

slutstyckshandtagT3.jpg

För tillfället är bössan hos smeden för att få pipan gängad för ljuddämpare och jag räknar inte med att få tillbaka den förrän i början av nästa vecka.

Under tiden har jag som ni nog förstått funderat på vilka laddningar som står näst på tur för att laddas och efter två besök på skjutbanan har jag lite teorier om vilka förutsättningar som gäller för att få bössan att prestera.

Jag har nu kommit till punkten när jag etablerat vad som är möjligt och lämpligt med avseende på tryck vilket innebär att nu börjar det bli dags att hitta laddningar som skjuter tätt. Det är såklart den roligaste delen av arbetet med att ta fram bra laddningar (under förutsättningar att allt funkar som det skall).

Henrik

Publicerat

Stilig spak :) vart köper man sådana och törs man fråga vad den kostar?

Vad gäller krut så har jag inte testat vihtavuori 500serie men dem jag pratat med har inte varit enbart positiva ska bli spännande att se vad du kommer fram till.

Publicerat
  • Författare

Den stiliga spaken kommer från en verkstad i Oregon som drivs av en herre som tillhör "Amishfolket".

Det innebär att han inte har någon elektricitet i sin verkstad utan alla maskiner drivs med hjälp av remdrift där kraften hämtas från en dieselmotor.

Priset var i paritet med verkstadens modernitet i övrigt, vilket innebar ett det fanns en hel del luft upp till 100 USD nivån :D

Henrik

Publicerat
Den stiliga spaken kommer från en verkstad i Oregon som drivs av en herre som tillhör "Amishfolket".

Det innebär att han inte har någon elektricitet i sin verkstad utan alla maskiner drivs med hjälp av remdrift där kraften hämtas från en dieselmotor.

Har han nån www. adress :huh:

Publicerat

Killen är Amish,

det är inte tillåtet med webbsidor, det är en synd,

vi talar trots allt om folk som inte har el inne i husen.

/Christian

Publicerat
Killen är Amish,

det är inte tillåtet med webbsidor, det är en synd,

vi talar trots allt om folk som inte har el inne i husen.

/Christian

Det var lite ironi <_<

Henrik, vart fick du tag i den snubben?

Publicerat

Eskimo- jag misstänkte det men var lite osäker,

jag vet bara att grejorna, de tillverkade har varitt uppe på SnipersHide, en grannkanal och att jag blev imponerad av arbetet.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Visst är det så att jag fick tag på slutstyckshandtaget via en kille som använder signaturen "Fortis" på SniperHide.

Vi får väl se om det känns som en förbättring nästa gång jag åker till skjutbanan, oavsett vilket var precis såpass lågt att jag var benägen att chansa.

Henrik

Publicerat

Jag skulle nog överväga att skruva in pipan några mm.

Själv har jag precis bytt pipa på min 6,5x55 AI.

Jag startade med två laddningar till den 52 gr MRP med 0,2mm, 1,2mm och 2,2mm friflykt.

Jag gjorde samma laddningar med 52gr N165.

MRP sköt inte alls, och den enda N165 laddningen som sköt bra var den med 0,2mm friflykt.

Detta med Diamondline kulan.

Då hade jag ändå rivit patronläget enligt normas rekomendationer med hyffsat tight kulsäte.

Problemet är ju nu med N165 att det ger för låga hastigheter.

Max 920 och då har jag nog ett hyggligt övertryck.

Så nästa att prova blir 560.

Håkan

Håkan

• 5 weeks later...
Publicerat

@ Henrik!

Har det hänt mer med Tikkan?

vh Lars

Publicerat
  • Författare

Lite grann har det allt hänt, tyvärr har två av mina inplanerade skjutbanebesök regnat bort när det gäller att testa laddningar. Det funkar inte att mäta med kronografen när regnet står som spön i backen.

Däremot har jag gjort en del beställningar när det gäller tillbehör, bland annat har jag lagt en beställning på ett par Atlas stöd. Dessutom har två olika kulörer av Duracoat anlänt till det Pampska residenset.

Det har varit lite strul med att få tag i det siktet jag vill ha men trägen vinner så det skall nog gå vägen.

Det blir förmodligen ett nytt skjutbanebesö i början av nästa vecka, om bara vädret är någorlunda stabilt.

Henrik

Publicerat
  • Författare

Nu var det äntligen dags för en liten uppdatering efter ett fullgjort skjutbanebesök.

Idag stod vädrets makter bi och jag kunde genomföra de planerade kronografskjutningarna utan problem.

Kanske lika bra att börja med resultaten och ta kommentarerna efteråt:

laddtest20090713_1.jpg

laddtest20090713_2.jpg

Tanken var att skjuta två femskottsträffbilder med alla 5 laddningar men tyvärr så gjorde jag bort mig och ficka bara med fem skott av laddning #359 till banan men de andra laddningarna är det skjutet två femskottsträffbilder med.

Om vi börjar med de givna slutsatserna så är det bara att konstatera att bössan skjuter bäst med en generös friflykt, nu tror jag i o f s inte att det beror på att friflykten i sig självt är positiv utan snarare på att de långa kulorna som är aktuella i en 6.5:a behöver ett gott stöd av hylsan för att gå rakt i bommarna.

En annan lika självklar slutsats är att två st femskottsträffbilder är för lite för att ge något annat än en fingervisning men visst ser laddningen #362 rätt skaplig ut. Nu skulle jag egentligen vilja ha upp den i hastighet 30-35 m/s för att vara riktigt nöjd. En del av de andra laddningarna som t ex #360 visar vådan av att skjuta en laddning och sedan utvärdera, är det 13 eller 25mm som är den rätta potentialen?

Allmänt kan det konstaterats att bössan ger låga hastigheter och motsvarande låga tryck vilket sammataget gör att jag tror mig kunna nå närmare 850 m/s med 139:orna och 880 m/s med 123:orna.

Gruppen på 18mm är den bästa jag lyckats åstadkomma med 130 grains VLD och den kulan känns inte som en slutkandidat utan nu kommer jag att inrikta mig på att nå de önskade hastigheterna med 123 och 139 grains scenar och VV 560 krutet och sedan börja finlira för att söka jämn precision.

Jag hoppas kunna hamna på runt 15mm med jämn precision vilket är ungefär vad jag normalt klarar av i bänken, min bänkskytteteknik liksom min utrustning för detta skytte är i bästa fall medioker :rolleyes: I normala fall skjuter jag faktiskt bättre liggande med benstöd än vad jag gör i bänk, detta faktum skall bara ses som ett bevis på vilken usel bänkskytt jag är.

Idag var det också en viss tidspress vid skyttet, ett inte helt ovanligt fenomen för en småbarnsförälder varför jag inte riktigt hade tid att låta pipan svalna så mycket som jag hade önskat. Detta är negativt på två olika sätt, för det första gör det att miragen ökar vilket inverkar menligt på resultatet. dessutom så blir pipan och patronläget såpass varmt att man värmer patronerna ganska ordentligt om de får sitta för länge i patronläget med en högre utgångshastighet som följd. På såpass korta avstånd som de nu aktuella 100m så spelar det säkert ingen roll för träffbilden men eftersom jag eftersträvar så låg ES och SD som möjligt för mina långhållsladdningar så är "patronkokningen" en faktor som försvårar utvärderingen lite grann.

Mot slutet av skjutningen började det blåsa lite mer och eftersom jag inte primärt var intresserad av att skjuta träffbilder så brydde jag mig inte så mycket om vinden vilket förmodligen inverkat negativt på några av resultaten kanske framför allt den andra skjutningen med #360.

Utöver själva skyttet kan det nämnas att det bör anlända en del nya prylar till bössan lagom till bockjakten, jag tänker då på ett riktigt sikte, en bättre kolv, ett nytt trycke och nya ringar samt inte minst ett vettigt benstöd. Lite duracoat har redan anlänt så en av de inplanerade semesteraktiviteterna blir av få till en annan finish en den diskbänkskänsla som idag gäller. det verkar däremot som att jag behåller pipan eftersom den trots ett standardpatronläge verkar skjuta riktigt bra.

Lev väl och skjut rakt!!

Henrik

Publicerat

Scenar 139 och N560 ser ju riktigt vasst ut!

Blir det några tester på 300 meter? Norma 130 är väl inte direkt känd för att prestera på 100 meter?

Publicerat

Har inte glömt 108:orna men gubben har semester så jag återkommer med det.

Publicerat

Ser riktigt trevligt ut med 139or och N560 nästan för bra för en sketen standard Tikka ;) Vad har du för erfarenheter av 500 serien vad gäller temperatur känslighet, nedsmutsning samt pipslitage jämfört med 100serien?

Publicerat
  • Författare

Givetvis kommer jag att testa ammunitionen på längre håll än 100m men på längre håll är det egentligen "bara" precisionen som jag skall testa. Så länge som jag håller på med att utvärdera hastigheterna så är det bekvämast att skjuta på 100m.

De riktiga precisionstesterna kommer när jag plockar fram benstöden och lägger mig på backen, först då är det på "riktigt".

Visst är Norma 130 VLD fortfarande ett alternativ men egentligen ser jag inga stora fördelar med den kulan om det nu inte är så att den skjuter klart bättre än Scenarerna gör på dryga håll. Numera har ju lapuas kulor en extra fördel i att Lapua publicerat dopplerradarmätta ballistikvärden vilket nästan tar bort sporten med att verifiera ballistikkorten.

När det sedan gäller VV 5XX så tycker jag att de är mindre känsliga för temperatursvängningar än vad motsvarande VV 1XX krut är men dessvärre brinner de lite skitigare. Jag har för dåligt med underlag för att uttala mig om hur de sliter pipor med säkerhet.

Henrik

Publicerat
Givetvis kommer jag att testa ammunitionen på längre håll än 100m

Jo, ledsen att jag sparkar in en öppen dörr :wub:

Så..... vad lutar det åt, tror du? Vad är din "känsla"? :wub:

Publicerat
  • Författare

Just nu känns det som att det lutar åt någon av scenarerna och kanske främst 139:orna men vi får väl se hur det går när jag plockar upp farterna lite grann.

För närvarande ser jag ingen fördel med Norma 130 VLD men jag kommer trots allt att prova den även på 300-600m för att se om den skjuter klart bättre än vad scenarerna gör.

Henrik

Publicerat
Just nu känns det som att det lutar åt någon av scenarerna och kanske främst 139:orna men vi får väl se hur det går när jag plockar upp farterna lite grann.

För närvarande ser jag ingen fördel med Norma 130 VLD men jag kommer trots allt att prova den även på 300-600m för att se om den skjuter klart bättre än vad scenarerna gör.

Henrik

jag har kommit fram till att det bara finns två fördelar med DL kulan till mig.

priset och att den funkar så bra till fågeljakt, 8 och 9 gram scenar är lite bättre och mycket jämnare i olika lotter.

dock ger det lägre priset mig möjlighet att träna mer och på så sätt skjuta bättre än med scenaren.

men det skiljer inte så mycket mellan kulorna i mina pipor, men ändå fördel scenar om man ska hårddra det.