Publicerat September 29, 20196 yr Jag gav mig in i ölbryggningens ädla konst igår hemma, tittar då och då till jäsröret i matkällaren och ser enstaka bubblor som passerar. Det var det här kittet som vägledde mig, framtiden om cirka månaden får berätta om jag gjorde rätt eller fel.
Publicerat September 29, 20196 yr 3 hours ago fredde_fmj sa: Jag gav mig in i ölbryggningens ädla konst igår hemma, tittar då och då till jäsröret i matkällaren och ser enstaka bubblor som passerar. Det var det här kittet som vägledde mig, framtiden om cirka månaden får berätta om jag gjorde rätt eller fel. Välkommen in i gänget! Jag började med ett liknande kit men jag valde den större varianten. Använder fortfarande nästan alla grejer från det (fast jag har köpt en hel de mer saker nu).
Publicerat September 29, 20196 yr Ibland kan även proffsen göra fel: Det här var definitivt inget bra öl, men det var egentligen inte ölets fel utan något måst eha gått galet vid flaskningen för dem.
Publicerat September 30, 20196 yr 15 hours ago hs_merkel sa: Någon smakat Brew dog Elvis juice IPA. Riktigt nyfiken på den. Föredrar deras Hazy Jane men finns inte den så brukar det bli Elvis. Har en av deras barer precis utanför kontoret i Norrköping så har testat igenom det mesta de haft på fat. /Markus
Publicerat September 30, 20196 yr På 2019-09-29 at 19:32 defransson sa: Välkommen in i gänget! Jag började med ett liknande kit men jag valde den större varianten. Använder fortfarande nästan alla grejer från det (fast jag har köpt en hel de mer saker nu). Tankarna går väl mot något större bryggverk i framtiden, inget billigt 4 ksek men inte heller 16 ksek för braumeister. En vanlig modell handlar nog om grainfather 30 liter som borgar för ett stort forum av bryggare, genomtänkta tillbehör och reservdelar om det skulle behövas. Har just 4 backar med 33 cc gamla lättöl som jag sparat för att kunna brygga något i framtiden. Möjligheten att upptäcka nya ölsmaker, göra hantverket själv och njuta resultatet lockar.
Publicerat September 30, 20196 yr 1 hour ago fredde_fmj sa: Tankarna går väl mot något större bryggverk i framtiden, inget billigt 4 ksek men inte heller 16 ksek för braumeister. En vanlig modell handlar nog om grainfather 30 liter som borgar för ett stort forum av bryggare, genomtänkta tillbehör och reservdelar om det skulle behövas. Har just 4 backar med 33 cc gamla lättöl som jag sparat för att kunna brygga något i framtiden. Möjligheten att upptäcka nya ölsmaker, göra hantverket själv och njuta resultatet lockar. Jag kör fortfarande biab i en Ikeakastrull på 15 liter. Har dock lagt lite pengar på fat istället för bryggverk, dyrt i början men skönt att slippa alla flaskor (tyckte hustrun också).
Publicerat Oktober 5, 20196 yr Provade en Jämtlands IPA 5,5% igår, smakade riktigt bra tycker jag. Tänkte prova igenom några sorter IPA för att se hur smakerna varierar, inför eventuell egen bryggning.
Publicerat Oktober 6, 20196 yr 1 hour ago defransson sa: Det här är en riktig höjdare enligt mig! Den är god??
Publicerat Oktober 6, 20196 yr Blev bland annat denna i helgen. Riktigt bra och ser fram mot de andra från klostret.
Publicerat Oktober 15, 20196 yr Detta är en populär post. Tappade upp denna öl idag på flaska, får se om två veckor om det var värt besväret. Luktade öl och var väldigt grumlig.
Publicerat Oktober 16, 20196 yr 10 hours ago fredde_fmj sa: Tappade upp denna öl idag på flaska, får se om två veckor om det var värt besväret. Luktade öl och var väldigt grumlig. De blir lätt lite grumliga. Det mesta sjunker till botten med tiden. Ett tips för lite klarare öl är att ställa jäskärlet kallt (typ 2 grader) ett par dagar innan flasktappning, då sjunker mycket av grumligheten till botten.
Publicerat Oktober 18, 20196 yr När man styckat sin första skjutna älg får man prova finöl: Den var riktigt bra!
Publicerat Oktober 19, 20196 yr Efterrättsöl: Jäkligt bra, men får vänta till efter maten med resten.
Publicerat Oktober 26, 20196 yr Det här är ingen billig öl (för att vara köpt på Systembolaget, på krogen hade det varit ett ok pris!). Omnipollos senaste release, Tetragramaton: Så glad blir man av att dricka den!