Publicerat November 23, 200916 yr Författare Jag lyckades lägga in ett skjutpass häromdagen för att testa T3:an med dess nya kolv under "riktiga" omständigheter. För att kunna jämföra med tidigare resultat satte jag även denna gång tavlan på 365m. Här kommer en liten "miljöbild" på skjutställningen som är ganska långt ifrån en skjutbanevall men detta beror på att jag väldigt sällan jagar på skjutbanor Syftet med övningen var att börja bli kompis med kolven och praktiskt komma fram till vilka inställningar som gäller och om skjutställningen bör modifieras. På bilden nedan ser ni att jag skruvat upp kolvkammen rätt ordentligt, under skjutpasset så justerade jag ned kolvkammen några mm. Det kan tilläggas att vädret var rätt långt ifrån optimalt, vindarna växlade mellan 1-6.5 m/s och stundtals ösregnade det varför resultaten på tavlan skall tas med en nypa salt. Efter en del initiala justeringar sköt jag fyra femskottare på 41, 46, 55 och 68mm i de två sista träffbilderna satt fyra skott skapligt medan ett skott smet iväg. Jag är rätt säkert på att dessa berodde på skyttens oförmåga att läsa de yttre omständigheterna på ett korrekt sätt men det var inte heller där fokus låg för detta pass. Syftet var att komma tillrätta med den variation av träffläget som jag såg med den tidigare kolven, vad jag menar är att jag tidigare upplevde att träffbilderna flyttade sig en del mellan grupperna under ett skjutpass. Denna tendens finns kvar men är klart mindre med den nya kolven, jag tror att det bara handlar om att skjuta tillräckligt mycket för att få till en konsekvent skjutställning. Det känns som att den nya kolven fungerar väldigt bra och jag är beredd att lämna det förkastliga träffbildsskyttet för att börja skjuta ett skott per mål nu Henrik
Publicerat November 23, 200916 yr Det där ser bara så härligt ut, nu vet jag vad det är som jag har gått och saknat de sista två veckorna, ett behärskat träningsskytte. Får man säga grattis Henrik? /Christian
Publicerat November 23, 200916 yr Författare Visst får du säga grattis Christian, framför allt eftersom jag tror mig veta att även du är tillräckligt skruvad för att verkligen njuta av att lägga sig bakom bössan i ösregn och en uppfriskade västlig vind . Faktum är jag funderade över hur sjutton man är funtad när jag låg där i snålblåsten med ett flin på läpparna och njöt Nu återstår det bara att fortsätta att vidareutveckla förhållandet med bössan så att vi båda kan bli ett och leva ett långt och lyckligt liv tillsammans. Henrik
Publicerat November 25, 200916 yr Henrik mycket fin bössa du har! Vilka grejor har du "runt om" bössan? Var duracoatingen lätt om man kan uttrycka de så?!
Publicerat November 25, 200916 yr George,vilka grejor är det du funderar på? Henrik Jag tänkte på avståndsmätare, skjutmatta, benstöd, baksäck, anteckningsbok osv osv (märken).... Mvh little__georges som heter Petrus in real life
Publicerat November 25, 200916 yr Henrik, jag tycker Atlas-benstöden ser onödigt höga ut. Är det en synvilla eller? Om du jämför dem med Harris 6-9", är då Atlas högre?
Publicerat November 26, 200916 yr Sajmon- enligt hemsidan är benstöden 5-9 inches från toppen på railen till knopparna, jag har inte mätt men det är mått som känns rimliga, för egen del tror jag att det är de nätta dimensionerna på stöden som lurar dina ögon. Slutligen vid praktisk skytte är det svårt att ligga lägre än vad benstöden genererar i höjd när de bara är utfällda, man är allt bra platt då. /Christian
Publicerat November 26, 200916 yr Författare Sajmon, anledningen till att benstöden ser höga ut är helt enkelt att den bergsknalle som jag sköt ifrån är allt annat än plan. Jag var helt enkelt tvungen att dra ut benen tre-fyra hack för att få till en bra skjutställning. I sitt lägsta läge är Atlasstöden lägre än ett Harris 6-9". Petrus, laseravståndsmätaren är en äldre Leica modell (jag tror att den heter LRS 1200). Skjutmattan är en kombinerad dragbag/skjutmatta som kommer från en engelsk leverantör som heter AIM field sports (de har generellt riktigt bra produkter och kan rekommenderas). Backsäcken kommer från Red Tac men är köpt från Adam på Bauer Arms, med den nya kolven och Atlasstöden så skulle jag egentligen behöva en lite mindre baksäck. Loggboken som jag använder är min egen skapelse i filofaxformat (jag har skrivit en del om hur jag har byggt upp den här på jaktsidan). I övrigt kör jag med en ballistikmjukvara från Patagonia Ballistics som heter Loadbase, denna kör jag på en liten Dell PDA. Väderdata tar jag från en Kestrel 4500 som också funkar riktigt bra. Henrik
Publicerat November 26, 200916 yr Tack för svar ! Nu kommer lite mer frågor, hur är skenan för benstöden fäst i stocken? Tkr du de finns någon mer prisvärd kestrel än just 4500 modellen eller är resten skit? Mvh Petrus
Publicerat November 26, 200916 yr Såg nu att denna passar min freeland skena som jag har på min a-5 kolv. http://www.site-secure.biz/accushot/catalo...?products_id=79 Men är fortfarande lur på hur man fäster den på en hs utan denna skena
Publicerat November 26, 200916 yr Författare Petrus, eftersom jag redan från början visste att jag skulle ha Atlasstöd till den här kolven så bad jag Ian att fästa picatinnyskenan redan från början. Skenan är fäst med hjälp av maskinskruv och ingjutna "T muttrar" direkt i förstocken. När det gäller vindmätaren så gäller det att fundera på vilka features du vill ha och behöver. För egen del använder jag mest vindmätning, tryck/höjd och temperatur vilket givetvis innebär att jag skulle kunna klara mig med en betydligt enklare modell men eftersom jag fick ett riktigt bra pris på min 4500 så tvekade jag inte. Kestrels enklare modeller håller helt säkert samma kvalité och skillnaden ligger bara i vilka funktioner de olika modellerna har. Henrik
Publicerat Januari 21, 201016 yr Mycket inspirerande tråd! Har velat fram och tillbaka vilken bössa jag skall köpa men efter att ha läst detta så kommer jag beställa mig en T3 varmint i 6,5x55. Mycket pedagogisk tråd! //Fredrik
Publicerat Januari 21, 201016 yr finns inte en kvinna i världen som kan stimulera mig mer än alla bilderna på tikkan... För övrigt en väääldigt intressant tråd. dels för att jag själv antagligen kommer köpa en Tikka om ett tag
Publicerat November 5, 201015 yr Författare Hej, jag vet egentligen inte vad det är ni funderar på men om ni utvecklar fundereringarna skall jag försöka besvara dem efter bästa förmåga. Bössan har använts som skjutbanevapen en del men på grund av att jag varit sjuk har den inte luftats lika ofta som jag hade planerat, till dags dato har det enligt loggboken skjutits 1129 skott med Tikkan. I princip är jag färdig med modifieringarna av bössan, jag har bytt ut styrhylsan mot en variant i aluminium. Utöver det vätar jag fortfarande på att Roedale skall leverera mitt Jackson trycke vilkte tagit vääääldigt lång tid nu. I år har den inte varit med på Dianas stigar utan bara fått tjänstgöra som banbössa men som sagt om ni har några frågor eller funderingar är det bara att fråga på! Henrik
Publicerat November 5, 201015 yr En vacker o välskjutande pjäs Henrik. 1129 skott, då har det blivit en del skjutande helt klart //
Publicerat November 8, 201015 yr Har provat din laddning i en likadan bössa och den fungerar riktigt bra. Har du hunnit se hur den varierar i utgångshastighet med temperaturen? Har inte hunnit test själv ännu. Måste även tacka för den inspirerande tråden som gjort mig till "copycat" iallafall på kolven, bössan hade jag innan. Håller ett konsekvent träffläge +-1cm på 300m och 40-45mm i spridning på 5 skottsserier när jag gör mitt, vilket börjar hända oftare och oftare. Övning ger färdighet :-) (tyvärr så är man ju ingen spontanbegåvning som man önskar) Går det att få tätare samlingar med detta ekipage och ammo med en bättre förare? (exempelvis du själv :-). Hade varit intressant att veta hur man ligger till rent skyttemässigt. Skall för övrigt frångå samlingar och öva på annat sätt framöver, verkar ge mer. /Tobbe
Publicerat November 9, 201015 yr Författare Hej Tobbe, ligger du på 40-45mm på 300m så tror jag att du ligger rätt nära bössans tekniska precision. Med andra ord så är du nog den spontanbegåvning som du pratar om, det är bara att gratulera till ett riktigt bra skytte! I princip så använder jag bara min T3 på skjutvallen numera och inte till jakt, med stigande ålder har entusiasmen för att ligga och träna vid minusgrader avtagit betydande (d v s man börjar bli bekväm ). Jag har därför inte provat laddningen i minusgrader men mellan 0 och +25 grader har laddningen gett stabila utgångshastigheter. Henrik
Publicerat November 9, 201015 yr nu blev jag mycket nöjd, tack för svaret. Nu gäller det att lära sig allt annat runtikring då. vindbedömning, avståndsbedömmning olika skjutställningar osv. (bara skjutit med harris och baksäck hittills) lång väg kvar att gå med andra ord. Rolig väg